Samulin kaikenlaiset kattilat

Aloittaja samulis, 05 elokuu, 2023, 22:06

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Semmosta se tahtoo olla kun ääneen ajattelee myymistä...
Kyllä on ihanaa olla viisas insinööri

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: samulis - 26 heinäkuu, 2024, 19:13Jopas nyt.

Ajeltiin Joutsan pyöränäyttelyyn, viis Harrikkaa ja Honda. Ja Hondahan oli ainut kun hyytyi matkalla komeiden paukkeiden saattelemana. Onneks en ollut yksin matkassa, mut tästä alkoi lumipallo efekti joka kasvoi kasvamistaan. Tai itseasiassa se oli alkanut jo pari päivää aikaisemmin.

Jaoin Hondan kuvan serkulle joka kertoi että yhteinen ystävämme omistaa samanlaisen, perä hitsattu jäykäks ja muutenkin tehty asenteella. Tottahan sitä piti käydä pällistelee, eli eikun kaverin tallille kattelee pyörää. Siististi tehty, ei perinteinen "halpa pyörä ja rotta ratkaisut" vaan MotoGadget sähköt ja katkaisimet, muutenkin ajatuksella rakennettu. Tankin kiinnityksiä hitsatessa oli tankki alkanut vuotaa ja pyörä on ollut hetken keräämässä uutta intoa.
Kaveri kävi koeajolla hakemassa motivaatiota ja halusi ajeluiden jälkeen tutkia pyörää lähemmin. Siitä vaan jos intoa riittää, avattuaan penkin alla olevan maitotonkan kannen päästiin tutkimaan sähköjä, todettiin yhdessä et ei löytynyt motogadgettia vaan normaali sulakerasia josta on karsittu vilkut ja muut turhuudet.
Takaisin sulloessa tuli sotku paketoitua niin ettei johdot tukeneet päävirtakatkaisimen abikoita.

Tämän löysin kun seistiin tien poskessa, matkalla Joutsaan. Abikot ja johdot oli teipattu kimppaan, mut niin että toinen abiko oli selvästi alempana kuin toinen, jolloin vain yks istui pohjassa. Teipin kanssa ei oltu kursailtu ja pieni ryhmäpaine sai oikaisemaan ja laitoin abikoiden väliin hyppyjohdon ja päästiin jatkamaan matkaa. Pysähdyttiin Joutsan ABC:lle tankkaamaan ja kuselle, jätin pyörän käymään tyhjäkäyntiä vessatauon ajaksi ettei akku tyhjene, valoja kun ei saa pois kuin päävirrat katkaisemalla. Takas tullessa työkaveri huikkas et pyörä keittää, eikun äkkiä ajamaan että saa koneelle jäähdytystä. Perille päästyäni purin johdoista teipit ja paketoin kaiken niinkuin kuuluu.

No se oli jo myöhäistä, kansipahvi oli kerennyt palaa ja vaahtoa alkoi kertymään paisariin.
Alkuun toki hyvin pienesti ja pikku hiljaa pahentuen, nyt sit viime viikonloppuna pesin paisarin ja täytin vedellä että näkee paremmin. Kuplaa ja painetta niin että toinen farkun lahje märkänä.
Näiden helmasynti on puhaltimen releen särkyminen joka kaikesta päätellen vaivaa tätäkin.
Pääsee purkamaan ja vaihtaa kannentiivisteen. Kerta se tämäkin, viimeeks tainnu purkaa Raisun kannen. Pitäis olla kaiken järjen mukaan kohtuullisen simppeli ja taidan vaihtaa molemmat samantien. Myydähän tää piti, mut tais jäädä vähän pidemmäks toviks, kai sitä samalla rakentelee laitteesta sellaisen kun alkuun oli idea.

Ladan raidetangon päät saapui Pietarista, ens viikolla pitää vaihtaa, hitsaa reikä umpeen, säätää ajovalot ja vaihtaa rekisterikilven polttimot niin voi käydä hakemassa leiman paperiin.
Kokeilee vaan ei hylkää.
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Ram -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

samulis

Lada pajoitettu leima kuntoon. Sitä huomas heti varkain kattelevan taivaalle et josko sieltä tulis lunta tupaan.
Aloitettiin Mikan avustamana ruoste hommilla.

You cannot view this attachment.

Laikka laulaa ja sieltähän tulla tupsahti...

You cannot view this attachment.

...rehti ratsupaikka, samalla ammattitaidolla valmistetaan myös Pauligin Juhla Mokka.
Huomattavasti siistimpi kuin viereiset, aiemman räkimät lätkät.
Vaihdoin molemmat raidetangon päät, suotta sitä yhtä vaihtaa kun paketissa oli kaks. Kuljettajan puoli vaati lämpöä ennenkuin suostui luovuttamaan. Pelkääjän puoli meni kuin mainoksessa.
Ajovalojen korkeuden säätö oli nopee ja helppo. Kerenny pissalla käymään kun Mika oli sipaissu ne jiiriin.

You cannot view this attachment.

Rekisterikilven valot toimi, maadoitus vaan puuttui. Veli venäläinen on säästänyt johdossa, alkuperäinen maadoitus on kulkenut puskurin päissä olevien kiinnikkeiden kautta, puskurin isot kiinnikkeet on kumia. Ne pääty kiinnikkeet on rikki särjetty niin korjattiin ongelma johdolla. Samalla kun kokonaisuus oli purettuna osiks niin putsailin lampun lasin, johan loimottaa.

On tätä joku rakastanu ja nähnyt vaivaa, melkein. Takakylki on C pilarista taaksepäin sisällä, pilaria myöten.

You cannot view this attachment.

Sen takia takaovi ei istu takareunastaan.

You cannot view this attachment.

Takaovi on vaihdettu, värisävy on sisäpuolella vaaleampi kuin ulkopuolen alkuperäistä muistuttava tummempi punainen. Selittää takasivupikkuikkunan LadaKerho tarran.

Huomenna vois hakea leiman paperiin ja lauantaina olis kuppipenkkien nouto, joku tulee ens viikolla hakemaan alkuperäiset penkit.

Ai niin, ettei kävis tylsäksi niin kävin hakemassa 2002 Nissan Micran, jos sen työntäis Micra Cup luokan harrastajien käsiin.

samulis

Luopumisen sietämätön keveys.
Honda lähti, joku lepposan olonen Lappeenrantalainen soitti perjantaina. Juteltiin ummet ja lammet harrasteista, harrastamisesta, motivaatiosta ja sen puutteesta unohtamatta käyttiksien kirouksia. Lopuks kysy mitä siitä pyörästä pitäis saada, kerroin mitä työkaveri oli tarjonnu ja heppu kysy tilinumeroa ja laitto puolet summasta samantien tilille, sano tulevansa sunnuntaina noutaa. Äsken lähtivät takasin kohti itää, pyörä kyydissä. Ihan sopivasti, perjantaina, vähän ennen puhelua pesukoneen laakeri kertoi lopputilistä, rummun takaseinällä olis voinu paistaa lättyjä.

You cannot view this attachment.
Hain kuppipenkit. Kaks oli niin kaposia ettei hanuri mahtunu ja kolmas mihin hannes meni ei ollut kevlaria vaan letkumateriaalia. No ne jatkaa matkaa ja saa ilahduttaa joitain muita. Noi kaks kevlar penkkiä on todella keveet ja jäykät, mahtanu olla ilmaisia 80 luvulla.
Lada sai leiman, parin minuutin tarkistus keikka. Vein sen takaisin seisontaan odottelemaan talvea ja pakkasia.