Chevyn 283 vaiko 305?

Aloittaja Pumba, 12 joulukuu, 2024, 10:01

« edellinen - seuraava »

Pumba

Talven aikana pitäisi tehdä päätös millä kokoonpanolla jatkaa ensi kesän cruisaamista.

Mitä itse tekisit ja miksi?

Tilanne on tämä:

283+PG
Autossa on kiinni oletettavasti alkuperäinen 283 -> 195hp versio. Powerpack kannet + quadrajetin 2 jet + HEI jakaja ja laatikkona PG.
Paketti toimii kaikinpuolin oikein hienosti, mutta kone tiputtelee melko reilusti jo öljyä allensa ainakin takastefasta. Jos matkamittaria on uskominen niin tekniikalla ajettu noin 80tkm.

Eli alkuperäisen koneen nostaminen pois ja vähintäänkin alakerran tiivisteiden vaihtaminen..


Tai:

305+PG/TH200-4R
Tallin nurkassa olisi vaihtoehtona 80 luvun 305, joka on rengastettu, laakeroitu ja nokka + jakopää vaihdettu. Tähän on myös edelbrokin aluimari ja 600cfm edelbrokin kaasutin. Kaveriksi tälle joko tuo PG tai mahdollisesti TH200-4R, joka on tällä hetkellä palapeli..

Tavoitteena olisi vain saada mahdollisimman mukava käyttöpeli jolla ruisailla. Laatikon vaihto kiinnostaisi joka tapauksessa lisävaihteiden takia, koska matkaakin tulee ajeltua..

Ja tässä mennään myös melko budjetilla, joten 283 täysremppa tai virittäminen ei ole vaihtoehto.

Mitä tehdä..
283+PG
283+TH200
305+PG
305+TH200??

Auto =  -65 Impala, sikäli sillä mitään merkitystä tässä tapauksessa..

PS. Missä hinnoissa tuommoisen TH2004R remppaaminen on ja kuka osaa tehdä?

Kustom STW

305+TH2004R ois oma valintani.

Kustom STW

TH2004R remppoja ainakin @Mudracer tainnut täältä foorumilta tehä?

Anza

Jos noin vähän ajettu 283, niin mä vaihtaisin vaan tiivisteet, myisin sen 305 ja sillä rahalla remppaisin th200. Jäis vielä alkup. pg hyllyyn eläkepäiviä varten. 

sössö

305 on niin ankee kone, että pitäisin alkuperäsen ja vaihtaisin tiivisteen. Toosanakin pitäisin pgn jos perävälitys on luokkaa 3, kun se th200r4 aika kuppanen tuotos. Sellasen pystyy kyllä itse remppaamaan ihan hyvin jos jostain syystä semmosen tahtoo. Turbiinilukolle pitää tehdä vaan ohjaus

NonSenCe

aika vaikea valinta muuten.

jos se 283 on muuten hyvässä kunnossa ja pirteä, niin ehkä silti pitäisin sen paikallaan ja sen perään tuo ylivaihde laatikko. se voi olla ärhäkämmän tai pirteemmän olonen cityssä heti, kun ykkönen paljon jyrkempi kun PGssä (n.1.8 vs 2.7).

sekin ylivaihde asia tosin riippuen tietenkin kuinka harva se perävälitys siinä autossa on.. jos on matala 2, niin voi mennä vähän liiankin raskaaksi se ajeleminen ylivaihteella kun kierrokset jää liian matalaksi pienelle koneelle matkavauhdissa.

eli riittääkö vääntö alakierroksilla mukavan vääntävään kulkuun vai ei. voi olla kovin hengetön just väärässä nopeuksissa kun yrittää tyhjäkäynniltä esim. ohituskiihtyvyyttä löytää. ja jokaselle koneelle on se oma optimi kierrosluku missä se tykkää olla, hyvän teho-vääntö suhteen kohdalla missä se kuluttaa vähän ja vähän isommilla kierroksilla se kone herää helposti vauhtiin. joten silloin se vähän isompi 305 jonka vääntökäyrää on paremmin tehtaalta suunniteltu toimimaan matalilla kierroksilla voi olla ylivaihdelaatikon kanssa parempi vaihtoehto.

305sessa on pidempi isku, enemmän alavääntöä kai kuin 283 joka enemmän kierroskone? ja onko kannet lyijybensalle sopivat tossa 283sessa jo vai tarvisko käyttää lisäainetta? (ja bonusta on jos se 305 on jo valmiiksi rempattu.)

eli jos autossa on joku lähellä tai kolmosella alkava perävälitys, esim 3.08 tai isompi niin se ehkä vasta alkaisi olemaan sopiva loppuvälitys ylivaihteelle.

3.08 x 0.67 ylivaihde = 2.06 "loppuperävälitys",
3.23= "2.16", 3.55= "2.38". 3.73= "2.5"

mutta esim 2.41 välityksellä (mikä esim mun cutlassin perä on) se olisikin vaan "1.61" ja 2.73 välityksellä "1.83". 



-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

sössö

305 ei kyllä väännä juuri millään kierroksilla, eikä ole edes mielestäni kovin taloudellinenkaan noin olemattomaksi koneeksi. Tehdaslaisen th200r4 toosan kanssa menee ohituksissa oman aikansa kun plärätään vaihteita läpi. Kun eka avataan lukko, sitte vaihdetaan kolmoselle, sitte kakkoselle millä mennään kierrokset tapissa. Kun mitään ei tapahdu pienillä jenkoilla.

Jossain mid sizessä tai pikkuautossa varmaan ihan jees kone

Harri S

Muutaman 200r:n rempannu eikä oo mikään ameriikantemppu. Osat ostin Ebaysta kun sieltä sai silloin esim. masterkitin varsin edukkaasti.
Mulla pitäis olla pdf tiedosto ATSG korjausmanuaalista jolla homma onnistuu jos perustyökalut pysyy käsissä (tosin muutama juttu vaatii kekseliäisyyttä soveltaa työvaihe olemassaolevilla kalskeilla).
Nykytilanne varaosille ei ole tiedossa eikä kauheasti omakohtaista intoa/paikkaa/aikaa alkaa noita toisille purkamaan ja kasaamaan.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Koneen huohotussydeemin vois tarkistella, sen puutteet kun yleensä saa aikaan sen takapään vuotamisen. Eihän 80tkm ole mikään ajo vielä.
En varmasti oo.

sössö

niin, tuossahan voi olla tehtaaltakin vielä joku putki maahan- tyyppinen verme.

Mudracer

Täällä on taas ihme hourailua :)) .
Kaverilla jemmassa -85 lankku jossa orkkis 305/th700. Menee ihan sukkasillaan kiltisti nelosella lukko päällä ja pysyy riittävän ripeästi liikenteen mukana.
Se on absoluuttinen fakta että pidempi-iskuisella kampuralla vääntö paranee kun moottorin tilavuus ja viritysaste on suunnilleen sama.
X

sössö

mulla on vuoskaudet ollu 89 sedan orggis 305/th200r4 tekniikalla niin ei tartte kavereitten autoista hourailla

Mudracer

Se kannattais laittaa kuntoon niin ei tarvii itkeä että omistaa ihan paskan.
X

Stige

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 13 joulukuu, 2024, 14:56Täällä on taas ihme hourailua :)) .
Kaverilla jemmassa -85 lankku jossa orkkis 305/th700. Menee ihan sukkasillaan kiltisti nelosella lukko päällä ja pysyy riittävän ripeästi liikenteen mukana.
Se on absoluuttinen fakta että pidempi-iskuisella kampuralla vääntö paranee kun moottorin tilavuus ja viritysaste on suunnilleen sama.

No onhan 700 ihan eri maasta kun kusinen 200  :o

sössö

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 13 joulukuu, 2024, 19:55Se kannattais laittaa kuntoon niin ei tarvii itkeä että omistaa ihan paskan.
sinä et näytä nyt tässä tapauksessa omistavan edes sitä paskaa