Oldsmobile V8

Aloittaja sössö, 12 helmikuu, 2023, 20:52

« edellinen - seuraava »

-Skeletor-

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 29 elokuu, 2025, 19:51Voihan tuo Marjakankaan kuva olla jostain muustakin kuin itse tuotteesta, eli havainnekuva. Sinne kyllä saa yhteyden varmistuskysyäkseen vaikka s-postilla tai ihan puhelimellakin. Jos ei ihan heti, ni kohta...

Juu pitää laittaa postia. 350 kone nousee auton keulilta ja menee kansien vaihtoon. Riippuen kansien palotiloista ja nykyisten mäntien upotuksista samalla olisi hyvä sauma viilailla tarvittaessa puristuksia.

FeV-8

https://ibb.co/4RSzdWwj

Tuossa livenä marjakankaan mäntä, oli kesällä 19kpl varastossa, ja on 14cc kuopalla

-Skeletor-

Lainaus käyttäjältä: FeV-8 - 30 elokuu, 2025, 17:59https://ibb.co/4RSzdWwj

Tuossa livenä marjakankaan mäntä, oli kesällä 19kpl varastossa, ja on 14cc kuopalla

Tuolla männän tyypillä kun hakee niin ilmeisesti Sealed Powerin paketissa TRW:n tekemiä vanhoja takomäntiä joiden valmistus on lopetettu -98. Pitää melkein tilata sarja hyllyyn.

FeV-8

Mulla on tuossa 350 koneessa just nuo samat männät, mutta STD koossa. Sillo 4 vuotta sitten kun rakensin konetta, muistelen lukeneeni joltain jenkki foorumilta, että nuo vanhat takomännät olisi jopa parempia kuin uustuotantona valmistetut, hinnaston alkupään takomännät.

Jotenkin tuntuu että vois pitää paikkansakin.

-Skeletor-

Lainaus käyttäjältä: FeV-8 - 30 elokuu, 2025, 22:54Mulla on tuossa 350 koneessa just nuo samat männät, mutta STD koossa. Sillo 4 vuotta sitten kun rakensin konetta, muistelen lukeneeni joltain jenkki foorumilta, että nuo vanhat takomännät olisi jopa parempia kuin uustuotantona valmistetut, hinnaston alkupään takomännät.

Jotenkin tuntuu että vois pitää paikkansakin.

Onko paketissa ilmoitettu männänrenkaiden koko?

Niin ja oliko puristuskorkeus tehtaan vakio?

Summitin laskuria katsoin jo ennakkoon niin 0 deck, 60cc palotilat ja perus kannentiiviste antaa ~9.82 puristuksen.

Jotenkin muistelen että edellisen kerran deckitasot ajettiin nollaan matalapuristeisilla tarvikemännillä missä oli lyhyempi puristuskorkeus. Tämä nyt selviää kun saa koneen autosta ja purettua.

FeV-8

En muista enää, tais siinä olla rengas paksuudet ilmoitettu. E bay löytö ja tulivat ilman renkaita. Vakio puristus korkeus näissä. Rokkiautosta tilasin molyrenkaat, ja oli passelit.

Ammeen koosta vielä senverran, että mun STD koon trw:t oli 14cc kuopalla. Ylikoko männässä se voi olla cc tai kaks isompi

Puristuksia laskeskelin kans sillon summitin laskurilla, ja kympin pintaan sattui mulla, 6 kannet joita laskettu muistaakseni 1,3mm ja dekki koskematon.

-Skeletor-

Sain pikkulohkoa purettua ja onhan nuo männät ihan eri näköiset. Silmämääräisesti ja tunnustelemalla vanhat tarvikemännät on ilman tiivistettä dekissä. Jos kaikki annetut arvot pitävät paikkaansa niin nuo vanhat männäthän jää todellisuudessa millin alle kannentiivisteen kanssa.

Uusissa männissä pitäisi olla 0,76mm korkeampi puristuskorkeus niin dekeistä voisi siistiä reilu puoli milliä jolloin tulisivat tiivisteen kanssa ~0,8mm yli.

Pitää alkaa etsimään koneistamoa ja samalla tasapainottaa liikkuvat. Kellään suosituksia keski-Suomi alueella vai viekö suoraan etelään?

https://i.ibb.co/G30DcpNV/IMG-20251009-190342.jpg

Camino79

Lainaus käyttäjältä: -Skeletor- - 10 lokakuu, 2025, 20:52Sain pikkulohkoa purettua ja onhan nuo männät ihan eri näköiset. Silmämääräisesti ja tunnustelemalla vanhat tarvikemännät on ilman tiivistettä dekissä. Jos kaikki annetut arvot pitävät paikkaansa niin nuo vanhat männäthän jää todellisuudessa millin alle kannentiivisteen kanssa.

Uusissa männissä pitäisi olla 0,76mm korkeampi puristuskorkeus niin dekeistä voisi siistiä reilu puoli milliä jolloin tulisivat tiivisteen kanssa ~0,8mm yli.

Pitää alkaa etsimään koneistamoa ja samalla tasapainottaa liikkuvat. Kellään suosituksia keski-Suomi alueella vai viekö suoraan etelään?

https://i.ibb.co/G30DcpNV/IMG-20251009-190342.jpg

Jos jyväskylään asti kiikutat koneistettavaks ni mun kautta Hiomo Kantaselle  ;)

Camino79

Tasapainotusta toki eivät kykene tekemään, että lahden kansityö taitaa olla lähin laadukas paja joka siihen kykenee.

Mitta sehän selviää kun punnaa uuden ja vanhan männän että onko edes tarvetta  :thinking:

@Wilburi :n 440seen esmes ei ollu tarvesta eikä pimpalan 454seen eikä myöskään @Pertti K :n 440seen kun painoerot oli ihan pari hassua grammaa  :D

-Skeletor-

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 10 lokakuu, 2025, 21:23Jos jyväskylään asti kiikutat koneistettavaks ni mun kautta Hiomo Kantaselle  ;)

Kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta.

Tuo on totta että rasapainoituksen tarve selviää kun käyttää kaikki osat irtaallaan puntarissa.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: -Skeletor- - 10 lokakuu, 2025, 20:52Pitää alkaa etsimään koneistamoa ja samalla tasapainottaa liikkuvat. Kellään suosituksia keski-Suomi alueella vai viekö suoraan etelään?
Suolahden koneistus- ja huolto, Suolahdessa.
Muistelen, että jonkunlainen tasapainotuskin olisi ainakin teoriassa mahdollista.

SauliK

Lainaus käyttäjältä: -Skeletor- - 10 lokakuu, 2025, 20:52Sain pikkulohkoa purettua ja onhan nuo männät ihan eri näköiset. Silmämääräisesti ja tunnustelemalla vanhat tarvikemännät on ilman tiivistettä dekissä. Jos kaikki annetut arvot pitävät paikkaansa niin nuo vanhat männäthän jää todellisuudessa millin alle kannentiivisteen kanssa.

Ai että männät tulee vielä tiivisteen yläpuolelle? Näin saattaa oikeasti käydä jos lohkoa vielä höyläillään ennen koe kasausta. Mulla oli joskus tarvike männille nolladekkiin hiottu lohko ja takomännät tais tulla sitten puolisen milliä yli. Normi tiivisteellä männät kolisi kanteen mutta paksummat cometicit korjasi tilanteen

Stige

Oksennusolssiin laturin kiinnikettä  :shitfan:

-Skeletor-

Lainaus käyttäjältä: SauliK - 11 lokakuu, 2025, 13:43Ai että männät tulee vielä tiivisteen yläpuolelle? Näin saattaa oikeasti käydä jos lohkoa vielä höyläillään ennen koe kasausta. Mulla oli joskus tarvike männille nolladekkiin hiottu lohko ja takomännät tais tulla sitten puolisen milliä yli. Normi tiivisteellä männät kolisi kanteen mutta paksummat cometicit korjasi tilanteen

Voi olla uudet takoset tulee tiivisteen kanssa melko tasaan. Mutta pitää tietysti koekasata kunhan nyt saa osakasan koneistamolle. Saavat siellä katsoa kaiken kohdilleen.

Kampuran runkokaulat taisi olla välyksien puolesta ylärajalla niin voi olla joutuu kaulat hiomaan.

Stige

Lainaus käyttäjältä: -Skeletor- - 11 lokakuu, 2025, 20:01Voi olla uudet takoset tulee tiivisteen kanssa melko tasaan. Mutta pitää tietysti koekasata kunhan nyt saa osakasan koneistamolle. Saavat siellä katsoa kaiken kohdilleen.

Kampuran runkokaulat taisi olla välyksien puolesta ylärajalla niin voi olla joutuu kaulat hiomaan.

Reilulla välyksellä sinne sopii se kaikkien vannoutuneiden jenkkimiesten unelma jäteöljy hyvin (mineraali 20w50)