Romuajoneuvo direktiivi

Aloittaja Gary Grand, 18 maaliskuu, 2024, 14:16

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Lainattu overin keskustelusta.

LIITTEET

ehdotukseen

EUROOPAN PARIAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS

ajoneuvojen suunnittelua koskevista kiertotalousvaatimuksista ja romuajoneuvojen jätehuollosta, asetusten (EU) 2018/858 ja 2019/1020 muuttamisesta sekä direktiivien 2000/53/EY ja 2005/64/EY kumoamisesta

{SEC(2023) 292 final} - {SWD(2023) 255 final} - {SWD(2023) 256 final} - {SWD(2023) 257 final}

LIITE I

KRITEERIT SEN MÄÄRITTÄMISEKSI, ONKO KÄYTETTY AJONEUVO ROMUAJONEUVO



A OSA

AJONEUVOJEN KORJATTAVUUDEN ARVIOINTIKRITEERIT

1.Ajoneuvo on teknisesti korjauskelvoton, jos se täyttää yhden tai useamman seuraavista kriteereistä:

a)se on leikattu paloiksi tai sen käyttökelpoiset osat on irrotettu;

b)se on hitsattu kiinni tai suljettu eristysvaahdolla;

c)se on kokonaan palanut niin, että moottoritila tai matkustamo on tuhoutunut;

d)se on ollut vedessä niin, että kojelauta on ollut vedenpinnan alapuolella;

e)yhtä tai useampaa seuraavista ajoneuvon komponenteista ei voida korjata tai vaihtaa:

i)ajoneuvon ja maan väliset komponentit (kuten renkaat ja pyörät), jousitus, ohjaus, jarrut ja niiden hallintalaitteet;

ii)istuinten kiinnitykset ja liitokset;

iii) turvatyynyt, esikiristimet, turvavyöt ja niiden toimintaan liittyvät oheiskomponentit;

iv)ajoneuvon runko ja alusta;

f)sen rakenne- ja turvakomponenteissa on peruuttamattomia teknisiä vikoja, jotka estävät niiden vaihtamisen, kuten metallin vanheneminen, useita katkoksia pohjamaaleissa tai liiallinen puhkiruostuminen;

g)sen korjaaminen edellyttää moottorin, vaihteiston, korin tai alustan vaihtamista, jolloin ajoneuvon alkuperäiset tunnistetiedot häviävät.

2.Ajoneuvo on taloudellisesti korjauskelvoton, jos sen markkina-arvo on alhaisempi kuin sellaisten korjausten kustannukset, jotka ovat tarpeen sen palauttamiseksi unionissa sellaiseen tekniseen kuntoon, joka riittäisi katsastustodistuksen saamiseen siinä jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista.

3.Ajoneuvoa voidaan pitää teknisesti korjauskelvottomana, jos

a)se on ollut vedessä niin, että vedenpinta on pysynyt kojelaudan alapuolella, ja sen moottori tai sähköjärjestelmä on vaurioitunut;

b)ajoneuvon ovet eivät ole kiinni siinä;

c)siitä on vuotanut polttoainetta tai polttoainehöyryjä, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;

d)sen nestekaasujärjestelmästä on vuotanut kaasua, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;

e)siitä on vuotanut käyttönesteitä (polttoaine, jarruneste, jäätymisenestoaine, akkuhappo ja jäähdytysneste), mikä aiheuttaa vesien pilaantumisen riskin; tai

f)sen jarrut ja ohjauksen osat ovat liian kuluneita.

Jos jokin näistä edellytyksistä täyttyy, on tehtävä yksilöllinen tekninen arviointi siitä, riittääkö ajoneuvon tekninen tila katsastustodistuksen saamiseen jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista.



B OSA

VIITTEELLINEN LUETTELO ROMUAJONEUVOJA KOSKEVISTA KRITEEREISTÄ

Seuraavia kriteerejä voidaan käyttää lisäperusteina määritettäessä, onko käytetty ajoneuvo romuajoneuvo:

a)ajoneuvon tunnisteiden, erityisesti ajoneuvon valmistenumeron, puuttuminen;

b)sen omistaja ei ole tiedossa;

c)sille ei ole tehty vaadittua kansallista teknistä katsastusta yli kahteen vuoteen siitä päivästä, jolloin katsastus olisi edellisen kerran pitänyt tehdä;

d)sitä ei ole suojattu asianmukaisesti vaurioitumiselta varastoinnin, kuljetuksen, lastaamisen ja purkamisen aikana; tai

e)se on luovutettu käsiteltäväksi valtuutettuun keräyspisteeseen tai valtuutettuun jätteenkäsittelylaitokseen.
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Gary Grand

Mulla on siis kaksi(ehkä..) muuta kuin romu ajoneuvoa hallinnassani. :o Leimattuja molemmat.
Voi olla että yksi, jos aletaan tarkemmin syynäämään..

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 11 lokakuu, 2023, 10:55Saattaa tulevaisuudessa autojen purkuharrastus ja projektien varastointi hankaloitua. Autoalan kierrätysfirmojen lobbaustoiminta on tuottamassa tuloksia.

https://www.aut.fi/ajankohtaista/tiedotteet/romuajoneuvoasetus_kiristaa_harmaata_toimijaa.3502.news

Näen tässä käytettyjen varaosien hankintakanavan kuivumisen lisäksi myös vakavia uhkia nykyiselle verovapaudelle liikennekäytöstäpoiston ajalle koska suomen poliitikot haluaa tunnetusti nopeita ja kattavia ratkaisuja jossa usein lapset menee pesuveden mukana.

"Yksi hyvä keino on muuttaa nykyistä rekisterikäytäntöä niin, että jatkossa autoa ei voi ilmaiseksi roikottaa rekisteritiedoissa hyödyntämällä liikennekäytöstäpoiston mahdollistamaa porsaanreikää", toteaa Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Nostetaanpas vielä HarriS laittama linkki tänne, niin aukeaa vielä pahemmin silmät tän direktiivin valmisteluun osallistuneista lobbaajista.

Kenraalin kanssa jos sattuisi pimeälle kujalle, niin tulis persreikä, evp hyvin herkästi.. :banghead:
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Valde

Takavetopihtaaja

deeäxä

Jaaha, nostipas aikamoisen kyr*** otsaan...  :o
Chrysler 300 2D HT Coupe -71
Chevrolet rodi -31
Lexus GS300 -06
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

Markok

Juha kertoi kumminkin että talous kiittää kun kaikki paaliin, joo niin tekee, hänen ja toverien ( paska olentojen) talous.

Harri S

Direktiivin ja yleisen byrokratian vuoksi olen päätynyt harrastamaan nykyisin laitteita joita ei rekisteröidä.
Ei identiteettiä —> ei rekisteröintiä —> ei katsastusta —> ei ongelmaa.
Ja rekisteröimättömyyshän ei estä laitteiden rakentamista ja niillä ajamista kun leikkelee sopivat "siirtokilvet" vanhoista siirtotarroista naapureiden mieliksi.
Päätoiminen harrastaja

Valde

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 18 maaliskuu, 2024, 18:34Direktiivin ja yleisen byrokratian vuoksi olen päätynyt harrastamaan nykyisin laitteita joita ei rekisteröidä.
Ei identiteettiä —> ei rekisteröintiä —> ei katsastusta —> ei ongelmaa.
Ja rekisteröimättömyyshän ei estä laitteiden rakentamista ja niillä ajamista kun leikkelee sopivat "siirtokilvet" vanhoista siirtotarroista naapureiden mieliksi.
Vähän haiskahtaa siltä, että sinua(kin) saattaa jopa hieman harmittaa tuo uutinen?
Takavetopihtaaja

Musta78

V!tu ku uima.

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Valde - 18 maaliskuu, 2024, 18:38Vähän haiskahtaa siltä, että sinua(kin) saattaa jopa hieman harmittaa tuo uutinen?

Puolet kalustosta on jo sellaisia että ne ei ole virallisesti ajoneuvoja vaan ajoneuvojen muotoisia tarve-esineitä.

Neljä ajolaitetta on kilvissä ja säännöllisessä käytössä, katsastuksissa ja toiset neljä ajolaitetta puolestaan ei ole kilvissä (niistä vain Toronado saattaa päätyä aikanaan kilpiin).
Päätoiminen harrastaja

Valde

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 18 maaliskuu, 2024, 18:45Puolet kalustosta on jo sellaisia että ne ei ole virallisesti ajoneuvoja vaan ajoneuvojen muotoisia tarve-esineitä.

Neljä ajolaitetta on kilvissä ja säännöllisessä käytössä, katsastuksissa ja toiset neljä ajolaitetta puolestaan ei ole kilvissä (niistä vain Toronado saattaa päätyä aikanaan kilpiin).
Juu, tarkoitin sarkastisesti viestilläni sitä, että sinäkin lie pidät tuota esitystä ahneuden ja idiotismin evoluution tuloksena.

Aivan sama, minulta eivät vie.
Takavetopihtaaja

palontie

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 18 maaliskuu, 2024, 14:16Lainattu overin keskustelusta.

LIITTEET

ehdotukseen

EUROOPAN PARIAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS

ajoneuvojen suunnittelua koskevista kiertotalousvaatimuksista ja romuajoneuvojen jätehuollosta, asetusten (EU) 2018/858 ja 2019/1020 muuttamisesta sekä direktiivien 2000/53/EY ja 2005/64/EY kumoamisesta

{SEC(2023) 292 final} - {SWD(2023) 255 final} - {SWD(2023) 256 final} - {SWD(2023) 257 final}

LIITE I

KRITEERIT SEN MÄÄRITTÄMISEKSI, ONKO KÄYTETTY AJONEUVO ROMUAJONEUVO



A OSA

AJONEUVOJEN KORJATTAVUUDEN ARVIOINTIKRITEERIT

1.Ajoneuvo on teknisesti korjauskelvoton, jos se täyttää yhden tai useamman seuraavista kriteereistä:

a)se on leikattu paloiksi tai sen käyttökelpoiset osat on irrotettu;

b)se on hitsattu kiinni tai suljettu eristysvaahdolla;

c)se on kokonaan palanut niin, että moottoritila tai matkustamo on tuhoutunut;

d)se on ollut vedessä niin, että kojelauta on ollut vedenpinnan alapuolella;

e)yhtä tai useampaa seuraavista ajoneuvon komponenteista ei voida korjata tai vaihtaa:

i)ajoneuvon ja maan väliset komponentit (kuten renkaat ja pyörät), jousitus, ohjaus, jarrut ja niiden hallintalaitteet;

ii)istuinten kiinnitykset ja liitokset;

iii) turvatyynyt, esikiristimet, turvavyöt ja niiden toimintaan liittyvät oheiskomponentit;

iv)ajoneuvon runko ja alusta;

f)sen rakenne- ja turvakomponenteissa on peruuttamattomia teknisiä vikoja, jotka estävät niiden vaihtamisen, kuten metallin vanheneminen, useita katkoksia pohjamaaleissa tai liiallinen puhkiruostuminen;

g)sen korjaaminen edellyttää moottorin, vaihteiston, korin tai alustan vaihtamista, jolloin ajoneuvon alkuperäiset tunnistetiedot häviävät.

2.Ajoneuvo on taloudellisesti korjauskelvoton, jos sen markkina-arvo on alhaisempi kuin sellaisten korjausten kustannukset, jotka ovat tarpeen sen palauttamiseksi unionissa sellaiseen tekniseen kuntoon, joka riittäisi katsastustodistuksen saamiseen siinä jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista.

3.Ajoneuvoa voidaan pitää teknisesti korjauskelvottomana, jos

a)se on ollut vedessä niin, että vedenpinta on pysynyt kojelaudan alapuolella, ja sen moottori tai sähköjärjestelmä on vaurioitunut;

b)ajoneuvon ovet eivät ole kiinni siinä;

c)siitä on vuotanut polttoainetta tai polttoainehöyryjä, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;

d)sen nestekaasujärjestelmästä on vuotanut kaasua, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;

e)siitä on vuotanut käyttönesteitä (polttoaine, jarruneste, jäätymisenestoaine, akkuhappo ja jäähdytysneste), mikä aiheuttaa vesien pilaantumisen riskin; tai

f)sen jarrut ja ohjauksen osat ovat liian kuluneita.

Jos jokin näistä edellytyksistä täyttyy, on tehtävä yksilöllinen tekninen arviointi siitä, riittääkö ajoneuvon tekninen tila katsastustodistuksen saamiseen jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista.



B OSA

VIITTEELLINEN LUETTELO ROMUAJONEUVOJA KOSKEVISTA KRITEEREISTÄ

Seuraavia kriteerejä voidaan käyttää lisäperusteina määritettäessä, onko käytetty ajoneuvo romuajoneuvo:

a)ajoneuvon tunnisteiden, erityisesti ajoneuvon valmistenumeron, puuttuminen;

b)sen omistaja ei ole tiedossa;

c)sille ei ole tehty vaadittua kansallista teknistä katsastusta yli kahteen vuoteen siitä päivästä, jolloin katsastus olisi edellisen kerran pitänyt tehdä;

d)sitä ei ole suojattu asianmukaisesti vaurioitumiselta varastoinnin, kuljetuksen, lastaamisen ja purkamisen aikana; tai

e)se on luovutettu käsiteltäväksi valtuutettuun keräyspisteeseen tai valtuutettuun jätteenkäsittelylaitokseen.

EI VITTU SAATANA
Eniten vituttaa kaikki.

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

palontie

Tuli punainen vahingossa..
Eniten vituttaa kaikki.

LPR

En kovin kovasti stressaisi asiasta tässä vaiheessa. Ensinnäkin kyseessä on ehdotus, ei varmasti tuosssa muodossa tule menemään läpi. Tulee lukuisia helpotuksia ja poikkeuksia, ym. tai jopa hylätään kokonaan. Direktiivi antaa tiettyjä ohjeistuksia, ei ole mitenkään määräävä asia. Direktiivi on ohje, mikä pitää huomioida kansallisessa lainsäädännössä. Siinä voidaan vielä lisätä huomattavasti poikkeuksia, ym.

Onhan direktiiviehdotusten mukaan Suomen metsätkin jo suojeltu moneen kertaan ja niiden käyttö sosialisoitu eurooppaan, mutta mikään ei ole sellaisenaan mennyt läpi, eikä käytännössä mitään muutosta metsänomistajalle ole tullut.

Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Pertti K

Tommosta luki pussihousuaviisissa. Eli ehkä täällä joidenkin on syytä olla huolissaan...  :rolleyes:

Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)