Aurinkopaneelit matkailuautoon?

Aloittaja Toyopet, 30 elokuu, 2023, 21:21

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Valmiita paketteja inverttereineen kyllä kotimaassakin myydään mutta kun on lukenut noita @Harri S ja @Jussi kokemuksia aliexpressiltä tms. tilatuista, niin ei ne välttämättä huonoja ole kustannuksiltaankaan.

Onko jotain tiettyä merkkiä/mallia suositella?
Siis voisi ladata hupiakkua ja tuossa autossa on 12V jääkaappi (kaasukaapin lisäksi), on kuulemma myös jotain ilmastointivehkeitä, mitkä saattaisi tuommoisella toimia. No en tiedä semmoisen tarvetta mutta visioita.
Sähköpaneeli kuitenkin voisi olla hyvä hankinta.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

LPR

Sellaiset 3 mm paksuiset taipuisat paneelit olis varmaan järkevät, niin ei olis katolla isoja paksuja suoria levyjä ilmanvastuksena. Ovat kyllä vähintään tuplahintaisia niihin jäykkiin paksuihin verrattuna.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Harri S

Noissa kiinalaisissa lerpuissa paneeleissa watit on käytännössä reilu kolmasosa ilmoitetusta, auringon paistaessa koko paneeliin.
Muutenkin aurinkopanelien ilmoitetut piikkiwatit ei korreloi käytäntöä suomen olosuhteissa kuin optimiolosuhteissa.
Valmistajia tulee ja menee, samoin kinukkimyyjiä, joten mitään tiettyä myyjää ei pysty suosittelemaan.
Paneelit kannattaa ostaa Tsekin/EU varastosta niin tulee kohtuuajassa.
Takuuta noissa kinukeissa ei käytännössä ole kuin se 15pv niiden saapumisesta, kun dispute aikaikkuna sulkeutuu ja sen jälkeen on turha pyydellä myyjältä mitään, vaikka lupaavat myynti-ilmoituksessa kuun taivaalta.
9x100W joustavilla matkailupaneelilla etelään ja lounaaseen paras vuorokausituotto on ollu 2,8kWh vuorokaudessa, ja sekin keväällä kirkkaassa poutasäässä.
Normaali poutapäivä 2,5kWh luokkaa.
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: LPR - 30 elokuu, 2023, 22:22Sellaiset 3 mm paksuiset taipuisat paneelit olis varmaan järkevät, niin ei olis katolla isoja paksuja suoria levyjä ilmanvastuksena. Ovat kyllä vähintään tuplahintaisia niihin jäykkiin paksuihin verrattuna.
Ajattelin itse, että voisi laittaa jollain kippaavalla systeemillä sinne keulakyttyrän taakse, niin olisi vaakatasossa ja suojassa, ettei ensimmäisenä puunoksat tms. kajauta kappaleiksi. Siis se yläalkovi mikä lie on se korkein kohta ja katto sen takana on alempana ja alukaiteet ympärillä.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Toyopet

En nyt tiedä minkälaista käyttö tuolla tulee olemaan mutta paneeleilla olisi hyvä sen verran saada tuottoa, että se hupiakku pysyy päivät täydessä latingissa ja jaksaa pitää jääkaapin kylmänä.
Ei nyt vielä ainakaan tarvitse paria läppäriä ja nettiyhteyksiä saada pysymään päällä päiväsaikaan...

Ei työnantaja salli ulkomailta etäilyä.  ;D
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

LPR

Mulla on veneessä 1 ikivanha 100 w paneeli ja maltilliset 300 Ah hupiakkuja. Kolme päivää kestää olla ajamatta jääkaappi päällä ja lämmitintä yöllä käyttää. Sitten pitää ajaa useampi tunti tai saada maasähköihin. Normaalisti harvoin yli kahta yötä samassa paikassa ollaan, yleensä reissunpäällä vain yksi yö ja jatketaan matkaa. Joskus syksyllä tulee oltua useita viikonloppuja peräkkäin puolen tunnin ajon päässä kotoa, niin silloin loppuisi virta ilman maasähköjä, varsinkin kun lämppäri saattaa olla päällä koko ajan perjantaista sunnuntaihin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 30 elokuu, 2023, 23:28En nyt tiedä minkälaista käyttö tuolla tulee olemaan mutta paneeleilla olisi hyvä sen verran saada tuottoa, että se hupiakku pysyy päivät täydessä latingissa ja jaksaa pitää jääkaapin kylmänä.
Ei nyt vielä ainakaan tarvitse paria läppäriä ja nettiyhteyksiä saada pysymään päällä päiväsaikaan...

Ei työnantaja salli ulkomailta etäilyä.  ;D
Minkälainen se toinen jääkaappi on? Kompurakaappi kyl toimii aika kivasti akulla, mutta ne kaasukaapit, joissa myös 12V käyttö vie sähköö ihan sikana.
Panelit melkeen kattelisin täältä, esm. Kärkkäiselläkin on joskus ihan sopivaan hintaan ollu. Nythän ne hinnat vähän elää, tosin nyt taas tarjontamäärä tainu kääntää laskuun. Tossa vois olla just hyvä kakspuolisella kallistuksella siellä katolla, mihin meinasitkin. Vähän rakennuttaa sitä telinettä. 400-500W olis melkeen hyvä olla panelia ainakin.
Jos invertteriä pitäs kans hankkia, niin toimivaa sinimallia saa kyllä parhaalla hintasuhteella niissä hybridimalleissa, joissa on aurinko- ja verkkolaturi yhdessä sen invertterin kanssa. Just eilen kattelin taas varainvertteriä mökille, niin ihan kelpo 3kW hybridi alle 200€ Alissa. Valinnanvaraa noissa on jo liikaakin.
Tollasen kiusat ovat ne, että sen valinta on vähän naimisissa panelivalinnan kanssa, eli jännitteet pitää sopia invertterin haarukkaan ja sit ne on melkosia pöhistelijöitä käynnissä. Osassa käy tuulettimet aina ku päällä, jotkut osaa hiljentää ne kevyellä kuormalla, mutta tarpeen tullen puhaltelevat kovastikin. Se on sikäli huono, kun se pitäs tavallaan olla "näkyvillä", mutta ei voi olla oleskelutilassa. Vähintään käynnistyskytkin pitäs johdottaa jonnekin helppoon paikkaan.
En varmasti oo.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 31 elokuu, 2023, 00:26Minkälainen se toinen jääkaappi on? Kompurakaappi kyl toimii aika kivasti akulla, mutta ne kaasukaapit, joissa myös 12V käyttö vie sähköö ihan sikana.

No se sähkökaappi on vissiin melko tuore ja kaasukaappi taas alkuperäinen sieltä ysäriltä.
Siinä ei edes 12V puoli toimi enkä ole varma toimiiko se 230V maasähköpuolellakaan mutta kaasulla se tuntui toimivan.

Lämmitys on ollut aiemmin kaasu-trumatic, mikä poistettu ja se 12V jääkaappi on nyt sen tilalla. Lämppärinä joku webasto-tyyppinen polttoainelämmitin. En ole vielä jaksanut sen kummemmin tutkia.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 31 elokuu, 2023, 00:33No se sähkökaappi on vissiin melko tuore ja kaasukaappi taas alkuperäinen sieltä ysäriltä.
Siinä ei edes 12V puoli toimi enkä ole varma toimiiko se 230V maasähköpuolellakaan mutta kaasulla se tuntui toimivan.

Lämmitys on ollut aiemmin kaasu-trumatic, mikä poistettu ja se 12V jääkaappi on nyt sen tilalla. Lämppärinä joku webasto-tyyppinen polttoainelämmitin. En ole vielä jaksanut sen kummemmin tutkia.
Oikein tehdyssä asennuksessa se kaasukaapin 12V puoli ei toimikaan muuten kun kone käynnissä. Se vie sähköö sitä tahtia.
No suriseeko se uus kaappi käynnissä, eli onko siinä kompura? Peltier-kaapissa on tuulettimet, mutta nekin sähkötuholaisia, tosin puolet vähemmän vie nekin ku kaasukaappi.
En varmasti oo.

Jussi

En varmasti oo.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 31 elokuu, 2023, 00:45Oikein tehdyssä asennuksessa se kaasukaapin 12V puoli ei toimikaan muuten kun kone käynnissä. Se vie sähköö sitä tahtia.
No suriseeko se uus kaappi käynnissä, eli onko siinä kompura? Peltier-kaapissa on tuulettimet, mutta nekin sähkötuholaisia, tosin puolet vähemmän vie nekin ku kaasukaappi.

Kyllä se minun mielestä on ihan kompurakaappi, lähtee hurisemaan ja aika nopsaan viilenee, tuommoinen kannettava peltier-elementin laukku on ainakin hidas eikä edes kovin kylmä.
Kaasukaapissa on siis 12V puoli pois pelistä, nappi deletoitu, tekniikka tietysti voi olla paikallaan mutta vaatii työkaluja saadakseen päälle.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

LPR

Se inverterin tarve ja koko riippuu hyvin paljon siitä mihin on tottunut ja mitä laitteita käyttää. Tähän asti olen veneessä pärjännyt ilman inua. Nyt on harkinnassa, kun tekis mieli laittaa kahvinkeitin, ettei aina pannukahvia tarviis kaasuliedellä keittää. Ja jos viitsis pentterin kaapistoja muuttaa, niin mikrokin olis kyllä luksusta. Eipä oikein muuhun tarvii. Siivoukseen imuri, käsivalaisimet, hakuvalo, moottorisaha klapien tekoon, ym. toimii 18 V akuilla. Niitä on sen verran monta, että riittää kun lataa maasähköillä. 12=>24 V DC-DC konverteri pitää kyllä hommata C-papille, turha sitä on inulla tehdä 12 V tasavirrasta 230 Vaihtovirtaa ja taas siitä 24 Vtasavirtaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Tossa olis kiinasta yks esm. 400W setti kaikkineen ilman invertteriä. 340€ kaikkineen rahti ja alvi mukana... Neljä aika pientä panelia, joita helpohko käsitellä. Oli valittavissa vähemmänkin.
https://www.aliexpress.com/item/1005001620954564.html?ug_edm_item_id=1005001620954564&pdp_npi=3%40dis%21EUR%21%E2%82%AC110.49%21%E2%82%AC82.86%21%21%21%21%21%4021410b8816935063485572183d6bb3%2112000028754339320%21edm%21%21&edm_click_module=alg_product_2_1233216340&creative_img_ind=11&edm_log_data=edm-item-list-two-columns.store-product-log-link&tracelog=rowan&rowan_id1=aeug_edm_27467_1_en_US_2023-08-31&rowan_msg_id=jkirCOWS_27467_$fadb94bd80d240ba904ff9fffd7ac54d&ck=in_edm_other

Mitään tietoa ei laadusta ja arvojen pitävyydestä ole mulla. Valittelu poikkeavuuksista on kyllä yleensä tuottanu vähintään "partial refund" tilanteen, jos myyjä tietää valehdelleensa. Toisaalta ne voi myös toimia ihan kunnollakin.

Hitto ku piti näitäkin ihmetellä, tuli ostettua itellekin taas jotain. Verhoilukiinnikkeiden irrottelusarjan, jossa myös sähköliittimien purkuun puikkoja ja setti kaikenlaista kiinnikettä.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 syyskuu, 2023, 00:40Tossa olis kiinasta yks esm. 400W setti kaikkineen ilman invertteriä. 340€ kaikkineen rahti ja alvi mukana... Neljä aika pientä panelia, joita helpohko käsitellä. Oli valittavissa vähemmänkin.
https://www.aliexpress.com/item/1005001620954564.html?ug_edm_item_id=1005001620954564&pdp_npi=3%40dis%21EUR%21%E2%82%AC110.49%21%E2%82%AC82.86%21%21%21%21%21%4021410b8816935063485572183d6bb3%2112000028754339320%21edm%21%21&edm_click_module=alg_product_2_1233216340&creative_img_ind=11&edm_log_data=edm-item-list-two-columns.store-product-log-link&tracelog=rowan&rowan_id1=aeug_edm_27467_1_en_US_2023-08-31&rowan_msg_id=jkirCOWS_27467_$fadb94bd80d240ba904ff9fffd7ac54d&ck=in_edm_other

Mitään tietoa ei laadusta ja arvojen pitävyydestä ole mulla. Valittelu poikkeavuuksista on kyllä yleensä tuottanu vähintään "partial refund" tilanteen, jos myyjä tietää valehdelleensa. Toisaalta ne voi myös toimia ihan kunnollakin.

Hitto ku piti näitäkin ihmetellä, tuli ostettua itellekin taas jotain. Verhoilukiinnikkeiden irrottelusarjan, jossa myös sähköliittimien purkuun puikkoja ja setti kaikenlaista kiinnikettä.
Oliko noista mitään mittoja ilmoitettu. Mulla veneessä melko ahdas tila mihin laittaa, tai sitten pitäisi rakentaa hirmu tellingit.

Nuo kiinansäätimet on toinen kysymysmerkki. En kyllä hommaa enää moista. Mielummin maksaa vaikka Victronista vähän enemmän. Mulla venerannassa/rantasaunalla räjähti 180 Ah akku omia aikojaan tuusanpaskaksi ja levitti hapot ympäri venevajaa tavaroiden päälle. Meni mm. useammat pelastusliivit pashaks. Akun kansi oli lentänyt parin metrin päähän. Onneks velipojan vesihiihtokamat ei ollut silloin siellä, olis menny monella tonnilla tavaraa. Nyt varmaan pitää ulos muurata harkoista akkuhuone, kun virittelen nuo taas toimintaan. Nyt veneessä olen pitänyt paneelin peitettynä, jos ei itse ole paikalla ja jännitemittari on kulkureitillä ovenpielessä, että voi vahtia ylijännitettä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 01 syyskuu, 2023, 01:15Oliko noista mitään mittoja ilmoitettu. Mulla veneessä melko ahdas tila mihin laittaa, tai sitten pitäisi rakentaa hirmu tellingit.

Nuo kiinansäätimet on toinen kysymysmerkki. En kyllä hommaa enää moista. Mielummin maksaa vaikka Victronista vähän enemmän. Mulla venerannassa/rantasaunalla räjähti 180 Ah akku omia aikojaan tuusanpaskaksi ja levitti hapot ympäri venevajaa tavaroiden päälle. Meni mm. useammat pelastusliivit pashaks. Akun kansi oli lentänyt parin metrin päähän. Onneks velipojan vesihiihtokamat ei ollut silloin siellä, olis menny monella tonnilla tavaraa. Nyt varmaan pitää ulos muurata harkoista akkuhuone, kun virittelen nuo taas toimintaan. Nyt veneessä olen pitänyt paneelin peitettynä, jos ei itse ole paikalla ja jännitemittari on kulkureitillä ovenpielessä, että voi vahtia ylijännitettä.
97x57cm näkys olevan aina yhden 100W panelin koko. Hyvin täsmäis tehoon.
Mulla ollu useempiakin noita kiinasäätimiä, hyvin ovat hinnan huomioiden pelanneet. Ite oon tärvelly kastelemalla tai ylikuormalla. En kyllä maksa Victronista sen hintaa, ei se NIIN hieno ole. Ja osaa nekin mennä rikki. Muutama noissa kinukeissa on ollu sellasia, jotka mieluummin varoo liikalatausta, eli ei taho saada akkua täyteen. Sellasen voi heittää kuikkaan ja ottaa toisen parinkympin säätimen testiin. Ne kun avaa ennen käyttöä ja kattelee juotokset ja jäähytykset kuntoon, niin tosiaan ihan toimivia ovat olleet. Tokihan pitää huomioida ne myyntitehot aina, jos haluu 30A säätimen, niin pitää ostaa 50-60A säädin.
En varmasti oo.