Käyttistä pähkäilemässä

Aloittaja rb, 29 marraskuu, 2021, 15:39

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 06 heinäkuu, 2024, 06:50Joskus vaihtamalla voi oikeasti säästää, kun ajattelee mitä bensa-CR-V vei tuota ennen.. siihen päälle sen korjaukset, kalliimmat verot ja tiheämpi katsastusväli. Ja tämä pitänyt arvonsa, ei se aina ole rahan tuhlausta hommata uudehkoa autoa. Joskus jopa järkevää.
Taitaa tuo maasturi tai "maasturi" segmentti olla ainoa missä kulutukset tulleet reilusti alas. Vaikka japseilla oli jo muinoin alitehoisia pikkumaastureita.

Jos laskis 3 litraa kulutuseroa per 100km nykyhinnoilla niin 100tkm 5400€ tulis eroa. Uudella autolla mikä ei ole mikään erikoiskeräilyharvinaisuus toi 5400€ lähtee monesti jo kun kynnyksen yli ajaa, viimeistään kun se 100tkm on ajettu.

Siihen jos laskee vielä ostohinnan ja takuuhuollot mitkä ei liene ilmasia.

sämpy

Minä tuossa laskeskelin, että sähköfillarin hankinta-hinnan takia kilsat olisi niin kalliita, että kannattaa sittenkin viedä paketit postiin vaikka Mirafiorilla, tuplakaasareilla.

Tuossa Suzukissa kulutus tippui 3,5-4 litraa. Veroissa ja vakuutuksissa säästää muutaman satasen vuodessa. 15tkm vuosi säästää ehkä tonnin? Takuuta ei ole eli itse huolletaan (öljyt ja jarrupalat). Ei se silti aina järkevää ole uudempi, mutta jotain arvoa voi laskea sillekin jos auto toimii ilman jatkuvaa "huoltamista".

Olen sitäkin laskenut, että jos olisi itsellä jokin pikkukippo paikallispyörittelyyn. Vaan kun se ei voi olla ainoa auto, niin ei siinä laskelmassa mitenkään pääse plussalle. Varsinkin kun uudehko nelivetopakuni vie keskikulutuksena 6,2-6,7 litraa naftaa. Vaikka ostaisi viidelläsataa fire-uunon niin kalliimmaksi se silti tulisi vakuutusten ja verojen ja katsastuksen takia, jos pakusta ei voi luopua.

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 06 heinäkuu, 2024, 13:44Minä tuossa laskeskelin, että sähköfillarin hankinta-hinnan takia kilsat olisi niin kalliita, että kannattaa sittenkin viedä paketit postiin vaikka Mirafiorilla, tuplakaasareilla.

Tuossa Suzukissa kulutus tippui 3,5-4 litraa. Veroissa ja vakuutuksissa säästää muutaman satasen vuodessa. 15tkm vuosi säästää ehkä tonnin? Takuuta ei ole eli itse huolletaan (öljyt ja jarrupalat). Ei se silti aina järkevää ole uudempi, mutta jotain arvoa voi laskea sillekin jos auto toimii ilman jatkuvaa "huoltamista".

Olen sitäkin laskenut, että jos olisi itsellä jokin pikkukippo paikallispyörittelyyn. Vaan kun se ei voi olla ainoa auto, niin ei siinä laskelmassa mitenkään pääse plussalle. Varsinkin kun uudehko nelivetopakuni vie keskikulutuksena 6,2-6,7 litraa naftaa. Vaikka ostaisi viidelläsataa fire-uunon niin kalliimmaksi se silti tulisi vakuutusten ja verojen ja katsastuksen takia, jos pakusta ei voi luopua.
Sit sun täytyy perustella pikkukipon hankinta jollain muulla, kuin taloudellisilla näkökulmilla.

Mun vaimolle on usein riittänyt argumentti "vittu, tuo olis siisti!"

leivonharri

BTW, sähköpyöriin on olemassa se "työsuhdepyörä" -malli, joka on periaatteessa verovähennettävä osamaksu.

Sen voi perustella työkuntoa/yökuntoa ylläpitävänä.

Valde

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 06 heinäkuu, 2024, 14:02BTW, sähköpyöriin on olemassa se "työsuhdepyörä" -malli, joka on periaatteessa verovähennettävä osamaksu.

Mullolis toi etu, mutta 42km/suunta ei kiinnosta ellei ole itse tehty (=tehokas).

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: Valde - 06 heinäkuu, 2024, 14:26Mullolis toi etu, mutta 42km/suunta ei kiinnosta ellei ole itse tehty (=tehokas).
Ei sillä tarvii töihin ajaa.

Valde

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 06 heinäkuu, 2024, 16:18Ei sillä tarvii töihin ajaa.
No muuten olen vaan vitun laiska.

Tai olisi tuolla kellarissa se armeijapyörä. Jos tuon työsuhde-edun saisi käyttää rakennussarjaan, niin sähköistäisin sen.

Toyopet

Laukaan kirkonkylällä kun oli töissä, kävin kerran pyörällä siellä. Ei ollut sähköpyörä. Tunti/20km

Muoks. Eikä ollut työsuhdepyörä vaan ihan oma.

Meillä saisi työsuhdepyörän, sähköisen, mutta kun niitä ohjeita luki, niin halvemmalla saa, kun ostaa omalla rahalla.

Ja eipä tässä kyllä tarvettakaan ja jos joskus toimistolla pitäisi käydä, niin ei kyllä pyörällä viitsi lähteä 150km/suunta.

palontie

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 06 heinäkuu, 2024, 14:02BTW, sähköpyöriin on olemassa se "työsuhdepyörä" -malli, joka on periaatteessa verovähennettävä osamaksu.

Mä kysyin töiantajalta muttei käy.

sämpy

Taitaa olla vähän vaikeaa tmi yrittäjälle nuo työsuhde-edut...

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 07 heinäkuu, 2024, 07:25Taitaa olla vähän vaikeaa tmi yrittäjälle nuo työsuhde-edut...
Joutuis ittensä kanssa neuvottelemaan?  :riot:

Valde

Perjantaina tuli taas käytyä niin korvessa, että piti kävellen katsoa ajolinjat tollasella normaalimopolla.
Toisaalta taas, jos olisin halunnut ajaa sinne minkä halusin käydä katsomassa ja kävinkin lopulta kävellen, ei tuollainen mukamaasturikaan oikein toimi sinne (herkkää tekniikkaa liikaa).

Mm.. Jotenkin oikean maasturin hankkiminen satunnaisten metsävierailujen takia tuntuu edelleen täysin turhalta.

rb

Oisko kukaan tollasta vailla?

https://www.nettiauto.com/dodge/caliber/14331778

Dodge Caliber
1,8 M5 SXT Business

Naisen työkaverilla ja se se väitti, että se on ihan soiva peli.
Aika laaja skaala näköjään noiden hinnoittelussa... ???

Smirkelimies

Mainitsiko joku sähköpyörän?

On ny yli 10 vuoden kokemus tietystä Helkaman mallista. Umpiluja kone, alkaa sähköjohdot hapertua ja vanteita sekä rattaita vaihdettu mut muuten toimii aina vaan.

Ostin varapyöräks uudemman samanlaisen niin käy samat akut.

Tätä jo aika epätrendikästä mallia saap käytettynä hyväkuntosena 500 e
kahtapuolen.

Jotkut uudet laatupyörät maksaa iha helkutisti, taitaa hinnat liikkua 3-6 te kieppeillä

Valde

Näköjään suosituimmat haut mulla nettiautossa, torissa ja muualla "volvo 940"... :pckahvi:

Kebabkanuunaa en laita. Eilen sen päätin. Liikaa tekemistä.