-78 Kadett

Aloittaja JiiTee, 25 elokuu, 2021, 12:45

« edellinen - seuraava »

Hupeli

Lisäsuoja käsittely ovien sisälle kannattaa aina :) Käytin myös omassani epoksi lillua pohjalla saumoja tukkimaan ja niin kuin sinäkin, kotelosuojaa vielä lisäksi vaikkei tämäkään talvi käyttöön taida tulla.

JiiTee

Viime viikolla kun sähkäri tuli laittamaan pumppua tuvan puolelle, niin käytin sen ajan tallin puolella akseleita ja muita romuja purkaen.

Tänään jatkoin hommaa lisää ja kohta ollaan siinä vaiheessa, että voi ottaa koneen laatikoineen pois. Etupalkissa on molemmin puolin stopparien kohdat mätinyt sen verran paljon, että joutuu hitsuuttamaan.


You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

Alatukivarret on sen verran huonossa jamassa, että taidan tilata uudet ja painaa niihin sitten uudet nivelet.

You cannot view this attachment.

JiiTee

Taka-akseli ja kardaani jumpattu eilen irti. Otin teinin apumieheksi, niin ei tarvinnut yksin punnertaa koko hommaa.

You cannot view this attachment.

Akselissa onkin sitten jousikupit silkkaa shaibaa.  >:( Eihän siinä muuten mitään, mutta ne perkeleet on hitsattu kiinni akseliin. Noh, ei auta kuin vaihtaa ne uusiin joita onneksi löytyy edelleen.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

Akselistot tuntuu saaneen eniten kipeetä tässä vuosien saatossa. Tuon kuorrutuksen alla on lähes poikkeuksetta messevä määrä ruostetta.

samiralfey

Eihän vastamaalattuja akseleita voi laittaa likaiseen alustaan sitten takaisin  ;D .
Or Pontiac if you know what I'm sayin', po' old nigg thinks it's a Caddy

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: samiralfey - 21 joulukuu, 2023, 08:36Eihän vastamaalattuja akseleita voi laittaa likaiseen alustaan sitten takaisin  ;D .

Hyshys... Sanoit sitten sen ääneen mitä itsekin oon ajatellu hiljaa mielessäni.  :)) Pakko se on vaan laittaa, kun kyseessä ei ole täydellinen entisöinti.

Onhan tuossa toki liikenneturvallisuuskin fokuksessa varsinkin tuon taka-akselin kohdalla. Ei se oo kiva, jos vieterit tipahtaa maantielle.  :))

JiiTee

No nyt on kone ja laatikko tipahtanut pyörällisen lavan päälle. Melko piukassa oli etupalkin ulommaiset pultit, mutta kyllä ne siitä aukesi jatkovarren avulla. Putsailin vähäsen konehuonetta ennen kuin lopetin siltä päivää. Samalla siivoilin tallia edellisen riehumisen jäljiltä. Joku perkale sotkenu ja levitelly työkalut ympäriinsä.  :rolleyes:

You cannot view this attachment.

JiiTee

Purin konehuoneesta lisää rojua pois ja jatkoin pesulla. Kummasti ilme muuttuu vaikka kuinka jää kaikenlaista sanomista. Ne saa olla muistona kuluneista vuosista...

You cannot view this attachment.

Horst se ei ole nuukaillu tehtaalla värin kanssa. Samalla signeerannu kohteen.. :))

You cannot view this attachment.

Ja sitte nostalgiaa jostain ysärin lopulta. Veikkaan, että allekirjoittanut on juuri kortin saanut.

You cannot view this attachment.

JiiTee

Satasilla taas haalittu osia mm. alustaan, koneeseen, jarruihin...

Jarrusatuloiden kanssa ei enää mennä sieltä mistä aita on matalin eli uusilla vaan nyt joutuu korjaamaan vanhat, koska uusia ei enää saa. Jos olis isolohko eli isoilla jarruilla, niin niitä satuloita olis vaikka kuinka tarjolla.

You cannot view this attachment.

Räjäytin satulat kahtia ja aloin tutkimaan kuinka pahana ne nyt sitten on. Männät oli tosiaan yhtä lukuun ottamatta ihan riittävästi juntturissa.

You cannot view this attachment.

Liotus, vasara ja paineilma tekee ihmeitä. Yhden männän ammuin melkein tallin kattoon ennen kuin panostin työturvallisuuteen edes hieman. :)) Eipä muistanutkaan kuinka iloisesti se lähtee kun on lähteäkseen.

You cannot view this attachment.

Lähempi tarkastelu kertoi sen, että korjaussarjalla nuo saa vielä onneksi kuntoon.


JiiTee

Tahkoamista akseleiden kanssa...

Taka-akselista purin jarrukilvet, jarruputket, sylinterit ja tempaisin vetarit irti. Etupalkkista irroitin ylätukivarret ja samalla rykimällä palkki irti koneesta.

Etupalkista ja taka-akselista kaavittu varmaan neljä kiloa massan ja hiekan sekoitusta ja toki ruostetta siinä samalla. Se on kuulkaas suorituskyky huikeassa nosteessa moisen operaation seurauksena.  :))

Taka-akseli on kyllä aika hiton lohduton tapaus, mutta kyllä se siitä kuntoon saadaan. Jousikuppien vaihtoa varten täytyy väsätä jonkinlainen jigi jotta saa uudet samaan asentoon.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

Seuraavaksi nuo ja muutama muu osa lähtee laserpuhdistukseen. Pikkuhilut voi laittaa happokylpyyn.

JiiTee

You cannot view this attachment.

Se on aika mennyt ihan muuta näprätessä...  :rolleyes:

Pitää kipasta jigiä varten vielä lisää tarpeita, kun ei näytä omasta varastosta löytyvän riittävästi roinaa sen tekemiseen.

JiiTee

Parina ehtoona veivasin jigiä ja nyt on sentään jotain mahdollisuuksia saada akseliin uudet jousikupit oikeaan asentoon tai ainakin riittävän lähelle.  :))

You cannot view this attachment.

Irroitin akselin jigistä ja laitoin uudet kupit edestä kiinni ja samalla sai todeta ettei iskareiden kiinnitysraudat osu jigissä kohdalleen. Tarkemmin kun niitä vertaili vanhojen kanssa, niin uusissa raudat on sivusuunnassa ihan eri kohdassa mitä vanhoissa. No se ei taas yllätä yhtään, koska tarvike on tarvike. Leikkaa ja liimaa...  :))

You cannot view this attachment.



Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: JiiTee - 30 maaliskuu, 2024, 11:32Parina ehtoona veivasin jigiä ja nyt on sentään jotain mahdollisuuksia saada akseliin uudet jousikupit oikeaan asentoon tai ainakin riittävän lähelle.  :))

You cannot view this attachment.

Irroitin akselin jigistä ja laitoin uudet kupit edestä kiinni ja samalla sai todeta ettei iskareiden kiinnitysraudat osu jigissä kohdalleen. Tarkemmin kun niitä vertaili vanhojen kanssa, niin uusissa raudat on sivusuunnassa ihan eri kohdassa mitä vanhoissa. No se ei taas yllätä yhtään, koska tarvike on tarvike. Leikkaa ja liimaa...  :))

You cannot view this attachment.




Samoja hommia pitäis harrastella parin akselin kanssa..
Taunuksen rimpulasta ottaa korvakkeet ja naittaa ne Jeepin akseliin. :P
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 30 maaliskuu, 2024, 11:38Samoja hommia pitäis harrastella parin akselin kanssa..
Taunuksen rimpulasta ottaa korvakkeet ja naittaa ne Jeepin akseliin. :P

Nää on sen verran "hienoja" hommia, että meinasin ulkoistaa koko työn varsinkin kun ei tarvitse itse olla maksumies, mutta ei luonto antanut periksi vaan itse on tehtävä. :)) Riittävän kauan kun mittailee, häärii vatupassin ja suorakulman kanssa, niin onnistuminen on liian lähellä.

JiiTee

Herätellääs vähän tätäkin rojektia...

Muutamaan kuukauteen ei ole tapahtunut oikein mitään. Akseli lepää tallissa edelleen samassa kohdassa, mutta taas sitten noiden muiden alustan osien kanssa aloin tahkoamaan uudestaan. En jaksa lähteä roudaamaan noita alustan osia nyt minnekään muualle kuin duuniin niin ajattelin, että näytän hiekkasuihkua noille muutamille osille.

Takatukivarret ja panhard tanko oli vielä autossa kiinni niin ne nyt ekana irti. Sen jälkeen ihmettelin taas sitä jäätävää massan plus muun paskan määrää kaikissa osissa ja totesin ettei niitä pysty puhaltamaan ennen kuorintaa. Sen verran kevyet on mun puhalluslaitteet, että tuolla massan määrällä hiekkaa menee hukkaan ihan tolkuttomasti.

Tuosta näkee vähän osviittaa siitä kuinka paksusti sitä massan paskaa parhaimmillaan oli...

You cannot view this attachment.

Pari ehtoota oon nyt vuolenut "kultaa" ja nyt alkaa olla kasa osia puhallettavaksi. Osan pystyy melkein maalaamaan suoraan.

You cannot view this attachment.


Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: JiiTee - 15 elokuu, 2024, 16:56Tuosta näkee vähän osviittaa siitä kuinka paksusti sitä massan paskaa parhaimmillaan oli...

You cannot view this attachment.
Samanlainen kerrostuma löytyy emännä kusiaisen pohjasta.. :))
On jonkun kerran suojattu. :oushit:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement