Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

slant sickness


Tänään testailtiin stefan pitävyyttä. Näyttää hyvinkin toimivalta.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

samulis

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 25 lokakuu, 2023, 17:03Tänään testailtiin stefan pitävyyttä. Näyttää hyvinkin toimivalta.
Millaisia numeroita tuli?

slant sickness

155kW taka-akselilta josta saa 240 heppaa moottoritehoa. Mulla oli mittauksessa löysä jousi hukkaportin kellossa, tuhat kierrosta alennettu rajoitin ja sytytys pari astetta myöhemmällä. 240 mahtuu otteeseen, siksi.

Tehokäyrä nousi rajoittajan kohdalla 60 asteen kulmassa koillista kohti.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

sössö

paljonko oli häviöt, eli mitä oli takapyöräteho?

slant sickness

Lippulappuset on autossa huomista katsastusta varten, mut se mittaaja puhui 12 ja 15 prosentin lukemista. Mitä laittoi, en katsonut. Jotakin semmosta.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

samulis

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 25 lokakuu, 2023, 19:22155kW taka-akselilta josta saa 240 heppaa moottoritehoa. Mulla oli mittauksessa löysä jousi hukkaportin kellossa, tuhat kierrosta alennettu rajoitin ja sytytys pari astetta myöhemmällä. 240 mahtuu otteeseen, siksi.

Tehokäyrä nousi rajoittajan kohdalla 60 asteen kulmassa koillista kohti.

Onko sulla mitään etiäistä paljonko sieltä pitäis tulla kun on katsastus hoidettu?
Oliko sulla sisäisellä hukkaportilla? Edit, kävin lunttaamassa ja Maxspeeding TO3/4 siellä tais olla sisäisellä hukkiksella.
Tuleeko MAC venttiili paineen ohjaukseen? Closed loop säädöt ottaa aikansa et saa kohdilleen.
Mihin meet näyttämään?

slant sickness

Citykatsastus Pukinmäessä sai keikan. Me ollaan katsasteltu meidän autot siellä ja on ollut ihan asiallista touhua.

Paineohjaukseen tulee 1 tai 2 (jolloin rinnan) Burkertin valmistamia proportionaaliventtileitä vuotamaan t-haarasta ulos. Ne on mulle tuttuja töistä ja oon tehnyt niillä joitakin erikoisuuksia myös firman tuotteisiin. Se t-haara tulee hukkaportin kellon letkuun ja sen tulopuolelle tulee "millinen" kuristus. Mulla on sillä viisiin 883/1200/turbo -motskarissa ja hyvin toimii siellä ihan "open loop". Mut saatan laittaa säätimen, kun mulla on tässä ylimääräinen paineanturi ahtoputkessa ennen läppärunkoa. Ensisijainen tavoite on herättää vähän liian isoa turboa alemmilla kierroksilla ja se on helpompi tehdä "open loop" taulukolla.

Kun tehokäyrä nousi lippulappusessa noin kello 13:30 suuntaan siinä kohdassa kun rajoitin iski ja säädöissä oli -0,2 bar ahtoja (jousta vaihtamalla) aiempiin ja -2 astetta sytkässä, niin en pidä kauhean vaikeana ajatella, että 300 hp voisi mennä rikki niillä persdynosäädöillä, jotka viime vuonna tein. Vetää nimittäin siellä 6000-6500 välissä ihan hirmuisesti ja kun rajoittaja on polttoainetta pehmeästi pätkivä, niin on käynyt 7000 paikkeilla.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

samulis

Mulla EBC herätti aiemman 2860RS ahtimen (diskopottu, pari litraisen Nissanin viriahdin) ykskutvosen kyljessä 4-500 kierrosta aiemmin ja huomattavasti terävämmin ja portti pysyi kiinni eikä alkanut hiljalleen vuotamaan. Ainut ongelma ollu ahtojen karkailu, 0.7bar jousi kellossa ja boost cut on 1.0bar. Kaasu auki 0.3bar alue mitä EBC säätää menee niin hujauksessa ettei se meinaa keretä mukaan, etenkin kun porttia ei ole avarrettu. 0.5 kello odottelee talven asenteluita, saa EBC:n aiemmin mukaan.
Ulkoinen hukkis olis kiva.

GT Katsastusta voin suositella harrastaja ystävällisenä paikkana.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: samulis - 25 lokakuu, 2023, 22:01Mulla EBC herätti aiemman 2860RS ahtimen (diskopottu, pari litraisen Nissanin viriahdin) ykskutvosen kyljessä 4-500 kierrosta aiemmin ja huomattavasti terävämmin ja portti pysyi kiinni eikä alkanut hiljalleen vuotamaan. Ainut ongelma ollu ahtojen karkailu, 0.7bar jousi kellossa ja boost cut on 1.0bar. Kaasu auki 0.3bar alue mitä EBC säätää menee niin hujauksessa ettei se meinaa keretä mukaan, etenkin kun porttia ei ole avarrettu. 0.5 kello odottelee talven asenteluita, saa EBC:n aiemmin mukaan.
Ulkoinen hukkis olis kiva.

GT Katsastusta voin suositella harrastaja ystävällisenä paikkana.

Mulla on jousivalikoimalla varustettu kello Max-turbon kyljessä. Siinä on nyt kaikkein luruin jousi ja silläkin tuli 0,7 bar 4000 kierroksen jälkeen. Tuo on varmaan turvallinen taso kunnei ole kannen pitämiseen muita juttuja kuin studit vakiopulttien asemasta. Sitä herättelyä ajattelin saada pitämällä säätöventtiilin neljän tonnin tienoille auki eli hukka-kello ei näe paineita.

Nyt vaan leimat ja talliin ja pressua päälle ja hetkeksi muita harrastuksia.

Hayride Jamboree kiinnostaisi. Joutuu varmaan ostamaan jotkut rallirenkaat taakse?
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

En mä mitään näiden katsastuksesta ymmärrä, mut käytännössä tämä meni vuosikatsastuksen ohessa plus vähän pidemmät paperityöt. Joku laskutoimi näytti käyneen, kun otteeseen tuli "vain" 146kW. En valita siitä. Ei ehkä pomppaa vakuutusmaksut ihan hirveästi. Ja mullahan ei enää edes ole niitä dynolappuja, joten en voi katsoa, miten tuohon päädyttiin.

Performanssi näkyy paremmin vaikka Street Sliden tekstiviestistä. Sitä odotellessa huilikoon.

Tärkein oli unohtua. Moottorissa ei näy pientäkään öljyn tihkutusta. Imuri toimii.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Kelatiellä pyörädynossa tehtiin kaksi vetoa. Olin jo aiemmin laittanut Maxspeedingrods T3/4 ahtimeen Mamba merkkisen hukkaportin kellon. Sen mukana tulleista jousista pehmeinkin tuotti lähemmäs 1 bar huippuahdot, joten tilasin ja asensin vielä herkemmän. Sipoossa suoritetuissa koevedoissa ahdot asettuivat 0,7 bar tienoille, minkä saan selville ketterästi ecun logeista. Se jousi saa olla liikennekäytössä, jotta koneen avausväli pysyy tolkullisena. Työntää ihan tarpeeksi silläkin paineella.

Painepohdintaa. 170 akseli on vissiin vähän flexy, koska kiillottaa laakerien reunat. Luultavasti myös stefan vuodolla on yhteyksiä akselin velttoihin tekemisiin, koska staattisesti stefa tuntuu pitävän. Palkitsin akselia SFI kelpuutetulla rallidampperilla. Toivottavasti oli mieleinen.

Ajelin kesän 22 6500 rajoittajalla. Peradynossa sen enempää kuin ecun logeissa ei näy mitään puutumaa rajoittajalle mennessä. Pikemminkin kierrokset nousevat lopussa vieläkin nopeammin, eli lopussa on tehopiikki. Parhaimmillaan logissa on ollut 6850 tai jotakin sinnepäin. Polttoainetta pehmeästi katkova rajoitin antaa mennä punaiselle, jos kuski ei nosta jalkaa. Tulin noilla kierroksilla kerran aika täpärään tilanteeseen, mutten kerro oliko yleisellä tiellä vai suljetulla pihalla.

Dynoon olin laittanut 6000 rajoittajaan, mutta hetken harkittuani pudotin sen ennen penkitystä 5500 kohdalle, joka kattaa D:llä liikenteessä ajellessa ihan kaikki tilanteet. Edelleen toivon, että tässä pitenesivät huoltovälit. Pehmeä rajoitin tekee dynokäppyrän fiksun näköiseksi. Ei tule äkkiloppua.

Ekassa vedossa takapyörillä oli 157 kW. Testaaja sanoi moottorista kuuluneen pientä nakutusta, joten otin koko sytkäkarttaa alas -2 astetta. 146kW, nakutus lähti pois ja vissiin on eka slantti mulla, missä säädöt vaikuttaa noin paljon.

Auton omapaino on 1270 kg ja sallittu maksimiteho on 7kg/kW. Se vastaa 181 kW konetehoa. Kun tässäkin on jotkut voimansiirtohäviöt, 10% tai sinnepäin, niin penkin 146kW on aika lailla sama asia kuin moottoriin sallitaan. Eli harjoittelematta maaliin.

240 hv moottoriteho. Se on kutakuinkin 3 kertaa vakion 170 teho. Tavoite on saavutettu.

Voimaa alkaa tulla täysillä noin 4000 kohdalla, missä vakioslantti saa jo astmakohtauksia. Ahto on sen yläpuolella tasaista ja tehokäyrä dynotulosteessa nousi noin klo 13:30 suuntaan.

Radalle? Pinkeämmällä jousella ja 6500 rajoittajalla teho tulee nousemaan  jonkin verran. Jos laitan sen kireämmän jousen, niin rajoitin pitää nostaa myös, sillä G-tech mittarilla kokeilemani perusteella loppunopeus tulee menemään yli 160, jossa noita kierroksia 4,1 perävälityksellä tarvitaan. 6500 rajoittajalla ja liki bar ahdoilla kolmisensataa hevosta on ihan realistinen odotus. En penkitä, koska en tasan tarvitse sitä tietoa. Enhän mä edes aja niillä säädöillä!

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Kaikkein vaikein säädettävä tenu-Dartissa tuntuu olevan tyhjäkäynti siten, että lähtee käyntiin kylmänä/kuumana/siltä väliltä kaasu pinnassa/puolivälissä/pohjassa ja käy tasaista vaihde päällä tai vapaalla kaikissa eri lämpötiloissa. Parametria nimittäin riittää.

Nyt on aika lähellä. Mutta jos ajaa täysin kylmällä koneella vain pikkupätkän, 1/2 kilsaa huoltoasemalle tuossa lähellä, tankkaa ja starttaa ... niin helposti kastelee tulpat. Silloin vielä saattaa päätyä alueelle, jossa kylmäkäynnistysrikastus menee uudestaan päälle, tässä on E85, jonka kanssa kylmällä saan tehdä pienet primeröinnit.

Mutta melkein on hyvä. Ja jos kastelee, niin käyn irroittamassa kanaviston suuttimista johdot ja starttaan kaasu pohjassa kunnes hörähtää. Sitten piuhat kiinni ja käyntiin.

Muut kohdat on menneet paljon helpommin.

Sama tyhjäkäynnin laadun säätö on askarrelluttanut 883/1200/turbo vekottimessa. Siinä ei ole IAC venttiiliä, joten pelaan sytytyksen ajoituksella, säätää sytkää tyhjäkäynnillä 5-25 asteen välillä nopeuden mukaan taulukosta katsoen ja sitten on bensakartoissa pari kummallista ruutua, eli jos meinaa rynnätä tai ryytyä, niin joutuu semmoiseen tilaan, mistä mielellään tulee pois.

Sielläkin kaikki muu meni enempi vähempi heittämällä jiiriin.

Semmosta se on ruiskun kanssa pelaaminen. Dartissa jouduin valikoimaan tyhjäkäyntiventtiiliä, kun joku malli eli ihan omaa elämäänsä, oli liian herkkä ja reagoi siihen, jos turbo tuotti inasen painetta. Silloin IAC pikkuisen antoi periksi, kierrokset nousi, turbo innostui lisätuottoon. Ja käynti oli kuin remmivetoisessa topfuel vekottimessa. Nopeita ryntäyksiä perä perää.

Ehkä voisi lisätä ulkoilman lämpöanturin ja laittaa sillä kertoimia muutamiin juttuihin. Tai sitten kaatuu omaan nerokkuuteensa.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Hupeli

Mulla oli kerran moottorin lämpötila anturin kanssa häippää ja meinasin tukehtua pakokaasuihin tallissa.. ;)

samulis

MEGAssa on asetus missä se ei anna bensaa ollenkaan jos starttaa kaasu yli 70% tai minkä nyt arvoks laittaa. Ideana et jos kastelee tulpat niin voi huuhdella ylimääräiset pois.

slant sickness

Saa tommosia tehtyä mutku halajaisi toimivan kuten muutkin autot.

883/1200/turbo, missä oli vuosia mun omatekemä "Elka Jetronic", täysin analogiatekniikalla tehty sekventiaalinen ruisku, sisälsi yhden anturin pakosarjaan. Sillä sai ohjaimeen tiedon, onko käynyt ihan hiljan. Ilmajäähyssä on kaikenkaikkiaan vaikea mitata moottorin lämpenemistä, joten kaikki siitä johdettavat muuttujat on pidettävä lievinä.

Sytkää joskus viivästelin funktiona sylinterikannesta mitattuun. Laitteesta katosi voimat kuumana kesäpäivänä moottoritiellä. Vesistä kun mittaa niin on ihan toisin.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.