09 elokuu, 2020, 17:42

Uutiset:


Korin äänieristys

Aloittaja Pulttirengas, 26 tammikuu, 2020, 14:59

« edellinen - seuraava »

Pulttirengas

Jotain raskasmattoa pitäs hommata, lattioihin, takapenkin alle ja takaluukkuun menee joku 1-2 neliöö. Kuinka paksua tavaraa kannattais olla ja minkä merkkistä ja mistä?
Kohtuuttomat portaat vievät viisauden vintille.

Camino79

Omasta mielestä hinta/laatusuhteeltaan parasta on ollu ihan motonetistä se stp:n bulkkipakkaus, olikohan 4m2 vajaan satkun
GM only 😉

Järki

Motonetista, ja Biltemasta oon pikimattoja ostellu.
Lämmittämisessä on se isoin homma (kuumailmapuhaltimella), ettei pinta mee huonoks, mutta tarttuu joka paikasta peltiin kiinni. Hanskat pitää olla käsissä, ja sen paperin kanssa painella. Sen paperin voi irrottaa lämmittämisen ajaks, niin kuumenee nopeemmin. Pinnat pitää olla puhtaat.
Peltejä rystysillä kopistellen löytää äänen perusteella kohdat, joihin kannattaa liimata pikilevyä.
Kaikki reiät kannattaa tukkia, koska niistä pääsee ääni läpi, pienestäkin.
Pari Vanette Garcoo sain suht hiljasiks pikimatolla.
Peltiosia tykkään tehdä

Camino79

Toi stp on siitä hyvää että ei tarvii lämmittää asennettaessa  ;)
GM only 😉

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 26 tammikuu, 2020, 15:17Toi stp on siitä hyvää että ei tarvii lämmittää asennettaessa  ;)
juu ja toi bilteman perus halpamatto vähän repeilee ym, sitä laitoin itelle nuukuuksissani.


Kannattaa samalla vetää kaikki matolle, lattia, katto, ym eli 4m2 x 2 vähintään.
Sinä vain

Järki

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 26 tammikuu, 2020, 15:00Omasta mielestä hinta/laatusuhteeltaan parasta on ollu ihan motonetistä se stp:n bulkkipakkaus, olikohan 4m2 vajaan satkun
Vissiin tuo, 2mm?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472805/STP-Black-Gold-Bulksolution-vaimennusmatto-45m
Tuota 4mm:n paksuista pitäs lämmitellä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472835/STP-Splen-04-aanieristematto-019m2-4x375x500mm

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501364/STP-Raskasmatto-aanieriste-3-mm

Tuossa on hyvä video
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500078/STP-Biplast-20-elastinen-polyuretaanivaimennusmatto-20-mm-094-m2

Noita vois käyttää esim. kärryn kuomun sisäpuolen kattoon lämpöeristeeksi, ettei keräis kondenssia
Peltiosia tykkään tehdä

Camino79

GM only 😉

NonSenCe

butyylikumi mattoa. ei bitumeja.

autoviihde.com, Kicx vaimennusmattoa. tuo ohkasinkin 1.6mm riittää. jos ei muka riitä, laittaa tarvittaessa johonkin eniten rumpuna kumiseviin kohtiin toisen palan päälle. itseliimautuva, helppo muotoilla ja leikata esim saksilla sopiviin paloihin (ilman kuumailmapuhallintakin sai helposti taittumaan muotoihin) sellanen muovirullain auttaa asennuksessa mutta mikä tahansa pyöreähkö tanko millä painelee tiukkaan on ihan ok. itte käyttäny esim vanhaa pensselin vartta tai harjanvarren pätkää (oikeastaan ihan vaan joku mikä käteen sattui osumaan sillä hetkellä millä tökkiä sitä esim pellin jäykisteuriin.)

epäilen että halvempaa butyylivaimenninmattoa et löydä suomesta. kicx optima 1.6mm, 3m2 noin 40e. https://www.autoviihde.com/tarvikkeet/lisatarvikkeet/vaimennusmateriaalit
-making sense is NOT my priority-

Pulttirengas

Eli butyyli on ainoa oikea matsku ja muut höpöä? Onks tm tai vm vertaillu ja tehny koeajoo??  O0
Oon aina kuvitellu että paksuin on paras. Kohdeautossa eniten kumisee peräkontti ja tyhjä bensatankki mutta siihen ei paljoa saa liimattua muualle kuin päälle. Mites takaluukussa pysyy nykyajan matto kun aurinko lämmittää? Katossa ja kyljissä on tehtaan jäljiltä niin kovalla myrkyllä kiinni vanhat matot etten ala niitä vaihtamaan.
Kohtuuttomat portaat vievät viisauden vintille.

NonSenCe

noissa "oikeissa" autohifi butyylimatoissa on hyvät liimat. (ei kannata väärään kohtaan tökätä kiinni.. kauhee työ repiä irti). halpojen bitumien oon kuullut tippuvan ja murentuvan mutta en näiden modernien materiaalien.

 ja joo paksumpi on aina parempi mutta itse lisäisin mielummin ohuempia kerroksia vain päällekkäin ihan sen tarpeen mukaan. se paksumpi on painavempaa. jos ohuemmalla saa jo riittävän muutoksen niin kevyempi on sitä luukkuakin nostaa.

millais mä sitä selittäisin: sillä liimattavalla raskasmatolla(bitumi, butyyli, muu massa) lisätään massaa peltiin. eli saadaan sen pellin normaalisti olevan osan tärinää tai värinää eli rumpu kalvon värähtelytaajuutta tiputettua pienemmäksi. eli resonointia pois. se kun lisää massaa siihen, joten se pelti tarvii enemmän sitä ääntä ja tärinää alkaakseen "soimaan ja pärisemään". ilman mattoa oleva pelti kädellä taputtaessa sanoo sellasen kaiun kanssa olevan plonkkk! butyyli matolla käsiteltynä enemmänkin matala taajuisempi kauittomampi thunk!


eli nää raskasmatot vähentää juurikin peltien pärinää eli "soimista". on siis vakio vaimennusten parantamista. (itse liimaisin sinne vanhojen massojen viereen jne silti modernimpaa mattoa palaset kuitekin vaikka ei niitä vanhoja saisikaan pois, pienikin lisä kun on hyvästä)

ja kun on auton näillä raskaimmilla matoilla vaimentanut. jos sen jälkeen huomaa että vielä kuuluu erilaista ääntä jota haluaa vaimentaa, esim korkeampaa taajutta tai kuminaa. sen vaimennukseen, ne ei yleensä ole siitä pellin värinästä johtuvia ääniä vaan muita, sen äänityypin vaimennukseen pitää etsiä huokoisempaa materiaalia joka imee sen tyylistä meteliä itseensä (vaimennus huopaa juuttia taikka noita solukumimattoja jne).

eli ensin pellin värähtelytaajutta vaimennetaan ja siirretään oktaaviskaalassa alemmalle taajuudelle, niin että vaatii enemmän voimaa ja värinää alkaakseen liikahtelemaan ja pitämään itse sitä resonointi ääntä. siihen butyylimattoa. sitten sen päälle huokoisempi materiaali joka ottaa enemmän kaikuja ja korkeempia taajuuksia pois. (jos vielä haluaa paremmaksi, sitten vielä joku raskaskumimattoa siihen sen huovan tms päälle ottamaan vielä erilaista äänentaajuutta pois) eli kerroksilla ja erilaisilla materiaaleilla saadaan erilaisia hälyäänitaajuuksia vaimennettua.

esimerkkinä renkaiden tekemä jyrinä ääni vaimenee yleensä selvästi butyylimatolla. se on matalataajuista värähtelyä. mutta nastaiden rapina ääni vaatiikin usein huokoisemman vaimennusmateriaalin sen butyylin päälle. ne rengaskotelot ovat usein isoin metelin tekijä. niiden vaimentaminen vaikuttaa paljon. pienet palat sinne niiden taakse kylkiin tekee myös vaikutuksen. takaluukun kanteen pienet palat pelkästään niihin vahvikkeitta oleviin vapaan pellin alueisiin voi riittää. lattian tietää soiko se kun siihen napauttaa kumivasaralla tai nyrkillä. varapyörän kotelo jos sellanen on niin sinne myös suikaleita kunnes ääni muuttuu. aina voi laittaa lisää mattoa tarvittaessa, eli isoimman alueen keskeltä kun alkaa liimaileen palasia ja välillä testaa miten ääni muuttuu. ei tartte aina kaikkea pintaa peittää. (itse peitän jos alan mattoa laittamaan. mutta se onkin jäänne siitä kun autohifiä oli harrastavinaan)

bensatankkiin riittää yleensä aika pienikin pala butyylimattoa isoimpiin pintoihin (laakea iso pinta on se rumpukalvo) siihen vähän lisää massaa niin ei enää kumise niin paljoa. 20cm pala päälle ja alle niin luulen että ero on huomattava. alapuolelle voi sutimassakin toimia ihan yhtä hyvin, pienikin lisäys jotain painoa/massaa kun muuttaa sitä värähtely taajuutta.
-making sense is NOT my priority-

NonSenCe

täällä on ikivanha testi missä mainittuja vaimennusmattoja ei oikeastaan enää ole montaakaan myynnissä. suurin osa jäljellä olevistakin on muuttunut koostumus ja vahvuus ja etenkin hinnat. mutta näkyy kuinka paljon epäkäytännöllisempi esim joku bitumi on vrt "oikeammat" aineet. sivun alareunassa on arvioita erilaisista matoista.

https://autonvaimennus.fi/vaimennustuotteet/butyylimatot/

 kuten sanoin, sitä halpaa (tai kallista) voi laittaa kaksi kerrosta päällekkäin jos tarve on. ja saa silti neliöhinnaltaan halvemmalla lähes vastaavan tehon kuitenkin. ja ohuempi on helpompi vääntää paikoilleen. voi sitä kalliimpaakin ostaa jos haluaa nimestä tai muusta maksaa. käytännön ääni erot kuitenkin aika pieniä ns ei hifi käytössä.

itsellä on tossa cutlassissa ollut tuota silent coat merkkistä butyylimattoa nyt ööh.. 4-5vuotta. (silloin ei ollut tuota kicx mattoa vielä markkinoilla, aiemmin käytin stp black gold mattoja, mutta kun halvemmallakin saa saman tuloksen niin miksi tuhlailisin.) ja ei irtoa katosta yhtään vieläkään yhtään. eikä lattiasta tai hattuhyllystä jne on käynyt kuumana hellekesänäkin. siskolla ollut nyt taunuksessa 2 kesää kicx mattoa ilman ongelmia. isän tojotaan lisäsin tossa syksyllä vähän vaimennuksia myös (se jäi kesken vielä, keväämmällä siis)
-making sense is NOT my priority-

Camino79

Mulla on ollu capricen "kattoverhouksena" stp silveriä jo ainakin vuodesta 2012 eikä oo irronnu mihinkään. Kuitenkin musta auto jne. Niin katto käyny aika lämpösenäkin välillä  ;)
GM only 😉

Murikka

Mä meinasin kerran motonetistä ostaa tuohon lintanpaskaan jotai tuollasta hienoa äänierkkamattoa, kun ei ole mitää eristeitä/verhoiluja oikeestaan kun ovissa, mut hinta hirvitti niin kovin ku tartteisin sitä iha hirveitä määriä.
Totesin siis, että ei se resonointi ja pärinä ja räminä nyt niin paha ole kuitenkaa.  :-[
Kyllä minä vielä jokupäivä ne ostan, jos ei muuten niin vaikka kostoksi.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Murikka - 26 tammikuu, 2020, 22:04Mä meinasin kerran motonetistä ostaa tuohon lintanpaskaan jotai tuollasta hienoa äänierkkamattoa, kun ei ole mitää eristeitä/verhoiluja oikeestaan kun ovissa, mut hinta hirvitti niin kovin ku tartteisin sitä iha hirveitä määriä.
Totesin siis, että ei se resonointi ja pärinä ja räminä nyt niin paha ole kuitenkaa.  :-[
Kyllä minä vielä jokupäivä ne ostan, jos ei muuten niin vaikka kostoksi.

2pkttia kun otat tota stptä ni pärjäät jo aika hyvin.
Ite otin yhden paketin, ni sillä teki katon, takaposket ja toisen etuoven. Itelläkin siis ainakin yhdek paketin osto edessä kesälomille kun meinaan käyttää koko sisustan pois että saan puhaltaa ja (hitsata&) maalata koko lattian uusiks, ni meinasin sen jälkeen vuorata koko lattian stpllä  ;)
GM only 😉

NonSenCe

Lainaus käyttäjältä: Murikka - 26 tammikuu, 2020, 22:04Mä meinasin kerran motonetistä ostaa tuohon lintanpaskaan jotai tuollasta hienoa äänierkkamattoa, kun ei ole mitää eristeitä/verhoiluja oikeestaan kun ovissa, mut hinta hirvitti niin kovin ku tartteisin sitä iha hirveitä määriä.
Totesin siis, että ei se resonointi ja pärinä ja räminä nyt niin paha ole kuitenkaa.   

mikä tää lintampi tapaus sitten on? onko joku farkku?

sellasessa joku iso pitkä katto voi olla isokin tynnyri joka ääntelee. ne takakyljet on pitkät myös. takaovi tai sen muovipaneeli voi myös äännellä. ja se että se takaluukun lattia on ns samassa tilassa kuin oleskelijat, toisin kun sedanissa ei oo mitään mikä yhtään rajottaisi äänen kulkua tai kuulemista.

pelkkä butyylimatto ei tuo onnea. se auttaa. se mitä se häiriöääni on niin sen mukaan kannattaa miettiä sijottaako enemmän juurikin johonkin ääntä imevään huokoisempaan materiaaliin kuin tärisevien peltien tekemään resonanssi värinänpärinän poistoon. minusta on paras alottaa aina pärinän poistolla. ja sitten lisätä ääniaaltoja vaimentavia pehmeitä kudoksiä päälle kun alkaa erottamaan millainen ääni alkaa kuulumaan yli tai häiritsemään.

usein katto tai takaluukun (ja konepellin) tukivahvikkeet ovat aika irti siitä pellistä. tehtaan harvat pistehitsit ei ihan riitä. joten niiden lisäksi kannattaisi laittaa lisäkiinnitystä, pelkästään notkea "sikaflex" toimisi tai oikeammin tuulilasinkiinnitysmassa joka ei kovetu koskaan. (pelti pääsee hieman enemmän elämään sen kanssa lämpövaihteluiden mukana) sitä kun täppäilee tai liimaa useammastakin kohdasta sen pääli-pellin kiinni tukirakenteisiin niin jäykistää sitä rakennetta jo paljon, eikä pelti pääse niin vapaasti enää pärisemään.

ja jos miettii mihin isompiin alueisiin laittaa sitä vaimennusta niin kyllä pienelläkin määrällä saa eron aikaiseksi. isot vapaat pinnat, niihin lisää. koko aluetta ei tarvi peittää. vähän kun kädellä taputtelee peltejä löytää kyllä aika nopeesti ne mitkä metelöi. niihin kun lisää painoa/massaa vaimennuksella niin helpottaa aina ja eron huomaa.

-making sense is NOT my priority-