454 BBC

Aloittaja Gary Grand, 03 helmikuu, 2023, 20:19

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Tänään kävin MHsta noutamassa kampuran. :P



Mittailua ja laskemista hetken aikaa ja runkolaakerikaulat näyttäis oleva .010" koossa ja kammenkaulat std.
Tilattava laakerit noilla mitoilla.

Sitten työkalua männäntapille.. >:(



Holkin päähän muotoa männän mukaan.

Istuu kuin isä äitin selässä.. :P



Holkki kestää kyllä.. On 42CRMO ainesputken pätkä.

Sisäreikä 0n 26mm ja tappi 0.9" niin on sopivan väljä ettei ala kampeamaan mihinkään..

The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Gary Grand

Tänään pääsi viimein putsailemaan ja kasaamaan alakertaa. :P



Nokkaakin sovittelin lohkoon ja hyvin pyöri. :P
Sitten kampura laakereille ja pukit päälle.



Nätisti pyöri sormella tökkimällä. 8) On linjat lohkossa ja kampurassa kunnossa.
Käytetyistä osista ei aina tiedä.. ::)
Lohko on saanut vähän pieksentää aiemmassa elämässä ja kampurasta ei ollut mitään tietoa. :))

Kakkosen mäntä pyttyyn ja alapää kiinni, niin pääsi tarkastamaan viimein miten männät poraukseen asettuvat. :oushit:



Mukavasti nousi 0,4-0,5mm kansitason alapuolelle. :coolsmoke:



Ei vois oikeastaan parempaan korkoon asettua. 8)
Nyt squish menee liki 1,5mm kun laittaa .040" puristetun pahvin. Tiukemman välyksen saa sitten ohuemmilla(kalliimmilla) kansinahoilla, mutta tuo 1,5mm pitäis pelata hyvin.

Sinne tarttuivat sitä yhtä lukuunottamatta.. :-[



Jos huomenna joutaisi kaverin prässillä käymään, niin saisi kiertokangen irti ja käännettyä oikeinpäin. ::)


Puristuspaineiden laskentaa:
Bore: (diameter)
4.25in.
Stroke:
4in.
Cylinder Head Volume:
100cc
Effective Dome Volume:
Use (-) for Dome and (+) for Dish.
-30cc
Deck Clearance:
0.5mm
Compressed Gasket Thickness:
0.04in.
Number of Cylinders:   
8
Compression Ratio :    12.08 : 1
Total Displacement (in.3) :    453.96
Total Displacement cc's :    7441.97

http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php
Static compression ratio of 12.08:1.
Effective stroke is 2.92 inches.
Your dynamic compression ratio is 9.09:1 .
Your dynamic cranking pressure is 190.88 PSI.
Your effective boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and boost of 0 PSI is 9.01 :1.
V/P (Volume to Pressure Index) is 190

Alkaa jo vaatia vähän startilta. :thinking:
No, testataan ensin normistarteilla ja hommataan sitten parempi, jos ei pelaa. :))
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 16 maaliskuu, 2023, 20:02Tänään pääsi viimein putsailemaan ja kasaamaan alakertaa. :P Bore: (diameter)



Nokkaakin sovittelin lohkoon ja hyvin pyöri. :P
Sitten kampura laakereille ja pukit päälle.



Nätisti pyöri sormella tökkimällä. 8) On linjat lohkossa ja kampurassa kunnossa.
Käytetyistä osista ei aina tiedä.. ::)
Lohko on saanut vähän pieksentää aiemmassa elämässä ja kampurasta ei ollut mitään tietoa. :))

Kakkosen mäntä pyttyyn ja alapää kiinni, niin pääsi tarkastamaan viimein miten männät poraukseen asettuvat. :oushit:



Mukavasti nousi 0,4-0,5mm kansitason alapuolelle. :coolsmoke:



Ei vois oikeastaan parempaan korkoon asettua. 8)
Nyt squish menee liki 1,5mm kun laittaa .040" puristetun pahvin. Tiukemman välyksen saa sitten ohuemmilla(kalliimmilla) kansinahoilla, mutta tuo 1,5mm pitäis pelata hyvin.

Sinne tarttuivat sitä yhtä lukuunottamatta.. :-[



Jos huomenna joutaisi kaverin prässillä käymään, niin saisi kiertokangen irti ja käännettyä oikeinpäin. ::)


Puristuspaineiden laskentaa:
Bore: (diameter)
4.25in.
Stroke:
4in.
Cylinder Head Volume:
100cc
Effective Dome Volume:
Use (-) for Dome and (+) for Dish.
-30cc
Deck Clearance:
0.5mm
Compressed Gasket Thickness:
0.04in.
Number of Cylinders:   
8
Compression Ratio :    12.08 : 1
Total Displacement (in.3) :    453.96
Total Displacement cc's :    7441.97

http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php
Static compression ratio of 12.08:1.
Effective stroke is 2.92 inches.
Your dynamic compression ratio is 9.09:1 .
Your dynamic cranking pressure is 190.88 PSI.
Your effective boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and boost of 0 PSI is 9.01 :1.
V/P (Volume to Pressure Index) is 190

Alkaa jo vaatia vähän startilta. :thinking:
No, testataan ensin normistarteilla ja hommataan sitten parempi, jos ei pelaa. :))



Hyvin pyörii vakiostartilla jos se vaan on kunnossa  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

LowCrow

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 16 maaliskuu, 2023, 20:02Tänään pääsi viimein putsailemaan ja kasaamaan alakertaa. :P



Nokkaakin sovittelin lohkoon ja hyvin pyöri. :P
Sitten kampura laakereille ja pukit päälle.



Nätisti pyöri sormella tökkimällä. 8) On linjat lohkossa ja kampurassa kunnossa.
Käytetyistä osista ei aina tiedä.. ::)
Lohko on saanut vähän pieksentää aiemmassa elämässä ja kampurasta ei ollut mitään tietoa. :))

Kakkosen mäntä pyttyyn ja alapää kiinni, niin pääsi tarkastamaan viimein miten männät poraukseen asettuvat. :oushit:



Mukavasti nousi 0,4-0,5mm kansitason alapuolelle. :coolsmoke:



Ei vois oikeastaan parempaan korkoon asettua. 8)
Nyt squish menee liki 1,5mm kun laittaa .040" puristetun pahvin. Tiukemman välyksen saa sitten ohuemmilla(kalliimmilla) kansinahoilla, mutta tuo 1,5mm pitäis pelata hyvin.

Sinne tarttuivat sitä yhtä lukuunottamatta.. :-[



Jos huomenna joutaisi kaverin prässillä käymään, niin saisi kiertokangen irti ja käännettyä oikeinpäin. ::)


Puristuspaineiden laskentaa:
Bore: (diameter)
4.25in.
Stroke:
4in.
Cylinder Head Volume:
100cc
Effective Dome Volume:
Use (-) for Dome and (+) for Dish.
-30cc
Deck Clearance:
0.5mm
Compressed Gasket Thickness:
0.04in.
Number of Cylinders:   
8
Compression Ratio :    12.08 : 1
Total Displacement (in.3) :    453.96
Total Displacement cc's :    7441.97

http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php
Static compression ratio of 12.08:1.
Effective stroke is 2.92 inches.
Your dynamic compression ratio is 9.09:1 .
Your dynamic cranking pressure is 190.88 PSI.
Your effective boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and boost of 0 PSI is 9.01 :1.
V/P (Volume to Pressure Index) is 190

Alkaa jo vaatia vähän startilta. :thinking:
No, testataan ensin normistarteilla ja hommataan sitten parempi, jos ei pelaa. :))

Senhän pitäis jo viinallakin toimia noilla puristuksilla
Rs46 Crown, Rs41 Crown, Rs56 Crown x2, Ms53 Crown, Ln40 Hilux, Jzs160, Caprice stw, 38 plymouth

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: LowCrow - 16 maaliskuu, 2023, 20:29Senhän pitäis jo viinallakin toimia noilla puristuksilla
Voi olla että vaatiikin sitä, jos meinaa täysillä ennakoilla ajella.. :o
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 16 maaliskuu, 2023, 20:31Voi olla että vaatiikin sitä, jos meinaa täysillä ennakoilla ajella.. :o


Eikös sitä laskeskeltu että ykäänkin jäi staattinen nyt karvan yli 9siin ja hyvin menee 98silla täysillä ennakoilla  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

A.Naali

Joku sähköinen ennakonsäätöhän olis kiva, että saa kaikki irti. Monesti kun ne nakutus alueet on ties missä kierroksissa/ kuormituksessa muuten kärsii hurjiakin ennakoita.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 16 maaliskuu, 2023, 20:46Joku sähköinen ennakonsäätöhän olis kiva, että saa kaikki irti. Monesti kun ne nakutus alueet on ties missä kierroksissa/ kuormituksessa muuten kärsii hurjiakin ennakoita.


Oikein säädetty keskipakosäädin ja alip.kello toimii kyllä sen verran hienosti että eipä se suoranaisesti mitään älyä kaipaa  :D

Bbc:n kanssa kierrosuenrajoitin ei toki olis huono investointi niin ei kampura jakaudu kahtia jos innostuu vaikka sutimista harrastamaan  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 16 maaliskuu, 2023, 20:50Oikein säädetty keskipakosäädin ja alip.kello toimii kyllä sen verran hienosti että eipä se suoranaisesti mitään älyä kaipaa  :D

Bbc:n kanssa kierrosuenrajoitin ei toki olis huono investointi niin ei kampura jakaudu kahtia jos innostuu vaikka sutimista harrastamaan  :))

Noiden käytöksestä niin tiedä, mutta esim vinokoneessa on palotilan muotojen takia niin raju nakutustaipumus tietyllä alueella että lineaarisella kartalla jää tehoissa kovasti jälkeen.

Kyllä varmasti minkä vain moottorin saa käymään pienemmällä polttoainemäärällä ja tehoa saa rutistettua enemmän jos sytytyskartta on säädettävissä.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 16 maaliskuu, 2023, 21:02Noiden käytöksestä niin tiedä, mutta esim vinokoneessa on palotilan muotojen takia niin raju nakutustaipumus tietyllä alueella että lineaarisella kartalla jää tehoissa kovasti jälkeen.

Kyllä varmasti minkä vain moottorin saa käymään pienemmällä polttoainemäärällä ja tehoa saa rutistettua enemmän jos sytytyskartta on säädettävissä.


Kyllä, mutta ottaen huomioon myös sen ettei tommoset valurautakannetkaan määräänsä enempää siedä ennakkoa niin esmes tässä ko tapauksessa en näe suurtakaan hyötyä. Toki kyllähän jannelle meni mörön osien mukana triggerilaite jakajan tilalle JOS haluaa suorasytkän rakentaa  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 16 maaliskuu, 2023, 21:20Kyllä, mutta ottaen huomioon myös sen ettei tommoset valurautakannetkaan määräänsä enempää siedä ennakkoa niin esmes tässä ko tapauksessa en näe suurtakaan hyötyä. Toki kyllähän jannelle meni mörön osien mukana triggerilaite jakajan tilalle JOS haluaa suorasytkän rakentaa  :))

Joo, huomattavasti paremmin sä näistä V8:seista tiedät. Itsestä vaan tuntuu hölmöltä virittää nykyaikana kaasarilla ja normi jakajalla, kun ekan kaasari-> ohjelmoitava ruisku konversion tein vajaa 20v sitten. Silloin ei megasquirt yms. Ollut vielä kovin tunnettu.

Gary Grand

Tehdään nuo nykykoneet järkevästi.. :))
Tän kanssa ois tarkotus lähinnä irrotella. :hendrixxx:  :coolsmoke:

Jos ens vklopun hankinta saa hormoonit kovin hyrräämään, ni Rumasta voi tulla lisäks ilkeä ja vihanenkin tän koneen kanssa.. :oushit:
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 16 maaliskuu, 2023, 21:32Tehdään nuo nykykoneet järkevästi.. :))
Tän kanssa ois tarkotus lähinnä irrotella. :hendrixxx:  :coolsmoke:

Jos ens vklopun hankinta saa hormoonit kovin hyrräämään, ni Rumasta voi tulla lisäks ilkeä ja vihanenkin tän koneen kanssa.. :oushit:


Miks tää kuulostaa siltä että emännän vinkuminen muuttuu ihan toisenlaiseksi vinkumiseksi?  :o
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 16 maaliskuu, 2023, 21:33Miks tää kuulostaa siltä että emännän vinkuminen muuttuu ihan toisenlaiseksi vinkumiseksi?  :o
8)
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Stige

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 16 maaliskuu, 2023, 20:02Tänään pääsi viimein putsailemaan ja kasaamaan alakertaa. :P



Nokkaakin sovittelin lohkoon ja hyvin pyöri. :P
Sitten kampura laakereille ja pukit päälle.



Nätisti pyöri sormella tökkimällä. 8) On linjat lohkossa ja kampurassa kunnossa.
Käytetyistä osista ei aina tiedä.. ::)
Lohko on saanut vähän pieksentää aiemmassa elämässä ja kampurasta ei ollut mitään tietoa. :))

Kakkosen mäntä pyttyyn ja alapää kiinni, niin pääsi tarkastamaan viimein miten männät poraukseen asettuvat. :oushit:



Mukavasti nousi 0,4-0,5mm kansitason alapuolelle. :coolsmoke:



Ei vois oikeastaan parempaan korkoon asettua. 8)
Nyt squish menee liki 1,5mm kun laittaa .040" puristetun pahvin. Tiukemman välyksen saa sitten ohuemmilla(kalliimmilla) kansinahoilla, mutta tuo 1,5mm pitäis pelata hyvin.

Sinne tarttuivat sitä yhtä lukuunottamatta.. :-[



Jos huomenna joutaisi kaverin prässillä käymään, niin saisi kiertokangen irti ja käännettyä oikeinpäin. ::)


Puristuspaineiden laskentaa:
Bore: (diameter)
4.25in.
Stroke:
4in.
Cylinder Head Volume:
100cc
Effective Dome Volume:
Use (-) for Dome and (+) for Dish.
-30cc
Deck Clearance:
0.5mm
Compressed Gasket Thickness:
0.04in.
Number of Cylinders:   
8
Compression Ratio :    12.08 : 1
Total Displacement (in.3) :    453.96
Total Displacement cc's :    7441.97

http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php
Static compression ratio of 12.08:1.
Effective stroke is 2.92 inches.
Your dynamic compression ratio is 9.09:1 .
Your dynamic cranking pressure is 190.88 PSI.
Your effective boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and boost of 0 PSI is 9.01 :1.
V/P (Volume to Pressure Index) is 190

Alkaa jo vaatia vähän startilta. :thinking:
No, testataan ensin normistarteilla ja hommataan sitten parempi, jos ei pelaa. :))

1.5mm jo ihan liikaa quenchia ja siitä ei oo kun haittaa.
1.2mm max imo, mielellään se 0.8-1.0.