Tämän vuosituhannen LS moottorit

Aloittaja rb, 14 helmikuu, 2020, 11:55

« edellinen - seuraava »

sössö

Lisäksi näissä on ollut "casttech" valama kansi joka halkeaa. Ollut joskus vuosina 2000-2008 tai jotain vastaavaa. Netistä löytyy myös gm tiedote asiasta, googlesta vaikka "vortec casttech head" tai vastaavilla sanoilla.

Tossa joku kuva:

Paskaa on siis liikkeellä, varovainen saa olla jos meinaa laittaa "paketista ajoon" eikä ole valmistautunu uusimaan kansia, mäntiä yms!!

rb

Kiitos sössö.

Kyl noita moottoreita näyttää maailmalla olevan, joten täytyy kiertää noi vuosimallit.

tukkijulli

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 14 helmikuu, 2020, 21:50Jep.

Vähän sama kuin vertaisi 15 litraisen Cumminsin 500hv tehoa 500hv pikkulohkon tehoihin..  ;D
Ei mitään jakoa..

Onneks tuolla Impilä ei ole niin kiire mihinkään. Käyttöominaisuudet ratkaisee enemmän. :o
Tuossa 15 litrasessa ei voima riitä ku tepoilin paarissa.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: tukkijulli - 17 helmikuu, 2020, 11:17Tuossa 15 litrasessa ei voima riitä ku tepoilin paarissa.
Voimaa QSX15:ssa oli ihan riittävästi jyrässä, mutta kun se levitti liikkuvat pitkin koneen kantta 1500h mennessä.. ::)  :-1:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

kuutio

Kehukaas ny näitä LSsiä vielä lisää.. :o
Mulle saattaa tulla vaihdossa yks lootavammanen fleetside... ja just tämmönen ls kone ja nykyaikanen loota- swappipäivitys kummitellu mielessä jo pitempään, sopivaa hylsyä ootellu kohdalle

Hankintapaikkoja?
All work and no play makes Jack a dull boy.

Stige

Lainaus käyttäjältä: sössö - 17 helmikuu, 2020, 03:16Lisäksi näissä on ollut "casttech" valama kansi joka halkeaa. Ollut joskus vuosina 2000-2008 tai jotain vastaavaa. Netistä löytyy myös gm tiedote asiasta, googlesta vaikka "vortec casttech head" tai vastaavilla sanoilla.

Tossa joku kuva:

Paskaa on siis liikkeellä, varovainen saa olla jos meinaa laittaa "paketista ajoon" eikä ole valmistautunu uusimaan kansia, mäntiä yms!!

Tommoset kannet löytyy iteltäki, saapi nährä. Ei oo vielä ainaskaa mikää ollu mokskiskaa vaikka ahot käyny 1.8 bar hetkellisesti max.

Anza

http://www.gen3performance.fi/

Tuolta gen3 pervoilta tuli LM7 pelkkä alakerta ja Vaasasta (Nettivaraosan ilmoitus) hain LQ4 lohkon. Molemmat moottorit aihioita.

Nippelitietoa aiheeseen.
- Ensimmäisissä LQ4 1999 vuodelta on ainoana rautaiset kannet ja n.10mm lyhyempi kampura, kuin muissa uudemmissa gen 3-4 koneissa.
Vuoden -99 LQ4 pitäisi sopia vanhan liiton vaihteisto ilman kampuran välilaippoja ja noihin uudempiin sopii mikä vaan vaihteisto ja vanhempi vaihteisto kampuran välipalan kanssa. Aiheeseen kannattaa tutustua, jos moottori ja vaihteisto on eri vuosimallia.

-4.8 ja 5.3 on sama lohko. Poraus on sama, mutta isku eri. Eli 4.8 moottorista saa 5.3l kampuran ja veivit vaihtamalla.
Männän puristuskorkeus on melko sama.
Taas toisaalta 4.8 kampuralla pitäisi pystyä destroukkaamaan vaikka LS3.

Kampiakseli 5.3 - 5.7 ja 6.0 on sama isku, mutta kampurassa tasapainotus tietysti eri ja gen 3-4 on kampiakselin asennon tunnistus erilainen.


4.8 on flat top männät ja 5.3 on kuopat männissä. Joten 5.3 moottoriin saa korkeammat puristukset 4.8 männillä. Rockautosta hyperneuttiset ei oo kovin kalliit.

Gen 4 moottoreissa on uivilla tapeilla ja lukkorenkailla männät veiveissä. Gen 3 männät puristesovitte. Näitä gen 4 sisuskaluja pidetään hieman kestävämpinä.

"Big bang theory" jossa vakio sisuskaluista on laboratorio olosuhteissa huimat tehot turbottamalla. Uskoo ken haluaa. https://www.hotrod.com/articles/hrdp-1109-stock-gm-ls-engine-big-bang-theory/


L33 5.3 täysalumiinimoottori taitaa olla vakiona tehokkaimmasta päästä (pikkumoottoreista). Siinä flat top männät ja 243 valunron kannet.

Alsamoottori vakiona hyvä, mutta ei kärsi porata kovin paljoa, eikä kovin hyvä ahtamiseen. Rautalohkosta kestää ahtoja paremmin ja vapaammin porattavissa.

Imusarjat sopii ristiin Trukkimoottoreissa kunhan imukanavan muoto sama. Truck imusarja on ruma, mutta hyvä vääntö. LS1 tai LS2 musarjat sopii ristiin 4.8-5.3-5.7-6.0 moottoreista, eli katedraalin malliset imukanavat käy ristiin.

Samoin sylinterikannet sopii ristiin, paitsi 6.2l LS3 moottorin kannet käy 6.0 litraiseen moottoriin, mutta ei pienempiin. LS3/ L92 6.2 moottoreissa rectangular (neliskanttinen) muoto imukanavassa, joka ei sovi yksiin katedral mallisten kanavien.

En oo moottoreita vielä kasaillu, mutta lueskellu kirjoja ja netin palstoja. Joten kirjoitus on suuntaa antava.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Anza

Tuosta omasta 5.3l LM7 lohkosta yritän kasailla L33 tyylistä konetta budjetilla. https://www.onallcylinders.com/2018/04/19/l33-engine-specs-performance-bore-stroke-cylinder-heads-cam-specs/

Reseptinä 4.8 hyperneuttiset flat top männät uivilla veiveillä ja 243 kannet. LS2 tai truck imari ja rockauton melling MTC-8 nokka. Tavoite ois 9.5 -10 puristukset ja vääntävä kone vaikka pickupin keulille.
Moottorin ohjausta varten 411 pcm.

LQ4 lohkoon löysin ebaysta käytetyt takomännät. Uudet scatin I-beam veivit summitilta ja suomesta LS3/L92 kannet imarin kanssa. LS2 nokka on hyllyssä. LS3 kannet herää kait kierroksilla vasta, joten tästä olis kiva rakennella viritetympi versio.

Suuttimia on jotain käytettyjä sarjoja tullu imusarjojen mukana, mutta hommasin myös kokeeksi pari sarjaa ebaystä kiinalaisia. Ajattelin että jos niistä matchäis sumuttelemalla symmetrisen sarjan. Nämä jotain etanolin syöttöön tarkoitettuja, eli bensasuuttimia isommalla tuotolla.




Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Mikkis83

Missäs näistä koneissa nyt olikaan se etusumpullinen öljypohja?
Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

Gary Grand

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Mikkis83

Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

Mikkis83

Onkos tuo peruslohko sit sama kaikissa kokoluokissa?
Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Mikkis83 - 15 helmikuu, 2021, 09:43Onkos tuo peruslohko sit sama kaikissa kokoluokissa?
Alapinta on kaikissa samoilla muodoilla ja reijillä.
Jos et 8.1 litraista ota.. :))
Se on ISOlohko. :o
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Mikkis83

No se 5.3l, onko se nyt LM7, on pyöriny mielessä. Ja justiisa ton ölppäoohjan tautta, ni ei tarviis sit niihin kaa taistella.

E: ja laittokos se rb sit jotain tohon omaansa, kun kerta on nyt työn alla?
Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

Gary Grand

Nii siis tarkennuksena vielä:
4.8/5.3/5.7/6.0/6.2 gen3 ja gen4 käy kaikkiin samalla lailla öljypohjat ristiin.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement