Ford Transitin moottorit?

Aloittaja Toyopet, 14 kesäkuu, 2024, 12:39

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Sinä vain

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 18 kesäkuu, 2024, 21:54Tää näyttää sopivan transventtiiliin oivasti, tänään pongattu.

Papparaisen pihassa lahoaa tuommoinen vanhakoppainen.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Bantam

Itse en koskaan Yorkin hihnanvaihdon yhteydessä vaihtanut kuin vesipumpun ja kiristäjän ja taisi olla yleensä joka toisen hihnanvaihdon yhteydessä.


Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 18 kesäkuu, 2024, 23:24Itse en koskaan Yorkin hihnanvaihdon yhteydessä vaihtanut kuin vesipumpun ja kiristäjän ja taisi olla yleensä joka toisen hihnanvaihdon yhteydessä.


Yorkissa ei ole tuota "ylimääräistä" hihnapyörää, kun flekti on suoraan vesipumpun päässä.
Ja se kampuran stefa, eihän sitä kai taaksekaan vaihdeta mutta ehkä tähän vaihdan, kun on aika öljyssä.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Bantam

Eikös ne Transitit olleet Yorkin koneella vuoteen -99 saakka, siis 2,4D ja 2,5 DI, vai olenko ymmärtänyt väärin? Ja kyllä niissä minun viimeisissä Transiteissa tuo "ylimääräinen hihnapyörä" oli,  ei vaan tullut mieleenkään, että sekin pitäisi vaihtaa.  Itsekin jossain välissä vaihdoin -89 Transittiin takastefan kytkimen vaihdon yhteydessä, kun se vuoti niin paljon öljyä, että se kytkinvaijerin haitarikumi oli täynnä öljyä. Ravisti tietysti kytkinkin.

Toyopet

Niin samaltahan tuo 2.5tdi näyttää kuin 2.4 york, noin karkeasti.

Se flektin hihnapyörän alla oleva kotelo lienee öljypumppu ja flektille saa laakeria mutta se vaatii jonkulaista prässiä ensinnäkin hihnapyörän kiinnikkeen irti saamiseksi laakerin akselilta, tulee siis semmoinen pakettikokonaisuus, ja sitten tietty se laakeri irti siitä alukäikäleestä sekä samat hommat asentaen.
Jospa se nyt kestäisi edelleen.

3/8 tönäristä oli suoria eli 5kpl s-mutkalla.
Vasara...

No nyt olisi osat kasassa eli merkkejä kai pitäisi alkaa etsimään kohdalleen.
Kuva olisi kiva.

Venavälykset kai kylmänä 0.2/imu ja 0.3/pako?

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 26 kesäkuu, 2024, 22:38Niin samaltahan tuo 2.5tdi näyttää kuin 2.4 york, noin karkeasti.

Se flektin hihnapyörän alla oleva kotelo lienee öljypumppu ja flektille saa laakeria mutta se vaatii jonkulaista prässiä ensinnäkin hihnapyörän kiinnikkeen irti saamiseksi laakerin akselilta, tulee siis semmoinen pakettikokonaisuus, ja sitten tietty se laakeri irti siitä alukäikäleestä sekä samat hommat asentaen.
Jospa se nyt kestäisi edelleen.

3/8 tönäristä oli suoria eli 5kpl s-mutkalla.
Vasara...

No nyt olisi osat kasassa eli merkkejä kai pitäisi alkaa etsimään kohdalleen.
Kuva olisi kiva.

Venavälykset kai kylmänä 0.2/imu ja 0.3/pako?


Eikö oo apparin oven kun aukoo niin kynnyskotelossa lätkää missä välykset ym? Jos ei niin katon aamulla omasta
Sinä vain

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 26 kesäkuu, 2024, 23:06Eikö oo apparin oven kun aukoo niin kynnyskotelossa lätkää missä välykset ym? Jos ei niin katon aamulla omasta
Ei ole kuin massalätkä ja valmistenumero.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Bantam

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 26 kesäkuu, 2024, 22:38Niin samaltahan tuo 2.5tdi näyttää kuin 2.4 york, noin karkeasti.

Se flektin hihnapyörän alla oleva kotelo lienee öljypumppu ja flektille saa laakeria mutta se vaatii jonkulaista prässiä ensinnäkin hihnapyörän kiinnikkeen irti saamiseksi laakerin akselilta, tulee siis semmoinen pakettikokonaisuus, ja sitten tietty se laakeri irti siitä alukäikäleestä sekä samat hommat asentaen.
Jospa se nyt kestäisi edelleen.

3/8 tönäristä oli suoria eli 5kpl s-mutkalla.
Vasara...

No nyt olisi osat kasassa eli merkkejä kai pitäisi alkaa etsimään kohdalleen.
Kuva olisi kiva.

Venavälykset kai kylmänä 0.2/imu ja 0.3/pako?



Eiköhän se siellä kestä, kesti se mulla vaihtamatta ainakin 350t, sen jälkeen en osaa sanoa. 2,5:ssa on joitain osia vielä 2,4:sta ainakin niissä 80-luvun lopun versioissa, venttiilikoppa on sama, mutta tiiviste 2,4:ssa korkkia ja 2,5:ssa elastomeeria. Se takastefa, minkä vaihdoin -89 malliin. oli myös 2,4:sta, ostin ensin2,5:een, mutta se piti käydä vaihtamassa. Suosittelen laittamaan venakopan tiivisteen lisäksi silikonilla, ettei ala kytkin ravistamaan.


Varsinaisia merkkejä ei ole, vaan kone lukitaan yläkuolokohtaan rei'istä poranterien avulla. Vauhtipyörä 13mm ja rattaat muistaakseni 8mm.



Imuventtiilit 0,20mm
Pakoventtiilit 0,38mm.

Toyopet

Entinen stefa oli valettu moottorisilikonilla aika hyvin paikalleen.
No nyt tiedän miksi.
Paikalleen laittaessa on oltava hyvin tarkkana näköjään, kun se alumiinin reunus ei ole koko stefan osalta tasainen eli 3/4 kierrosta on jo menossa kopan sisässä, kun 1/4 kierros tarraa kiinni reunaan ja kerran kopautat väärään kohti...

Näyttäisi, että Suonenjoella olisi lähin stefa nettikauppojen mukaan. Täytyy soitella Ä:kelle ja ehken muuallekin, olisiko kellään hyllyssä uutta.

Tuumamittainenhan tuo on mutta liekö käytetty missään muussa.
2.1/8"x3.3/8"x3/8"

Venavälykset säädetty sentään.

Tuota kampiakselin lukitusta katselin, on aika ikävässä paikassa, kun en sitä edes nähnyt.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Bantam

Mulla siinä -89:ssä oli tosiaan 2,4 takastefa, mikä ei ollut kierrettävä. Alkuun tilasin 2,5:n stefan ja sehän ei sopinut ollenkaan.

Sieltä startin luota se reikä pitäisi löytyä. Ja sopikohan 12mm paremmin, joku tuumakoko.

Toyopet

Täytyy tutkia, maanantaina saa vasta uuden stefan, ei viitsi Suonenjoelle ajaa hakemaan, vaikkei olekaan kuin kolmen vartin matka mutta maanantaina saa tuosta likempää.

Tuossa on joku anturi siellä startin vieressä vauhtipyörälle, lieköhän se siitä reiästä tarkoitettu? Polttoaineputsari on niin hyvin edessä ettei meinaa nähdä.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Bantam

Muistaakseni startista muutama sentti oikealle valkoisen muoviropun alla.

e. Joo, on se vähän muuttunut, mutta siitä se löytyy, Kyrpovin postaama video, n. 9.40 kohdalta. Tyyppi selittää, että turbo-malleissa siinä on kampuran nopeusanturi.

Toyopet

Justiin siinä ja millään ei mahdu taas irrottamaan anturia...
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Toyopet

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39