64 oldsmobile ilmastointi temppuilee

Aloittaja isalmela, 28 heinäkuu, 2023, 13:21

« edellinen - seuraava »

isalmela




Käytin Oldsin ilmastointihuollossa. Uusi kiinalainen kuivain ei ollut alkuperäisen kokoinen, mutta kyllä sen paikalleen sai. Typpitesti näytti että tuo "suction throttling valve" -mötikkä vuotaa, mutta se alkoi pitämään ihan ristipääruuveja kiristämällä. Lauhdutinkin näytti melko ehyeltä. Kylmäaineet sisään ja auto käyntiin. Ilma kyllä viilenee, mutta ilma ei tunnu oikein virtaavan ohjaamoon. Puhallin kyllä pyörii, mutta ilmaa tulee oikeastaan pelkästään kuskin puolelle tuulilasille. Jos laittaa pyynnön lämpimälle ja "heat" tai "Def" päälle, ilma pysyy silti viileänä. Mitähän seuraavaksi alkaisi tutkimaan? Moottoritilassa on sellainen alipainekellon näköinen möykky, voisiko se olla rikki ja luukut ei aukea kunnolla?
Diesel on puhtaampi

sössö

varmaan noita putkia lähtisin katsomaan tuolta kojetaulun sisältä mitä tuossa kuvassakin näkyy ja tunnustelemaan mihin ilma katoaa, jos puhallin kerta toimii hyvin. Tän maan tuntien niitä voi jopa puuttua kokonaan kun joku on käyny asentelemassa eikä ole viittiny laittaa paikoilleen. Multa esim. puuttu deltta 88 kokonaan kojetaulun keskisuulakkeille menevä putki.

Noita imupaineventtiilejä ei kovin helpolla löydy, itse muutenkin lincolnin toimimaan painekytkimellä tyhjäämällä imupaineventtiilin ja laittamalla sinne painekytkimen pätkimään. Tämä ei nyt varmaan liity sun ongelmaan jos itse ilmastointi toimii hyvin.

Jussi

Ainakin näin alkuun kuvauksen perusteella kyseessä vois olla ihan mekaaninen vika lämppärin säätövehkeissä. Eli tosiaan alipainekelloja tai letkuja irti/rikki, läppiä jumissa tms. vaivaa. Eipä olis ollenkaan harvinaista, että koko lämppärin säätimeltä puuttuu tuleva alipaine kokonaan, tai on vuotavan letkun perässä liki olematon.
En varmasti oo.

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 heinäkuu, 2023, 15:23Ainakin näin alkuun kuvauksen perusteella kyseessä vois olla ihan mekaaninen vika lämppärin säätövehkeissä. Eli tosiaan alipainekelloja tai letkuja irti/rikki, läppiä jumissa tms. vaivaa. Eipä olis ollenkaan harvinaista, että koko lämppärin säätimeltä puuttuu tuleva alipaine kokonaan, tai on vuotavan letkun perässä liki olematon.
Kävin penkomassa tilannetta tarkemmin. Ei näkynyt irtonaisia tai rikkinäisiä alipaineletkuja moottoritilassa. Kaksi alipainesäiliötä siellä on, päällisin puolin ehyen näköisiä. Tämmöinen muovinen alipainekello on teipattu. En nähnyt kiinnitysruuveja, onkohan tuo koko pönttö irroitettava että tuohon pääsee käsiksi?



Kovemmalla sateella vänkärin jalkatilaan tiputtaa vettä, kojelaudan alla tämmöinen teipattu kohta. En tiedä voivatko nämä asiat liittyä toisiinsa, ehkä ei.

Diesel on puhtaampi

Pertti K

Oliko sulla tehtaan manuaalia siihen? En -64 kaaviota löytänyt mutta tuossa on -63 joka hyvällä tuurilla vois olla lähelle sama. Huono vaan kun ei oo selostusta mitä nuo tekee.

Mutta kyllä ite alottaisin tuosta konehuoneessa olevan kellon tutkailusta.

Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Pertti K

Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 29 heinäkuu, 2023, 08:41Oliko sulla tehtaan manuaalia siihen? En -64 kaaviota löytänyt mutta tuossa on -63 joka hyvällä tuurilla vois olla lähelle sama. Huono vaan kun ei oo selostusta mitä nuo tekee.

Mutta kyllä ite alottaisin tuosta konehuoneessa olevan kellon tutkailusta.


On mulla se opas vaan eihän siitä meinaa älytä mitään. Saattaa olla "air inlet valve" tai sitten ei
Diesel on puhtaampi

Pertti K

Air inlet valven vialtahan tuo äkkiä kuulostais jos ei tule juuri mitään. Ensiapuna sen vois jollain patentilla vaan kiilata auki.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 29 heinäkuu, 2023, 08:50Air inlet valven vialtahan tuo äkkiä kuulostais jos ei tule juuri mitään. Ensiapuna sen vois jollain patentilla vaan kiilata auki.
Tässä pari lisäkuvaa oppaasta, jos joku älyää näistä. Inlet valven voisi kiilata auki, mutta eiköhän se ole tuolla kotelon sisällä?



Diesel on puhtaampi

isalmela

Lisään vielä että "ventilation" asento toimii, jaloille puhaltaa ulkoilmaa
Diesel on puhtaampi

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 29 heinäkuu, 2023, 09:30Tässä pari lisäkuvaa oppaasta, jos joku älyää näistä. Inlet valven voisi kiilata auki, mutta eiköhän se ole tuolla kotelon sisällä?




Joo mutta tuleehan siihen alipainekellolle joku akseli niin sen jos saa kiilattua (kun ottaa kellon irti ensin). Kokeilitko imeä/puhaltaa, vaikutaako kello ehjältä?
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 29 heinäkuu, 2023, 09:34Lisään vielä että "ventilation" asento toimii, jaloille puhaltaa ulkoilmaa
Auton ollessa liikkeessä? Eli avaa tuon luukun jalkatilassa oikealla?
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 29 heinäkuu, 2023, 09:39Auton ollessa liikkeessä? Eli avaa tuon luukun jalkatilassa oikealla?
Joo, tai oikeastaan molemmilla puolilla aukeaa. Tuo kuva varmaan eri versiosta
Diesel on puhtaampi

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 29 heinäkuu, 2023, 09:38Joo mutta tuleehan siihen alipainekellolle joku akseli niin sen jos saa kiilattua (kun ottaa kellon irti ensin). Kokeilitko imeä/puhaltaa, vaikutaako kello ehjältä?
Yritin imeä ja puhaltaa, ei siitä ainakaan mitään ääntä kuulunut. Toinen letkuliitos oli löysä, laitoin nippusiteen
Diesel on puhtaampi

Pertti K

Siihen pitäis kyllä imuttamallakin liikettä saada jos toimii. Mutta ei ilmeisesti ainakaan vuoda.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)