Nettiautosta yms. bongattua

Aloittaja timant, 10 tammikuu, 2020, 12:04

« edellinen - seuraava »

leivonharri

Mä oon nyt pari jenkkiä tavannut tuolla OM606sella, oli se viiskytluvun sämpylä (53 Buick tjsp), nyt toi Camino ja sit joku kolmas?

On mennyt silleen ohi, että mikä toi pannu oikein on, "joku mersun superdiisseli" mietin...

Nyt otin asiakseni, että guugletin ja maltoin lukea juttua pidemmälle. Toi on siis Väyrysen kone? No, tavallaan käy järkeen. Kun jenkki hakee romikselta maasturista LS-koneen ja lyö pari kiinan turboa kylkeen, niin ugrilainen kaivaa taksimersusta miljoonan ajetun diisselikiukaan ja ahtaa lisää.

Vähän semmoinen "man tar vad man har" siis, noitahan meillä lienee paljon ylimääräisenä, varsinkin kun muistaa 90-luvun mersujen ruosteherkkyyden. Eli sama kävi käytännössä kuin Datsunin 2,8l diisselille 80-luvulle; kori syöpyi tekniikan ympäriltä, mutta koneessa on vielä käyttöikää jäljellä.

Ei mitään, jatkakaa.

Turre11

Oon ymmärtänyt, että toi om606 kestäis pienellä laitolla isohkojakin tehoja ja on siinämäärin suosittu laite, että niistä saa maksaa ihan paperirahaa

LPR

Kait noista 605 ja 606:sta kärsii oikeasti ottaa sen 300 heppaa ja vielä kestää käyttöajossa nipussa. Huippuja ovat tuhatkunta lienee ottaneet...

leivonharri

Okei, sillä tehollahan Väykkä jo lentäis.

Voimasavulla! :sarrrja:

WBBC

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 29 elokuu, 2023, 10:24Hyvä tekniikka. Siitä pisteet vaikka onkin saattovärissä.

Samalla hinnalla ostaisi erittäin hyvän samalla tekniikalla olevan aidon mersun...





puliukk0

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 29 elokuu, 2023, 00:18Eipä toimi ei. Uudemmat aineet ei liikuta vanhoja öljyjä ja kompura leikkaa kiinni melko nopsaan. Öljyjäkin on sellasia, jotka ei riitele keskenään, mutta se ei poista tuota em. ongelmaa. Koska systeemi ei tosiaan siedä sitä, että siellä on kaksi täyttä öljylatinkia, joista toinen ei liiku kylmäaineen mukana lainkaan tai liikkuu hyvin huonosti. Lisäksi vielä sekin, että jotkut kumiosat vaan vaatii hiilivetyjen läsnäoloa pysyäkseen turpeina ja pehmeinä.


Jep näinhän sen pitäis olla. Mutta silti niitä "ei voi toimia mitenkään" autoja toiminut jo vuosia tekemättä mitään muutoksia kuin kylmäaineen.

Silti vähänkään pito/harrasteautoon tekisin kunnolla.

LPR

Miksiköhän tämä on aikanaan jäänyt leimaamatta? Kuvissa kuitenkin kasarilla ollut aika valmiin näköinen.

https://m.nettiauto.com/plymouth/belvedere/13804093?vifAdCount=0&vifNav=Y

Jussi

Lainaus käyttäjältä: puliukk0 - 29 elokuu, 2023, 20:37Jep näinhän sen pitäis olla. Mutta silti niitä "ei voi toimia mitenkään" autoja toiminut jo vuosia tekemättä mitään muutoksia kuin kylmäaineen.

Silti vähänkään pito/harrasteautoon tekisin kunnolla.
Tosta uskallan sen verran sanoo, että tuurista kyse. Sinne on mahdollisesti jääny vanhaa ainetta riittävästi sen öljyn liikutteluun, muuten se ei vaan toimi. Jos tyhjän r12 systeemin täyttää pelkällä uudella aineella, niin kompura tosiaan on vainaa aika äkkiä.
Korvaavat aineet on sit eri juttu, niissä on pääosa näitä uusia aineita, mutta mukana riittävästi myös mineraaliöljyn tarviimaa liuotinta. Tietty jossain vehkeessä voi alkuperänen öljylatauskin olla sellasta laatua, joka sietää myös nää uudemmat aineet, niitä kun tosiaan on molemmille sopiviakin.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 30 elokuu, 2023, 00:05Tosta uskallan sen verran sanoo, että tuurista kyse. Sinne on mahdollisesti jääny vanhaa ainetta riittävästi sen öljyn liikutteluun, muuten se ei vaan toimi. Jos tyhjän r12 systeemin täyttää pelkällä uudella aineella, niin kompura tosiaan on vainaa aika äkkiä.
Korvaavat aineet on sit eri juttu, niissä on pääosa näitä uusia aineita, mutta mukana riittävästi myös mineraaliöljyn tarviimaa liuotinta. Tietty jossain vehkeessä voi alkuperänen öljylatauskin olla sellasta laatua, joka sietää myös nää uudemmat aineet, niitä kun tosiaan on molemmille sopiviakin.

Tänään keskustelin erään iäkkään kylmälaitemiehen kanssa noista auton ilmastoinneista muun turinan ohessa. On 53 vuotta kylmähommia tehnyt. Kävi korjaamassa 25 vuotta sitten tekemäänsä maalämpöpumppua isäukolle.

Sanoi, että on laittanut 134:n joihinkin vanhoihin autoihin 12:n tilalle. Ihan tuurissaan on toimiiko vai ei. Öljyistä oli puhetta, niin oli samaa mieltä, että ei pitäisi toimia, mutta joissain toimii. Epäili, että toiset kompurat olis herkempiä kuin toiset. Suositteli, että, jos jollain on letkut ja liittimet sitä butaania laittaa joukkoon niin kannattaisi. Noihin vanhoihin on ihan käsikopelolla ainemäärät laittanut. Kuulemma 53 vuodessa on käsi tottunut tuntemaan minkä lämpöinen pitää minkäkin putken olla.

Lupasi selvittää, jos sais vielä R12:ta. Vanhat kauppojen kylmäkoneet oli sillä ja saattaisi olla tiedossa lakkautettu kyläkauppa, missä on kylmäkoneet vielä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 30 elokuu, 2023, 00:30Lupasi selvittää, jos sais vielä R12:ta. Vanhat kauppojen kylmäkoneet oli sillä ja saattaisi olla tiedossa lakkautettu kyläkauppa, missä on kylmäkoneet vielä.
Sieltähän sitä saa otettua talteen. Aika lottovoitto, jos vielä sattuu löytymään...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 30 elokuu, 2023, 00:30Noihin vanhoihin on ihan käsikopelolla ainemäärät laittanut. Kuulemma 53 vuodessa on käsi tottunut tuntemaan minkä lämpöinen pitää minkäkin putken olla.
Tollai se on pakkokin tehdä, ihan näillä vähemmilläkin vuosilla. Kun ei niihin "vääriin" aineisiin ole oikeeta määrää annettuna.