Käyttistä pähkäilemässä

Aloittaja rb, 29 marraskuu, 2021, 15:39

« edellinen - seuraava »

Lerssinen

1.5 D Duster II menee talvella 5.x lukemissa, kesällä nousee kutosella alkaviin ja nämä on aitoja kulutuksia. Mittari näyttää jotain 5.1 ja 5.9 näissä tilanteissa, pienellä tuommonen pikkuauto kyllä menee vaikka onkin "nelikko".

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: rb - 03 heinäkuu, 2024, 19:52Kyl ne varmaan sitä on.
Corollassa jatkuva neliveto ja alta kasin sillä ei pääse, vaikka kuinka nätisti ajelis.
Kuitenkin Avensiksen omistajat, joissa on sama 1,8 pata kehuvat, että maantiellä pääsee kutosella alkaviin lukemiin, vaikka sen koppa on huomattavasti suurempi kun Corollassa.   

ja vagissa torsen/haldex lisää kovin vähän kulutusta vajaavetoiseen nähden
Sinä vain

sämpy

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 29 kesäkuu, 2024, 07:58Siskon Fiesta leimattu eilen. suullinen huomautus että taka-akselin puslat pitää jossain kohtia vaihtaa ja etujarruletku irti kiinnikkeestään tms. Ei varmaankaan ole vaihtohyvitys tuollaisesta silti kummoinen..
Jarruletku kiinnitetty. Systeri mietti ilmastoinnin huoltamista, tuskin se paljoa vuotaa kun viime kesänä vielä toimi ja edellisen kerran täytetty joskus 10 vuotta sitten. Ajettu 160tkm. Punainen 5-ovinen.

Vitara tosiaan menee todella pienellä, haldex tai vastaava siinä lienee. Nyt ollut keskikulutus 5,7 ysivitosta ilman mitään hybridijärjestelmiä. Ja hauskinta siinä on, että oston jälkeen vastaavien hintapyynnit on koko ajan nousseet, vaikka ikää tulee koko ajan lisää. Eli hintansa pitävä laitos. Voi kun se olisi vielä hyvä ajaa maantiellä. Juuri kävi nelipyöräsuuntauksessa mutta edelleen kuskin täytyy pitää katse tiukasti eteenpäin tai ollaan penkalla. Semmonen ikävän tunnoton, jäykkä keskialue jne. Mutta jokainen auto pitää jollain pilata.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Valde

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 04 heinäkuu, 2024, 07:04Juuri kävi nelipyöräsuuntauksessa mutta edelleen kuskin täytyy pitää katse tiukasti eteenpäin tai ollaan penkalla. Semmonen ikävän tunnoton, jäykkä keskialue jne. Mutta jokainen auto pitää jollain pilata.
Eikös vitara ole ihan maastoauto? Niissä yleensä aika tunnoton ohjaus.

Ja samanlailla jäyhä on tollasen xc60 volvonkin keskialue. Enempi kääntäessä sitten tulee tuntoa.
Herkkyys noista puuttuu
Takavetopihtaaja

sämpy

Ei se niin haittaa jos auto luonnostaan menee suoraan. Mutta tuo Vitara ei oikein seuraa tietä. Ei se nyt sinkoile sinnetänne, ihan ok kun tottuu mutta ei voi samana päivänä verrata eurooppalaisiin.

Vaan laadullisesti ollut hyvä vehjes, nyt satatonnia mittarissa ja isäntä saa keskittyä omiin romuihinsa eikä tartte emännän autoa laitella. Eikä ole pakko talviaamuna tietä aurata jotta hää pääsee töihin.

Tieisännöitsijäkin sen hienosti kokouksessa kiteytti, että ymmärtäkää hyvät ihmiset että nyt ollaan maalla, tänne ei pidä mitään urheilu- tai sähköautoja hankkia.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 05 heinäkuu, 2024, 07:29Ei se niin haittaa jos auto luonnostaan menee suoraan. Mutta tuo Vitara ei oikein seuraa tietä. Ei se nyt sinkoile sinnetänne, ihan ok kun tottuu mutta ei voi samana päivänä verrata eurooppalaisiin.

Vaan laadullisesti ollut hyvä vehjes, nyt satatonnia mittarissa ja isäntä saa keskittyä omiin romuihinsa eikä tartte emännän autoa laitella. Eikä ole pakko talviaamuna tietä aurata jotta hää pääsee töihin.

Tieisännöitsijäkin sen hienosti kokouksessa kiteytti, että ymmärtäkää hyvät ihmiset että nyt ollaan maalla, tänne ei pidä mitään urheilu- tai sähköautoja hankkia.
Niin, minkä ikäinen Vitara? Millä tekniikalla?

Mulla on 2019 kolmimukinen turbo, automaatti, neliveto ja keskikulutus 7,5l/100km.

Toki, mä ajan Suzukille vieraissa elementeissä. Joko mä jonotan kehätiellä tai sit paahdan motarilla lusikka lattiassa. Valmistajan mukaan motarikulutus pitäis olla yli 8l.

...jos ajelis maalla 80km/h rekan perässä, niin pääsisi kai kuudella litralla ja vähemmällä päänsäryllä.
Vielä on eilinen jossain.

kalikali

Parhaimmat käyttikset talvella on mulla ollut -92 Seville ja nyt kolme talvea ajeltu -95 Eldorado. Eivät ole ruosteherkkiä ja lähtee käyntiin hyvin yli -20 asteen pakkasilla ilman mitään lämmittimä ja nopeasti lämpiää myös sisätiloista. Keskikulutuskin Ellulla vain 12,9 litraa satasella talvella.

sämpy

Meidän Vitsku on 1,5 S&S (1,6 joissain listoissa) vapari manuaali -19. Taitaa olla noista pienimmällä menevä versio, jopa uusiin hybrideihin verrattuna. Mutta se kulkee kuin olisi "yksi sylinteri pimeä", eli mitään ei tapahdu alle 4000 kierroksen, täysin hengetön laite. Sopiva naisen käsiin. Pienimmillään se menee 5,1 litraa satasella moottoritiellä satasen vauhdissa, enimmillään jotain 6,5 saatu menemään seka-ajossa. viidenkympin vauhdissa menee kyl alle viitosen kulutuksella mutta kai se kaupungissa yli kuusi veisi noin keskimäärin. Eilen käytiin pitkin hämeenlinnaa ajelemassa monissa kaupoissa ja sitten 20km kotiin, niin 5,7 näytti ajotietokone. Talvella ei vie juurikaan enempää.

Joskus vaihtamalla voi oikeasti säästää, kun ajattelee mitä bensa-CR-V vei tuota ennen.. siihen päälle sen korjaukset, kalliimmat verot ja tiheämpi katsastusväli. Ja tämä pitänyt arvonsa, ei se aina ole rahan tuhlausta hommata uudehkoa autoa. Joskus jopa järkevää.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 06 heinäkuu, 2024, 06:50Meidän Vitsku on 1,5 S&S (1,6 joissain listoissa) vapari manuaali -19. Taitaa olla noista pienimmällä menevä versio, jopa uusiin hybrideihin verrattuna. Mutta se kulkee kuin olisi "yksi sylinteri pimeä", eli mitään ei tapahdu alle 4000 kierroksen, täysin hengetön laite. Sopiva naisen käsiin. Pienimmillään se menee 5,1 litraa satasella moottoritiellä satasen vauhdissa, enimmillään jotain 6,5 saatu menemään seka-ajossa. viidenkympin vauhdissa menee kyl alle viitosen kulutuksella mutta kai se kaupungissa yli kuusi veisi noin keskimäärin. Eilen käytiin pitkin hämeenlinnaa ajelemassa monissa kaupoissa ja sitten 20km kotiin, niin 5,7 näytti ajotietokone. Talvella ei vie juurikaan enempää.

Joskus vaihtamalla voi oikeasti säästää, kun ajattelee mitä bensa-CR-V vei tuota ennen.. siihen päälle sen korjaukset, kalliimmat verot ja tiheämpi katsastusväli. Ja tämä pitänyt arvonsa, ei se aina ole rahan tuhlausta hommata uudehkoa autoa. Joskus jopa järkevää.
Mä kävin ennen ostopäätöstä silloin koe-ajamassa varmaan samanlaisen 1,6l VVT automaatilla. Myyjä retosteli, että "tätä harvinaisuutta on kyselty Oulusta asti"...

Mä oon tottunut aika laiskoihin autoihin, mutta se oli kyllä rauhallinen peli! Piti jo ennakoida aika paljon. Mietin silloin, että olis varmaan ikuinen tekniikka tommoseen.

Päästöt on laittaneet sen jälkeen Vitaran aika ahtaalle, tota ykslitraista sai ainoastaan 2019, 2020 se korvattiin 1,4 vapari-hybridillä ja nyt vissiin 1,4 turbokin on poistunut mallistosta. Mulla on kutina, että noi hybridit on kaikki hitaampia mutta yhtä janoisia.
Vielä on eilinen jossain.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 06 heinäkuu, 2024, 06:50Joskus vaihtamalla voi oikeasti säästää, kun ajattelee mitä bensa-CR-V vei tuota ennen.. siihen päälle sen korjaukset, kalliimmat verot ja tiheämpi katsastusväli. Ja tämä pitänyt arvonsa, ei se aina ole rahan tuhlausta hommata uudehkoa autoa. Joskus jopa järkevää.
Taitaa tuo maasturi tai "maasturi" segmentti olla ainoa missä kulutukset tulleet reilusti alas. Vaikka japseilla oli jo muinoin alitehoisia pikkumaastureita.

Jos laskis 3 litraa kulutuseroa per 100km nykyhinnoilla niin 100tkm 5400€ tulis eroa. Uudella autolla mikä ei ole mikään erikoiskeräilyharvinaisuus toi 5400€ lähtee monesti jo kun kynnyksen yli ajaa, viimeistään kun se 100tkm on ajettu.

Siihen jos laskee vielä ostohinnan ja takuuhuollot mitkä ei liene ilmasia.
Sinä vain

sämpy

Minä tuossa laskeskelin, että sähköfillarin hankinta-hinnan takia kilsat olisi niin kalliita, että kannattaa sittenkin viedä paketit postiin vaikka Mirafiorilla, tuplakaasareilla.

Tuossa Suzukissa kulutus tippui 3,5-4 litraa. Veroissa ja vakuutuksissa säästää muutaman satasen vuodessa. 15tkm vuosi säästää ehkä tonnin? Takuuta ei ole eli itse huolletaan (öljyt ja jarrupalat). Ei se silti aina järkevää ole uudempi, mutta jotain arvoa voi laskea sillekin jos auto toimii ilman jatkuvaa "huoltamista".

Olen sitäkin laskenut, että jos olisi itsellä jokin pikkukippo paikallispyörittelyyn. Vaan kun se ei voi olla ainoa auto, niin ei siinä laskelmassa mitenkään pääse plussalle. Varsinkin kun uudehko nelivetopakuni vie keskikulutuksena 6,2-6,7 litraa naftaa. Vaikka ostaisi viidelläsataa fire-uunon niin kalliimmaksi se silti tulisi vakuutusten ja verojen ja katsastuksen takia, jos pakusta ei voi luopua.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 06 heinäkuu, 2024, 13:44Minä tuossa laskeskelin, että sähköfillarin hankinta-hinnan takia kilsat olisi niin kalliita, että kannattaa sittenkin viedä paketit postiin vaikka Mirafiorilla, tuplakaasareilla.

Tuossa Suzukissa kulutus tippui 3,5-4 litraa. Veroissa ja vakuutuksissa säästää muutaman satasen vuodessa. 15tkm vuosi säästää ehkä tonnin? Takuuta ei ole eli itse huolletaan (öljyt ja jarrupalat). Ei se silti aina järkevää ole uudempi, mutta jotain arvoa voi laskea sillekin jos auto toimii ilman jatkuvaa "huoltamista".

Olen sitäkin laskenut, että jos olisi itsellä jokin pikkukippo paikallispyörittelyyn. Vaan kun se ei voi olla ainoa auto, niin ei siinä laskelmassa mitenkään pääse plussalle. Varsinkin kun uudehko nelivetopakuni vie keskikulutuksena 6,2-6,7 litraa naftaa. Vaikka ostaisi viidelläsataa fire-uunon niin kalliimmaksi se silti tulisi vakuutusten ja verojen ja katsastuksen takia, jos pakusta ei voi luopua.
Sit sun täytyy perustella pikkukipon hankinta jollain muulla, kuin taloudellisilla näkökulmilla.

Mun vaimolle on usein riittänyt argumentti "vittu, tuo olis siisti!"
Vielä on eilinen jossain.

leivonharri

BTW, sähköpyöriin on olemassa se "työsuhdepyörä" -malli, joka on periaatteessa verovähennettävä osamaksu.

Sen voi perustella työkuntoa/yökuntoa ylläpitävänä.
Vielä on eilinen jossain.

Valde

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 06 heinäkuu, 2024, 14:02BTW, sähköpyöriin on olemassa se "työsuhdepyörä" -malli, joka on periaatteessa verovähennettävä osamaksu.

Sen voi perustella työkuntoa/yökuntoa ylläpitävänä.
Mullolis toi etu, mutta 42km/suunta ei kiinnosta ellei ole itse tehty (=tehokas).
Takavetopihtaaja

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: Valde - 06 heinäkuu, 2024, 14:26Mullolis toi etu, mutta 42km/suunta ei kiinnosta ellei ole itse tehty (=tehokas).
Ei sillä tarvii töihin ajaa.
Vielä on eilinen jossain.