Opel jakoketju rallattaa

Aloittaja isalmela, 19 heinäkuu, 2023, 16:44

« edellinen - seuraava »

Anza

Nykyajan suosikkisanonta on optimointi. 60t€ maksavalla mersulla ajaa sen 600tkm, kun taas 15t€ maksavalla 1.4tsi moottorilla Polossa ei oo tarkoitus ajaa kuin se EU säädöksen mukainen "auton vähimmäisvaatimus" 150tkm, tai vähän enemmän jos sattuu säkä käymään ettei ruostu helmat ensin. 

Toisaalta joku 8-10 vuotta on pikkuautolle paljon. Turha tehdä sen parempaa. 10-15tkm vuodessa. Sit paaliin. Uutta tilalle. Riittää tehtaassa töitä ja talouden rattaat pyörii.

Nykyään tosin isommissakin autoissa pikkumoottoreita pitkillä öljynvaihtoväleillä. Joten roskiin vaan ja uutta tilalle.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

sössö

Lainaus käyttäjältä: puliukk0 - 25 heinäkuu, 2023, 19:16Miten ne saksalaiset osaakin tehdä suurimmaksi osaksi kakkaa nykyään. Ennen olivat huippuja 80-90 luvulla.
tai sitte sieltä muistetaan vaan ne huiput kuten mesen diisselit, Bemarin V8 ja V12 sekä se M50 kutoskone. :D

Jotain mesen ihan outoja "kahden litran kaasari" ja ke- jettejä ei oikeen taideta muistella. Tai CVH- konetta mikä kai sekin oli joku saksalaisten tuotos. Tai volkkarin kutos dieseli, tai 1.6d asennettuna johonki transportteriin. Tai 1.6d turbo. Oliko se bemarin M10 koneen jatkajakaan kovin häävi tuotos, se ihme hihnakone. Muistelisin että aika kuppanen tapaus oli seki.

puliukk0

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 heinäkuu, 2023, 20:49tai sitte sieltä muistetaan vaan ne huiput kuten mesen diisselit, Bemarin V8 ja V12 sekä se M50 kutoskone. :D

Jotain mesen ihan outoja "kahden litran kaasari" ja ke- jettejä ei oikeen taideta muistella. Tai CVH- konetta mikä kai sekin oli joku saksalaisten tuotos. Tai volkkarin kutos dieseli, tai 1.6d asennettuna johonki transportteriin. Tai 1.6d turbo. Oliko se bemarin M10 koneen jatkajakaan kovin häävi tuotos, se ihme hihnakone. Muistelisin että aika kuppanen tapaus oli seki.

Onhan se aina niinkin, että aika kultaa muistot. Mutta silloin jos joku maksoi 500€ korjata eikä 5000€ tai 25000€ oli kuitenkin eri tasoa.

Onhan nuo moottoreiden tehot kasvaneet (varsinkin dieseleissä) ja KE-jetit (onneksi) kuopattu.

Eipä sekään CVH nyt niin paska ollut omin havannoin, noita 5kpl nähneenä ainoa mikä sorvasi sen kuuluisan nokkansa oli yksi omistani ja sekin pehmeän virinokan. Turbomalli kulkikin ihan kivasti vähän viriteltynä. Vakiot nokat (alkup. ford) kesti ihan hyvin, kuulemma olisi pintakarkaisua muutettu myöhemmin (en tiedä). Omat havainnot kaikki yhtä lukuunottamatta mk4 Escortteja. Tosin kuinka moneen se on takuuna vaihdettuna uutena en tiedä yhtään. Mk3 malliin se CVH tuli ja ilmeisesti söi nokkakeppejä enemmänkin?

Tosin tähän lähitulevaisuuteen asti Fordin moottorit olivat aika yllättävän toimivia. Zetec oli 16v hattu CVH:n päällä ja menohalut/kulutus/toimivuus suhteessa toisiinsa huippua. Pikku Zetec oli Yamahan tuotos (hyvä). Durateceissä (Zetecin) korvaajissa oli joissain öljynsyöntiä (paskat öljynrenkaat), muuten ihan hyvä kone sekin.

Harmillisesti Ford ei oikein noita koreja osannut taas tehdä ja alettu aivopieruttamaan ihan volkkarina noita ecoboosteja...

Mersua ei "saanut" ostaa bensana ja nykyään taas osa dieseleistä heittää veivit ulos lohkosta, sorvaa yläkerran tai sitten toimii koska renaultin diesel. Bensoja ei uskaltaisi itse helpolla ostaa. Kalliita tyyppivikoja monissa.

Bemarin moottoreiden hyvä luotettavuus alkoi M50 (mikä oli 24v m20 käytännössä) ja loppui M54 (M50 johdannaisiin). Vanhat M10,M20,M30 saati M40 ajoista taitaa unohtua pieniä tyyppiongelmia. Se V12 aika aneeminen verrattuna mersuun myös toimivuudeltaan.

Volkkaria nyt ei ole uskaltanut 90/00 taitteen jälkeen ostaa. Näillä romuilla korjaamot pysyy nykyään toiminnassa, voisin kirjottaa kirjan mitä ihmeellisimmistä vioista. Ei sellasia ole missään muussa konsernissa.

Hyvin huomaa kun moottorit perustuivat johonkin vanhaan, ne toimivat. Heti kun tehdään täysin uusi moottoriperhe missä kitkaa tiputetaan pienillä öljynpaineilla ja liian pienillä laakereilla. Tai paskoilla männänrenkailla niin koneet ei kestä mitään. Saati ohuilla jakoketjuilla yms. Kaikki sen takia, että moottorista saadaa tiputettua kitkaa ja kuluttaja saa desejä vähemmän polttoainekulutuksen.

2000 luvun alku oli kaikille valmistajille vaikea, mutta moni sieltä päässyt pois ja moni sinne jäänyt.

Näin kärkkäästi valehdeltuna omin havannoin (ei siis kannata menettää hermoja). Ja harrasteeksi voi ostaa mitä vaan, mutta vähänkään tuoreeksi käyttöautoksi on vaikea enään ostaa autoa.

Käytännössä se kuka antaa pisimmän takuun luottaa omaan tuotteeseen... Se kertoo jo paljon sakemanneista, EU:n minimi 2 vuoden takuu. Siitäkin jos sais puolet pois voisi vielä tiputtaa enemmän laatua ja myydä enemmän.  ;)

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: puliukk0 - 28 heinäkuu, 2023, 15:32vähänkään tuoreeksi käyttöautoksi on vaikea enään ostaa autoa

Tämä alkaa käydä kyllä selväksi pikkuhiljaa... Ei ollut bensamersussa kalliita tyyppivikoja - ainakaan semmoisia mitä ei tiisselissäkin olis. Kuudessa vuodessa kallein oli takajousien vaihto ja siitäkin selvis reilulla tonnilla (halpisjousilla alle puolet tuosta).
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 heinäkuu, 2023, 20:49tai sitte sieltä muistetaan vaan ne huiput kuten mesen diisselit, Bemarin V8 ja V12 sekä se M50 kutoskone. :D

Jotain mesen ihan outoja "kahden litran kaasari" ja ke- jettejä ei oikeen taideta muistella. Tai CVH- konetta mikä kai sekin oli joku saksalaisten tuotos. Tai volkkarin kutos dieseli, tai 1.6d asennettuna johonki transportteriin. Tai 1.6d turbo. Oliko se bemarin M10 koneen jatkajakaan kovin häävi tuotos, se ihme hihnakone. Muistelisin että aika kuppanen tapaus oli seki.
bmw v8 ja v12  ja luotettavuus samassa lauseessa  :thinking:

Vaikka moottorinohjaus ei moottorin sisuskaluihin suoraan liity niin sekin on osa kestävyyttä.
Sinä vain

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 28 heinäkuu, 2023, 15:40Tämä alkaa käydä kyllä selväksi pikkuhiljaa... Ei ollut bensamersussa kalliita tyyppivikoja - ainakaan semmoisia mitä ei tiisselissäkin olis. Kuudessa vuodessa kallein oli takajousien vaihto ja siitäkin selvis reilulla tonnilla (halpisjousilla alle puolet tuosta).
kaveri kun tursuuntu urakalla niin on kivaa mittariston pimenemistä ollut, perus vaihdekeppivikaa, lämmönsäätöpaneeli/näyttö tiutau ja taitaa vähän vettäkin vuotaa joku yksilö. Se 500nen oli luotettavan olonen (sbc vaihdettu) mutta tosiaan tuli oma 420sel mieleen kun tupsautteli hyvin jo. 100tkm aikaisemmin. No ei venavarrenkumit nyt niin kalliit mutta on tossakin jo vähän talkoita vaihtaa.

Vähän autosta kiinni miten kestää.  Kaveri talvella purki entisen 2.4 vitoskoneen ruotsalaisen keulilta niin ihan karstaklimppeinä valunut venttiiliä pitkin ja männänrenkaat töttörötöö. Oli toki sillä pari vuotta ajellut öljyä enemmän vähemmän lisäten.
Sinä vain

Kyrpov

Kun mielestäni käyttöautossa pitäis eliminoida tekniikan hyvän peruskestävyyden lisäksi vikamahdollisuudet milloin auto jää paikalleen. Niitä on esim tursussa liikaa vaikka mosa kestäis miljoonan ellei sitten etupeltoon korjaa siis huolla.

Sama vika kävi etuvetojenkkien kanssa vaan kun eine varaosatkaan olleet toimivia niin ei pakosti auta vaikka ois reissussa pussillinen mukana. Sitten jos on vielä ohjelmointitarpeita.
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 28 heinäkuu, 2023, 15:43bmw v8 ja v12  ja luotettavuus samassa lauseessa  :thinking:

Vaikka moottorinohjaus ei moottorin sisuskaluihin suoraan liity niin sekin on osa kestävyyttä.
V8 on kova kone joka paikasta. V12 on jotain imarin tiippareita ongelmana, minkä en oikeesti usko olevan niin iso juttu mitä bemaristit väittää. Tai sellanen ettei muka mitään olis tehtävissä paitti ostaa joku miljoonan maksava tiiviste. Moottorinohjauskin on motronic, eikä mikää superkämänen LH tai monojetronic tms. alkeellinen ja vanhemmiten aika vika-altis paske.

puliukk0

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 heinäkuu, 2023, 16:03Moottorinohjauskin on motronic

Ja tuplana. Noi alkusarjan motikat on aika karkeita ja alkeellisia, sen takia toimivampiakin.

Verrattuna "opin mitä haluan, yleensä aika paljon väärin" LH-jetti ja auton arvonmaksavan immun.  ;D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 heinäkuu, 2023, 16:03V8 on kova kone joka paikasta. V12 on jotain imarin tiippareita ongelmana, minkä en oikeesti usko olevan niin iso juttu mitä bemaristit väittää. Tai sellanen ettei muka mitään olis tehtävissä paitti ostaa joku miljoonan maksava tiiviste. Moottorinohjauskin on motronic, eikä mikää superkämänen LH tai monojetronic tms. alkeellinen ja vanhemmiten aika vika-altis paske.
Ketju on kova? Öljypumppu kova? Nikasil versiot varmaan jo kuusankoskella  :thinking: kaverin e38 740 oli 340tkmmässä moottorin osalta remppaa vailla, säkätti ja öljyä meni. Ylipäätään bmw tuntuu olevan se 1000hp kestää padat ja vehkeet vaan vakionakin sököjä. Saahan ne bemarit monesti sikaa vaan saa monet muutkin nuorisolaisautot. Toki v8 ja v12 ei siinä määrin missä pitkäkantiset
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 28 heinäkuu, 2023, 18:33Ketju on kova? Öljypumppu kova? Nikasil versiot varmaan jo kuusankoskella  :thinking: kaverin e38 740 oli 340tkmmässä moottorin osalta remppaa vailla, säkätti ja öljyä meni. Ylipäätään bmw tuntuu olevan se 1000hp kestää padat ja vehkeet vaan vakionakin sököjä. Saahan ne bemarit monesti sikaa vaan saa monet muutkin nuorisolaisautot. Toki v8 ja v12 ei siinä määrin missä pitkäkantiset
nikasilkin oli joku meemi, mitää ongelmaa niissä ollu sen enempää mitä muissakaa ainakaa enää sillon kun ite noita ihmettelin. Kaikki isot ongelmat tuli joskus 2000- luvulla kun kunnon V8 kone vaihtu joksikin paskaläjäksi.

Anza

Itellä oli monta vuotta nuorena 1997 mallin e38 728, eli 2.8 kutos bensa automaatilla. Siinä oli 130tkm joskus 2004, kun sain sen vaihtokaupassa ja 180tkm 2011 kun möin.

Vaihteistosta hävis pakki öljynvaihdon jälkeen ja tankkiin tuli ruostereikä. Etupäähän olis pitäny vaihtaa tukivarsia ja takana alkoi narisemaan puslat.

Omasta mielestä hienoin bemari se e38 edelleen, mutta pienemmillä kuluilla Skoda fabia 1.2tdi on vieny viimeiset 140tkm. Nyt 245tkm mittarissa, eikä loppua näy. Fabia tuntuu aika sitkeälle, vaikka kaikki vähän jo repsottaa ja remonttiakin on joutunu tekemään.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)