Camaro 305 TBI -juttuja

Aloittaja LPR, 31 lokakuu, 2022, 19:16

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 heinäkuu, 2025, 01:39Korkin sisältä kun katsoo, niin venttiilin läppä on niin päin, että hengittää ulos.
Melkeen väittäisin et on kyllä silti toisinpäin. Päästää jarrutettuna ilmaa sisään, mutta ei ulos. Voi siinä kyllä joku ylipaineliipasukin olla.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 heinäkuu, 2025, 02:09Melkeen väittäisin et on kyllä silti toisinpäin. Päästää jarrutettuna ilmaa sisään, mutta ei ulos. Voi siinä kyllä joku ylipaineliipasukin olla.
Pitää putsaailla korkkia sen verran, että viitsii puhallella. Korkissa näkyy se läppä, eikä mitään jousia, tms. On juuri sen näköinen pyöreä läppä, että sen päällä olisi jousi piilossa, eli päästää paineen ulos.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

LPR

Eikös tuo huohotus toimi seuraavasti. Ainakin näin olen ymmärtänyt. Normi tilassa tankki huohottaa ulos hiilipöntön läpi, korvausilma tulee paineventtiilin kautta toista letkua tankkiin. Hiilipöntöstä jossain ajotilanteessa imaistaan höyryt pois, jolloin magneettivena avaa yhteyden moottorin alipaineeseen ja toinen sulkee yhteyden tankkiin. Ylipaineen poistumiseen vikatilanteessa on jousikuormitteinen venttiili, mikä on normioloissa aina kiinni. Näin ainakin oman käsitykseni mukaan tuo toimii.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 heinäkuu, 2025, 02:39Eikös tuo huohotus toimi seuraavasti. Ainakin näin olen ymmärtänyt. Normi tilassa tankki huohottaa ulos hiilipöntön läpi, korvausilma tulee paineventtiilin kautta toista letkua tankkiin. Hiilipöntöstä jossain ajotilanteessa imaistaan höyryt pois, jolloin magneettivena avaa yhteyden moottorin alipaineeseen ja toinen sulkee yhteyden tankkiin. Ylipaineen poistumiseen vikatilanteessa on jousikuormitteinen venttiili, mikä on normioloissa aina kiinni. Näin ainakin oman käsitykseni mukaan tuo toimii.
Jotenkin noin, mulla ei ole noin uusiin mitään kirjaa mistä voisi tarkistaa. Kaikissa autoissa ei ole sitä toista venttiiliä esim. capricessa ei muistaakseni ole ja imee vaan korkin kautta.

Mudracer

Pruutta-autoissa taitaa olla n.s. suljettu kierto ja pieni yli- tai alipaine ei vaikuta mitään koneen bensansaantiin.
X

LPR

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 16 heinäkuu, 2025, 09:44Pruutta-autoissa taitaa olla n.s. suljettu kierto ja pieni yli- tai alipaine ei vaikuta mitään koneen bensansaantiin.
Tuntuu vaikuttavan. Tuossa TBI:ssahan on melkoisen matalapaineinen pumppu verrattuna oikeisiin ruiskuihin. Ja saattaa olla siitäkin jo vähän henki pääsemässä pois. On vaan paskamaien vaihtaa. Ensitöikseen irroita perä, että saa tankin pois. Tai sitten silvo kontin pohjaan rälläkällä reikä. Joku kun vielä kertois mihin kohtaan...
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sössö

tankki tarttee korvausilman oli pumppu millanen hyvänsä.

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: LPR - 17 heinäkuu, 2025, 03:21Tuntuu vaikuttavan. Tuossa TBI:ssahan on melkoisen matalapaineinen pumppu verrattuna oikeisiin ruiskuihin. Ja saattaa olla siitäkin jo vähän henki pääsemässä pois. On vaan paskamaien vaihtaa. Ensitöikseen irroita perä, että saa tankin pois. Tai sitten silvo kontin pohjaan rälläkällä reikä. Joku kun vielä kertois mihin kohtaan...

Ei se pumppu ole mikään matalapaineinen, regu säätää paineen pieneksi.
Se huoltoluukku tehdään siihen korkeeseen kohtaan heti penkin takana ja ihan keskelle.
X

Kyrpov

Ainakin mulla muistaakseni tbin pumppu joku 1-1.2bar luokkaa ilman paineenalenninta. Tuottokaan ei ole kuin oikeassa ruiskussa. Muistan kun ei mahdotonta vaatinut että sai kaasaria varten paineen alas.
Sinä vain

Mudracer

Ei mitään matalapaineista ruiskulutkua ole olemassa. Tbi ja TPI vehkeisiin myydään samaa pumppua.
X


sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 17 heinäkuu, 2025, 10:09Ainakin mulla muistaakseni tbin pumppu joku 1-1.2bar luokkaa ilman paineenalenninta. Tuottokaan ei ole kuin oikeassa ruiskussa. Muistan kun ei mahdotonta vaatinut että sai kaasaria varten paineen alas.
jos tankissa on -0.5bar kun korvausilmaa ei tule niin vähän heikoksi voi jäädä paineet.