454 BBC

Aloittaja Gary Grand, 03 helmikuu, 2023, 20:19

« edellinen - seuraava »

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 16 maaliskuu, 2023, 21:32Tehdään nuo nykykoneet järkevästi.. :))
Tän kanssa ois tarkotus lähinnä irrotella. :hendrixxx:  :coolsmoke:

Jos ens vklopun hankinta saa hormoonit kovin hyrräämään, ni Rumasta voi tulla lisäks ilkeä ja vihanenkin tän koneen kanssa.. :oushit:

On se perinteisesti rakennettu isolohko vain myös pirun hieno, jollain rajulla nenällä millä juuri käy, ja melkein raakaa polttoainetta välillä putkista ulos työntävä, mikä kuitenkin täyskaasulla laittaa kumit katuun ja virheet naamat nurinpäin. :hiphopcar:  :+1:

Camino79

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 16 maaliskuu, 2023, 21:52On se perinteisesti rakennettu isolohko vain myös pirun hieno, jollain rajulla nenällä millä juuri käy, ja melkein raakaa polttoainetta välillä putkista ulos työntävä, mikä kuitenkin täyskaasulla laittaa kumit katuun ja virheet naamat nurinpäin. :hiphopcar:  :+1:



Jokos ostat sen mun preppaaman impalan pois? Se sopis tohon määritelmään aika hienosti  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 16 maaliskuu, 2023, 21:53Jokos ostat sen mun preppaaman impalan pois? Se sopis tohon määritelmään aika hienosti  ;)

Mun tarttis kai tää kämppä+navetta ja tallikokonaisuus lunastaa itelle tossa kesällä, kun saa akan pihalle. Et ei hetkeen hankita harrastevehkeitä.

Stige

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 16 maaliskuu, 2023, 21:02Noiden käytöksestä niin tiedä, mutta esim vinokoneessa on palotilan muotojen takia niin raju nakutustaipumus tietyllä alueella että lineaarisella kartalla jää tehoissa kovasti jälkeen.

Kyllä varmasti minkä vain moottorin saa käymään pienemmällä polttoainemäärällä ja tehoa saa rutistettua enemmän jos sytytyskartta on säädettävissä.

Juurikin näin, huippuväännön kohallahan se ongelma-alue on, tän yläpuolella sit saa ottaa lisää ennakkoo taas. Tommonen jakajaennakko ku on maksimit jo 2000-2500 ja thats it ni sillon se ennakko on sen minkä se huippuväännön alue kestää, sen sijaan vaikka että olis 32ast vaikka sinne 4000 asti ja sit 4500-6000 nousis vaikka 36. Jakajalla jää aika paljon sieltä ylärekisteristä pois.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Stige - 16 maaliskuu, 2023, 22:08Juurikin näin, huippuväännön kohallahan se ongelma-alue on, tän yläpuolella sit saa ottaa lisää ennakkoo taas. Tommonen jakajaennakko ku on maksimit jo 2000-2500 ja thats it ni sillon se ennakko on sen minkä se huippuväännön alue kestää, sen sijaan vaikka että olis 32ast vaikka sinne 4000 asti ja sit 4500-6000 nousis vaikka 36.


Erilaista jousisarjaa vaan keskipakosäätimeen niin tuostakin on mahdollista päästä eroon. Plus alip.säätimen säädettävyys ni sekin on hierottavissa  :D

Vaatii työtä ja trial&erroria mutta on säädettävissä  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Stige

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 16 maaliskuu, 2023, 20:34Eikös sitä laskeskeltu että ykäänkin jäi staattinen nyt karvan yli 9siin ja hyvin menee 98silla täysillä ennakoilla  :))

Staattinen vai dynaaminen? Staattinen nyt ei kerro yhtään mitään eikä dynaaminenkaa ihan hirveitä mut vähän ees voi jotain suuntaa antaa. Toi VP Index kertoo vähän paremmin jo jotain, ja sekin tossa Jannen motissa todella matala ni ei pitäs mitään ongelmia olla bensalla.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Stige - 16 maaliskuu, 2023, 22:12Staattinen vai dynaaminen? Staattinen nyt ei kerro yhtään mitään eikä dynaaminenkaa ihan hirveitä mut vähän ees voi jotain suuntaa antaa. Toi VP Index kertoo vähän paremmin jo jotain, ja sekin tossa Jannen motissa todella matala ni ei pitäs mitään ongelmia olla bensalla.


Siis laskennallinen oli joku reilu 10,5 ja nokan öbaut spekseillä (kun mähän sain vaan mm mitoilla "nokkakortin") niin pitäs olla staattisen joku ysi tai karvan yli
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

mistä tässä nyt puhutaan? Eihän staattisen puristuksen laskemiseen mitään nokkakortteja tarvita, siihen dynaamiseen (tai "dynaamiseen" kun ei siinä mitään oikeesti dynaamista ole...) taas otetaan huomioon sitä kohtaa missä venttiilit menee kiinni?

Ilmeisesti staattinen on 10,5 ja dynaaminen jotain 9+ nyt tässä caminon moottorissa?

sössö

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 16 maaliskuu, 2023, 21:02Noiden käytöksestä niin tiedä, mutta esim vinokoneessa on palotilan muotojen takia niin raju nakutustaipumus tietyllä alueella että lineaarisella kartalla jää tehoissa kovasti jälkeen.

Kyllä varmasti minkä vain moottorin saa käymään pienemmällä polttoainemäärällä ja tehoa saa rutistettua enemmän jos sytytyskartta on säädettävissä.
vinokoneessa kyllä ymmärrettävää kun niissä on se ihan ripulinen bosch jakaja mikä on aika työläs ja ankea säätää. Tossa amerikan foortissa on samanlainen vammasuusjakaja missä pitää repiä kaikki pohjalevyt, kärjet ja muu paske vekeen että näkee puntit. ei ole siis tullu hirveemmin säädeltyä...

Muuten kyl vähä kyseenalaistan. Kakspunttisella jakajalla saa jo yhden muutospisteen missä ennakko muuttuu jos on laiska. Niitä saa toki määrättömästi enemmänkin jos asentaa enemmän jousia puntteihin. Alipaine-ennakolla saa kevyessä ajossa säädettyä ennakon kohdalleen tarpeeksi hyvin ja säädettävällä kellolla saa senkin säädettyä kuinka helposti sen alipaine-ennakon vetää päälle. Kellostakin on mahikset modata kakstoimisia jne. jos sellasta tarttee. GMmän jakajaa on vielä tosi mukava ja nopea säätää kun puntit on näkyvillä.

Mut, kuka millasestakin tekemisestä tykkää, se kai sen määrittää mikä on järkevintä kellekkin. Molemmissa tavoissa on etunsa, niinkun kaasarin ja ruiskunkin vertailussa.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 16 maaliskuu, 2023, 23:38mistä tässä nyt puhutaan? Eihän staattisen puristuksen laskemiseen mitään nokkakortteja tarvita, siihen dynaamiseen (tai "dynaamiseen" kun ei siinä mitään oikeesti dynaamista ole...) taas otetaan huomioon sitä kohtaa missä venttiilit menee kiinni?

Ilmeisesti staattinen on 10,5 ja dynaaminen jotain 9+ nyt tässä caminon moottorissa?


Siis joo, meni nurinperin staattinen ja dynaaminen  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Stige - 16 maaliskuu, 2023, 21:391.5mm jo ihan liikaa quenchia ja siitä ei oo kun haittaa.
1.2mm max imo, mielellään se 0.8-1.0.
Tästä oon vähän eri linjoilla..

Tuo 1.5mm on yläräjoilla quenchin toimivuuden kanssa, eikä sitä siis passaa enää ylittää. Liikaa se ei kuitenkaan ole. 0.06"(1,532mm) on todettu varsin toimivaksi isommilla paljealueilla mitä näissä isolohkoissa on.
Tuo 1-1.2mm olis toki parempi, mutta halvoilla/ilmasilla osilla ei ole tarvetta kuuhun pyrkiä. Ohuilla nahoilla siihen jo pääsisikin. 8)  Noiden mäntien lakikaan ei ole todellakaan tasainen ja tuo 0.4mm minkä pistin alittui jo muutamassa "nurkassa".. ::)
Männen laet noissa on siis jossain reilun 0.2mm haarukassa ja maksimivälys kansitasoon just tuo 0.5mm.

Liikkuvat on kaikki käytettyjä, eikä lohkokaan ihan priima ole. :)) Tältä pohjalta en ala mitään rajoja kokeilemaan..
Isoja vaatimuksiakaan mulla ei tän suhteen ole.. ;D  Lähtökohta oli, että laitan mahdollisimman halvoilla rojuilla ajokuntoon, mutta nuo halvimmat hankinnat on osoittautunut käytetyiksi viriosiksi. :o

Tän koneen osat on maksaneet tähän mennessä vähemmän, kuin toisen koneen loppuunsaattamiseen tarvittavat hilppeet olis maksaneet, vaikkei siinä isompia puutteita olekaan.. :))
Jos ens talvena olisin niin rahoissani, että saisin siihenkin puuttuvia roippeita hankittua. :P Se vaan huutaa ahtamista.. :panic:

Noilla vanhoilla liikkuvilla en siis halua mihinkään minimitoleransseihin mennä, vaikkei konetta ole tarkoitusta kierrätelläkään. ::) Milli isolohkon liikkuvilla massoilla valuraudan varassa on jo melko pieni pieni välys männän ja kannen välissä.. Eri asia noilla toisen koneen takokangilla ja mukeilla.. Vielä se takonen kampura siihen, niin alakerta ottais kyllä vastaan kaikki mitä sille kehtaisi kaasupolkimella tarjoilla. 8)
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Visa

Mulle joskus opetettiin että palje alueen olisi hyvä olla alle 0,7mm tai sitten rehellisesti palotilaksi 3mm. Sillä välillä syntyy eniten nakuherkkyyttä ainakin ahdetuissa.

Stige

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 17 maaliskuu, 2023, 11:54Tästä oon vähän eri linjoilla..

Tuo 1.5mm on yläräjoilla quenchin toimivuuden kanssa, eikä sitä siis passaa enää ylittää. Liikaa se ei kuitenkaan ole. 0.06"(1,532mm) on todettu varsin toimivaksi isommilla paljealueilla mitä näissä isolohkoissa on.
Tuo 1-1.2mm olis toki parempi, mutta halvoilla/ilmasilla osilla ei ole tarvetta kuuhun pyrkiä. Ohuilla nahoilla siihen jo pääsisikin. 8)  Noiden mäntien lakikaan ei ole todellakaan tasainen ja tuo 0.4mm minkä pistin alittui jo muutamassa "nurkassa".. ::)
Männen laet noissa on siis jossain reilun 0.2mm haarukassa ja maksimivälys kansitasoon just tuo 0.5mm.

Liikkuvat on kaikki käytettyjä, eikä lohkokaan ihan priima ole. :)) Tältä pohjalta en ala mitään rajoja kokeilemaan..
Isoja vaatimuksiakaan mulla ei tän suhteen ole.. ;D  Lähtökohta oli, että laitan mahdollisimman halvoilla rojuilla ajokuntoon, mutta nuo halvimmat hankinnat on osoittautunut käytetyiksi viriosiksi. :o

Tän koneen osat on maksaneet tähän mennessä vähemmän, kuin toisen koneen loppuunsaattamiseen tarvittavat hilppeet olis maksaneet, vaikkei siinä isompia puutteita olekaan.. :))
Jos ens talvena olisin niin rahoissani, että saisin siihenkin puuttuvia roippeita hankittua. :P Se vaan huutaa ahtamista.. :panic:

Noilla vanhoilla liikkuvilla en siis halua mihinkään minimitoleransseihin mennä, vaikkei konetta ole tarkoitusta kierrätelläkään. ::) Milli isolohkon liikkuvilla massoilla valuraudan varassa on jo melko pieni pieni välys männän ja kannen välissä.. Eri asia noilla toisen koneen takokangilla ja mukeilla.. Vielä se takonen kampura siihen, niin alakerta ottais kyllä vastaan kaikki mitä sille kehtaisi kaasupolkimella tarjoilla. 8)

0.8mm menee viel iha hyvin teräsveiveillä. Alumiiniveivit sit taas ihan eri asia, juuri nyt ei siihen muu vaikuttakaa. 0.8mm mullaki yhes sbm oli ku vedin kansista sen reilu 2mm pois et sai palotilan tasaseks, ja se sai kyytiä sinne 7000rpm asti eikä valitellu yhtää.

Koita ny saaha ees lähemmäks sitä 1mm ku 1.5mm ni jotai iloo olis ees eikö tartte ajella 30 ast ennakoilla ku rupee nakuttaa ku jossia pytys oliki vähä isompi rako sit tjsp 😂
Se 1.5-3.0mm se pahin maholline rako, yli tai alle.

Hupeli


Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 20 maaliskuu, 2023, 11:58Entäs nämä

https://laukkanenmotorsport.fi/p84585/mr-gasket-1131g-bbc-head-gasket-1-piece
Katos perhanaa.. ;D En ollu huomannutkaan että tänne oli kirjoteltu. :(
Just olin samana päivänä huomannut nuo ja pistin silloin tilauksenkin sisään Laukkaselle. 8)
5-10 pvä toimitusaika. :P
Ens vkolla olis mahdollisuus saada lisut kansien alle! :iwantit:

Rockkiinkin lähti taas tilaus ja kaikenlaista pikkupuutetta pitäisi saada pois listoilta. Mm. tönärit, lohkon tulppia ja iso kasa ruuveja koneeseen..

Nyt alkaa jo vähän häiritä kaasarin ja bensapumpun puute. :oushit:
Rockissa oli reman. Rokkiorkesteria 1970 454 Vetten spekseillä 285€ hintaan. :iwantit:
Ebayssa taas uutta kiinalaista vaihtoehtoa alle 260€ kotiintuotuna.. :P

Kyllähän tuo reman. orkkislaatuinen olis ihan kuningasvalinta, mutta hintaa sille kertyy aikalailla ennenkuin kotiin sen saisi.. :-\
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.