Peltiosien prässäys ja rullahitsaus

Aloittaja sämpy, 07 toukokuu, 2023, 06:32

« edellinen - seuraava »

sämpy

Tuli noista prässäyshommista juteltua eilen Lahdessa jonkin verran. Suomessa olisi kyllä osaamista ja hienoja ohjelmistoja tähän asiaan, mutta toki kaikki tietää että hinnat karkaa sellaiselle tasolle ettei ole kaupallisesti kannattavaa muutamien kymmenien tai edes satojen toistojen takia. Heitetään arvioilta että sellainen 30 000€ olisi lestien hinta ja suunnittelua vielä päälle, jollei ole sisäpiirin kontakteja.

Lähinnä polttoainesäiliöitä mietin, kun on niin monta mallia mihin niitä ei saa enää mistään. Sitä en ole kysellyt, onko jollain konepajoilla sellaista rullahitsaria millä sauman saisi tehtyä. Tai pystyykö se sinkittyyn peltiin vai mitenköhän nuo on galvanoitu, ennen vai jälkeen hitsin.

Jossain vaiheessa pitää miettiä vaihtoehtoja. Tekevät muuten vissiin jossain vikuintiassa jollain puumuoteilla halpoja peltiosia esim. Fiat 600:een, mutta ei niillä tee oikein mitään. Nurkat pyöreitä, materiaali paperinohutta ja muutenkin käsin naputtelemallakin saa parempia.

Miettinyt aikoinaan muotin valamiseen 2-komponenttimassoja, jos jotain helppoja osia tekisi ihan 1:1 kopiomuotilla miettimättä sen kummemmin ennakkoja, yliajoja tai venymisiä. Varmaan 3D metallitulostus on ihan yhtä kallista kuin oikeakin lestijärkäle, vaikkakin siihen voisi tulostaa sisälle kennorakenteen, ettei sen tarvitse sentään umpimetallia olla.

Oli kait hiljan myynnissä jokin neliöpöytäprässipöytä kuudella sylinterillä. Joku sellainen olisi hyvä esimerkiksi tankkeihin.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Jussi

Noi tulostusjutut voi melkeen minusta unohtaa tässä yhteydessä.
Mutta komposiittilaminaatti vois olla yks kehiteltävä. Jo lennokkiaikaan vuoskymmeniä sitten tein tankkeja epoksilla ja kuidulla styroksisen urosmuotin päälle. Muotti häipy, kun laitto bensaa sisään ja huuhteli jämät ulos.
En varmasti oo.

sämpy

Ei huono ajatus tuokaan olen joskus itsekin tehnyt lennokkihommia, muotit pussiin ja jääkampin kompura imemään ilmat pois. Hiili- ja lasikuitua. Nykyään olen lähinnä jotain korjauskia tehnyt hiilikuitunauhalla ja vanhoilla epokseilla. Silloin tuli mikropallot mukaan kuvioon, voileipärakenteita harvat teki vaikka purjekoneita tietty korjailtiin kun oli sillä lailla rakennettukin.

Ei vaan mitään tietoa miten kestää bensaa mikäkin aines, pitää jotenkin selvitellä. Luulisi että jos kestää niin olisi yleisemmin käytössä?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

LPR

Aikanaan peltiveneitä tekivät sillein, että maahan tehtiin betonimuotti ja sen päälle peltilevy. Kanneksi betonilevy, jossa oli palotila. Sopiva räjähdyspanos, niin pelti prässääntyi muotoon.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

LPR

Hydroforming homma saattais jossain tapauksessa toimia. Pitäis vaan osata suunnitella oikean muotoiset pellit, että lopputulos on sitä mmitä pitää.


Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

LPR

Lainaus käyttäjältä: LPR - 01 kesäkuu, 2023, 01:15Aikanaan peltiveneitä tekivät sillein, että maahan tehtiin betonimuotti ja sen päälle peltilevy. Kanneksi betonilevy, jossa oli palotila. Sopiva räjähdyspanos, niin pelti prässääntyi muotoon.
Tuossa videossa vedellä täytetyssä betonimuotissa räjäyttävät. En tarkemmin ole perehtynyt tekniikkaan, aussit tuota kehittelivät muinoin.

Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Neukut ainakin aikanaan teki satelliittipeilejä räjäyttämällä, aika hyviä olivat.
En varmasti oo.

sämpy

Kysyin Puuilosta dynamiittia. Ei ollut kuin etanaversiota.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 01 kesäkuu, 2023, 07:59etana

Meilläkin löytyy noita. Pitäiskö laittaa firma pystyyn :)  vois pamautella oikein kunnolla

juko7

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 01 kesäkuu, 2023, 07:59Kysyin Puuilosta dynamiittia. Ei ollut kuin etanaversiota.
Ei kai siinä muuta kuin että kestää vähän kauemmin. Tekee muotin ja laittaa etanadynamiittipötkön pohjalle, muutaman kuukauden päästä on valmista?

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 01 kesäkuu, 2023, 01:29Hydroforming homma saattais jossain tapauksessa toimia. Pitäis vaan osata suunnitella oikean muotoiset pellit, että lopputulos on sitä mmitä pitää.


toi taisi olla vähän hankalatyömenetelmä vaikka oli ohjelmatkin olemassa minkä mukaan pellinpalat leikkas. Hyvin harva loppuviimeksi pakoputkea noin sai aikaseksi vaikka kauheesti mainostettiin kuin paljo on helpompaa mitä kartioiden hitsaus.