Ensikertalainen hitsaamassa

Aloittaja Veera, 25 huhtikuu, 2021, 10:38

« edellinen - seuraava »

Veera

Kuten toisessa ketjussa mainitsin, niin tilasin tuollaisen koneen:

https://www.tehokone.fi/product/dualmig-210-s4/

Nyt tarvitsen jämäkkää tietoutta, että minkälaisia lankoja, kaasuja, adaptereita jne. tarvitsen ja mistä niitä kannattaa tilata?

Ammattikoulussa olin vuoden verran metallipuolella, että mulle itselleni hitsaukset ei oo ihan täysin vieraita, mutta vaimollani - josta tässä tapauksessa tulee päähitsari - on kokemusta vain yläasteen teknisten töiden tunnilta. Se, että kumpi meistä on enemmän tehnyt, onkin liki yhtenäistä  :rolleyes: Amiksessa osasin kaasuhitsata hienoo saumaa, mut toi mikkipuoli ei tullut koskaan ihan kovin tutuksi  :shutup:

Kaikki ilmaiset neuvot on nyt tarpeen! Kiitos jo etukäteen rakas kellariväki. Ilman teitä vois jäädä autoprojekti tekemättä!  :panic:

Jooli


Janne-Pekka

Puuilosta saa hitsikaasuja myös.
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Dodge B150 -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

pantera

Tohon kaasuasiaan ehdottaisin albeen pulloo joka tulee mittarin kanssa... tai sitten vanha sammutin ts hiilaripullo sammutinhuollosta. Ovat vaan yleensä pirun suuria ja pikkupullot menee heti.
Jos ette oo enne hitsuutellu, en alkasi harjoittelemaan täytelangalla.
Tekemällä oppii, ja peltihommiin 06 lanka

Jooli

Lainaus käyttäjältä: Janne-Pekka - 25 huhtikuu, 2021, 10:44Puuilosta saa hitsikaasuja myös.
ja näköjään motonettia halvemmallakin

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Jooli - 25 huhtikuu, 2021, 10:49ja näköjään motonettia halvemmallakin

Nii, itekkin kerkisin albeen pullon hommata..
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Dodge B150 -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Rotteni78

En tiedä paljonko maksaa air liquidilta pullo, tai sit lindeltä (ent aga) nemo pullo, ota suoraan vähintää 10litr, tai jos mahdollista ja hitsaatte enemmän 20litranen. Mittarit suoraan pullossa kiinni.
Nii edit, tuo 18% seos kaasu toimii!
Jotenkin tuntuis et tuo 5 litraa (1000 litraa) on loppu aina!?
Kaaau letkua, liitin pulloon, veikkaan et tulee mukana!? Ainakin vuokra pullossa!?
Ilmeisesti auton peltiä heppailette. 0,6/0,8 mustaa umpilankaa.
Vara suuttimia, otat kolvin päästä kaasuholkin päästä pois ja sen messinkisen suuttimen pyöräytät veke, no niitä lamgan koon mukaan!
Nuo pikku kelat, taitaa mennä ja olla saman tyyppisiä, et toimii ilman mitään, 15kg keloissa ja koneissa eroja, niissä sit keskus levyt, tjsp.
Hankalin homma ehkä säätö, mutta neku saa kohdilleen ja kädet toimii nii helppoo hommaa!

Ilmeisesti joo talli on teillä!?
Pihalla tuulee sen verran aina, et suojakaasut häviää, eikä siitä tuu ilman telttaa mitään.
Tuossa nyt alkuun jotain, mitä nopeesti tuli mieleen!?
Ehkä foorumin tyhmin?
Näytä silti tissit, ennekuin rupeet minuu neuvvoo, jos en kysy mitään.

kuutio

Ja sitä hits suojaspraytä kannattaa suhauttaa Maltillisesti! siihen lankasuuttimen päälle ja Vähän suojakaasuholkin sisälle. Helpottaa opettelun alussa kun haette virran (langansyötön) /jännitteen/kaasun paineen balansseja.
Ei ihan niin helposti pala langanpää kiinni lankasuuttimeen, vähentää kiroilua
All work and no play makes Jack a dull boy.

Kaarne

Itse en olisi huolissani itse hitsaus prosessista vaan että osaa sopivat pellin palat muotoilla ja että löytyy riittävän paksua ja puhdasta peltiä mihin hitsata. Semmoinen paska pelti vaan kuohuu vaikka se tuntuu ihan vahvalta mutta onkin jotenkin pientä ruostetta täynnä.

Dart 67

Lohjalta hiilaripullon saa edullisesti Lohjan Sammutinhuollosta (Pappilankorpi) ja Pressocenteristä (Kirkniemi). Pressolla oli juuri joku tarjous niissä keskiviikon ilmaislehdissä.

Tarvikekolmiosta saa 5kg 0.8 langan hintaan noin 20€. Kysymällä selvii 0.6 hinta.

Itse käytän 0.8 lankaa ja hiilaria.
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

hantta

Ja sitten niihin mahdollisiin mokailuihin; olin hitsaillut kuplan etuakselistoa, Chevyn pickupin hyttiä ja sensellaista, mutta kun piti -66 Monacon takalokarin kaari tehdä, annoin sen homman oikealle peltisepälle, joka sen väkersikin tosihienosti, ja kun lokasuoja on yli 2m pitkä, ei paljon heittoa olisi saanutkaan olla. No, tein sitten itse sen toisarvoisen homman, eli nykersin paloista kaaren sisäpuolen/ sisälokarin, sillä seurauksella, että tuo hienosti tehty ulkolokasuoja oli sentin sisäämpäin projektini päätyttyä, ja tätä kyllä maalari puolestaan kirosi, eli olisi pitänyt jättää myös se sisäpuoli ammattilaiselle ja jatkaa harjoituksia jollain muulla autolla :(

Kyrpov

Kannattaa hommata myös eri vahvuisia pellinpaloja/lattaraudan paloja millä alottelee koneeseen tutustumisen.


Perus kulman hitsausta, täppäilyä ja limitystä ym jotta kone tulee tutuksi.

Autopeltihommissa menee helposti täppäilyksi eikä voi pistooli pohjassa hirmusesti saumaa vetää.



Tänne kun laittaa kuvia saumasta tulee varmasti säätö ja tekniikkavinkkejä onko ok vai mitä parannettavaa



Myös säädöt hakee rauhassa, jos lanka tökkii ja meinaa nostella pistoolia on syöttö liian kovalla. Kannattaa myös hahmotella ohuilla pelleillä tarttuvuutta, ettei tule vaan naamioksi hitsitäppi ja kerran kun sormella kopauttaa irtoaa koko liitos.
Sinä vain

P. Aholainen

Ite en edes miettisi enää 6kg hiilaripulloa. Hinta n. 150-200€ ja leimaus 10v välein. Jos 300€ saa seoskaasun. Ja ymmärtääkseni albee ym. ei ole erikseen pullon leimausta?

Ja hiilari vie puhdin pienestä koneesta. Seoskaasulla hitsatessa virrat ovat pienemmät.
Paalissa.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: hantta - 25 huhtikuu, 2021, 11:37Ja sitten niihin mahdollisiin mokailuihin; olin hitsaillut kuplan etuakselistoa, Chevyn pickupin hyttiä ja sensellaista, mutta kun piti -66 Monacon takalokarin kaari tehdä, annoin sen homman oikealle peltisepälle, joka sen väkersikin tosihienosti, ja kun lokasuoja on yli 2m pitkä, ei paljon heittoa olisi saanutkaan olla. No, tein sitten itse sen toisarvoisen homman, eli nykersin paloista kaaren sisäpuolen/ sisälokarin, sillä seurauksella, että tuo hienosti tehty ulkolokasuoja oli sentin sisäämpäin projektini päätyttyä, ja tätä kyllä maalari puolestaan kirosi, eli olisi pitänyt jättää myös se sisäpuoli ammattilaiselle ja jatkaa harjoituksia jollain muulla autolla :(
Samalla lailla se omien peltitöiden harjoittelu alkoi.. ::)
2-ovisen Mirafiorin oven ulkopellissä ei ole käytännössä minkäälaista jäykkyyttä, kun oven alasauma ruostuu.

Sain parilla pikku paikalla aikaiseksi semmoisen aallokon, että merenkulkijatkin olis kavahtanut näkyä..  :shitfan: 
Eikä se ulkonäkö ollut edes parasta paikkauksessa.. Se veti oven veteläksi muutenkin. Oven karmista kun koitti painaa ylänurkkaa tiiviimmäksi, koko ovi sanoi plomps! ..ja aallokko muuttui ristiaallokoksi.  :panic: 
Oli pari kuukautta kaikkien tuttujen naurun aihe.. :-[

Onneks löysin varaosa-auton, josta sain suoremman oven.. :rolleyes:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kyrpov

Ja tosiaan noissa autohommissakin jeesaa kun putsaa hyvin hitsattavan alueen ja ottaa raakasti hapanta peltiä pois niin paljon kun tarvitsee. Näkkileipään ikävä tehdä.



Jos hitsikoneessa on vähänkin nirkoselta vaikuttava maakaapeli niin se myös uusiin. Ja siihenkin voi hommata jonkinlaisen ruuvipuristinmallin tai magneettimallin erilaisiin paikkoihin jos ei sitten hitsaa maakaapelille vaikka pulttia keskelle peltiä.
Sinä vain