Vaz-2104

Aloittaja Kaktus, 20 helmikuu, 2022, 14:55

« edellinen - seuraava »

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 14 huhtikuu, 2024, 22:58Muistelen, että kun ruisku-Samarasta otti lämpöanturin piuhan irti, niin flekti pyöri silloin koko ajan, ikäänkuin varmuustoimenpide sökölle anturille. Yhden kerran vaihdoin Samaraan lämpöanturin.

Toihan on ihan fiksu ratkaisu että pyörii varmuuden vuoksi. Muistan ku eksä oli joskus mun silloisella farkku-astralla alkukesästä liikenteessä, ja soitti kehä1:llä jonotellessaan että lämmöt alkaa hiipimään melko lähellä punarajaa. Sanoin että nyt sit ikkunat levälleen ja lämppäri täysille puhaltamaan kuumaa.  :))

Ei kiehunu kansinahat, ja ongelma poistui uudella flektin anturilla. Eksän ihonväri kyllä muistutti kotiuduttuaan vähän keitettyä hummeria.  ;D
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 14 huhtikuu, 2024, 20:54Toi kuulostaa jotenki niin ryssäläiseltä ratkaisulta, että ootko varma ettei oo ihan tehtaalainen ratkaisu...?  :))

Voi olla.  ;D Vähän tuli kultakuume jo mieleen.

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 14 huhtikuu, 2024, 22:58Kyllä kai sillä vaikutusta on seokseen, jos flekti pyörii koko ajan ja jäähdyttää konetta? Ja ei kai siitä välttämättä mitään vikakoodia jää, jos ecu tulkitsee, että kone käy vaan kylmänä?
Niinno joo, tottakai tuota kautta vaikuttaa. Vikakoodeista voisi selvitä jos joku muu anturi on viallinen, ilmeisesti varsinainen moottorin vikavalon syttymiseen vaaditaan aika paljon asioita pieleen. Ei turhaan säikyttele.

Jos nyt oikein olen tuon ruiskun toiminnan ymmärtänyt lämpöjen puolesta niin moottorin lämpötila-anturi ohjaa mittaria ja flektiä ja eculle on oma lämpöanturi. Lisäksi imuilmalle on putsarikotelossa anturi.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Bantam

Ainakin ruisku-Samarassa ecun lämpöanturi ohjaa flektiä ja moottorin lämpötila-anturi ohjaa pelkästään mittaria. Kaasarimallissa moottorin lämpötila-anturi ohjaa myös flektiä. Putsarikotelossa on ilmamassamittari.

Kaktus

Eilen jo mainitsin puuhasteluketjussa, että ajoin auton projektialueelle. Tuo bilteman kärry on ihan hyvä meille joilla ei epoksilattia kiillä tallissa.
You cannot view this attachment.

Päivän agenda oli jarruhuolto. Sehän menikin muuten mallikkaasti, mutta jarruputki meni poikki jumittunutta nippaa irrotellessa. Hyllyssä oli putkea, mutta ei sopivaa nippaa, käytävä huomenna hakemassa.
You cannot view this attachment.

Toisella puolella sama homma, mutta lisäksi katsoin jo irroittaessa, että banjopultti ei ole sellainen, kuten kuuluu.  :thinking:

Uutta laittaessahan sitten nousi kierre mukana sylinteristä, eli aiempi seppä ilmarinen on taas puuhaillut jotain. Tilattava uusi sylinteri satulaan.
You cannot view this attachment.

Samalla sylinterin kanssa täytynee tilata uusi glykolilla toimiva valojen korkeudensäätöhässäkkä niin ei tule sanomista leimalla aikanaan. Kaikkea se ryssä keksii.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Kaktus

Lauantaina kaveri tuli käymään siinä pyöränlaakerien vaihdossa, tolskauksen ja kaljoittelun ohessa sain samalla tekaistua ne uudet jarruputket.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Koneeseen uudet lämpö- ja mappianturit ja käyntikin alkoi olemaan jo kohdillaan. Ihan kuin sytkässä olisi pientä pätkimistä kuitenkin, tulpanjohdot voisi ainakin vilkaista läpi.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Samalla tuumailin katsastukseen tarjoamisen olevan jo sen verran lähellä, että raskin vaihtaa uudet öljyt moottoriin.

Pohjasta putsailin ruosteita ja sovittelin jo pellinpalaa paikalleen, hitsata se ja maalailla ja suojata muut kohdat pohjasta samalla. Kunhan sylinteri saapuu niin saan keulan taas pyörilleen ja pääsen tarkastamaan käsijarrun toiminnan ja vaihtamaan peräöljyt.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

samulis

Mulla ei ole koskaan vaikuttanut tulpan johdot niin paljon kuin Ladassa. Oli sekalainen seurakunta erillaisia johtoja, ei kahta samanlaista. Käynti parani huomattavasti kun vaihto tulpat ja johdot.
Onks osantoimittaja Atte tuttu? Edullisempi ja parempi kuin Manse, lukkoperä murikka oli pari sataa.

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: samulis - 25 heinäkuu, 2024, 00:13Onks osantoimittaja Atte tuttu? Edullisempi ja parempi kuin Manse, lukkoperä murikka oli pari sataa.
Todennäköisesti samalta Atelta ostin purkuosia joskus.  :) Fb:n ladaryhmissä kirjoittelee.

Muutamia sähköjuttuja tuli tämän kanssa vastaan, ce-valo ei pelaa, kuten ei myöskään jarrun merkkivalo. Katsastuksessa kai virallisesti moottorivalon pitäisi syttyä/sammua. Eriasia tajuaako sitä katsuri näistä.

Latauksen valolle on mittaristossa paikka, mutta se ei ole käytössä koska mittaristossa on myös jännitemittari.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Bantam

Itse katsastin aikoinaan lukuisia kertoja -96 Samaran jonka CE-valo paloi, riitti että päästöarvot kunnossa. Eri asia kuin OBD-valo, mikä ei saa palaa alk.2001 rekisteröidyissä.




Kaktus

Aloittelin lomapäivän hitsaamalla pohjaan paikan, aiemmin olin jo putsaillut pintaruosteita pois. Hitsauksen jälkeen maalit pohjaan ja kuivumisen ajan puuhastelin muita kohtia.

Irrottelin vanhan jarrusylinterin, nopeiten lähtee, kun tekee rälläkällä pari vekkiä ja naputtelee moskalla irti.
You cannot view this attachment.

Uus paikalleen..
You cannot view this attachment.

Samalla uudet tulpanjohdot ja puolat.
You cannot view this attachment.

Kävipä kauhean nätisti nyt! Rupesin testailemaan valojen toimintaa ja annoin pyöriä, lämmettyään alkoi röpöttää ja ei ottanut jenkaa kunnolla. Sammutin auton ja kokeilin käynnistää uudelleen niin ei edes startti naksu.  :o Lainasin nappiksen akkua tuohon, siinä kun oli sitä latausongelmaa niin ettei olisi loppunut hönkä kesken, en nimittäin ole tästä edes tarkistanut lataako.  :thinking:
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Kaktus

Virran vähyyttähän se starttaamattomuus oli. Täydellä akulla hörähti taas käyntiin, tästä päästäänkin sitten siihen, että latauksessa olisi parantamisen varaa. Pyörittelin sulakkeet läpi, mistä johtuu ehkä 80% ladojen sähkövioista. Nyt latausmittari heräsi jo "valkealle alueelle" ja yleismittari näytti tyhjäkäynnillä 12.5v. not great, not terrible sanos ryssä. Jatkan tähän perehtymistä myöhemmin

Lambda on vaihdettu joskus edellisen omistajan toimesta, mutta huomasin siinä unohdetun erään seikan. Alkuperäisessä lambdassa harmaa johto on yhdistetty myös anturin runkoon, mikä ei boschissa toteudu. Tein testinielessä pienen väliaikais(tm) asennuksen ja lisäsin yhden johtimen tuohon liitokseen, jonka liitin maihin.
You cannot view this attachment.

Käynti tasoittui jälleen parempaan päin, mutta vieläkään se ei kuulosta siltä mitä pitäisi. Saattaa esimerkiksi poksaa putkeen kaasulta laskettaessa. Osa voi olla myös huonon bensan syytä, tankissa on pohjat vähän vanhaa ja vielä vanhempaa sekaisin.

Pientä onnistumisen iloakin sain, sillä pesurin pumppu lähti pelaamaan ihan vaan kontaktit putsaamalla.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Kaktus

Sähköhommat jatkuu, täytyy se check engine valo saada kaivettua esille, jotta päästään katsomaan mahdolliset vikakoodit.

Irroitin mittariston toiveena vain palanut polttimo. Mittaristo on nuukasti ainoastaan yhdellä ruuvilla kiinni. Kehitystä, nappisilmässä niitä ei ole ollenkaan.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Peilasin symboleja läpi ja siellähän ei ko. Valoa ollutkaan.  :o Google auki ja katsomaan, sehän onkin jollain logiikalla näissä keskikonsolissa ja moottorivalon paikalla on ryypyn merkkivalo, jota ei ruiskukoneessa toki ole.  :o

Purin paneelin, näky oli oli suorastaan hurmaava. Kaikki johdot revitty irti, lainattu johonkin soittimen piuhoihin ja metritolkulla uuutta piuhaa ja teippiä. Perkasin ylimääräistä pois ja sain nipun alkuperäisiä piuhoja esille.
You cannot view this attachment.

Mittailin piuhoista sopivat jännitteiltään, jotta saan ylipäätään testattua tuon itse lampun. Toimihan se, seuraava operaatio on sitten kaivaa kytkäristä nuille piuhoille oikeat paikat. Valo pitäisi olla - ohjattu ruiskuboksilta. Loput mittarivalot pitäisi alkaa pelaamaan, kun saan tuon himmentimen piuhat kytkettyä.
You cannot view this attachment.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Kaktus

Vaihtelin toisellekin puolelle napa-laakeripaketin ja samalla korjaantui se omituinen jarrulevyn hankaaminen satulan runkoon.

You cannot view this attachment.

Nappisilmään ostin uuden akun ja vanha exide siirtyi tähän. Samalla laitoin uudet akunkengät ja töissä tein uuden maajohdon koriin. Vielä pitää holkkipihdot napata lainaan ja holkittaa johdot kenkiin.

Oli ajatuksena käyttää auto lämpimäksi, mutta sehän sammui virranvähyyteen. Lataus puuttuu, täytyy sitä ruveta perkaamaan seuraavaksi.  :thinking:
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104