Ilmatyynyt, hydrokopterit ja muut kummalliset kulkineet

Aloittaja Nikuzai, 15 elokuu, 2024, 23:12

« edellinen - seuraava »

Nikuzai

# Siirretty muutamia viestejä toisesta ketjusta.. T. YP

Lainaus käyttäjältä: LPR - 15 elokuu, 2024, 16:57Näkyyhän tuo järvelläkin. Sään lämmetessä -20:sta nollaan lömpölaajenema työntää jäätä muistaakseni n. 10 cm rannalle, jos on 100 m pitkä järven selkä. Jos ei pööse nousemaan rannalle, on jäässä kova paine, mikä lopulta muodostaa railon.


Se on erikoinen kokemus kun railo tulee järven selkää ja menee jalkovälistä rantaan

En osaa kuvailla sitä ääntä enää, mutta ekaa kertaa koira meni rannalle jäältä vapaa ehtoisesti  ;D

LPR

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 15 elokuu, 2024, 23:12Se on erikoinen kokemus kun railo tulee järven selkää ja menee jalkovälistä rantaan

En osaa kuvailla sitä ääntä enää, mutta ekaa kertaa koira meni rannalle jäältä vapaa ehtoisesti  ;D
Pari kertaa on ollut yllättävä railo edessä. Ei ole jäät nousseet pystyyn vaan toinen puoli on painunut jään alle. Sitten se alle painunut sulaa veden alla, niin onkin muutaman metrin levyinen sula jäässä. Muutaman kerran ole kelkalla yli ajanut sellaisesta. Kaikin pahin on, kun sen päälle tulee muutaman sentin jää ja vähän lunta ja sitten joku pilkkihenkilö kävelee tai hiihtää siihen.

Samoihin paikkoihin nuo tulee. Yhden paikan tiedän, mihin tulee joka talvi tuollainen päöllekkäin oleva railo ja pariin paikkaan sillein, etyä jäät nousee pystyyn seinämäksi. Muutamien kymmenien metrien tarkkuudella samassa paikassa joka talvi keskellä isoa selkää.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: LPR - 15 elokuu, 2024, 23:43Pari kertaa on ollut yllättävä railo edessä. Ei ole jäät nousseet pystyyn vaan toinen puoli on painunut jään alle. Sitten se alle painunut sulaa veden alla, niin onkin muutaman metrin levyinen sula jäässä. Muutaman kerran ole kelkalla yli ajanut sellaisesta. Kaikin pahin on, kun sen päälle tulee muutaman sentin jää ja vähän lunta ja sitten joku pilkkihenkilö kävelee tai hiihtää siihen.

Samoihin paikkoihin nuo tulee. Yhden paikan tiedän, mihin tulee joka talvi tuollainen päöllekkäin oleva railo ja pariin paikkaan sillein, etyä jäät nousee pystyyn seinämäksi. Muutamien kymmenien metrien tarkkuudella samassa paikassa joka talvi keskellä isoa selkää.


Kerran muksuina ockelilla ajettiin tollasesta järven selällä yli. Mistään ei nähny et moinen on edessä,
 onneksi tultiin alas kun melkeen ockelin penkin korkunen oli se jään reuna ja luonnollisesti lumessa


Joskus itekkin kelkkaillu sulasta yli, puhdas sula menee vielä kevyesti, mutta sellainen sohjoontunu pakkautuu telansisälle ja melko nopeesti loppuu vauhti ja voima kelkasta.

Tuttu ajo tollaseen sohjokohtaan ja melko kiireellä sai lapata sohjot telastosta pois samalla ku tuttu piti kierroksia et matto liikkuu koko ajan.
Ei hirveen pitkään kestäny ku jääty kiinteeksi se alijäähtyneenä ollu sohjo. Osan joutu vielä kirveellä hakkaamaan irti et sai maton pyörimään myös kuorma päällä

LPR

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 16 elokuu, 2024, 00:45Kerran muksuina ockelilla ajettiin tollasesta järven selällä yli. Mistään ei nähny et moinen on edessä,
 onneksi tultiin alas kun melkeen ockelin penkin korkunen oli se jään reuna ja luonnollisesti lumessa


Joskus itekkin kelkkaillu sulasta yli, puhdas sula menee vielä kevyesti, mutta sellainen sohjoontunu pakkautuu telansisälle ja melko nopeesti loppuu vauhti ja voima kelkasta.

Tuttu ajo tollaseen sohjokohtaan ja melko kiireellä sai lapata sohjot telastosta pois samalla ku tuttu piti kierroksia et matto liikkuu koko ajan.
Ei hirveen pitkään kestäny ku jääty kiinteeksi se alijäähtyneenä ollu sohjo. Osan joutu vielä kirveellä hakkaamaan irti et sai maton pyörimään myös kuorma päällä
Jääteliin on joskus pimeässä joutunut melko jarrutuksen tekemään. Ja railosta tai muusta sulasta on yli menty monesti, on ollut tehokas urheilukelkka, niin ei ole ollut ongelmaa.

Ja kerran otin kunnon lennot, kun joku ääliö verkkomies oli nostanut avannon jäät jään päälle, eikä tyrkännyt alle. Ja oli ottanut verkon pois ja merkkihavut, mutta jäämöykky oli jään päällä. Oli tuiskuttanut, ja lumen alla oli jäälohkare. Oli sellainen keli, että oli lumeton jää ja 15-20 metrin välein tuiskupatti. Ehkä 15 m oli kelkka ilmassa, n. 80 km/h vauhdissa ja hyppäsin pois kyydistä, kun kelkka oli kääntynyt ilmassa 90 astetta poikittain ja kyljelleen. Katselin sitten jään pinnassa, kun ET Jammu pyöri arviolta 5-10 kertaa katon kautta ympäri. Stonga vääntyi ja tuulilasipleksi irtosi ja koppaan tuli muutama halkeama. Leuka edeltä tulin jäähän, tietenkin lumettomaan kohtaan. Onneksi oli umpikypärä, muuta ei käynyt, kuin kypärän leukasuoja niittasi veret nenästä. Isä ei tiedä vieläkään, olin 13 tai 14 v. silloin.

Jollain vanhalla raskaalla työkelkalka ihan normaalisti jäälle nouseva vesikin on tuskien taival. Monesti olen lapioinut ja nostellut kelkkaa. Onneksi nykykelkoilla ei ole iso ongelma. Maavarat ja tehot sekä maton kuviointi on suurentunut, niin ei jää niin helpolla kiinni. Astinlaudoista ja koneen altahan ne jää kiinni, kun maavara ei riitä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 elokuu, 2024, 02:18Jääteliin on joskus pimeässä joutunut melko jarrutuksen tekemään. Ja railosta tai muusta sulasta on yli menty monesti, on ollut tehokas urheilukelkka, niin ei ole ollut ongelmaa.

Ja kerran otin kunnon lennot, kun joku ääliö verkkomies oli nostanut avannon jäät jään päälle, eikä tyrkännyt alle. Ja oli ottanut verkon pois ja merkkihavut, mutta jäämöykky oli jään päällä. Oli tuiskuttanut, ja lumen alla oli jäälohkare. Oli sellainen keli, että oli lumeton jää ja 15-20 metrin välein tuiskupatti. Ehkä 15 m oli kelkka ilmassa, n. 80 km/h vaihdissa ja hyppäsin pois kyydistä, kun kelkka oli kääntynyt ilmassa 90 astetta poikittain ja kyljelleen. Katselin sitten jään pinnassa, kun ET Jammu pyöri arviolta 5-10 kertaa katon kautta ympäri. Stonga vääntyi ja tuulilasipleksi irtosi ja koppaan tuli muutama halkeama. Leuka edeltä tulin jäähän, tietenkin lumettomaan kohtaan. Onneksi oli umpikypärä, muuta ei käynyt, kuin kypärän leukasuoja niittasi veret nenästä. Isä ei tiedä vieläkään, olin 13 tai 14 v. silloin.

Jollain vanhalla raskaalla työkelkalka ihan normaalisti jäälle nouseva vesikin on tuskien taival. Monesti olen lapioinut ja nostellut kelkkaa. Onneksi nykykelkoilla ei ole iso ongelma. Maavarat ja tehot sekä maton kuviointi on suurentunut, niin ei jää niin helpolla kiinni. Astinlaudoista ja koneen altahan ne jää kiinni, kun maavara ei riitä.
Tollanen kelkka sopis mulle. Kun löytäs sopevaan hintaan käytetyn.

En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 elokuu, 2024, 02:32Tollanen kelkka sopis mulle. Kun löytäs sopevaan hintaan käytetyn.


Keveys on etu, mutta ei ole tehoa. Jos on paksua upottavaa lunta tai sohjoa, niin mikään muu ei auta kuin voima ja korkea harja matossa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 elokuu, 2024, 02:40Keveys on etu, mutta ei ole tehoa. Jos on paksua upottavaa lunta tai sohjoa, niin mikään muu ei auta kuin voima ja korkea harja matossa.
Hydrokopterihan se paras olis, niinku yhellä mökkinaapurilla... Mutta jos toikin pysyy lumen päällä yhden henkilön kuormalla, niin sillä vois välttää vesijään.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 elokuu, 2024, 02:43Hydrokopterihan se paras olis, niinku yhellä mökkinaapurilla... Mutta jos toikin pysyy lumen päällä yhden henkilön kuormalla, niin sillä vois välttää vesijään.

Ilmatyyny...
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 elokuu, 2024, 03:09Ilmatyyny...
Vaikee ohjattava.
Pulkkamallin alustalla oleva hydrokopteri reilusti simppelimpi. Ollu kyllä todo listalla pitkään, mutta tais mennä aika ohi... Vittu ehi enää mitään tehä.

En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 elokuu, 2024, 03:13Vaikee ohjattava.
Pulkkamallin alustalla oleva hydrokopteri reilusti simppelimpi. Ollu kyllä todo listalla pitkään, mutta tais mennä aika ohi... Vittu ehi enää mitään tehä.


Saatan tietää ilmatyynyprojektin tai sitten en. Voin kysyä, jos kiinnostaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 elokuu, 2024, 03:13Vaikee ohjattava.
Pulkkamallin alustalla oleva hydrokopteri reilusti simppelimpi. Ollu kyllä todo listalla pitkään, mutta tais mennä aika ohi... Vittu ehi enää mitään tehä.


Sellaisia rajan vanhoja alumiinisia Roverin kasilla olevia hydroja on välillä ollut myynnissä. Niissä on taitettavat pyörätkin, niin voi maihin ajaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 elokuu, 2024, 03:14Saatan tietää ilmatyynyprojektin tai sitten en. Voin kysyä, jos kiinnostaa.
Sen verran oon perehtyny ilmatyynyihin, ettei kiinnosta. Liian hankala monestakin syystä.

En varmasti oo.

LPR

Jatketaan täällä noista kelirikkokulkineista ja vastaavista, ettei sotketa muita ketjuja.

@HendriXXX voi siirtää tänne matsupitsuketjun rönsyt, jos katsoo aiheelliseksi.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

HendriXXX

Jaa, vituiksihan se viestien siirto meni. No se on nyt näin.
Prkle..

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 elokuu, 2024, 02:18Jollain vanhalla raskaalla työkelkalka ihan normaalisti jäälle nouseva vesikin on tuskien taival. Monesti olen lapioinut ja nostellut kelkkaa. Onneksi nykykelkoilla ei ole iso ongelma. Maavarat ja tehot sekä maton kuviointi on suurentunut, niin ei jää niin helpolla kiinni. Astinlaudoista ja koneen altahan ne jää kiinni, kun maavara ei riitä.

Joskus meinasin forestfox;illa ajellessa et teettäis eteen tolppien alapäähän 20cm korotuspalat ja samaten telastoa siirtäisi alemmas sen 20cm

En jaksa uskoa, et se kaatuisi sen helpommin tai huonommin vaikka ois ollu korotettu, kovalla reitillä korkudella ei ole merkitystä ja umpisessa mönkiessä kuitenkin piti seisoa tai kaatua hankeen


Melkeen järestään kun astinlaudoistahan se oli kiinni mikä oli se yleisin miten jäädä kiinni.
Piti kaivaa astinlautojen alta sen lapion terän leveyden verran ja kuntta pölähti lähtiessä

Yhen kerran jopa lapioin ihan kolon nähdäkseni kuin kaukana maasta kelkka on jumissa

Lappalaiset tiesi kertoa, että takarunko menee veteläksi jos leikkaa astinlaudat pois silleen et jättää eteen vaan jaloille paikat


Oikeen pitkälle jossois vieny tota korotus hommaa, edessähän se ois ollu 2 pulttia, jatkotappi pois ja suksi paikalleen
Taakse ois pitäny joko porata uudet reiät keskikiinnitykselle tai jonkinlainen linkku systeemi tehdä ja vaikka saksitunkki mukaan joka maton ja telan väliin