'64 & '65 Nostalgia-Valiantit & '79 Olds Delta 88

Aloittaja FuryIII 71, 22 elokuu, 2021, 18:20

« edellinen - seuraava »

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

FuryIII 71

Sitä tässä yritetään. Tosin tääkin päivä meni rempan aloituksen osalta hukkaan. Just ku päästiin Siipiksen kans kylillä tehdyn kauppareissun jälkeen takas tänne möksälle, ni setä soitti että hän ajoi just asiakkaalle auton joensuuhun, ja että vois tulla takas tullessa piipahtamaan ku tää on matkan varrella, menis reilu 2h ku ois täällä.

Eli en viittiny siinä vaiheessa aloittaa hommia, koska Siipis(kin) oli sitä mieltä, että setä pitää viedä isänsä autolla ajelulle. No, kuuden jälkeen setä sit lähti, ja totesin että eiköhän pistetä sauna päälle ja aloitella huomenna.

Tiistaina ois "guuts meiningsit" lappeenrannassa, ois kiva päästä siirtolipareilla käymään. Kiirus kyllä tulee ku tääkin päivä meni pajoittamisen osalta harakoille...
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "PilsnerCäb".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

FuryIII 71

Jaahas.

Laitellaas nyt jotain päivitystä. Eilen tuli aloiteltua jarruja, toiveena päästä sylinterien ja letkujen vaihdolla.

Homma aloitettiin kauimmaisesta päädystä, eli pelkääjänpuolelta takaa. Kaikki liitokset aukes ku siinä yhdessä ruotsinkielisessä ohjelmassa ja ilmaukset meni siinä ohessa samaa rataa.

Taakse tarttee uudet rummut (ja kengät), tuossa oli julmettu ura, liekö joku kivi pyöriny välissä.

Takapyörien jälkeen siirtyminen pelkääjänpuolelle eteen, ja siihenhän se strömsö sit loppuikin...

Koska vitutus tuppaa nousemaan aika nopeasti tappiin näissä remppojen vastoinkäymisissä, ni olin jo lähes valmis polttamaan koko laitteen. Totesin taas tässä vaiheessa että josko saunaan...

Tänään keräsin motivaatiota tuonne kolmen kieppeille että pääsi kattomaan mitenhän ton putken kanssa toimis. Sehän kiemurtelee tuolta eturungon ja tulipellin kautta kuskinpuolelle jakotukkiin.

Kuvasta katsottuna "ylöspäin" lähtee yksi putki takajarruille, ja "alaspäin" näkyy toinen etujarruputkista. Ei hätää, se toinen on suoraan sen yläpuolella, menee siihen samaan jakotukkiin. Vähemmän yllättäen mikään noista liitoksista ei aukea avaimella. Taas meni herne venttiiliin.

Avauduin toisaalle wa:ssa, ja jahka herne irtos takaraivosta, ni huomenna varmaan lpr mätänettiin hakemaan pukit että saa auton kokonaan ilmaan, ja putkentaivutin jos nyt yrittäis räveltää edes siedettävän näköiset linjat. Jos nyt ylipäätään saa rävellettyä mitään. Ja jos tulee vielä jotain muuta mieleen...

Oon tähän mennessä onnistunu välttämään noiden jarruputkien vääntämisen ite, mutta kai sekin pitää kokeilla.  :-[

Olin mä salaa varautunut kyllä tähänkin jumppaan, vaikkei huvittaiskaan...

No, katotaan mitä tästä tulee vai tuleeko mitään. Huomisiin guuts meiningseihin ei kyllä kerkeä.  >:(

LPR

Ehtaa kuparia, pehmeää taivutella, mutta myöhemmin ..ttumaista availla liitoksia.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

slant sickness

Mä oon elänyt tiedoilla, ettei kupariputki ole tuohon hyväksi. Syy se kuparin kovettuminen (kuin koulussa löylykauhaa tehdessä) joka sitten kovettuneena mielellään väsymismurtumia aikaansaa. Siksi sitä keltaisempaa messinkiputkea.

Lähteepähän epäpuhtaudet jarrulinjoista kun vaihtaa kaiken. Mä tein Tenu-Darttiin täysjarrurempan sis kaiken sen kuuden vuoden mittaisen latojakson jälkeen.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 16 kesäkuu, 2025, 23:31Siksi sitä keltaisempaa messinkiputkea.
En oo ikuna nähny messinkiä jarruputkena... Eiköhän se oo kupari-nikkeliä, mitä tarkoitat. Sitä pyrin ite käyttään aina kun joutuu uusimaan.
En varmasti oo.

FuryIII 71

No pitänee sitä sitte hakea tähänki...

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 kesäkuu, 2025, 23:51En oo ikuna nähny messinkiä jarruputkena... Eiköhän se oo kupari-nikkeliä, mitä tarkoitat. Sitä pyrin ite käyttään aina kun joutuu uusimaan.
Jeeppiin oli kuparista joku tehnyt. Mahdoton oli purkaa ehjänä. Nippa kun vähän sisäkehältään tarttuu putkeen, niin pehmeä putki kiertyy mukana. Kuumia kun annat, niin löijääntyy lisää ja kiertyy vielä helpommin. Ääni täältäkin Cu-Ni putkelle. Molempia myydään eikä hintaeroakaan juuri ole, ostaakohan ihmiset usein kuparia helpomman taivuttelun takia?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 17 kesäkuu, 2025, 00:08ostaakohan ihmiset usein kuparia helpomman taivuttelun takia?
Ei se CuNi ole juurikaan vaikeempi edes taivutella. Menee käsissä, jos ei tavoittele tiukkoja orkkiskurveja.
En varmasti oo.

LPR

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 kesäkuu, 2025, 00:12Ei se CuNi ole juurikaan vaikeempi edes taivutella. Menee käsissä, jos ei tavoittele tiukkoja orkkiskurveja.
Oikaisu on usein taivuttamista vaikeampaa. Jonkunlainen putkenoikaisin pitäis kyllä hommata.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 kesäkuu, 2025, 23:51En oo ikuna nähny messinkiä jarruputkena... Eiköhän se oo kupari-nikkeliä, mitä tarkoitat. Sitä pyrin ite käyttään aina kun joutuu uusimaan.
OK, no mut siitä keltaisesta ei-kuparista olen omat tehnyt. Moneen autoon ihan kokonaan. Tehtaan putket on monesti terästä koska halpaa, mut semmoseen ei halpis työkalu saa mitenkään niitä päitä tehtyä. Ja vois olla vaikea käsin väännelläkin.

T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 17 kesäkuu, 2025, 05:37OK, no mut siitä keltaisesta ei-kuparista olen omat tehnyt. Moneen autoon ihan kokonaan. Tehtaan putket on monesti terästä koska halpaa, mut semmoseen ei halpis työkalu saa mitenkään niitä päitä tehtyä. Ja vois olla vaikea käsin väännelläkin.

Just totesin Caminoon putkia tehdessä ettei tarvii Sebringin sinänsä ihan priimoista pitkistä putkista tehdäkään mitään, kun alkuihmettelyn jälkeen tajusin niiden olevan alumiinia.. :o
Kahden kannakkeen alta olivat hapantuneet valkoiseksi jauhoksi. :shitfan:
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 17 kesäkuu, 2025, 00:18Oikaisu on usein taivuttamista vaikeampaa. Jonkunlainen putkenoikaisin pitäis kyllä hommata.

Mä vedän rullasta aina parruun poratun reijän läpitte ni oikenee sillä aikas hyvin.

Sormin vääntelen lähes aina  :))

Vtu tää hymyily sattuu

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 17 kesäkuu, 2025, 08:40Mä vedän rullasta aina parruun poratun reijän läpitte ni oikenee sillä aikas hyvin.

Toihan on hyvä konsti. Taivutukseen olen käyttänyt lestinä mitä nyt sattuu pyöreitä putkenpätkiä tai pulloja/tölkkejä käsillä olemaan. Putki taipuu semmosen pintaa vasten hillityn hallitusti, ei tule vekkejä. Sinne, missä tunnistan paikat, jossa väräjävä putki voisi hinkata ittensä puhki pellinkulmaan, olen laittanut halkaistua kumiletkua putken päälle.