Hauskoja autoilumuistoja

Aloittaja isalmela, 07 tammikuu, 2023, 15:04

« edellinen - seuraava »

isalmela

Aina moititaan italialaisia, vaikka ne on tosi helppoja korjata. Olin töissä v.  2009 Deltassa. 159 2,4 jtd, kaupat sovittu, ostaja ajamassa Rovaniemeltä, siirsin hallista pihalle niin vikavalot paloi. Lauantaina ei oo huolto töissä. Työkaverini sanoi että hyppää Alfaan, älä laita nelosta isompaa, aja Zeppeliinin rampille ja takaisin niin kovaa kun uskallat. Kävin reissun noin 140 km/h, valot sammui ja kaupat tehtiin  >:D
Diesel on puhtaampi

tevo

Mull´oli 8kytluvun lopulla 128 Fiude , siitä alako kattopilarit ruostuun... vein suosiolla Oulun Hra Kuusakoskelle..
Romminmyynti IKEAan

FuryIII 71

Mutsi sano faijalle zenon mökillä, että antaa mun ajaa faijan taunusta. No antoi, faijaa kyllä vähän jännitti hanttarin penkillä.  :))

Niijoo, olin silloin 9v.
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Gary Grand

Valiantin eka koeajo kasituksen jälkeen..
Etupenkin ruuvit puuttui. Kukaan ei muistanut koneenvaihdon aiheuttamassa adrenaliinipiikissä/humalassa.. ::)
Kaasun palautusjousi puuttui.. Kts. edellä..

Rauhallinen siirtyminen tasaiselle tielle ja kakkonen sisään ja kaasu auki!  :driving:

Sisäkaton kuviointi syöpyi syvälle aivokuoren muistisolukon sisempiin osiin.. :driving:  :panic:
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

leemu

Konttiperä Sierra kaksilitraisella ruisku-ohc:lla.
Ulospäin ei näkyvillä muuta kuin peltipakosarja ja avarampi putkisto.
Vähän ohuenlainen tyhjäkäynti antoi viitteitä muustakin, mutta omistaja ei ikinä ole myöntänyt moottorille tehdyn mitään.

Olin kerran juoppokuskina ja pikkutunneille päästäessä omistajakin oli jo vähän riehakkaammalla päällä ja emäntäväkikin oli jo lähtenyt unille.

Ajeltiin taajamassa ja tuttu kaveri oli omalla corollallaan liikkeellä myös. Kierreltiin tavanomaisia lenkkejä ja oltiin juuri käännytty eräästä risteyksestä kohti keskustaa kun corollan valot lähestyvät takaa.
Meillä oli vauhtia ehkä viitisen kymppiä.
Vierestä kuuluu tiukka komento: et saatana päästä ohi.
Corolla on takakulman kohdalla kun pudotan kakkoselle, moottorin kierrokset sattuvat makeasti vetoalueelle ja tyrkkään kengänkärjen vasten lattiamattoa. Corolla pääsee etuoven kohdalle kunnes alkaa jäädä.
Oharin paras tenho alkaa laantua lähellä kieppikellon punaviivaa ja tarjoan kolmosta, vilkaisu peiliin ja peli on selvä, ei viety riisipussilla "aivan vakion" päänahkaa ::)

Camino79

Lainaus käyttäjältä: leemu - 07 tammikuu, 2023, 21:30Konttiperä Sierra kaksilitraisella ruisku-ohc:lla.
Ulospäin ei näkyvillä muuta kuin peltipakosarja ja avarampi putkisto.
Vähän ohuenlainen tyhjäkäynti antoi viitteitä muustakin, mutta omistaja ei ikinä ole myöntänyt moottorille tehdyn mitään.

Olin kerran juoppokuskina ja pikkutunneille päästäessä omistajakin oli jo vähän riehakkaammalla päällä ja emäntäväkikin oli jo lähtenyt unille.

Ajeltiin taajamassa ja tuttu kaveri oli omalla corollallaan liikkeellä myös. Kierreltiin tavanomaisia lenkkejä ja oltiin juuri käännytty eräästä risteyksestä kohti keskustaa kun corollan valot lähestyvät takaa.
Meillä oli vauhtia ehkä viitisen kymppiä.
Vierestä kuuluu tiukka komento: et saatana päästä ohi.
Corolla on takakulman kohdalla kun pudotan kakkoselle, moottorin kierrokset sattuvat makeasti vetoalueelle ja tyrkkään kengänkärjen vasten lattiamattoa. Corolla pääsee etuoven kohdalle kunnes alkaa jäädä.
Oharin paras tenho alkaa laantua lähellä kieppikellon punaviivaa ja tarjoan kolmosta, vilkaisu peiliin ja peli on selvä, ei viety riisipussilla "aivan vakion" päänahkaa ::)


Hyvin vastaavanlainen tilanne oli itellä kun aikoinaan ajelin caminon saarijärvelle kimppatallille. Lava täynnä muuttorojuja, rauhaksiin ajelin 13sta joku 85-90 lasissa kun sillonen emännys ajeli omegalla takana.

No näin taustapeilistä kun "tenavatähti" veti sikamaisesti ohi radaylitys ässämutkissa omegasta ja huomasin vaan että jotain roipelia tms. Levikettä siinä oli.

No laskin sen hiillostamaan caminon perseeseen ja tiesin että parantalan suora on seuraava missä pääsee kokeilemaan ohi, no hiimailin tarkotuksella sinne 80kmh ja jäin odottelemaan että millon mersu niiaa, no sehän tuli odotetusti heti suoran alkupäässä. Laskin keräämään vauhtia caminon takapuskurin kohdille ennenkun ite länttäsin lämän tiskiin. No ehti mesen keula ehken oven etupäähän asti ennenkuin jäi.

Huvitushan tuli sit siinä kohtaa kun ite käännyin linnanliisaan tankkaamaan sitä mun 10litran bensakannua konehuoneessa ni mese päästeli ohite ja sieltähän löyty 2.3 cosworth merkit persiestä ja kuskina keski-ikänen ukko ja vastaavanikäinen matami kyydissä ja tokihan sieltä keskisomi löyty näytille  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

FuryIII 71

Tuli tuossa ajatuksiin, ku hassuissa kuvissa keskustelu lähti rönsyilemään turvavöiden yms. puuttumiseen silloin aikoinaan, ni olinpa iteki joskus polvenkorkuisena samalla zenon mökillä ukin '64 Valiantin kyydissä, etusohvalla seisten ja kojelautaan nojaten.  ^-^

Se sama Valiantti on edelleen siellä samalla entisellä navetan vintillä, mistä ton omani hain 2011. Saman setäni omistuksessa, jolta omani ostin. Haaveissa ois sekin vielä joku päivä saada omistukseeni...
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 08 tammikuu, 2023, 09:07No näin taustapeilistä kun "tenavatähti" veti sikamaisesti ohi radaylitys ässämutkissa omegasta ja huomasin vaan että jotain roipelia tms. Levikettä siinä oli.


Tuo radanylityssilta oli aika hyvä ohituspaikka, nykyään siinä on 80km/h rajoitus ja sulkuviivat mutta ennen oli satasta eikä ohituskieltoa.
Huonommin kulkevalla autollakin pääsi rekoista ohi, kun passasi etäisyyden kohdalleen, että pystyi mutkaan tullessa olemaan 100km/h lasissa ja jos ei ketään näkynyt niin ohi.
Kouluaikaan kun transitilla tuota väliä ajeli, niin ne ohituspaikat piti miettiä etukäteen.

No joskus olin varmaan keikkareissulta yötä myöten ajamassa aamuksi valmiiksi koululle ja tultiin jo nelostiellä yhden hiacen kanssa (minä siis sillä transitilla) lähes sen mitä ne kulki. Hiace päästeli edellä ja olisin aavistuksen kovempaa mennyt mutta marginaalia ei tietty paljon ollut ja kartanokievarin mäessä se hiacekin sai vauhtia.
No siihen S-sillalle tullessa lappu lattiaan ja liki puskuriin kiinni, hiace kuski ei ehkä ollut paikallisia ja hiljensi niihin mutkiin, niin nätisti sisäkurvin puolelta ohi.
Transitti kuitenkin vähän ruuvattuna ja "väärillä" välityksellä kulki sitten kovempaa.

Sama kyllä huomattiin kun naapurilla oli vastaava hiace ja tuolla yhdellä suoralla kuittasin transitilla hiacen ns. heittämällä. Se ei mutkaan takaa huomannut ja pääsin yllättämään. Vähän kisaltiin välillä. Kerran olin ladalla ja tämä naapurin Iltsu fiestalla. Peräkkäin pudoteltiin kirkolla, sitten vedin tien sivuun parkkiin, kaveri jatkoi fiestalla suoraan yhden toisen kaverik 240 volvon perään. No ei ollut vauhtia onneksi juurikaan, volvosta halkesi takavalon lasi ja fiestassa jotain pientä uudelleen muotoilua konepellin etureunaan.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

isalmela

Eka kesä auton ratissa, Talbot 1510 alla. Olin ollut kuskina ja aamuyö jo pitkällä kun ajeltiin kotiin päin. Kaveri rupesi kertomaan "mun Rekordissa saa tosi nätisti nelosen päälle vauhdissa ilman kytkintä". No sitä harjoittelemaan Talbotilla. Vähän aikaa reenattua nelonen ei mennyt päälle enää edes kytkimen kanssa. Hermot meni lopullisesti. Lähdimme ajamaan pitkin kotikylää kolmosvaihteella kaasu pohjassa, josko sillä vitutus helpottaa. Kovaa se kulkikin jonkun aikaa kunnes sammui täydestä laukasta, öljynpaine näytti nollaa. Sillä kohtaa morkkis iski. Tätä ei uskalla ikinä kertoa isälle, kone ja laatikko hajos samana iltana vaikka ihan nätisti ajoin. Vähän aikaa siinä kiroiltiin ja käveltiin autoa ympäri. Kokeilin piruuttaan startata vähän jäähtyneillä öljyillä. Voi sitä riemua, se lähti käyntiin! Suorinta tietä kotiin ja aamulla varovasti isälle kertomaan:"nelonen hävisi laatikosta". Isä vastasi "no se laatikko oliki hirveä sohlo". Kyllähän helpotti ja nauratti
Diesel on puhtaampi

Toyopet

Tuosta talbotista tuli mieleen kun eräs tuttu yritti leimata talbottiaan mutta ei oikein meinannut mennä päästöistä läpi.
Isä oli antanut neuvoksi, että aja vähän reippaammilla kierroksilla konetta puhtaaksi.
No se oli jollain kakkosella vissiin pudotellut jonkun matkaa maantietä samoilla seurauksilla.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 07 tammikuu, 2023, 18:38Valiantin eka koeajo kasituksen jälkeen..
Etupenkin ruuvit puuttui. Kukaan ei muistanut koneenvaihdon aiheuttamassa adrenaliinipiikissä/humalassa.. ::)
Kaasun palautusjousi puuttui.. Kts. edellä..

Rauhallinen siirtyminen tasaiselle tielle ja kakkonen sisään ja kaasu auki!  :driving:

Sisäkaton kuviointi syöpyi syvälle aivokuoren muistisolukon sisempiin osiin.. :driving:  :panic:
Pari rengasta vinolla lattialla ei myöskään korvaa penkkiä, vaikkei olis tehojakaan. Polkimia on vaikee käyttää ku on selällään takalattialla.
En varmasti oo.

sössö

Ajeltiin yhdellä autolla joskus missä oli paden paden tuolit penkkeinä.

Rane 66

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 07 tammikuu, 2023, 18:38Valiantin eka koeajo kasituksen jälkeen..
Etupenkin ruuvit puuttui. Kukaan ei muistanut koneenvaihdon aiheuttamassa adrenaliinipiikissä/humalassa.. ::)
Kaasun palautusjousi puuttui.. Kts. edellä..

Rauhallinen siirtyminen tasaiselle tielle ja kakkonen sisään ja kaasu auki!  :driving:

Sisäkaton kuviointi syöpyi syvälle aivokuoren muistisolukon sisempiin osiin.. :driving:  :panic:
Pakko kertoo. Oli mun eka amerikanrauta vuonna 85. Rambler Rebell 770. Vaihdettiin rattikarahkan tilalle Mr Gasget lattia shifteri ja eikun koeajolle kahen aikaan yöllä.Kytkin ylös ja sitten oltiikii takapenkillä.

tamrokki

Tehtiin jäärata 8Srelluun  uusi kone ja velipojan kans koe ajulle
päästiin noin 70m ja nurin oli hyvä kone liikaa tehoo
aikaa tästä lähemmäs 40v

leemu

Ei nyt niinkään hauska juttu, mutta mieleen on jäänyt.
Mulla oli nöösipoikana 80-lukuinen Crown Victoria farkku, vaneripenkillä tottakai.
Olin viikot reissuhommissa pääkaupunkiseudulla ja torstaina tultiin aina viikonlopun viettoon.

Perjantai iltana lähdettiin taas kerran ajelemaan normaaliin tapaan.
Kaveria piisasi jousilla ja vuorokauden ollessa jo vahvasti lauantain puolella soittaa yksi tuttu kaveri hakemaan kotibileistä.
Me ollaan kovien miesten pitäjässä Ypäjällä ja kaveri bileissä Oripäässä.
Forssaan se on kotiinsa menossa. No ei ongelmaa, rahaa on muka olevinaan ja bensaa tankissa, joten kasi hörsköttämään ja hakureissulle.
Muutaman harhaan ajon ja tarkentavan puhelun jälkeen löydetään kaveri jousille ja lähdetään paluumatkalle.

Pudotellaan kymppitietä Forssaan päin, kello on jo varmaan yli aamuviiden.
Voortti nielee valtatietä niin nätisti kuin vain amerikkalainen auto voi. Cruise päällä reipasta kahdeksaakymppiä, ohjata ei tarvitse muuten, kuin etusormella vähän suuntaa näyttää ja penkki on mukavampi olla kuin halpa nojatuoli.
Hämärä loppukesän yö, rokettirolli soi hiljaksiin. Lämmintä matkustamoa valaisee vain kelmeät mittarivalot, radio ja suunpielessä hehkuva Colt.
Valehtelisin melko rankasti jos sanoisin, ettei väsytä.
Viikko pitkiä päiviä raksalla ja edellinenkin yö oli tainnut kulua samoissa merkeissä kuin nyt.

Vähän ihmettelen kun bileistä noudettu kaveri on kovin juttuisalla päällä, tuntuu vähän tekevän "tikusta asiaa" että on jotain puheltavaa.
No, mukavaahan tuo. Koko muu kuorma kun nukkuu jo humalaisen puolilevotonta unta.

Kurvaillaan kadunvarteen kaverin asujaimiston lähelle ja hän kiittelee kyydistä.
Samalla antaa jonkun setelirahan ja vannottaa, että käytte keitaalla kahvilla kun lähdette.
Hiukan ihmettelen, että miksi näin määräillään, mutta kyllä me keitaan kautta ajettiin ja kahvit juotiin.
Siitä sitten kotikylää kohti kierrellen kaikkensa antaneen rytmiryhmän yösijoihinsa saatellen.

Seuraavana viikonloppuna tapaan forssalaisen kaverin uudelleen.
Nyt hän kertoo heränneensä takapenkiltä kesken matkan ja kauhukseen huomanneen, että koko porukka nukkuu, kuskia myöten :o
Samassa välähtää omaankin mieleen muistikuva, Jokiosten kohdalla havahduin ihmettelemään miksi matka taittuu väärää kaistaa myöden :oushit:
Laakista selvisi kaverin halukkuus jutella ja kahville komentelu.
Pienestä se on joskus ihmisen elo kiinni.
Melko suurella todennäköisyydellä ainakin jollekin meistä olisi käynyt huonosti, jollei kaveri olisi sattunut heräämään.
Itse olin todellakin niin hyvin tiedottomana, etten tajunnut nukahtaneeni, enkä edes että minut on herätetty kun vasta jälkikäteen kerrottaessa.

Niin vain selvittiin tuurilla tuostakin reissusta kaikki hengissä kotiin. Näihin vuosiin ei ihan kaikki tuostakaan porukasta ole selvinneet, kuka mistäkin syystä.
Taidan ottaa salkusta yhden Sakun vielä, muistoksi ajoille kun oltiin vielä nuoria ja komeita. Nyt ollaan enää ja.