Chevyn 283 vaiko 305?

Aloittaja Pumba, 12 joulukuu, 2024, 10:01

« edellinen - seuraava »

Mudracer

Totta, en omista yhtään paskaa mitä pitää haukkua vuodesta toiseen.
X

sössö

silti suu tuntuu tässä aiheessa kovasti käyvän vaikka mitään alottajan esittämiin vaihtoehtoihin relevanttia sanottavaa ei ole, vai onko sulla nyt joku näistä?

283+PG
283+TH200
305+PG
305+TH200

Mudracer

X

Toyopet

Tuo jankkaaminen nyt on turhaa, tavallisessa cruisailuajossa nuo kaikki toimii.

Kyllähän th2004r on ihan toimiva kampe ja näyttää kestävän vakiona lankkukylkiversiona myös pikkuisen piristetyssä kokoonpanossa.

Vaikka harvalla perävälityksellä pitkäksi välitetty ylivaihde, kuten th2004r:ssä on, ei ole ihan paras "pienen" koneen kanssa. On siinä kuitenkin se keppi, että voi ajella vaikka vaan kolmella vaihteella, jos nelonen on liikaa. Silti taitaa olla käyttökelpoisempi kuin se powegliden 2-vaihdetta. Luulisi ainakin liikkeellelähtöjen olevan kevyempiä.

Se,että kumpi kone sitten on parempi, periaatteessa se 283 hyötyy myös, jos lootan välitykset ovat paremmat.

305:t eivät ole geneerisiä, vaan niissä on eroja sen suhteen, mistä ne on lähtöisin ja vuosimalli vaikuttaa myös. Ja onko se sitten vakio, vai tehty jotain?

Tehoskaalakin niissä on, kun joku nössöin california-malli on 125hv ja pirtsakimmat aavistuksen päälle 200heppaa.
Ja tuon ikäisessä voi virityksiä vielä tehdä miettimättä päästörajoja, kyllä noistakin saa hönkää kohtuudella ulos.

Ei kai se 283:kaan mikään huono ole.
Mutta ei kai tähän pysty ihan absoluuttista totuutta edes kertomaan.

Ja Ilmavirran Mika osaa varmasti tehdä th2004r lootan mutta ehtiikö nykyisellään.
Mutta taitaa onnistua myös @Camino79  ::)
Ei olisi mahdoton matka.



Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Mudracer

Tää lankku jonka mainitsin on alle 200donaa ajettu ja odottaa sisustan osia ja sen jälkeen museointia. Kone avattiin sen takia kun öölit tuli joka lävestä ulos. Ainoa "viritys" oli sellainen että sattu löytymään halvalla std kokoiset flat top männät ja lohkotasot höylättiin nollaan, nokka on rokin listalta tilattu stock replacementti eli täysin vakio.
Tässä on vakiona huimat 165 kaakkia mutta käytännössä kyllä lähemmäs 200 ja nyt ehkä yli kun kulku on senverran vaivatonta.
X

Pumba

Tämähän aukaisi ihan mukavasti keskustelua.

Itse en osaa sanoa, että kuinka suuri olisi ero 200 / 700 laatikon välillä normaalissa ajossa ja miksi juuri tuo 200 on joidenkin mielestä paska?!? Tuo laatikko joka on nyt osina niin on ainakin edellisellä käyttäjällä kestänyt melko rajua käyttöä ainakin kaksi kesää ja antautui nyt todennäköisesti yhden öljykanavan tukkeutumisen takia. Kumia on poltettu useammat parit ja Himoksellakin oltu ihan palkintosijoilla asti.  :D

Välitys tuossa omassa autossa on todennäköisesti 3.08 tai 2.73, pitää tutkia tarkemmin kun löytyy riittävästi motivaatiota alkaa touhumaan tuota vanhaa konetta irti.

Todennäköisin vaihtoehto taitaa kuitenkin olla se, että vanha 283 nousee tallin nurkkaan odottamaan lopullista tuomiota ja ainakin ensi kesä ajellaan remontoidulla 305:lla ja luultavasti PG:llä. Vähän meinaa pussihousuttaa ja tekisi mieli kuitenkin remontoida se 283 ja päivittää samalla vähän sisuskalujen osalta.

Kuten jo aiemmin todettu, niin tässä haetaan vaan käyttömukavuutta ja luotettavasti toimivaa tekniikkaa. Mitään rakettia tuosta autosta ei ole tulossa, mutta lisää voimaa ja vääntöä siihen vähän kaipaa. Juutuubia selailleena näyttää, että kyllä 283/305 saadaan hönkimään myös sen 300-500 heposta ulos jos niin haluaa.  :)

LowCrow

Lainaus käyttäjältä: Pumba - 18 joulukuu, 2024, 08:11Tämähän aukaisi ihan mukavasti keskustelua.

Itse en osaa sanoa, että kuinka suuri olisi ero 200 / 700 laatikon välillä on normaalissa ajossa ja miksi juuri tuo 200 on joidenkin mielestä paska?!? Tuo laatikko joka on nyt osina niin on ainakin edellisellä käyttäjällä kestänyt melko rajua käyttöä ainakin kaksi kesää ja antautui nyt todennäköisesti yhden öljykanavan tukkeutumisen takia. Kumia on poltettu useammat parit ja Himoksellakin oltu ihan palkintosijoilla asti.  :D

Välitys tuossa omassa autossa on todennäköisesti 3.08 tai 2.73, pitää tutkia tarkemmin kun löytyy riittävästi motivaatiota alkaa touhumaan tuota vanhaa konetta irti.

Todennäköisin vaihtoehto taitaa kuitenkin olla se, että vanha 283 nousee tallin nurkkaan odottamaan lopullista tuomiota ja ainakin ensi kesä ajellaan remontoidulla 305:lla ja luultavasti PG:llä. Vähän meinaa pussihousuttaa ja tekisi mieli kuitenkin remontoida se 283 ja päivittää samalla vähän sisuskalujen osalta.

Kuten jo aiemmin todettu, niin tässä haetaan vaan käyttömukavuutta ja luotettavasti toimivaa tekniikkaa. Mitään rakettia tuosta autosta ei ole tulossa, mutta lisää voimaa ja vääntöä siihen vähän kaipaa. Juutuubia selailleena näyttää, että kyllä 283/305 saadaan hönkimään myös sen 300-500 heposta ulos jos niin haluaa.  :)

Niin, onkos tämä nyt se CVY-31 impala?
Rs46 Crown, Rs41 Crown, Rs56 Crown x2, Ms53 Crown, Ln40 Hilux, Jzs160, Caprice stw, 38 plymouth

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: Pumba - 18 joulukuu, 2024, 08:11miksi juuri tuo 200 on joidenkin mielestä paska?!?

Hyvä kysymys ja nää paskaksi haukkajat ei taida itekkään tietää. Vakion ja pikkasen fiilatunkin koneen perään toi on kuitenkin parempi kuin hyvä.
X

Camino79

Kait se 200r4 toosan suurin murhe on pitkä ykkönen... plus että itellä ei se takasprägi kestäny ykän perässä rääkkiä syystä x, mutta vielä mä meinasin sen elvyttää ajoon kunhan jaksan, ehdin ja on motia. Koska syskokalin kitillä ja hd-kamoilla se on kyllä ollu ehdottomasti paras aski käytökselleen mitä mulla on ollu  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

ja kaikenlaiset jumivat lukkoturbiinin solenoidit on kohtalaisen suolesta ja vakiokunnossa joko täyskaasulla hyvä tai normi ajossa hyvä, molemmissa ei. Vanhemmiten myös vaijeria saa olla kirraamassa koko ajan, hitaita ollu järjestään selailemaan vaihteita. Ei ole näitä ongelmia jonkun th400, C6 tms. oikeen toosan kanssa. Vaikuttaa kyllä saasteajan säästämällä tehdyltä viritelmältä tämäkin niinkun moni muukin ton ajan tuotos. Saas nähdä millasen tosta farmariin tehdystä toosasta sain aikaseksi. Syskokalin shift kitti näytti parantavan nopeilla testeillä käytöstä huomattavasti vakioon verrattuna.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pumba - 18 joulukuu, 2024, 08:11Välitys tuossa omassa autossa on todennäköisesti 3.08 tai 2.73, pitää tutkia tarkemmin kun löytyy riittävästi motivaatiota alkaa touhumaan tuota vanhaa konetta irti.
2.73 voi olla liian pitkä välitys ylivaihtelle. 3.08 on varmaan kesänopeuksille ok.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 18 joulukuu, 2024, 20:59Kait se 200r4 toosan suurin murhe on pitkä ykkönen...  :thinking:
Se on lyhyt se ykkönen kuitenkin, jos vaihtoehtona on pg  ;)

Lainaus käyttäjältä: sössö - 18 joulukuu, 2024, 23:132.73 voi olla liian pitkä välitys ylivaihtelle. 3.08 on varmaan kesänopeuksille ok.
No olds-moottoristen perässä 2.73 ja th2004r on ollut ihan tehtaan valinta.
Onhan se ylivaihde vähän pitkähkö, 80km vauhdissa 235/75r15 tai vastaavan korkuisella renkaalla kierroksia on ~1000rpm mutta osaa se vaihtaa pienemmälle tarvittaessa.

Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 18 joulukuu, 2024, 23:52Se on lyhyt se ykkönen kuitenkin, jos vaihtoehtona on pg  ;)
No olds-moottoristen perässä 2.73 ja th2004r on ollut ihan tehtaan valinta.
Onhan se ylivaihde vähän pitkähkö, 80km vauhdissa 235/75r15 tai vastaavan korkuisella renkaalla kierroksia on ~1000rpm mutta osaa se vaihtaa pienemmälle tarvittaessa.


tämä tehtaan valinta on just niitä ton ajan surkeimpia ja epätoivosimpia yrityksiä säästää bensaa. 3+ perävälityksellä muuttuu ihan kelvolliseksi nekin eikä kulutus muutu mihinkään. En tiedä jaksaisiko joku vähän prepattu kone mennä kunnolla tolla n. 1000rpm. varmaan se vakiokin jollain aavikolla  on jaksanut tms. ihan tasasella.

Anza

Mulla oli Challengerissa alkujaan kasivarttinen perä 2.7x välityksellä. Isolohkon vaihto ei juuri tuonu iloa. Kiihdytykset oli sellasia kuminauhan venytyksia ettei paikaltaan oikein ollu lähdön tuntua, mutta sit vauhtia se tuntu kyllä kelaavan.

Remontoitiin kaverin kaventama 8¾ alle lukolla ja 3.23 välityksellä, mutta sillä en koskaan ehtiny ajelemaan. Vaihteistona oli alunperin 904 ja sit 727 noissa kiihdytyskokeiluissa.

Mudracer

Kyllä 200R4 kirstussa on lyhyt ykkönen jos verrataan 3-vaihteisiin, vain tavis 200 ja A-999 plootikoissa on yhtä lyhyt.
X