Willys Overland Jeepster 1950

Aloittaja juhapih, 07 helmikuu, 2020, 15:07

« edellinen - seuraava »

juhapih

Laitan tähän projektikuvia mun Jeepster rempasta. Valmishan se ei vielä ole, joten projekteihin kuuluu hyvinkin.

Kaikki alkoi Rahkosen laanin kuvista Eskon kuoleman jälkeen. Niissä vilahteli mystinen Willys.
Kun sitten siitä ei näkynyt kuvissa mitään, niin tuumasin, että uudempikin Jeepster käy. Soittelin Tarmo Rahkoselle ja sovvittiin päivä, jolloin Ämmälässä ollaan vastassa. Kun sitten tulin paikalle ja Tarmo avasi rautaportin, niin melkein heti näkyi uudemman Jeepsterin nokka ja .... simsalabim.... tämän vanhemman perä!!!

Porhalsin heti kaarojen tykö ja sanoin Tarmolle suoraan, ettei nyt oikein se sovittu kaupan kohde kiinnosta lainkaan, kun tuo toinen tuossa vieressä on olemassa, kaikesta huolimatta.

Pari viikkoa myöhemmin saavuin paikalle kaverini Japen kanssa Hiase-traileri yhdistelmän kanssa. Hakureissu tuotti tulosta. Tarmo kysyi legendaarisella lauseella.-Oletkos ihan varma, että sä haluat ostaa sen?

Auton kunto oli nimittäin aika kauhea...

No tässä se on kotipihassa pitkän päivän päätteeksi.




juhapih

Eka homma tuossa oli katon alas lasku. Nivelet oli hieman ruosteessa ja puut lahoja. Muutaman päivän liotus ja pakkausteipilla puiden vahvistusta. KAtto pikkuhiljaa liikkelle.



Muutaman viikon päästä otin kinnerin talliin. Tässä vaiheessa olen jo saanut hommattua Willys Wagonin etupenkitkin Hepen varastosta. Ostaessa oli paikoillaan joku Ameriikan Pick Upin etuistuin...





Lattia on aika lohduttoman oloinen. Tuosta tuli jo revittyä pois niitattuja kattopellin paloja ja jonkun öljyfirman peltimainos.
Lattian keskellä on ruma aukko. Siitä on mennyt Ameriikan Joe läpi kirveen kanssa niin kuin tulipellistäkin. Myöhempi tutkimus paljasti, että runkopalkistakin puuttuu palane. Syyksi paljastui rankka tapa irrottaa kone ja loota pois. Tässä on ollut tekniikka parasta mitä Willys tarjoso 1950. Nimittäin sekaventtiili kuutonen ja loikkarilaatikko. Loikkarin solenoidi on aika iso ja runkopalkin vahvikkeen takana. No kahta ruuvia ja yhtä piuhaa ei ollut helppo irrottaa, joten kirves ja hitsipilli töihin. Johan mosa irtos... Jälki sen mukaista...




Aika hyvin jalkatilat on pazgana









Tästä on kiva jatkaa isoilla palasilla...


HendriXXX

Tää on komee prkl!! Persottas kyllä tommonen(kin) joskus saaha..  ;D

Tääkin menee kyllä seurantaan ehottomasti.. :)

juhapih

Tähän laittelen sitä mukaa kuvia kun ehdin ja sitten tekstejä taydentelen sitä mukaa, kun vain muista wanhoja asioita.

Tohon tuli eka paikka.



Ei tullut ihan yhdestä palasta, mutta melkein.



Työkaluja piti tehdä kaikenlaisiin upotuksen tekoihin ja muihin. Tässä vaiheessa projektia mulla ei ollut sikkikonetta, ei kutistaja venyttäjää, eikä englannin pyörää... Pian sitten oli. Sattuneesta syystä.
Tämmöisellä sai hevosenkengän muotoiset jutut yläreunaan.



Ja tällä värkillä tein noihin lattiapelteihin kiinnityskohdan upotukset.



Siis nuo pyöreät mitä näkyy kuvassa.



Ja kun tarpeeksi kikkaili, oli lattioihin tarpeelliset pellit melko valmiina.



No ei pelkästään lattia ollut basana. Kaikki mikä oli auton alaosissa, piti pellittää (ja vähän ylempääkin)

Tässä värkit ovitolpan alaosan tekoon.



Ja aihio, minkä tein...



Pikku paloja menossa paikoileen.


juhapih

Lattiapalkit olivat aika heikot...kaikki. Tässä ekat.



Tässä korjattuina.



Helmojen etupäät, joihin tulee lattiaa kiinni...



Niinku näi...



tai näi...



Mutta, mutta... työjärjestys vaatii muuta. Pitää aloittaa takaa päin...

elikkäs tästä. Kotelot pois.





Tämmöisillä aletaan harsimaan koppaa kasaan.



Tulee niin ku tähä näi...



Vaan kun puuttuu kiinnityskohtia ja toiselta puolelta kori ja runkokin on irti...

Eli tästä on pettänyt jokin...



uusiks vaan...




Palikoita



tähän



Suikero on valmis.



JA tulee kiinni uuteen palaan...



Toisella puolella oli vieläpä lokarissakin reikä...



Mutta onnistui se tuohonkin.



Paikan mitoitusta nniiden äskeiten väliin.



Wanaha poijes...



Uutta tilalle...






juhapih

Etupää näytti tältä pienen avarruksen jälkeen.



Huono kohta pois ja .... oho puuttuukin koko sisärakenne sieltä...



Jo aiemmin tehty paikka kiinni tuonne, siitä on hyvä alkaa ja nyt saa kiinni tuon poikkipalkinkin.

https://jaatiedostosi.com/juhapih/Jeepster/vj53.jpg

Nyt alkaa tapahtuun. Koria on pitänyt tukea, ettei nitkahda. Peltiä on tosi vähän jäljellä kun leikkelin lattiaa pois uuden tieltä...



sisähelma syntyy pellistä...





Ihan niin kuin lattioiden alta paljastuneet muut huonot palkitkin...



JA yhdessä ne menivät paikoilleen näin...



Siihen voi sitten kasata ruuveilla lattia pellit malliksi.



Aikalaila sai sovitella ja hieroa tätä tienoota.



Kuskinpuolen korjaussarja



Wanhaa päätin säästää tämän kyhmyn. Pikkuinen putsaus ja kunnostushomma siinä oli.



Aika toivottoman näköistä se oli kuskinkin puolella.



Tämmöistä tulee...


JAMANT

 On se seppä, ei voi kuin ihailla!!
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

HendriXXX

Ei helevetti!  :o
Vetää taas hiljaseksi! Voi kun oiski tuommosia peltisepäntaitoja..

Jos kärsii kysyä, kuinka sitä paljon pitää vääntää peltiä muotoon että alkaa tuollai onnistuu? Toki meitä on jokainen erilainen ja osa jopa seppiä jo syntyessään..  ;D

Mukava katella tällästä dokumentointia, tuostaki saattaa jopa jotain ideaa jäädä päähän ku pelkästään kattelee kuvasarjaa tarkkaan..  :+1:

JAMANT

Juha on muistaakseni alan opettaja (älä Juha mua lyö maanrakoon jos muistan väärin, ei olis eka kerta)...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

juhapih

Juu, kässäope ollaan, mutta ei nykyään koulussa saada metallitöitä kauheasti tehtyä....

Eikä noi pellit mene aina ekalla kerralla. Harjoituspalikoita on tullut tehtyä aikalailla ja noiden tämän projektin aikana hommattujen peltivehkeiden kanssa on mennyt kanssa harjottelussa pelliä roskiin...

juhapih

Kattellaas vanhoja kuvia taas...

Lattia lähti kuskin puoleltakin...



Helma ja palkit meni aika helposti, olihan jo toinen kerta...



JA sitten alkaa olla lattia kuosissaan.



Rikki hakattu vaihdelaatikon koppa alkaa hahmottua.



Toinen puoli kans..



Mutta uutta tilalle, niin on paree...



Takapenkin alla oli kanssa pahaa peltiä. Sen leikkelin pois.



Tuolla jo kurkkii uutta...



Siihen sitten paikkapala.



Ja sama toiselle puolelle.



Ja sitten vielä keskellekin. Palasista tein nämä, kun loppui työkaluista ulottuvuus. Niin sikki koneesta ja kutistajastakin.



Alapuolelta





Ja päällipuoleta sama



Tässä päättyi urakan yksi vaihe. Lisää oli tulossa ja paljon!





Sleepercooler

On kyllä komia jeeppi, kelpaisi. Hienosti pelti taipuu muotoonsa :+1:
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

juhapih

Tämmöinen oli tuossa taannoin Ruåttissa myytävänä. Niitä on siellä jokunen tämä on Suamen ainoo...

pantera

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 07 helmikuu, 2020, 19:47Tämmöinen oli tuossa taannoin Ruåttissa myytävänä. Niitä on siellä jokunen tämä on Suamen ainoo...
Jaa, tuttavalla on täällä Jeepsteri,ollu kymmeniä vuosia... mun mielestä se on samanmoinen, tai sit ei.. taitaa olla wagooni... tms