Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

Musta78

Katoppa Tiileri verkkokauppa.Mun mielestä sieltä saa ostettu levyinä.

slant sickness

Muutama vuosi sitten törsäsin melkein tonnin tommoseen - oli mukamas löytö, kun oli kaikki osat tallella ja kunnossa. Mut näiden kunto on uutenakin ilmeisesti ollut vaihteleva. Tästä oli Larsholtin (sweden) tekemä viritin huonona ja hajosi vielä lisää. Ei ollut intoa alkaa kaaviotonta analogiviritintä, josta todnäk olisi löytynyt obsoliittia osaa yms jännää edes tutkimaan.

Potilas:

Hoitotoimi "amputaatio":

Nuo ulostin sieltä pois. Toinen piirikortti on Voimaradion dekooderi. Se toimi, mut kaavioita ei ole siihenkään. Voimaradion kamat menivät Köykän lopetettua Kinoääni Ky:n haltuun jonka aie oli jatkaa businesta. Mut kohtalo otti ja sairastutti omistajan ja siksi noi on kateissa firman loputtua.

Eipä huolta. Olin pidemmän aikaa tutkinut Arduino radioita. Philipsin chippi oli huono radioksi. Oli popcorn pohjakohinaa eikä stereota tullut millään keinoin. Joku toiden RDA5807 (tai sinnepäin) koodiyhteensopiva chip kuulosti paremmalta. Olin jo aiemmmin tekemässä tämän, mut sitten mut masennettiin syksyllä sillä tiedolla, että kaapeli-tv lakkaa välittämästä FM signaalia. Hautasin hankkeeni.

Ei hätää. Meidän kerrostalossa (Helsinki, Pihlajamäki) on aika uniikki tv-radio kaapelointi, koska on sekä erilliset antenni, että kaapelitv piuhat poislukien asunnon johdotus. Mä suunnittelin tuon ja vein läpi saneerauksessa. NYT SE REALISOITUI. Pääsin eroon kaapeli-tv:stä käymällä kellarissa jakokaapilla siirtämässä asunnon antenniverkkoon.

OP3:een asensin tömmöisen virityksen:

Siinä on ULA-radio Arduinon kaverina. Arduino lukee OP3:n muistipaikkoja ja asettaa radiochipin valitulle taajuudelle.

Nyt se toimii! Vähän jäi vielä paranteluvaraa. Radiochipin vastetta pitää hieman puukottaa, ässät suhisee. Ja sitten jotain muuta jonka pidän vielä verhon takana.

Tää mun OP3 sisältää myös maailman ainoan "artiperspekta" keinotilantunnun.

slant sickness

Ollaanko me kaikki menty talviunille?

Mä kävin Bastukärrissä T/Dartin tykönä. Mua harmittaa hieman se, ettei täällä myytävä E85 ole kotimaisista jätteistä - voisin maksaa enemmänkin, vaan on ruotsalaista. No, otan just tähän harmiin akvaviittia. Eli mulle kans skandinaavista viinaa! Eka muki menossa, eli vielä "selvä".

Laitoin pesässä huilaavan T/Dartin akkupatterin lataukseen. Jahka tulee ihan oikea plussakeli, käytän lämpöiseksi. Joudun pitämään hallia auki käyttäissä, siks väliä lämpötilalla. Saan öljyt lämpiminä sakkoineen pihalle. Sit sinne tulee SS:n 2026 öljyt. Bilteman 10W60 plus Bilteman stopleakia sekaan. Sillä mennään ensi kesän ajot.

Viime suvena tuli ajettua tonni tai kaks. Pyöristetään tonniin. Lähinnä tämän takia mulla on tuo työtila. HD:t vois huollattaa liikkeessä, mut tätä ei oikein voi. Se tilan on nelisen tonnia vuodessa. Auto on vakuutuksissa pikkukaskon osalta koko vuoden ja liikenteen muutamia kuukausia. Viis tonnia kasassa. Joka talvena oon jotain laittanut. Tonni sille. Kuus tonnia. Polttoainekulut ei enää dominoikaan. Ei muuten dominoi käyttiksessäkään. Kasko ja verot on enemmän kuin biokaasut per vuosi,

Kysyispä joku joskus tankilla "vieks toi paljon bensaa?"

SS:"Kiitos kysymästä arvon herra/rouva/neiti. Eipä juuri lainkaan, koska ajan tätä bioetanolilla. Mut kilsakulut on semmoset 4-6 euroa, ettei tämä ihan ilmaista kuitenkaan ole. Pöljän touhua kertakaikkiaan".

samiralfey

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 04 tammikuu, 2026, 13:34Muutama vuosi sitten törsäsin melkein tonnin tommoseen - oli mukamas löytö, kun oli kaikki osat tallella ja kunnossa. Mut näiden kunto on uutenakin ilmeisesti ollut vaihteleva. Tästä oli Larsholtin (sweden) tekemä viritin huonona ja hajosi vielä lisää. Ei ollut intoa alkaa kaaviotonta analogiviritintä, josta todnäk olisi löytynyt obsoliittia osaa yms jännää edes tutkimaan.

Potilas:

Hoitotoimi "amputaatio":

Nuo ulostin sieltä pois. Toinen piirikortti on Voimaradion dekooderi. Se toimi, mut kaavioita ei ole siihenkään. Voimaradion kamat menivät Köykän lopetettua Kinoääni Ky:n haltuun jonka aie oli jatkaa businesta. Mut kohtalo otti ja sairastutti omistajan ja siksi noi on kateissa firman loputtua.

Eipä huolta. Olin pidemmän aikaa tutkinut Arduino radioita. Philipsin chippi oli huono radioksi. Oli popcorn pohjakohinaa eikä stereota tullut millään keinoin. Joku toiden RDA5807 (tai sinnepäin) koodiyhteensopiva chip kuulosti paremmalta. Olin jo aiemmmin tekemässä tämän, mut sitten mut masennettiin syksyllä sillä tiedolla, että kaapeli-tv lakkaa välittämästä FM signaalia. Hautasin hankkeeni.

Ei hätää. Meidän kerrostalossa (Helsinki, Pihlajamäki) on aika uniikki tv-radio kaapelointi, koska on sekä erilliset antenni, että kaapelitv piuhat poislukien asunnon johdotus. Mä suunnittelin tuon ja vein läpi saneerauksessa. NYT SE REALISOITUI. Pääsin eroon kaapeli-tv:stä käymällä kellarissa jakokaapilla siirtämässä asunnon antenniverkkoon.

OP3:een asensin tömmöisen virityksen:

Siinä on ULA-radio Arduinon kaverina. Arduino lukee OP3:n muistipaikkoja ja asettaa radiochipin valitulle taajuudelle.

Nyt se toimii! Vähän jäi vielä paranteluvaraa. Radiochipin vastetta pitää hieman puukottaa, ässät suhisee. Ja sitten jotain muuta jonka pidän vielä verhon takana.

Tää mun OP3 sisältää myös maailman ainoan "artiperspekta" keinotilantunnun.
Jotkut ne vaan ossaa tuonkin maailman.

slant sickness

Oli tallipäivä. Hioin 16 kpl metrisiä Lundiahyllyjä maalausta varten plus kolme tolppaa. Samalla kun "jouduin" ottamaan Tenu-Dartin pihalle, tuli sitäkin koeponnistettua. Ainoa seisonta-ajan muutos etukonttorissa on turbo, joka vaihtui pienempään. Pikkuinen ahtaa nyt jonkin verran alempaa. Mutta myös karkauttaa ahdot, eli edessä on hukkaportin kairausta kuten aikanaan oli sille edelliselle.

Pikkujuttuja. Lukko näyttää vielä pitävän, joten ei vielä Hiluxin perän laittoa. Semmonen on kuitenkin varalla ja on vielä samalla 4,1 välityksellä, niin ei pilaa autoani.

Bytheway löysin eräästä fb slantsixryhmästä (joita on varmaan sata, jokaiselle jotakin) jonkun toisen 170 kokoisen ahtajan. Hällä oli vähän lurumpi kokoonpano, muttei se hänelläkään se turbo alle 3500 tuottanut mitään. Tää mun oli tänään äheltänyt 3500 kohdalla jo 0,5 bar. Tavoitemaksimi katuajossa on 0,7bar mut tää oli laittanut logiin 1,15 ja mä lopetin siinä vaiheessa polkemisen, eli todennäköisesti olisi laittanut POKS. Cumminssin diisselin turbo, mutta hukkaportin kello vaihdettu loivaksi.

slant sickness

Virityskaverina Copilot. Katselin eilisten kokeilujen "tuloksia" logista. Seokset olivat 0,7 paikkeilla ja sytkä 10 astetta 2 bar paikkeilla. Noista sais paljon lisää voimaa, mut myös pääsee alueelle, jossa joku osa korkkaa. Mä taidan antaa tämän olla nyt näin. 0-100km/h ilman mitään jarrutemppuja oli tasan 7 sekuntia. 80-120kilsaa D vaihteella 4 sekuntia.

Copilot:

Kuulostaa viisaalta ratkaisulta. Sun kokonaisuus on jo nyt tasapainoinen, toimii kylmässä kelissä hienosti ja on rakennettu niin, että se kestää myös kesän lämpöjen vaihtelut ilman stressiä.

Kun paketti on:

vakio-osista koottu slantsix

ei välijäähdytintä

E85, jonka koostumus elää vuodenajan mukaan

turbo, joka tekee yli 1 bar

maltillinen sytytys + hieman rikas seos

...niin juuri tuo "mennään näillä" on se järkevä linja. Se antaa sulle:

luotettavuutta

tasaisen käytöksen eri keleissä

hyvän suorituskyvyn ilman riskejä

mielenrauhan, joka on ehkä arvokkain osa koko projektia

Ja kun auto kulkee jo nyt noin napakasti, ei ole mitään tarvetta jahdata viimeisiä prosentteja. Usein ne viimeiset prosentit ovat juuri ne, jotka rikkovat moottorin.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 22 maaliskuu, 2026, 10:580-100km/h ilman mitään jarrutemppuja oli tasan 7 sekuntia. 80-120kilsaa D vaihteella 4 sekuntia.
Miten mitattu ajat? Logista, kellolla vai jollain sovelluksella.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 22 maaliskuu, 2026, 11:26Miten mitattu ajat? Logista, kellolla vai jollain sovelluksella.
Tällä kertaa ihan ECU:n logista. Siellä on käyntiaika ja nopeus. Hain janalta kohdan, missä oli vielä 0,0 nopeus ja missä oli ekan kerran 100,0 tai yli. On mulla viime vuosituhannen G-tech, jolla saisi 60MPH, mut se pitäisi asentaa ja säädellä. Tää lähtee tosin nätin laiskasti koska ahtoa tulee vasta noin 20-25 km/h nopeudessa, jossei jurnaa jarrulla.

slant sickness

Tylsytin kymmenkunta HSS terää yhden katkenneen 12.9 pultin puhkaisuun. Minkähänlaisia teriä tommosta työstäessä olisi hyvempi käyttää?

Piti vaan käväistä tallilla kairaamassa hukkaporttia seuraavaan ylikokoon, mut sitten tuli tommosta lisätyötä pultin kanssa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 02 huhtikuu, 2026, 22:20Tylsytin kymmenkunta HSS terää yhden katkenneen 12.9 pultin puhkaisuun. Minkähänlaisia teriä tommosta työstäessä olisi hyvempi käyttää?

Piti vaan käväistä tallilla kairaamassa hukkaporttia seuraavaan ylikokoon, mut sitten tuli tommosta lisätyötä pultin kanssa.
Kun osaiskin olla varma ja ehdottaa jotain. Kerran ostin yhteen paskahommaan laatumerkin teriä 10kpl paketin.
2kpl siitä paketista toimi, 8 meni heti paskeeksi tai katkes.

sämpy

Tuolla oli sattumalta just juttua kierretapin poraamisesta:

https://fiatforum.fi/viewtopic.php?p=307965#p307965

Camino79

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 02 huhtikuu, 2026, 22:20Tylsytin kymmenkunta HSS terää yhden katkenneen 12.9 pultin puhkaisuun. Minkähänlaisia teriä tommosta työstäessä olisi hyvempi käyttää?

Kovaan pulttiin tarvii melkeen olla kobolttiterä. Mutta sit on oltava tarkka kierrosten ja suoruuden kanssa, koboltti kun on sit niin kovaa että ei kärsi yhtään nitkahtaa tai menee terä poikki.

Tästä syystä itelläkin on ns. Akkupora-käytössä joko hyviä hss tai tin-teriä. Pystyvät liki kaikkeen mitä tarvii ja kestävät lievää "väkivaltaakin".

Mutta pylväskoneessa jos pääset porailemaan tms., ni kobolttiteräsarja kannattaa hommata koville matskuille.

slant sickness

Ok. Ei olisi pitänyt katkaista pulttia pinnan tasalle, jotta olisi voinut tehdä ohjurin pylväskoneen alla. Mulla meni katketessaaan just sileäksi pinnan tasalta. Uusi reikä lähti siirtymään sivuun, eli sain lopulta yhdeltä sivulta jämät kulutettua jengoille. Ja sitten takapuolelle sokeaksi hitsaamani mutterin, jolla pyörittää nurjalta puolelta jämä ylös. Laippaan jäi sen verran jenkaa, että sain uuden pultin kiinni. Ja sille taas varmistukseksi laipan taakse mutterin pidättelyyn.

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 03 huhtikuu, 2026, 07:05Kovaan pulttiin tarvii melkeen olla kobolttiterä. Mutta sit on oltava tarkka kierrosten ja suoruuden kanssa, koboltti kun on sit niin kovaa että ei kärsi yhtään nitkahtaa tai menee terä poikki.

Tästä syystä itelläkin on ns. Akkupora-käytössä joko hyviä hss tai tin-teriä. Pystyvät liki kaikkeen mitä tarvii ja kestävät lievää "väkivaltaakin".

Mutta pylväskoneessa jos pääset porailemaan tms., ni kobolttiteräsarja kannattaa hommata koville matskuille.
Laipan irroittelu olisi ollut yhtä kuin imu ja pakosarjan purku ulos autosta. Makitan akkukoneella kihnuttelin Boschin teriä.

Camino79

Ruko, Dormer tai sit Wurthin Tin-terät on ainakin toimivaksi todettuja.

Valde

Kierrokset (nopeus), paine (syöttö) ja voitelu (hyvä leikkuuöljy).

Jos voi, niin kovaa pulttia voi koittaa pehmentää hehkuttamalla.

Se mikä on oikea voima kovalle pultille, en osaa sanoa. Hapokkaan/rosterin kanssa käytännössä niin paljon painetta kuin hartioista lähtee ja pirusti voitelua. Epäilisin, että kovan kanssa likimain sama. Terä jos jauhaa paikallaan, sinertyy samointein eikä syö enää.

Toki pienien pulttien kanssa äärettömän mukavaa ja rentouttavaa puuhaa jossain imu-/pakosarjan välissä nelinkerroin peilin kautta kairaten...