Minarelli P6R

Aloittaja Harri S, 09 tammikuu, 2024, 17:00

« edellinen - seuraava »

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Nää P6:set on varhaista 70-luvun tekniikkaa mutta uudemmat Polinin 80cc  pytyt alkaakin olemaan jo melkoista pitsiä.

Tänään sain puuttuvat kytkiosat tuohon kilpakoneeseen ja into pinkeenä ruuvailinkin ne jo paikalleen.
Eli Italiasta tuli kytkinlevyt, teräkset ja alumiininen painelevy sekä myös 14 suorahampainen ensiövetoratas joka sopii pariksi tuohon lohkojen mukana tuleeseen kytkimeen. Saksasta toinen tarvittava naulalaakeri kytkimenakselille.
Eli uudempi iso kytkin meni tuohon vanhempaan P6:een koska se on nelijousinen sekä liukulaakeroitu ja vanhempi neulalaakeroitu kuusijousinen sekä suorahampainen Corsa Cortaan kun kerran sellainen siihen alunperinkin kuuluu.





Sorvasin toisen kytkimen säätöruuvin random rosterisesta ilmajarrun nipasta kun sellaista ei kytkimen myyjältä löytynyt. Mm. Moposportista toki saa AM6:sen ruuveja jotka lienee tähänkin sopivia kun sille suunnalle joskus harhaudun.



Gilardoni 1:sen kilpasylinteri ja mäntä saapunevat Suomeen ihan näinä päivinä ja pääsen niitä sitten sovittelemaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Gilardoni saapui eilen ja nakkasin sen paikalleen. Vielä pitää hommata sylinterinkansi mutta niitä löytyy myynnistä "kympeillä".



Mopon rungostahan puuttui lähes kaikki ja olen tässä kevään seuraillut myyntikanavia sopivien osien löytämiseksi. Osat mielellään LeM tubone malliin kuuluvia jotka ovat Italiassakin hankalia löytää.



Kas kummaa tänään pintautui myyntiin Tunturi City, eli katettu vastaavan tyylinen mutta variaattorivetoinen täydellinen projekti 50€:lla jonka sitten noudin Caminolla kotiin. Tai oikeammin Kirkkonummelle jotten ala sitä intopinkeenä heti rassaamaan ja Toronado projektin etenemistä häiritsemään.
Saan siitä lähes kaikki tarvittavat oikeantyyliset osat LeM projektiini.



Yritin tänään tehdä peliliikkeitä tuon Zetan kilpasylinterin halkaisijan mittamiseksi "satkun tarkkuudella" jotta saan ostettua siihen sopivan männän. Takkatien taitajat (GT-motor) oli näemmä muuttanu tuosta naapurista jonnekin Vantaalle joten eipä onnistunut mittaus tällä kertaa.
Päätoiminen harrastaja

leemu

Onko City tosiaan variaattorivetoinen :o  Olen aina kuvitellut sen samantyyliseksi automaatiksi mitä Puch-moottorisissa "oikeissa" pappa-tuntureissakin oli :thinking:

Harri S

Tämä malli on Morinin moottorilla.
Saa viritettyä kulkemaan aika raikkaasti mutta kyllä P6 jättää sen.

http://www.motot.net/wiki/Tunturi_City
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sateet sen kuin jatkuu joten moponrassuupäivä.
Sain Minarellin sylinterinkansiaihion hyppysiini josta modaamalla saa tehtyä oikeanlaisen corsa cortaan.
Sylinteri vaati myös hieman shimmaamista ja teinkin 0,75mm pellistä sopivan shimmin sylinterin alaosaan joka asentuu sinne parin paperitiivisteen kera.



Kannen paljealue vaatii muokkausta jotta Gilardonin kupupäämäntä ei osu kanteen.
Kansi ei mahdu sorviin eikä pylväsporakoneeseen joten tein sopivan poratyökalun palotilan muokkaamiseksi.
Eli vanhasta tulpasta sisukset pois, avarrus 10 milliin jotta pitkä 10mm pultti sopii siitä läpi.



Pultin kannan läpi vino reikä johon 5mm pultti mutterilla lukiten ja lopuksi pultin viilaaminen leikkaavaksi sekä kantaan kolo pistepuikolle jolla painetaan terää. Tulppaholkki sytytystulpanreikään ja sylinterikansi kiinni ruustukkiin.
Porakoneella terälle kierroksia ja pistepuikolla pultinkannasta painaen alkoi ohut lastu lentämään. Välillä koesovitusta ja squenchin mittausta tinalangalla ja kolmannen työstökerran jälkeen paljealue tuli sopivaksi. Kansi vaatii vielä maalauksen jahka ulkokelit hieman kuivuu.







Sitten shimmi, tiivisteet ja sylinteri mäntineen sekä kansineen paikalleen ja moottori on imukaulaa ja pakoputkea vaille valmis. Sovitin sitä samalla hieman tuohon runkoon.







Ostin eilen corsa lungaan sopivan männän niin saan myös sen moottorin valmiiksi. Kaasareina mulla on PKW:t sekä 24mm että 28mm koossa.
Päätoiminen harrastaja

LPR

Lainaus käyttäjältä: leemu - 09 heinäkuu, 2024, 21:28Onko City tosiaan variaattorivetoinen :o  Olen aina kuvitellut sen samantyyliseksi automaatiksi mitä Puch-moottorisissa "oikeissa" pappa-tuntureissakin oli :thinking:
On variaattorilla ja hihnoja ei saa mistään. Luettelot tuntee tarvikehihnan, mutta se on väärän mittainen. Tuttu löysi jostain espanjalaisesta mopokaupasta vielä alkuperäistä vanhaa varastoa, osti kaksi viimeistä itselleen.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

leemu

Lainaus käyttäjältä: LPR - 21 heinäkuu, 2024, 19:36On variaattorilla ja hihnoja ei saa mistään. Luettelot tuntee tarvikehihnan, mutta se on väärän mittainen. Tuttu löysi jostain espanjalaisesta mopokaupasta vielä alkuperäistä vanhaa varastoa, osti kaksi viimeistä itselleen.

Ei päivää, etteikö jotain uutta oppisi ;D
Tiesin toki, että on vallan eri moottori, mutta vetopuoli on jäänyt vieraaksi.
Olisiko tullut sekaannus jostain mainoksesta missä on mainittu "automaattivaihteet" lie ollut variaattori liian vaikeasti ymmärrettävä asia kohderyhmässä.
Livenä moisia ei meidän kulmilla juuri näkynyt joten tutustumaan en ole vahingossakaan päässyt :thinking:

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 21 heinäkuu, 2024, 18:59
Jumalauta!  On se seppä.  ???
Toi temppu ei ole koskaan tullut edes mieleen.

Janne-Pekka

Ei näissä Harrin hommissa enää yllätä mikään? Eipä tuommoinenkaan homma tulisi mieleen millään.  :+1:
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Dodge B150 -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

samulis

Teetkö pakoputket ite? Ja jos teet niin teetkö pala kerrallaan vai painepesuri tekniikalla?

Harri S

Ostan valmiin. Ei jaksa alkaa ite tekemään.
Päätoiminen harrastaja

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 25 heinäkuu, 2024, 07:33Ostan valmiin. Ei jaksa alkaa ite tekemään.

Ei helvetti, nytkö joku on kaapannu Harrin tunnarit?!  :o  :o  :o
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Harri S

Etuvetojenkkiprokkis on vieny setämiehestä mehut.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Enpä malttamut olla haalimatta kaikkia moponosia samalle tontille.



Sovittelin Tunturin osat Lem runkoon ja muutaman sovitteen tekemällä ne saa siihe sopimaan.
Myös moottori pakoputkineen mahtuu juuri ja juuri eturenkaan taakse. Laitan tähän maataviistävän alakautta kulkevan paisarin. Uudet kromiset lokasuojat maksaa satasen eikä tuo muovinen taakse sopisikaan. Istuimeksi tulee tanakka, polkupyörämallinen.



Tästä tulee aika siro, pieni ja kevyt. Akseliväli 110cm kokonaispituus 160cm ja painoa alle 50 kiloa sekä tuo 50cc ja 13,5hp P6 moottori.



Päätoiminen harrastaja