Oldsmobile Toronado ”The Miserable case”

Aloittaja Harri S, 12 marraskuu, 2021, 17:03

« edellinen - seuraava »

Harri S

Pitää laitella tätäkin ettei unohdu.
Ovipahvien sinkkipainevaletut kromiosat ja katkaisijat oli täynnä pientä rokkoa ja pahoin hapettuneet kun nekin oli käytännössä uineet vuosia läpivettyneessä ohjaamossa. Floridan helle on pitänyt huolen jatkuvasta ja riittävästä vesihöyrymäärästä kun lattioille kertynyt sadevesi on noussut höyrynä sisäkattoon asti.
Nuo hilut on odottaneet muovipussissa talvea jotta saan niistä sopivaa pikkupuuhaa pimeälle vuodenajalle.









Otin hopeankiillotusaineet käyttöön ja rapsin ensiksi kromirakkulat tasaisiksi kirurginveitsellä ja sitten hinnkasin kiillotusaineella hapettumat ja samentumat pois osista. Katkaisijat sai kiillotettua vanupuikolla, sitten pestyä sinolilla ja mittasin niistä myös kaikki kontaktit ja totesin ne taannoisesta kosteusrasituksesta huolimatta toimiviksi.







Taustapeilin jalka oli pahassa jamassa mutta rajulla kiillottamisella sain tehtyä siitäkin vielä kohtuullisen. Peilin lasia ei pelasta mikään mutta se sai toistaiseksi jäädä ennalleen. Tuollaisia ne tuppaa olemaan myös kuivien alueiden tuontiautoissa eli reunat pykii. Onneksi peilin taustakotelo oli rosteria, muuten se olis todennäköisesti jo ruostunut korjauskelvottomaksi.









Kynnyslistat on paljasta alumiinia ja ne otan oiontaan ja kiillotukseen seuraavaksi.
Päätoiminen harrastaja

Kalu

Onks tos hopeankiillotusaineessa jotain parempaa, verrattuna näihin normaaleihin metallin/alumiinin kiillotusaineisiin? Vai sattuiko se vaan ekana tarttumaan käteen...

Harri S

Autosolituubi on jossakin hukkapiilossa niin siivouskaapista löytyi tuo korvikkeeksi.
Päätoiminen harrastaja

Hupeli

Joulu tulossa ja pöytähopeat jää kiillottamatta.. :rotfl:

Harri S

Ostin tälle säilytyspaikan tuosta vajaan kilsan päästä. Vkl trailerilla auto pois Lohjalta kotipihaan ja samalla tuli heipat hyvälle kimppatalliporukalle.





Tänään sitten sateiden tauottua toisinaan vuotava vesipumppu käteen josta olikin laakerit ihan loppu ja messinkitiiviste silppuna.
Rokkiautossa ei kyseistä mallia ole saatavilla eikä Ebaysta kiinnosta ripulilaatuisia halppispumppuja eikä kumpikaan ehjistä käytetyistäkään pumpuista ollut oikeaa mallia. Tässä autossa on tuo vasemmapuoleisin eli lyhyin malli käytössä.





Hetken tutkittuani huomasin että keskimmäisessä HD pumpussa on vastaava laakerointi kuin alkuperäisessä joten purin orkkispumpun mittauksia varten ja lyhensin HD pumpun nokkaa ja akselia 11 millillä jolla saan se sopivaksi Toronadoon. Akseli on vain hieman paksumpi kuin Toron alkuperäisessä mutta se ei haittaa kun käytän lyhennettyä pumpunkuorta jossa säilyy alkuperäinen liukurengas.









Sitten vaan HD pumppu takas kasaan ja jakopäänkopasta poraamalla pois yksi katkennut pumpun kiinnitysruuvi ennen kuin pumpun saattoi laittaa paikalleen uudella tiivisteellä. Toronadossa moottorin etukiinnike kuumityynyineen sijaitsee jakopäänkopassa







Glykolit koneeseen, flektit sun muut kiinni, samalla paikalleen uusi laturin remmi ja nyt on sekin vika korjattu.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Eilen ostin 10L V-poweria ja koekäyttelin konetta ja se kuumeni liikaa. Vesitilat täynnä kattilakiveä ja mustaa mönjää jota koetin spuulailla pois useaan otteeseen mutta ilmeisesti joku oli kipannu syyläriin Fairya tjsp joka sitten vaahtosi aika pitkään ennen kuin sain enimmät pois huuhdeltua.

Pääsyy kuumenemiseen oli kuitenkin jakajan alipaineletkun puute joka piti syttäennakot liian suurina. Asiaa ei yhtään auttanut se että syy reilu vuosi sitten yhtäkkiä alkaneisiin käyntihäiriöihin oli muutaman syttäjohdon ristiinvaihto jakajankannessa josta niitä oli aluksi vaikea huomata.
Muutaman tulpan ehdin jo aukoa ja erikoishylsyn sitä varten sorvata ennen kuin johtojen räpläts paljastui. Epäilin silloin reilu vuosi sitten huonoa bensaa koska juuri huollettu kaasutin ei vikaa voinut aiheuttaa ja koska moottori oli vain kuukausi aiemmin käynyt todella hienosti, kun ajoin sillä kimppatallin pihassa katon hiontaa aloitellessa. Itsestään varmaan  piuhat vaihtanu paikkaa.

Noiden fiksailujen ohessa otin tänään aamulla syylärin kokonaan pois ja peittasin sen vielä lähes kiehuvalla sitruunahapolla jotta sain kalkkeutumat ja lietteet pois kennosta.





Oikean pakosarjan kartiotiiviste hajosi koneen yskiessä ja kävin ostamassa Sout-West Tradelta uuden tiivisteen, öljynsuodattimen sekä venttiilikopan tiivisteet.
Hieman hiet nostattavaa oli availla ne pakosarjan pultit jotka on aika hankalassa paikassa mutta koputtelemalla ja nitkuttelemalla sain ne auki ja uusi tiiviste paikalleen. Sekään ei tietty sopinut sellaisenaan kun oli sisäholkiltaan millin liian suuri vaan vanhasta sain sopivan metalliholkin uuteen tiivisteeseen ja sillä sen sai sopimaan.



Venakopat vuosi koska usein näistä on venttiilivarren kumihatut hajonnu palasiksi ja palat tukkii kannen päistä öljyn paluukanavat. Näin tässäkin, ja apparin puoli vuosi jo reilusti kun kanavat oli lähes kokonaan ummessa mikä tietty nosti öljynpintaa kopan sisällä joka oli vuosien ajan sotkinut konetta ja vaihteistoa paksuun pikimönjään. Kuskin puolelta yksi kopan pultti oli käännetty poikki ja sain sen porattua ja kierrettyä pois torxi reikään lyömällä.





Samalla pesin venakopat ja pultit päältä puhtaaksi paksusta öljykarstasta ja laitoin uusilla FelPron kumitiivisteillä paikalleen.





Nyt moottori toimii hienosti, ei kuumene eikä vuoda öljyä pakosarjoille käryämään.
Purin vielä jarrupääsylinterin, putsasin ja kasasin rasvan kera. Pikku ilmauksen jälkeen jarrut pelittää taas kuten kuuluukin ja koeajelin autolla hieman eestaas tuossa pihassa.
Päätoiminen harrastaja

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 kesäkuu, 2024, 18:40Pääsyy kuumenemiseen oli kuitenkin jakajan alipaineletkun puute joka piti syttäennakot liian suurina.
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 kesäkuu, 2024, 18:40Pääsyy kuumenemiseen oli kuitenkin jakajan alipaineletkun puute joka piti syttäennakot liian suurina.



Että mitenkäettä?

Jos ei alipainetta tuu niin eihän se sytkää liian paljoa ennakolle sillon vedä?
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Harri S

Siis ei vetäny alipaine-ennakoita kun letku oli irti. Sehän sen alipainekellon tarkoitus on eli alipaineen kasvaessa kaasuläppien sulkeutuessa vetää ennakoita.
Maksimialipaine-ennakko terminä sotkee ajatusta,
Perusennakko koko ajan maksimilla ja ilman alupaine ennakoita niin kävi tyhjää tosi raskaasti ja sammuttaessa jälkikäyntiäkin melkoisesti. Kun tuikkas alipaineletkun kii niin käynti tasoittui heti.
Mä tulppasin sen letkun silloin kun reilu vuosi sitten hain syytä moottorin yhtäkkiä seonneelle käynnille kun luulin syyksi vuotavaa alipainekelloa tai jarrutehostinta.
Tuo tulpanjohtojen sotkeminen vaan hieman hankaloitti vianetsintää kun ei tietysti käyny kaikilla.
Päätoiminen harrastaja

Camino79

En nyt ymmärrä että miten se alip.kello sotkee sun "peruennakkoa"?

Perusennakkohan on mikä on, jota ei säädä kuin keskipakosäädin jossei sulla oo alip.kello kiinni?

Joko ei ymmärretä termejä samalla tavalla tai sit jommankumman ajatus sakkaa?  ???

Jos on liikaa ennakkoa ni ei se alip.kellon puuttuminen siihen vaikuta yhtään mitään imho.

Eihän se alip.kello tee muuta kuin lisää ennakkoa cruise-kierroksilla.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Harri S

Mulla varmaan sakkaa. Koko ajan. Ja kuvasin asian huonosti.
Kyllä se alipainekello kummasti niitä vaan lisää paikallaan tyhjäkäynnilläkin kun alipaine on imusarjassa suurin, kaasuläpät kiinni.
Kierrokset nousi samointein 200r/min kun otti alipaineen käyttöön ja käynti parani. Tämä siis tänään käytännössä tuossa pihassa koettuna. KIerrosten nousu kertoo syttäennakon kasvusta.
Ennakon lisääminen sytyttää laihan tyhjäkäyntiseoksen paremmin ja lämmöntuotto vähenee. Samoin kulutus.
Näin mä se ymmärrän. Korjatkaa jos olen väärässsä ja samalla mihin se perustuu.
Päätoiminen harrastaja

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 kesäkuu, 2024, 18:40Pääsyy kuumenemiseen oli kuitenkin jakajan alipaineletkun puute joka piti syttäennakot liian suurina.
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 kesäkuu, 2024, 18:40Pääsyy kuumenemiseen oli kuitenkin jakajan alipaineletkun puute joka piti syttäennakot liian suurina.



Siis tähän nimenomaan takerruin.

Ennakkohan ei ole "liian suuri" jos alip.puuttuu.

Koska se alip.kello nimenomaan lisää ennakkoa. Toki riippuen onko ported vacuumissa vai full-vacuumissa  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Harri S

Huonosti ilmaisen itseäni, mutta hyvä että korjasit.

Vajaa 20v sitten piti Deltan SBO 350:sen perusennakot kääntää aina katsuria varten todella pieneksi kun mm. HC:t ei menny tyhjäkäynnillä muuten läpi. Se ei kulkenu silloin mihinkään ja kuumeni sekä kulutus nousi.
Leiman jälkeen sitten nopeasti perusennakoita reilusti lisää ja taas mentiin paremmin.
#8 saastekansilla, todella rajulla nokalla, street dominator imusarjalla sekä 500cfm Carterilla. TH375 ja dieselin lukkoperä.

Ihan jämäosista joku mua ennen kasannu ja mosa lähti ekan vuoden jälkeen osina pois 455 isolohkon tieltä kun ei sitä kokonaisena voinu kellekään myydä.
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 kesäkuu, 2024, 22:11.

Vajaa 20v sitten piti Deltan SBO 350:sen perusennakot kääntää aina katsuria varten todella pieneksi kun mm. HC:t ei menny tyhjäkäynnillä muuten läpi. Se ei kulkenu silloin mihinkään ja kuumeni sekä kulutus nousi.
Leiman jälkeen sitten nopeasti perusennakoita reilusti lisää ja taas mentiin paremmin.
#8 saastekansilla, todella rajulla nokalla, street dominator imusarjalla sekä 500cfm Carterilla. TH375 ja dieselin lukkoperä.



Sama ilmiö minulla cutlassin koneessa, 307.
Sen siis pitäisi olla täysin vakio 1984 buickin kone. Kone on keittänyt kunnolla ja siihen on tehty sen jälkeen remppa ja mm. kannet on vaihdettu, vakiot 5A kannet.
Mutta kun tuota kuuntelee ja ajeleekin, niin väkisin tulee mieleen, ettei nokka kuitenkaan ole vakio.

Vasta tästä luinkin toisaalta, että matalat puristukset ja raikas nokka voisi aiheuttaa juuri tuon ilmiön.
Puristuksia nostamalla kireämpikin nokka menee paremmin päästöihin.

Kertomasi tukee tätä asiaa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

slant sickness

Läppien yläpuolelta signaalin ottava alipainekello on sikäli helpompi saada toimimaan, ettei se sotke missään vaiheessa joutokäyntiä. Se, mikä on kytketty suoraan imusarjaan voi alkaa säätämään itse itseään. Alipaine lisää ennakkoa, kierrokset nousee, tulee syvempi alipaine ja lopulta sitä ennakkoa on niin paljon, että se alentaa käyntinopeutta ja sitte alipaine laskee. Ja kohta ryntää uudestaan.

Tuota ei toki tapahdu, jos osat on suoraan imusarjakytkentään tarkoitetut. Mut jos alipainekello on alunperin "ported vacuum" niin sillä voi olla liiankin laaja alue vetää ennakoita jonka tuloksena syntyy edellä kuvattua oskillointia.

Mä oon joskus rauhoittanut moisen humppaajan laittamalla jakajan letkuun kuristimen, joka tekee ap-ennakon hitaammin reagoivaksi.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 26 kesäkuu, 2024, 23:46Läppien yläpuolelta signaalin ottava alipainekello on sikäli helpompi saada toimimaan, ettei se sotke missään vaiheessa joutokäyntiä. Se, mikä on kytketty suoraan imusarjaan voi alkaa säätämään itse itseään. Alipaine lisää ennakkoa, kierrokset nousee, tulee syvempi alipaine ja lopulta sitä ennakkoa on niin paljon, että se alentaa käyntinopeutta ja sitte alipaine laskee. Ja kohta ryntää uudestaan.

Tuota ei toki tapahdu, jos osat on suoraan imusarjakytkentään tarkoitetut. Mut jos alipainekello on alunperin "ported vacuum" niin sillä voi olla liiankin laaja alue vetää ennakoita jonka tuloksena syntyy edellä kuvattua oskillointia.

Mä oon joskus rauhoittanut moisen humppaajan laittamalla jakajan letkuun kuristimen, joka tekee ap-ennakon hitaammin reagoivaksi.
No ei sitä ap-ennakkoa tule määräänsä enempää. Ei se mitään humppaa tee. Käytännössä aina ihan paras on suora alipaine läppien alta. Jos sillä ei toimi, niin muualla on vikaa.
Ne ported vacuum jutut on saasteajan hömppää, jolla ei kyllä paranneta koneen käytöstä. Ne on vaan päästöjä varten.
En varmasti oo.