Rata-autoiluun liittyvä, myös historiikki

Aloittaja Järki, 20 tammikuu, 2020, 07:57

« edellinen - seuraava »

Järki

Rata-autoilusta on varmasti kiinnostuneita.
Itsellä on semmonen Endurance racing auto, jolla ajalen Ahvenistolla aina silloin tällöin. Äänet on sen verran pienet, että voi ajella muulloinkin, kuin Keskiviikkoisin. Ihan vakiolla 1,4 koneella, mutta 1.44 on paras kierrosaikani. Kyllä siihenkin ihan ajaa pitää.
Peltiosia tykkään tehdä

1purehell

Sitä on mietitty, että mihin kaikki vanhat Camaro-cupin kilpurit on kadonneet? Paaliin? Ei kai sentään.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

AnttiK

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 20 tammikuu, 2020, 11:14Sitä on mietitty, että mihin kaikki vanhat Camaro-cupin kilpurit on kadonneet? Paaliin? Ei kai sentään.

Ilmeisesti iso osa niistä alkuperäisen Camaro cupin kilpureista oli liisattu Ruotsista. Ja ne kyllä ajettiin ymmärtääkseni aika huonoon kuntoon.

AnttiK

Tuli tuossa mieleen, että olispa kiva kuulla/lukea Special ja Super Saloon autojen historiasta. Jotain joskus kuullut Lehtimäen Rellusta ja Virtasen Bemarista mutta ylöskirjattuna ei taida löytyä juuri mitään. Sarlinin Escortista oli aikoinaan muistaakseni VM:ssa juttuja. Mielenkiintoisia laitoksia täynnä hienoa kotimaista can do-asennetta!

Murikka

Haaveina ois vielä joskus uudestaan vähä jokkista pärryytellä. Onhan se sentään ehkä parhaimpia autourheilulajeja maailmassa.
Meinasin jo kesällä pistää ostohousut jalkaan ja lähtä jostai kisasta ettimää itelleni capricen jolla kisailla.  :))

DX

tässä yks parhaista kisaklipeistä joita oon nykyajalta  nähny ja vieläpä vanhoilla vehkeillä,
ei todellakaan mikään pappakerhon kokoontuminen, vaan 8 minsaa täyttä toimintaa


pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore

Vuokralainen

Australiassakin melko päheitä kisoja.

?

Pertti K

Nuorena poikana asustelin Kemoran naapurissa. Olin talkoissa satoja tunteja rataa rakentamassa (raktorihommia pääasiassa) ja lähes kaikissa kisoissa jossain hommissa (yleensä ratatuomarina) 90-luvun alkuun saakka, kunnes muutin poikkeen. Kaksi(kohan) kesää olin radalla toimivassa kilvanajokoulussakin kesätöissä.

Kemora 500 kestävyyskisa ja Mind night sun truck race kisat olivat "isoimmat" tapahtumat. 50 000 kävijää oli enimmillään, muistaakseni justiin tuossa kuorkkikisassa joka taisi olla EM-osakilpailu.

Juuri muuta ei ole kuin hataria muistikuvia. Kyllähän hienointa seurattavaa oli Super Saloonit ja kuorkit, taisi Camaro cup kertaalleen myös pyörähtää, jotenkin jäi semmoinen kuva että oli aika rähjäistä kalustoa ja reippaat otteet ajossa. Yleisöystävällistä toki, mutta itse pidän rataautoilua enempi herrasmieslajina jossa kontakteja vältetään viimeiseen asti. Jokkis sitten erikseen, joka onkin nyt Kemoran taloudellisesti tärkein kisa ollut jo vuosikaudet, eli asfalttikunkku.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Murikka

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 05 helmikuu, 2020, 14:17Camaro cup kertaalleen myös pyörähtää, jotenkin jäi semmoinen kuva että oli aika rähjäistä kalustoa ja reippaat otteet ajossa. Yleisöystävällistä toki, mutta itse pidän rataautoilua enempi herrasmieslajina jossa kontakteja vältetään viimeiseen asti.
Kyllähän tuo koppiautoilla vaan tuppaa olemaan isommissakin luokissa niin, että kun siellä ihan tosissaan ajetaan  verenmaku suussa kilpaa, nii kyllä siellä kontaktia tulee.

AnttiK

No nytpä kun hieman vielä muistelin, niin aikoinani varikolla kuulin hauskan knopin Jari Kämäräisen Super Saloon Lanciasta. Superissahan sai kilpailla aika monen kirjavilla laitteilla ja tasoitus tehtiin kuutiotilavuden mukaan lasketuilla minimipainoilla. Ilmeisesti se voittamiseen tarvittava etu löytyi siitä, että järjestävien tahojen osaaminen Wankel-moottorin iskutilavuuden mittaamiseksi oli sen verran puutteellinen, että oikeasti moottori oli ilmoitettua isompi. Osaamistahan se toki silti vaatii, että tuosta saa hyödyn ulosmitattua, joten en itse ainakaan pitänyt tätä väitettyä pientä vedätystä minään saavutusten arvoa alentavana tekijänä. Varsinkin kun eräänkin kilpatoverin ahdettu kisapeli sai ratavarikolla tyhjäkäynnillä sivustaseurajien silmät vuotamaan kuin olis metanolia poltellut..  ;)

sämpy

Koskahan sitä pääsee kymiringille ajelee...
Ihan amatööri-harrastemielessä on tullut kierrettyä Ahvenistoa, Jurvaa, Alastaroa ja Motoparkkia. Ja kelloa vastaan Keimolassa, tavallaan..

Pari vuotta ollut taukoa talon rakentamisen takia.

Kalusto ei ole mistään kotoisin, avattaren liki vakio tiiliskivellä affenistoa jotain 1.43..

Suosittelen kokeilemaan, hauskaa ihan siviiliautoillakin.

Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

rb

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 05 helmikuu, 2020, 20:27Koskahan sitä pääsee kymiringille ajelee..
RATA-SM 2
6.6.2020 - 7.6.2020

Paikka: Kymiring


Tossa joutuu menemään paikan päälle...

mikähelvetinkat

Lainaus käyttäjältä: DX - 05 helmikuu, 2020, 00:34tässä yks parhaista kisaklipeistä joita oon nykyajalta  nähny ja vieläpä vanhoilla vehkeillä,
ei todellakaan mikään pappakerhon kokoontuminen, vaan 8 minsaa täyttä toimintaa
alfa näistä videon autoista selvästi tasapainoisin ja paras rata-auto ::)
~ ? ‰

tamrokki

Lainaus käyttäjältä: Murikka - 04 helmikuu, 2020, 22:36Haaveina ois vielä joskus uudestaan vähä jokkista pärryytellä. Onhan se sentään ehkä parhaimpia autourheilulajeja maailmassa.
Meinasin jo kesällä pistää ostohousut jalkaan ja lähtä jostai kisasta ettimää itelleni capricen jolla kisailla.  :))
Jokkista tuli ajeltua yli 25v hyvä laji
myös muutamalla hyvällä jokkis autolla KRC luokkaa
joskus myös autosuunnistusta


rb

Lainaus käyttäjältä: rb - 05 helmikuu, 2020, 21:29RATA-SM 2
6.6.2020 - 7.6.2020

Paikka: Kymiring


Tossa joutuu menemään paikan päälle...

Päivitetääs tähän vuoteen:

RADALLE.com Kymiring
21-23.5.2021


Tuolta alkaa.

Näkee sitten ajetaanko ne suljettuna vai miten..