BW35 toimii vaan turbiini on ”lukossa”/ rikki?

Aloittaja Harri S, 05 toukokuu, 2022, 19:43

« edellinen - seuraava »

Mudracer

Vaikka se vapaakytkin olisi jumissa niin ei se turbiini lukkoon mene. Tää on faktaa koska kiihdyttimissä noita vapaakytkimiä on korvattu kiinteällä palikalla ja silti niillä ajellaan lineuppiin ja jotkut hullut kadullakin. Ainoa mikä sen voi jumittaa on se että turbiinipyörä on jumissa jostain syystä. Ruostumiseen en usko koska olis se lähteny rääkkäämällä liikkeelle. Näyttääkö hitsisauma uudelta? Jos se on korjattu ja menny hitsi liian syvälle ja sen takia jumissa.
X

Harri S

Ei oo hitsattu.
Rasvaliidulla kirjoitettu tyyppi (BW35) ja automalli (Rover) kaulan ympärille joten ilmeisesti jostakin kulkeutunut käytettynä tämän askin yhteyteen. Koko voimalinja on tullu vuosia sitten Ruotsista yhden kupee Taunuksen mukana johon sitä oli alettu asentamaan.
Turbiini on vanhempaa mallia sillä jäähdytyspellillä ja siellä oli ATF sisällä eli ilmeisesti käytössä ollut.
Kangastuppo oli teipattu roskilta suojaamaan.
Mahtuuko tuonne sisuksiin ylipäätään mitään isompaa tiputtamaan.
Oireet menee kyllä yli mun ymmärryksestä.
Päätoiminen harrastaja

Mudracer

Ei sinne mahdu oikeastaan mitään "muttereita" sisälle ja jos olisi niin se estäisi turbiinin paikalleen laiton.

Kun limppu on lattialla niin pitkillä avaavilla seegeripihdeillä tms. pystyy molempien pyörimisen testaamaan.
Takarenkaat ilmassako vaihteet toimii eteen ja taakse?
X

Harri S

Vaihteet toimii eteen ja taakse.
Voiko pantojen säädöllä (pielessä) saada tuollaisen jatkuvan vetoefektin aikaiseksi?
Tuollahan oli se takapannan välipalikka alunperin väärin laitettu ja se luiskahti sieltä ekalla käynnistyksellä pois paikaltaan ja se on nyt siellä oikein asennettuna.
Samoin etupannan säätö on kuvattu korjauskirjassa ja jos se on löysällä / liian kireällä niin vaikuttaako se ja miten?
Öljynsuodattimesta puuttui alunperin tiiviste kokonaan ja lisäsin sen nyt sinne kun uusin tiivisteet.
Myös throttlevalvesta puuttui kuvassa näkyvä osa jonka tein sinne ja laitoin paikalleen. Onko se edes tarpeellinen.
Päätoiminen harrastaja

Mudracer

Takapanta on pakilla ja lukkoykkösellä päällä. Jos se on liian piukassa niin menee kakkosella jumiin. Etupanta vain kakkosella päällä, jos se on liian piukassa niin menee pakilla jumiin ja kolmosella jumiin.
X

Harri S

Ok.
Otin nyt tuosta öp auki ja venakoneiston pois.
Irrotin turbiinin vetolevystä ja se pyörii ihan herkästi sisäänmenoakselin varassa ja se akseli ei pyöri turbiinin mukana.
Joten ainakaan turbiini ei ole jumissa vaan vika on askissa.
Mihähän ihme tuota panttaa?
Venakoneisto on kasattu korjauskirjan mukaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Nurola-Siekkinen-Koskinen soiteltu läpi ja  loppupäätelmänä turbiini lähtee Nurolalle korjaukseen ja vahvistukseen.
Päätoiminen harrastaja

Mudracer

Vika askissa mutta turbiini pitää korjata?
X

Harri S

Siekkisen mukaan kaikki laatikossa on oikein, ehjää ja samaa mieltä myös muut virtuoosit. Turbiinin vapaakytkin ei ota kii ollenkaan kun sitä pyörittää.
Kuuluis kyllä ottaa.
Nyt se ei ota kii kumpaankaan suuntaan. Eikä tuota askia väärin saa kasattuakaan.
Askin vapaakytkimen testasin lukitsemalla etukytkimen kuoren paikalleen ja toiseen suuntaan se on vapaa ja toiseen suuntaan kykä ottaa kiinni ja kuori lähtee pyörimään.
Näillä mennään kun muutakaan vikakohtaa ei ole kukaan esittänyt.
Öljypumpun ja etukytkimen käytän pois samalla kun paketti on auki. Katon Siekkisen ohjeilla vielä kertaalleen etukytkimen teräkset vaikka ne tuli uusien kitkojen mukana samassa paketissa. Sekä välyksen.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

@Mudracer 
Oikeassapa taas olit.
Turbiinissa ei ollu vikaa. Kuulemma ainakin neljä avausmerkintää siitä löytyi joten Swedut on tehny jotakin tuon askin venakoneistolle tjsp. ja tapellu turbiinin kanssa useampaan otteeseen.
Voiko turbiinin paluukierto ahdistaa niin että se vetää stallin "nolliin"? Vapaakytkin oikein kasattu/oikeinpäin? Venakoneistossa väärät jouset?
Alkaa eväät pikkuhiljaa loppumaan tämän kanssa. Mistähän tuohon löytäis "ronkkimattoman" venakoneiston jossa olis kaikki osat tallella...
Ei ole varmaa että nuo sisuskalut on edes samasta vaihteistotyypistä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Vaihteisto tarkastettu vielä kertaalleen ennen asennusta autoon, eikä siellä ollut vikaa tai virheellistä asennusta.
Nyt kun se on asennettuna autoon ja koeajossa testattu, toimi se kuten pitääkin. Liekö sitten useat turbiinin aukaisukerrat tjsp aiheuttaneet jonkin feelun ja siten oudon käytöksen ja stallin, mutta nyt se ainakin toimii kuten pitääkin.
Päätoiminen harrastaja