Mielestäni hyvän näköinen automalli

Aloittaja isalmela, 05 huhtikuu, 2021, 12:58

« edellinen - seuraava »

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 04 toukokuu, 2021, 12:37Tästä vastaanotosta innostuneena jatketaan aihetta.

New Yorkin nykytaiteen museossa on toisen maailmansodan jeeppi näytteillä. Se on valittu sinne, koska siinä käyttötarkoitus ohjaa muotoilua (function over form), esim. tuulilasi on kaadettava ja lokasuojat suunniteltu siten, että niitä voi kasata päällekkäin kuljetettaessa.

Läntisessä Euroopassa ja Suomessa pikkuhiljaa markkinoilta häviävä sedan on parhaillaan tapa siirtää keskivertoperhe paikasta toiseen perheen koosta riippumatta. "Kolmen laatikon" design on ollut vuosikymmeniä hallitseva ja on sitä monessa paikassa edelleen (USA ja muut kehitysmaat). Ensimmäisessä laatikossa on moottori, toisessa (isommassa) ihmiset ja kolmannessa matkatavarat.

Historiassa on legendaarisia ja merkittäviä sedaneita, tässä ei ole niitä vaan minun suosikkini. Eli...

Hienoimmat perus-SEDANIT:

1967 Dodge Dart, äärimmäisen pelkistetty muoto, taloudellinen koko, silti hienovaraisia vihjeitä isommista sisarista ja silloin vallitsevista trendeistä. Monista kompakteista sedaneista puhtain. Slantti kuljettaa taloudellisesti kohti maailman loppua, ellei höyrylukko yllätä, sisälle mahtuu 6 persettä ja peltinen kojelauta oikein huutaa toteuttamaan omia visioita varustelemalla.

1981-1983 Toyota Corolla. Takaveto-corollan viimeisessä inkarnaatiossa on enemmän tilaa kuin edellisissä ja muotoilun laatikkomaisuus on äärimmäisen tylsää eli funktionaalista. Tylsimmästä muodosta huolimatta/johtuen tästä on kehittynyt kulttiauto ympärimaailman, johon kuljettaja voi purkaa luovuuttaan.

1979-1990 Chevy Caprice. Lapsena tuli katseltua paljon amerikkalaisia elokuvia ja aina kun niissä kuvattiin suurkaupunkia, oli se sitten New york, Los Angeles tai Chigaco, niin kadut suorastaan tulvivat näitä. Niitä oli keltaisia, hieman kusisia takseja, rytättäviksi tarkoitettuja poliisiautoja, niin paljon, hukattavaksikin. Isompana lapsena pääsi sitten tutustumaan tämmöiseen ameriikan kertakäyttöautoon. Ja mikä auto se olikaan! Sen aikaista elintasokuilua kuvaava tuote: Sillä aikaa, kun kaikki muut läntisessä maailmassa kuljettivat perheitään yllämainitulla corollalla ja Rautaesiripun porukka vielä askeettisemmilla muovinenäisillä 60-luvun tuotteilla, niin jenkin "ota tosta kasasta, ei tarvii palauttaa", huonosti menevän tehtaan kuuluisan huonossa tuotteessa oli sohvaryhmä kuudelle, veekasi, automaatti, molemmat tehostimet, katalysaattorit ja sitten alettiin valitsemaan lisävarusteita...
Corollassa katti laitettiin 90-luvulla, kun se oli pakko ja sitten kirjotettiin takaluukkuun, että "katalysator", ylpeänä. Ohjaustehostin tuli yleistyi 10 vuotta myöhemmin, automaattivaihteet 15 vuotta myöhemmin...

Jossain vaiheessa 2000-lukua Suomenkin markkinoille tyrkytettiin kolmansiin maihin tarkoitettuja edullisia sedaneita, yleensä argumenteilla yritettiin houkuttelemaan se vaarin änkyrä vaihtamaan vanhan Ladansa tuli-uuteen, korostettiin tahallista ankeutta fraasein "ei turhia rikki meneviä varusteita"... Ruumiin rakenne veti kuitenkin kohderyhmän pieniin tila-autoihin, koska niihin on helppo nousta eikä Fiat Albeasta jne. tullut kovaa hittiä. Minä pidin näistä, paras kaikista on mielestäni:

Dacia Logan, tutustuin autoon tuoreeltaan ja olihan se nitisevän muovinen ja aika kauhea sisältä. EU-kelpoisuutta hakevalle, noususuhtaiselle Romanialle autolla oli iso itsetuntoa kohottava merkitys, tämä oli Renaultin lisenssivalmistajalle Dacialle ensimmäinen itsenäinen malli. Povaan ykkössukupolven Loganille Trabantin kaltaista kulttistatusta, ainakin kotimaassaan.

2018 Fiat Tipo Sedan, näitä me ei saatu tänne ollenkaan, koska hätsbäckinkin myynti takkusi pahasti. Silti, HB voitti luokkansa vertailun laadukkuudessa ja sedanina se on aika magee auto, muotoilua on ehkä jopa lainattu uudelta ameriikan serkulta chargerilta. Ennen kaikkea, kyseessä on puhdas perusauto perusperheelle, tämmösiä suomalaisten kannattaisi ostaa niiden maasturintapaisten sijaan.

Itse laittaisin, kenties "hieman" puolueellisenakin, Dartin edelle 1964-65 Valiantin, Dartin ja Corollan väliin Taunuksen 70-luvun alkupuolelta viimeiseen malliin asti.

Noi nyt äkkiseltään mietittynä.

Noihin Harrin listan kahteen viimeiseen en ota kantaa lainkaan...  ;D

Ja tervetuloa foorumille, myös kirjoittelijoiden joukkoon. 👍
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

sössö

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 04 toukokuu, 2021, 12:37Ensimmäisessä laatikossa on moottori, toisessa (isommassa) ihmiset ja kolmannessa matkatavarat.
no kyllähän se eka laatikko on isoin t.ameriikan mies.

leivonharri

Vielä on eilinen jossain.

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 04 toukokuu, 2021, 18:50sedan autoista, käytännöllinen, pullava iätön muotoilu, opel e kadett. jos pienehkön auton takaluukun tilat ovat tärkeä perheelle joka lähtee lomalle. jumankauta ku se oli iso ja tilava aikoinaan sedanissa. 550litraa tms. on nykysinkin kai vielä ihan kilpailukykyinen tilavuus.


Enhän mä muistanut, että munakadetistakin on porrasperä! Tavaratilakysymys varmaan pitää paikkansa, ykköskorisessa Opel Corsassa ainakin oli auton muuhun koriin verrattuna valtaisasti konttitilaa, mahtui yllättävän moni juomakori.
Vielä on eilinen jossain.

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 04 toukokuu, 2021, 22:16Itse laittaisin, kenties "hieman" puolueellisenakin, Dartin edelle 1964-65 Valiantin, Dartin ja Corollan väliin Taunuksen 70-luvun alkupuolelta viimeiseen malliin asti.

Noi nyt äkkiseltään mietittynä.

Noihin Harrin listan kahteen viimeiseen en ota kantaa lainkaan...  ;D

Ja tervetuloa foorumille, myös kirjoittelijoiden joukkoon. 👍
Taunusta mietin pitkään listalle, olisi pitänyt laittaa. On paha päättää Taunuksen ja Cortinan välillä, niin se vähän lopulta unohtui.

60-luvun pikkujenkit on hienoja kaikki, pallottelin Rambler Americanin, Valtterien, Chevy kakkosten, Corvairien, Cometin, Skylarkin jne. ristipaineessa. 1967 Darttiin päädyin osin nostalgiasyistä, osin esteettisistä näkökulmista. Jos mietitään 2d sedaneita, niin saman ikäinen Valiant on ehkä harkitumpi kokonaisuus.
Vielä on eilinen jossain.

hantta

Joskus jossain ketjussa mietittiin, millä tallinsa täyttäisi, jos raha ei olisi esteenä harrastukseen, ja tämä lista näyttää hiukan samalta: Mustang fb 1969, Chevy Nova ss 1966, -69 Charger, -63 Ford Galaxie xl, -66 Impala ss coupe, Fiat 130 coupe, -71 kaikki isot Chryslerit ja Dodget.