Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

Keme

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 toukokuu, 2025, 13:18sanoivat että aika hyvään aikaikkunaan tämän rakensit sillä enää tällaisen muutoksen rekkaaminen ei tule onnistumaan.
Mikä tähän on syynä?

Harri S

Liikkeellä on vain hieman huhuja ja yksi käytännön kokeilu.
Päätoiminen harrastaja

puliukk0

Lainaus käyttäjältä: Keme - 26 toukokuu, 2025, 13:22Mikä tähän on syynä?

Mietin samaa kun edelleen voimassa tuo 21 tullut määräys. Jotain sitten tullut konttorin ohjeistuksille?

Harri S

Silloin rekatessa törmäsin siihen että kysyessäni eri asemilta rekisteröintikatsastuksesta niin sitä ei haluttu edes aloittaa vaikka paperit sun muut jutut on ihan virallisesti kunnossa. Taisin siitä tuolla aiemmin jopa mainita.
Toki kaikkihan on aina mahdollista koska laki antaa pelivaraa ja vastuuta katsastajalle mutta esim. yksi auto tolpan ympärille saattaa viedä katsastajan raastupaan ja aiheuttaa jopa nopeasti lain tai laintulkinnan muutoksen.
Tästähän on esimerkkejä olemassa ja nykyinen homma on hölmöilyllä helppo tuhota. Parempi siis tyytyä fiilistelyyn revittelyn sijasta.
Päätoiminen harrastaja

puliukk0

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 toukokuu, 2025, 13:33Silloin rekatessa törmäsin siihen että kysyessäni eri asemilta rekisteröintikatsastuksesta niin sitä ei haluttu edes aloittaa vaikka paperit sun muut jutut on ihan virallisesti kunnossa. Taisin siitä tuolla aiemmin jopa mainita.
Toki kaikkihan on aina mahdollista koska laki antaa pelivaraa ja vastuuta katsastajalle mutta esim. yksi auto tolpan ympärille saattaa viedä katsastajan raastupaan ja aiheuttaa jopa nopeasti lain tai laintulkinnan muutoksen.
Tästähän on esimerkkejä olemassa ja nykyinen homma on hölmöilyllä helppo tuhota. Parempi siis tyytyä fiilistelyyn revittelyn sijasta.

Noinhan se aina on ollut, kuulemma syynäävät enemmän noita tällähetkellä (kuten aina ennenkin satunnaisesti).

Sen verran kysäsin katsurilta mielenkiinnosta.

Erittäin suuri prosentti kun noista muutoskatsastuksista on kuitenkin jostain kohdasta laittomia... Tosi monesta puuttuu pakolliset dokumentit.

Eli sinänsä ei juurikaan muutosta vähänkään vanhemmista autoissa, täyttelee parit laput ja tekee autot lailliseksi.

slant sickness

Uusimmat, yllä mainittu vuoden 21 säännöiksi, ovat kieltämättä niin avaramieliset, ettei rakentajilla pitäisi olla valittamista. Sääli, jos sinne rinnalle on nyt tullut ei julkisia Traficomin ohjeita, koska sitten ollaan enempi vähempi yksittäisten katsastajien armoilla.

Mut jos oliskin niin, että 21 vuoden ohjeet on edelleen voimassa, niin eihän seuraavaa Austinia vastaavaa muunnossarjaa voi konttori estää kilvittymästä. Hidastaa toki voi, kun joka asiaan pitää vaatia ja olla leimattu todistus. Land Roverin ohjekirjasta irroitettu teholukema ei ehkä riitä, vaan pitää olla nimenomaan SE moottori ja jotekin sinetöitynä niin, että säilyy. Plus tietysti jos on muita asiaan liittyviä muutoksia, niin tulee lujuuslaskelmia yms yms mikä voi maallikolle olla työlästä.

Joskus 1982-83 muuntaessani Dartin moottoria 170 kokoisesta koneesta 225 kokoiseen, mukanani oli opuksia ja todistuksia plus autoa punnittiin ja katsuri ehdotti yhden istumapaikan vähennystä. Ei sentään menty sinne asti. Sitten kun hetkeä myöhemmin, eli 2023 leimautin tasan samanlaiseen 21 säännöillä maksimit voimat, ei tarvinnut tuoda muuta mukana kuin dynolappu. Kysyi se puhelimessa "onko siinä levyjarrut" joka oli hänen tiivistelmänsä sille, vastaako auto papereihin merkittävää verrokkia. Kyllä on helppoa ja saisi pysyä sellaisena. Takahuoneessa itse keksi kaiken tarvittavan plus kävi välillä katsomassa renkaat, penkit sun muut ja merkkasi kaiken muuttuneen samalla kertaa.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

puliukk0

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 27 toukokuu, 2025, 07:33Uusimmat, yllä mainittu vuoden 21 säännöiksi, ovat kieltämättä niin avaramieliset, ettei rakentajilla pitäisi olla valittamista. Sääli, jos sinne rinnalle on nyt tullut ei julkisia Traficomin ohjeita, koska sitten ollaan enempi vähempi yksittäisten katsastajien armoilla.

Mut jos oliskin niin, että 21 vuoden ohjeet on edelleen voimassa, niin eihän seuraavaa Austinia vastaavaa muunnossarjaa voi konttori estää kilvittymästä. Hidastaa toki voi, kun joka asiaan pitää vaatia ja olla leimattu todistus. Land Roverin ohjekirjasta irroitettu teholukema ei ehkä riitä, vaan pitää olla nimenomaan SE moottori ja jotekin sinetöitynä niin, että säilyy. Plus tietysti jos on muita asiaan liittyviä muutoksia, niin tulee lujuuslaskelmia yms yms mikä voi maallikolle olla työlästä.

Joskus 1982-83 muuntaessani Dartin moottoria 170 kokoisesta koneesta 225 kokoiseen, mukanani oli opuksia ja todistuksia plus autoa punnittiin ja katsuri ehdotti yhden istumapaikan vähennystä. Ei sentään menty sinne asti. Sitten kun hetkeä myöhemmin, eli 2023 leimautin tasan samanlaiseen 21 säännöillä maksimit voimat, ei tarvinnut tuoda muuta mukana kuin dynolappu. Kysyi se puhelimessa "onko siinä levyjarrut" joka oli hänen tiivistelmänsä sille, vastaako auto papereihin merkittävää verrokkia. Kyllä on helppoa ja saisi pysyä sellaisena. Takahuoneessa itse keksi kaiken tarvittavan plus kävi välillä katsomassa renkaat, penkit sun muut ja merkkasi kaiken muuttuneen samalla kertaa.

Auto pitää muuttaa tarvittaessa mallisarjan tehokkaimmaksi ja siitä esittää valmistajan todistus. Vaikka auto olisi jo tehokkain todistus vaaditaan (eihän konttorin setä voi tietää mikä on tehokkain).

Ennen 1978 käy myös kirjallisuus (sitä ennen VAIN valmistajan todistus).

Moottorin vaihdos edellyttää että pakokaasutesti konttorilla ok ja sen aikaiset päästöarvot menee ok.

Dyno sen muokatun moottorin tehon kertoo (jos ei vakio) ja valmistaja/kirjallisuus paljonko saa laittaa löylyä lisää. Kw/kg rajat niin lepsuja että saa paljonkin lisättyä voimaa.

Finlexistä auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen löytyy fakta.

Loppuu ihme moottorin sinetöinti fantasiat ja höpöhöpö puheet tähän.  ;D

slant sickness

Kun siellä on semmoinenkin mahdollisuus kuten "omavalmiste" moottori tai semmonen, että on viritetty tunnetusta moottorista tehot alas ja mitattu ne, niin olen ihan varma, että se jollakin tavalla varmistetaan, että just se harvinainen yksilömoottori on ja pysyy. Toki puliukot ja muut tekee katsastuksen jälkeen temppujaan, mutku sitten jollekulle sattuu ja tapahtuu, niin aikanaan tulee taas uudet säännöt. Tai vanhat säännöt takaisin. Aika monet säännöt on jo olleet ja nykyiset taitaa olla kaikkein parhaat. Voi olla, ettei ole kuin alamäkiä tästä kohdasta meni minne päin tahansa.

Tallinaapurilla, eestiläinen yrittäjä, joka operoi pääasiassa Suomessa, on harrasteautot suomenkilpisiä, koska eestissä ei saa just mitään muutoksia läpi, mitä tulee tekniikan muutteluun. Ihan olen kuulopuheilla siinä, mut olen nähnyt niitä harrasteita suomalaisissa kilvissä hällä.



T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

samulis

Lainaus käyttäjältä: puliukk0 - 27 toukokuu, 2025, 14:19Auto pitää muuttaa tarvittaessa mallisarjan tehokkaimmaksi ja siitä esittää valmistajan todistus.

Tarvittaessa, mutta onnistuu se ilmankin. Teho/painosuhde voidaan laskea sen mopomman mukaan.
Miatat kun on tuttuja niin juuri leimattiin 1.6 turbo niin että verrokkina käytettiin samaa autoa. Maksimi teho eroa on pari kymmentä heppaa 1.8 verrattuna (206hp vs 230hp). Ei tarvitse muokata alustaa ja jarruja vastaamaan tehokkaampaa mallia jolloin olis pitänyt saada maahantuojan todistukset osien eroavaisuuksista, Mazdalta kun ei saa minkäänlaisia todistuksia.

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 27 toukokuu, 2025, 14:32Tallinaapurilla, eestiläinen yrittäjä, joka operoi pääasiassa Suomessa, on harrasteautot suomenkilpisiä, koska eestissä ei saa just mitään muutoksia läpi, mitä tulee tekniikan muutteluun. Ihan olen kuulopuheilla siinä, mut olen nähnyt niitä harrasteita suomalaisissa kilvissä hällä.

Mun turbo Miata on ostettu Virosta 2014, se oli jo silloin laiton auto, katsastukset hoidettiin rahalla mikä on nykyään kuulemma lähes mahdotonta. Viron lisäksi esim Norjassa on kiellettyä vaihtaa muuta kuin TÜV hyväksyttyjä osia. Espanjassa ei saa vaihtaa edes vanteita.
Kannattaa muistaa että tällä hetkellä Suomessa on maailman neljänneksi vapaimmat ja sallivimmat lait, edelle menee vain jenkit (osavaltiosta riippuen), UK ja Ruotsi.
Norja on erikoinen tapaus, siellä kun menee läpi jos on Suomessa muutoskatsastettu auto ja kaikki muutokset on otteessa. Muutama harrastaja tekee tiliä myymällä kunnolla rakennettuja ja viritettyjä autoja Norjaan kovalla rahalla.

Moottori swapit jos kutkuttaa niin tässä on mielenkiintoinen löytö, 6.0 LSx jossa on 174hp tehtaalta ja hyvin virtaavat kannet.
https://ls1tech.com/articles/isuzu-truck-engine-seems-to-be-a-hidden-ls-gem/