V8 Volvo

Aloittaja 1purehell, 13 huhtikuu, 2024, 18:39

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 29 lokakuu, 2025, 23:12Tosiaan leveä ja raskas (vaikka on täysalumiinia)
Eikö se ole aikalailla rautaisen neloskoneen kanssa samassa luokassa painon suhteen?

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 29 lokakuu, 2025, 23:12PRV on tosi edessä. Muistaakseni melkein parikymmentä senttiä irti tulipellistä. Ihan ihme keksintö koko kone muutenkin.  :-\  Tosiaan leveä ja raskas (vaikka on täysalumiinia)

Kasailen osia hissukseen tuohon keulaan ja moottoriin. Tänään sain laatikollisen osia pulverimaalauksesta.  :+1:

Itsellä ollut monta kertaa mielessä pervo idea istuttaa prvhen joko uudemman moniventtiilikannet, tai koko moniventtiilimoottori volvoon pösöstä.
Siihen pari ahdinta kylkeen, niin olisi erilainen.

Anza

PRV moottorilla Top speed record at Le Mans is 405 km/h, and it was set on Mulsanne Straight in 1988, by the prototype WM-P88 with Peugeot's 2.8 V6 Turbo engine, driven by Roger Dorchy.

Ei nyt ihan huono.

samulis

Kovasti jutellu teköälyn kanssa LSx:stä. LR4 tai LY2 kaks olis sopiva paketti jos lähtis Miataan istuttamaan LSx keulalle. Kattelin et 383 stroker kitti lähtee Summit Racingilta alta puolentoista tonnin. Mutta tuleehan tollaselle vaan hintaa kun laskee koko projektin. Tuliko tähän ahdin tai kaks kaveriks?

Stige

Lainaus käyttäjältä: samulis - 08 marraskuu, 2025, 15:58Kovasti jutellu teköälyn kanssa LSx:stä. LR4 tai LY2 kaks olis sopiva paketti jos lähtis Miataan istuttamaan LSx keulalle. Kattelin et 383 stroker kitti lähtee Summit Racingilta alta puolentoista tonnin. Mutta tuleehan tollaselle vaan hintaa kun laskee koko projektin. Tuliko tähän ahdin tai kaks kaveriks?

Mitä järkee stroukata mitään ostaa vaan 6.0 suoraan tai 6.2 jos o massimies. Nyt ei puhuta jostain perintö sbc mistä ei saa voimaa kun kuutioita kasvattamalla kummiskaan.

Stige

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 29 lokakuu, 2025, 23:19Eikö se ole aikalailla rautaisen neloskoneen kanssa samassa luokassa painon suhteen?

Ei juuri painoeroo johonki rivineloseen, painavia nuo nelosmoottorit.

Anza

@samulis Mulla olis Pontiac Fieron viritykseen sopiva etuveto cadillacin vaihteisto jouten. Se sopis pariksi LS4 sekasikiön kanssa, koska vaihteiston kaaveli sama 60° gm. Starttimotorin joutuu patentoimaan. Eikö sellanen melkein keskimoottorinen ois kokeilemisen arvoinen. Sulla noita miatoja jo ollu useempi.

4T80 300€

samulis

Lainaus käyttäjältä: Stige - 08 marraskuu, 2025, 16:02Mitä järkee stroukata mitään ostaa vaan 6.0 suoraan tai 6.2 jos o massimies. Nyt ei puhuta jostain perintö sbc mistä ei saa voimaa kun kuutioita kasvattamalla kummiskaan.
Toki, mut 6.0 on liikaa tehoa et menis Miatan keulalle laillisesti. Ainoat mitkä käy on Fordin 5.0 pikkulohko ja 4.8 LSx, Miatan maksimi teho lain silmissä on 278hp. Ei kai kukaan vapaaehtoisesti haaveile 4.8 muuhun kuin turbo käyttöön.
Isuzulla on 6.0 rautalohko LS missä on 174 hp, mut en tiedä meneekö tollanen leimasedälle läpi.
Plus etuakselimassat paukkuu, edellisen turbon 1.6 akselimassa olis saanu kasvattaa 45kg, Ford 5.0 on teköälyn mukaan n.190kg ja LR4 n.210kg. Kyl miesmatikka kääntyy enemmän ja enemmän C5 Corvetten suuntaan, se on tehtaalta oikealla moottorilla eikä tarvitse miettiä miten sopii ja toimiiko tai pähkäillä jonkun muun tekemää projektia.

Mut tää menee jo ohi aiheen.
Purehell miten Volvon kanssa on akselimassat ja maksimi sallittu laskennallinen teho?

Stige

Lainaus käyttäjältä: samulis - 11 marraskuu, 2025, 17:45Toki, mut 6.0 on liikaa tehoa et menis Miatan keulalle laillisesti. Ainoat mitkä käy on Fordin 5.0 pikkulohko ja 4.8 LSx. Ei kai kukaan vapaaehtoisesti haaveile 4.8 muuhun kuin turbo käyttöön.

Laitat sinne sen 6.0 ja sanot katsurille et se on 4.8, se ei tiedä ulospäin mitenkään mikä se on.

PS. mulla olis tossa ihan rehellinen 4.8 yks, gen 4 sisuskaluilla vielä.

Gary Grand

Samaa meinasin kommentoida kuin edellä..

Ei noista kokoa näe päällepäin. ::)

Keme

Lainaus käyttäjältä: samulis - 11 marraskuu, 2025, 17:45Purehell miten Volvon kanssa on akselimassat ja maksimi sallittu laskennallinen teho?

240 on 7kg/kW ja 740 on 5kg/kW

1purehell

On tullut harrastettua kaikkea pientä nypertelyä viime aikoina tän projektin suhteen. Käytettyjen osien etsimistä ja tilailua, sekä niiden puhdistamista yms. Suunnitelmat selkiytyy sen suhteen, että autosta on tulossa "tehdastekoisen" näköinen, kaikilla mahdollisilla varusteilla, joita saan hankittua ja jotka sopii tyyliin.  :P

Taakse vaihdoin alkuperäiset mustaraitaiset valot, kun löysin priiman käytetyn. Toinen mulla olikin jo ennestään. Kirkasvilkkuiset joutaa myyntiin. Perän teippasin mustaksi tyyliin Turbo/GLT.

Tein netistä löydön Volvon "öky"kaiuttimista. Nämä oli parasta mahdollista mitä Volvoon sai 80-luvulla ostettua. Painavat 3,5 kiloa kappale(!), kuoret on valualumiinia ja näissä on ilmeisesti jotkut vahvistimet sisäänrakennettuna. :thinking:

Mulla on alkuperäinen Volvo -soitin tuohon. Nuppiradio, mutta kehuttu hyvälaatuiseksi. Pitää lähettää se huoltoon Pulttikanavalle.

Löysin Jenkeistä edullisesti 2-ovisen etuovien johtosarjat, missä on sähköiset ikkunat, peilit ja lukot. Nuo varusteet mulla oli ennestään hankittuna, mutta täydellinen johtosarja helpottaa elämää niiden suhteen paljon.  :+1:

Mikkis83

Täähän aiheuttaa jo väristyksiä, että pitäis päästä näkemään tuo livenä :coolsmoke:

1purehell

Päivitellääs välillä tätäkin. Sain tänään lopultakin pakosarjat kotiin. Ekat jäi matkalle jonnekin Saksaan. Tämä toinenkin pari seikkaili pari viikkoa Liettuassa, ennen kuin löysivät Suomeen. Kokeilin heti paikoilleen.

Vänkärin puolella ei tee kovinkaan tiukkaa. Putken pitää lähteä aika reippaasti takaviistoon, mutta sen ei pitäisi olla ongelma.

Kuskin puolella sarja mahtui paikoilleen...

Ja on siellä ihan pienen pieni rako välissä. Ilman tiivistettä.  :P

Eiköhän tuosta saa kuitenkin tehtyä. Mä ajattelin eka siirtää rattiakselia niin paljon vasemmalle, kuin säädöt antaa myöten. (+viilalla vähän lisää) Niinkuin tässä legendaarisessa 25 vuotta vanhassa V8:n asennusoppaassa neuvotaan.  ;D

Jos ei sittenkään vielä tila riitä, niin jos tuon pakosarjan laipan hioo 1-2 astetta vinoon, niin sitten tuohon väliin tulee jo reippaasti rakoa.

Takalasiin ja takasivuikkunoihin tuli 50% kalvot. Just sopiva lievä tummennus mun mielestä.

Muuten oon tehnyt lähinnä johdotuksia, äänieristyksiä ja kasasin mustan sisäkaton paikoilleen.

Stige

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 02 tammikuu, 2026, 19:37Päivitellääs välillä tätäkin. Sain tänään lopultakin pakosarjat kotiin. Ekat jäi matkalle jonnekin Saksaan. Tämä toinenkin pari seikkaili pari viikkoa Liettuassa, ennen kuin löysivät Suomeen. Kokeilin heti paikoilleen.

Vänkärin puolella ei tee kovinkaan tiukkaa. Putken pitää lähteä aika reippaasti takaviistoon, mutta sen ei pitäisi olla ongelma.

Kuskin puolella sarja mahtui paikoilleen...

Ja on siellä ihan pienen pieni rako välissä. Ilman tiivistettä.  :P

Eiköhän tuosta saa kuitenkin tehtyä. Mä ajattelin eka siirtää rattiakselia niin paljon vasemmalle, kuin säädöt antaa myöten. (+viilalla vähän lisää) Niinkuin tässä legendaarisessa 25 vuotta vanhassa V8:n asennusoppaassa neuvotaan.  ;D

Jos ei sittenkään vielä tila riitä, niin jos tuon pakosarjan laipan hioo 1-2 astetta vinoon, niin sitten tuohon väliin tulee jo reippaasti rakoa.

Takalasiin ja takasivuikkunoihin tuli 50% kalvot. Just sopiva lievä tummennus mun mielestä.

Muuten oon tehnyt lähinnä johdotuksia, äänieristyksiä ja kasasin mustan sisäkaton paikoilleen.

MLS tiiviste ei paksu ole ja jos haluu millejä käyttöön ni pelkällä RTV toimii täysin kanssa.