Peräkärryt ja niiden luokaton laatu.

Aloittaja Jarona, 04 kesäkuu, 2021, 22:20

« edellinen - seuraava »

Poweri

Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Mikaa7146

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 01 lokakuu, 2021, 15:50On juu sähköjarrut.
Mulla oli joskus V8 magazine lehden vanha autotraileri, amerikkalainen IRD Trailers merkkinen ja siinä oli myös sähköjarrut. On hyvä keksintö, pelkällä kärryllä pystyi jarruttamaan napista esim liukkaalla tai kärryn alkaessa pyrkiä vetoauton rinnalle.

Zuinula

Juu, on mukava tunne kun traileri painaa liukkaalla vetoautoa latanaan edellä, eikä työntöjarru tee mitään O0

kuutio

All work and no play makes Jack a dull boy.

sössö

Joko nuo sähköjarrut on suomessa saanu tyyppihyväksyntiä?

juko7

Lainaus käyttäjältä: Zuinula - 01 lokakuu, 2021, 17:30Juu, on mukava tunne kun traileri painaa liukkaalla vetoautoa latanaan edellä, eikä työntöjarru tee mitään O0
Kuin Mersun nivelbussi ikään, jossa veto "perävaunussa" . Talviliukkailla työnsi koko autoa poikittain. 


https://www.kooen202.com/40417

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 01 lokakuu, 2021, 19:57Joko nuo sähköjarrut on suomessa saanu tyyppihyväksyntiä?
Oikeestiko kysyt? Tollasessa autoilun kehitysmaassa käytössä oleva ei ikinä kelpaa täällä.
En varmasti oo.

Mikaa7146

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 lokakuu, 2021, 04:53Oikeestiko kysyt? Tollasessa autoilun kehitysmaassa käytössä oleva ei ikinä kelpaa täällä.
Eikö Suomi ole kehitysmaa, joka asiassa? Amerikassa kun ajelivat jo autoilla niin täällä asuttiin vielä turvekammeissa...  ;D

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 lokakuu, 2021, 04:53Oikeestiko kysyt? Tollasessa autoilun kehitysmaassa käytössä oleva ei ikinä kelpaa täällä.
joo, nehän on tosi vanhanaikaisia ja tälleen mutta ilmeisesti siinä on joku suomi (vaiko eurooppa)- jarrukoe mistä toi pitäisi saada menemän läpi. Siis joku sellanen että jarrutuksen aikana sen kärryn täytyy pysyä jonkun keilaradan sisällä tai jotain.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 02 lokakuu, 2021, 23:57joo, nehän on tosi vanhanaikaisia ja tälleen mutta ilmeisesti siinä on joku suomi (vaiko eurooppa)- jarrukoe mistä toi pitäisi saada menemän läpi. Siis joku sellanen että jarrutuksen aikana sen kärryn täytyy pysyä jonkun keilaradan sisällä tai jotain.
Lähinnähän toi mun heitto oli sarkasmia, sähköjarrut on kuiten siellä ollu käytössä vaikka kuin pitkään, eikä niissä kai ole huomattu tarvetta kieltää... Käyttäjämäärät on niin suuria, et täällä ole edes autoja niin paljon ku siellä sähköjarrullisia kärryjä.

Ja niissä kuski voi vielä vivusta ite jarruttaa pelkkää kärryä, sekään ei ole tappanu jenkkejä sukupuuttoon.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 03 lokakuu, 2021, 00:02Lähinnähän toi mun heitto oli sarkasmia, sähköjarrut on kuiten siellä ollu käytössä vaikka kuin pitkään, eikä niissä kai ole huomattu tarvetta kieltää... Käyttäjämäärät on niin suuria, et täällä ole edes autoja niin paljon ku siellä sähköjarrullisia kärryjä.

Ja niissä kuski voi vielä vivusta ite jarruttaa pelkkää kärryä, sekään ei ole tappanu jenkkejä sukupuuttoon.
Ymmärsin joo sarkasmin ja siten ehkä se testi mitä noi ei läpäse on typerä.

Hengenvaaralliseltahan tuo kuulostaa että käyttäjä saisi itse ohjata mitään.

Nikuzai

Lähinnä se ongelma tulee siitä et pitäisi osata käyttääkkin niitä sähköjarruja
Nehän ei oo vaan pistoke reikään ja ontheroad

Väittäisin et 50% kärryistä mitä seikkailee teillä on pistokkeet joko hajalla tai sitten ne roikkuu aisojen välissä
Siihen 650kg;n kärryyn 3000kg kuormaa ja 1800kg cetrikki veturiksi sähköjarrujen pistoke irrallaan


Ehkä kuitenkin ihan jees ettei niitä ole sallittu

Mutten ymmärrä miksei lupakorttien luvatussa maassa vois olla sähköjarrullisen kärryn käyttökorttia, tosin hintana ois tuhansia ja taas tuhansia, mutta ehkä hyödyt kuitenkin ois isommat ku hinta, silloin vois pyyhkiä persettä työntöjarrullisen max.3500kg säännöllä ja mennä valmistajan sallimilla kunhan pysytään korttiluokassa sopivasti


Sanktiota ei väärin käyttöön saada kuitenkaan ku nohnoh tyylinen

Se pitäis olla et jos vedät ilman jarruja sähköjarrullista jonka paino auton jarruttoman sallitun yli, lähtee kilvet kärrystä, veturista ja kortti kuskilta.

Kovin montaa kertaa ei kärryt liikkuisi pistoke irrallaan tai rikkinäisenä


Ennemmin sallisivat jenkkien painot työntöjarrullisissa kärryissä, joo talvi haittaa pikkasen mut harvempi kiskoo fusolla hydraulilapiota routa aikaan

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 03 lokakuu, 2021, 00:02Ja niissä kuski voi vielä vivusta ite jarruttaa pelkkää kärryä, sekään ei ole tappanu jenkkejä sukupuuttoon.


Lie suomessa vieläkään sallittu rekkavetureissa trailerbrake kahva

Joissain harvoissa se on, mutta suurimmassa osassa mitä nähnyt, niin yleensä se kahva on katkottu koelaudan sisälle tai muuten poistettu käytöstä

Mitä jenkkejä katellu, niin monet sanoo jarruttelevansa kärryn jarruilla, jos kärry on jarrurempassa se ei tee tappiota, kun auto taas joka minuutti ku seisoo pukeilla odotellessa uusia jarruja tekee tappiota
Ja monet kans sanonu et kärryissa jarru remppa on paaaaaljon nopeempi ku autoissa

Muistelisin jonkun puhelleen, et osa isommista firmoista jopa remppaa kärryjen jarrut päästämällä akselin irti ja huollettu vaihtoakseli alle, sit penkissä vaihtaa jarrut ja laakerit sekä muut kuluvat tarkistelee
Ite ainakin tekisin niin jossois kuletus firma

pantera

Lainaus käyttäjältä: sössö - 01 lokakuu, 2021, 19:57Joko nuo sähköjarrut on suomessa saanu tyyppihyväksyntiä?
On ja ei. EU hyväksynnän on saanu sähköjarru systeemi missä äly on kärryssä, tossa bubba mallissa äly on autossa.
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:257:0001:0196:EN:PDF

Poweri

Laitetaan nyt vielä äksön kuvat



Tuoreita kantoja, saattoi olla ylikuormaakin, mistä hitosta sen tietää paljonko joku kanto painaa multapaakkuineen. Renkaat hieman pullisteli.



Kippis.


Lastatessa heti ensimmäinen kanto lipsahti trukkipiikeistä ja rojahti takaovien päälle, sikäli hyvä valinta  ;D

Kippauksia tais tulla 7 kpl, akku ok.

Laitoja sais olla paritkin erilaiset, korkeat kevyelle kamalle, ja raakemmalle esim kannoille matalammat vaikka metallitolpilla ja kaksi tai kolme 2x6 tuumaista lautaa per puoli.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!