Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

samulis

Kyllä mä Harri tykkään sun tekemisen meiningistä ja asenteesta. Ei tuu sitä normaalia "ei noin voi tehdä" vaan enempi "mitenköhän tän tekis" ja hihat heilumaan. Ota seuraavan kerran videoo kun pyörii isompaa kappaletta, jäi kiinnostamaan miten avoin pää on tuettu.
Ymmärsinkö oikein et oot tekemässä ZF:n manuaaliaskille kaulusta? Ja vissiin seuraavaan projektiin toi manuaali, ei Austiniin.

Harri S

Kiitos. Avoin pää kiristyy ja keskittyy sillä kartioholkilla.

Tässä koetetaan sovitella Aisin Warnerin ylivaihde lukkoturbiinilaatikkoa Roverin kasin jatkeeksi.
Oon todennu että V8-automaatti on tällaselle setämiehelle sopivin ratkaisu.
Laitan tuon paketin sitten vanhaan Datsuniin. Joko Finni tai viimeisimpänä vaihtoehtona 410 Bluebird jossa joustintukitornit ei oo viemässä tilaa pakosarjoilta.
Päätoiminen harrastaja

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 10 joulukuu, 2024, 19:55Kiitos. Avoin pää kiristyy ja keskittyy sillä kartioholkilla.

Tässä koetetaan sovitella Aisin Warnerin ylivaihde lukkoturbiinilaatikkoa Roverin kasin jatkeeksi.
Oon todennu että V8-automaatti on tällaselle setämiehelle sopivin ratkaisu.
Laitan tuon paketin sitten vanhaan Datsuniin. Joko Finni tai viimeisimpänä vaihtoehtona 410 Bluebird jossa joustintukitornit ei oo viemässä tilaa pakosarjoilta.

Luupää ois kyl kova  :+1:
Vtu tää hymyily sattuu

LPR

Tai 520 lavitsa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Harri S

Pitää olla jäykkä taka-akseli ja tolppamalli. Ei enää hyötyautoja.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Eilen aloin työstämään turbiinikoppia.
Ensiksi kiinnitin sorvin työpöytään parilla vinkalla ja sorvin viereen neljällä ruuvilla ammoin Kiinasta ostamani raskas ristisyöttöpöytä.
Tähän ristisyöttöpöytään kiinnitin pienemmän ristisyöttöpöydän jonka puristimeen sai kiinni sorvin teräpitimen.
Sen katkaisemani Volvon kopan helmaosan keskitin heittokellolla kii nelileukapakkaan ja laitoin pienen ruuvipuristimen tasapainottamaan epäsymmetristä koppaa jottei sorvi pompi epätasapainon vuoksi pöydältä lattialle.
Myös terän laitan näissä hommissa koneeuuvipuristimen leukojen väliin siten että se haukatessa pääsee kääntymään pois eikä kappale lennä irti sorvista tai ristisyöttöpöytä repeä orti pöydästä.

Sorvasin kopasta 15mm tavaraa pois jolla sauma asettuu vaihteiston öljypumpun O-renkaan etupuolelle ja saan pumpusta 5mm reunaa näkyviin joka keskittää Roverin kopan oikeaan kohtaan. Kun tuohon kiinnittää jatkeeksi sorvatun Roverin kopan, mahtuvat koppaan senkatut Volvon kopan kiinnityspultit kantoineen Roverin kopan ja turbiinin väliin.













Tänään otin Roverin kopan käsittelyyn ja keskitin sen pakkaan heittokellolla ja sama ruuvipuristin riitti tasapainottamaan myös tämän huomattavasti suuremman kappaleen. Asettelin ristisyöttöpöydät uudelleen jotta sain teränpitimen uuteen asentoon.
Kopan keskireikää piti avartaa reilu 60mm jotta se mahtuu AW vaihteiston öljypumpun ympärille. Sorvaus otti aikaa monta tuntia koska leikkauskohta sattui juuri ZF pulttikehän kohdalle ja hieman epävakaasta ja "eläväisestä" asetelmasta johtuen terä yritti jatkuvasti haukata alumiiniin. Käytin sekä katkaisuterää että avarrusterää joilla sain keskireiän leikattua lähes loppuun ja loppuosa irtosi vasaralla kopauttamalla. Muutenhan vinhasti pyörivä koppa olis läpisorvauksessa lentäny ikkunanläpi pihamaalle lisänä muut vauriot.

Loput leikkuupärskeet poistin viilalla.
Samalla sorvasin myös tasopinnasta pari milliä pois jolla sain lisättyä tasopintaa koppien liitoskohtaan.













Sitten kävin sovittamassa koppaa vaihteistoon ja hyvin sopii.
Nyt vaan Volvon kopan kiinnityspulteille reiät Roverin koppaan + muutama lisäkiinnityspultinreikä kierteytettynä sopivaan kohtaan koppaa jolla saan vahvistettua liitoskohtaa entisestään jotta se ei ole pelkästään Volvon pulttien varassa. Näitä osia ei hitsata yhteen koska ohut kopan helma vetelee taatusti hitsatessa kieroksi, linjaus kärsisi eikä koppa muutenkaan menisi enää paikalleen.





Niin se vaan tuli tämäkin juttu sorvattua tuolla huvipajassa vaikka aluksi tuntui että nyt tuli eteen tekemätön paikka.
Päätoiminen harrastaja

Anza

Esimerkillistä ja innoittavaa👍🏻👍🏻👌

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Anza - 13 joulukuu, 2024, 18:46Esimerkillistä ja innoittavaa👍🏻👍🏻👌
Nii, jotkut tekee mitä haluu. Toiset tyytyy siihen mitä osaa.
En varmasti oo.

Harri S

Kiitos.
Tänään sain osat valmiiksi ja kävin ne asentamassa paikalleen.

Koppaan tuli 7kpl 10mm pulttia ja kaksi 8mm pulttia (alunperin niitä oli kuusi) joilla uskon sen pysyvän hyvin paikallaan kun eihän tuohon mitään nitrokonetta asenneta.
Yhteen kohtaan tein 10mm kierteet ja yläreunaan tein latasta kiinnikeen kahdelle 8mm läpipultille niin tulee tuokin kiinnityskohta hyödynnettyä.
Koska turbiinin ja kopan välissä ei kauheasti tilaa ole niin senkkasin kaikki pultinkohdat upoksiin parilla erilaisella itsetehdyllä upotusterällä.











Sitten kiikutin osat tallille ja pulttasin kopan kiinni vaihteistoon. 3.9 litraisessa moottorissa on paksut spaisserit kampiakselin ja starttikehän sekä starttikehän ja vetolevyn välissä koska ZF turbiininkoppa on todella syvää mallia ja sen verran mittailin että 14mm lisälevyllä turbiini asettuu oikeaan kohtaan.
Se on aikalailla sama mitta mitä tuossa rautaspaisserissa on tuo keskipatti jonka ympärille ajattelin lisälevyn asentaan. Myös turbiinin 19mm keskitystapille pitää tehdä pusla jolla Volvon turbiini sopii tuohon suurempaan spaisserissa olevaan keskireikään.



Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kävin noutamassa Austinin kotipihaan.
Kiitos luotettavan Lucas-sähköjärjestelmän, valot sun muut pelitti heti ilman mitään ropaamisia ja auto lähti tulille ilman sahaamisia.

Uudet renkaat nosti hieman maavaraa kuten toivoinkin eikä pakoputket raavi pihaliittymän kanttikiviin.
Tarvii avata takajarrut ja tarkistaa onko peräöljy löytäny tietään väärään paikkaan kun tällä tulee aika surutta kurvailtua noissa liikenneympyröissä ja vetarien laipat on aika hankala saada pysymään tiiviinä. Samalla näkee myös vetarien kunnon, ne kun on aika lujilla nykyisellä voimanlähteellä.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Laitahan videopätkää siitä ja käyntiäänestä :D Sama heppu joka epäili 5,7dsl prätkää epäilee että ei tommoseen kasia saa mahtumaan saati leimattua :))
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S


Rekisteröity 6/2023 ja myös autoverotettu 6/2023 tarkempana mallina (jonka sain itse päättää ja löytyy sillä myös Tullin verolistoilta):
Austin-Healey Sprite 3.5

FB: @SpridgetV8
https://www.facebook.com/share/16LTC7FTnh/?mibextid=wwXIfr
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Otin takajarrut auki kun apparinpuolella on vetoakselin laipassa öljyvuotoa ja liikenneympyrässä kurvatessa öljyt menee tiivisteen välistä jarrurumpuun.

Poltin jälleen bräkliinerillä öljyt pois jarrukengistä ja hioin rummun ja kengät puhtaaksi kiillottumista.
Sitten tein sopivasta tiivistemateriaalista uudet laippatiivisteet molemmille puolille ja vedin koko vetarinlaipan O-renkaineen tiivisteliiman kanssa nippuun.







Takajarrut alkoikin taas kummasti pitämään ja lähipäivät pitää vielä tarkkailla uusiiko vuoto enää tämänkertaisen korjauksen jälkeen.
Nyt muistin myös mitata akseliputken reiän koon ja se on 27,5mm jotenka Moparin 8 3/4" vetareiden sovittamisen tuohon napaan voinee unohtaa.
Maltillisella kaahailulla noi orkkisvetareiden pooriosat ei onneksi ole vielä menneet puneelle.

Päätoiminen harrastaja

LPR

Tuohon öljyyntyneiden jarru-/kytkinpintojen putsaukseen on keittäminen osoittautunut hyväksi. Kengät puhtaaseen veteen pataan porisemaan muutamaksi tunniksi. Lämpö nostaa öljyn pois kitkamateriaalista ja puhdas vesi nostaa öljyn pintaan. Sitten kuoritaan öljy pois veden pinnalta ennen kuin kenkiä ongitaan pois padasta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Harri S

Kävin äsken hieman läheisellä hiekkakentällä jarruja polkemassa ja sen verran hyvältä näytti että ajoin siitä suoraan leimalle.

Ei ongelmia katsastuksessakaan, jarrutkin tasaiset ja siinä ohessa kun jutusteltiin näistä muutoksista niin sanoivat että aika hyvään aikaikkunaan tämän rakensit sillä enää tällaisen muutoksen rekkaaminen ei tule onnistumaan.
Ja jo aiemmin eräässä toisessa yhteydessä selvisi myös että se rekisteröintiasemakaan ei enää tee tällaisia leimauksia ollenkaan. Ei toki tästä autosta johtuen.

Eli se hirmu kiire silloin autoa tehdessä näköjään kannatti.
Päätoiminen harrastaja