Laihalla ja nyhtää

Aloittaja Toyopet, 09 tammikuu, 2025, 18:58

« edellinen - seuraava »

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 09 tammikuu, 2025, 21:51yleensä uusi pumppu tekee mieluummin liikaa kuin liian vähän painetta q-jetille. Q jetille kun ei kovin paljoa painetta saa olla. Tyhjäkäynti ja siirtymäpiiri aika ahdas tosin q-jetissä

Yleensä muutenkin ne viat on jossain muualla kuin bensapuolella. Paljonko siellä nyt on perusennakko? Jos joku 20 niin laittaa vaikka 5 ja katsoo mitä tapahtu.


Ei olssiin voi laittaa noin pieniä ennakoita. Kuolee aivan täysin. Ja kyllä, reilu 15v kokemus tuli hankittua aiheesta  :))  olssi tykkää reiluista ennakoista
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 09 tammikuu, 2025, 21:54Ei olssiin voi laittaa noin pieniä ennakoita. Kuolee aivan täysin. Ja kyllä, reilu 15v kokemus tuli hankittua aiheesta  :))  olssi tykkää reiluista ennakoista
riippuu ihan täysin millanen jakaja siinä autossa on ja siitä ei nyt tietoa ole.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 09 tammikuu, 2025, 21:58riippuu ihan täysin millanen jakaja siinä autossa on.

Mekaaninen heimoi antaa sen ~15° keskipaolla ja toiset ~15° alipaineella jos se on ehjä, ihan sama "millainen" jakaja se on.

Olssi tarvii sekä reilun perusennakon että sen ~34-36° mekaanista maksimia että se toimii edes sinne seinälle hyvin kun ei oo 11+purkat tai yli 280° kärsä.

En mä huvikseni tästä länkytä, vaan kun tää on kokeiltu käytännössä useiden vuosien ja ~reilun 100tkm ajalla.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Camino79

Ja kyllä, myös laajakaista on ollut käytössä ja ennakot vaikuttaa aivan saatanasti seoksiinkin.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: FeV-8 - 09 tammikuu, 2025, 21:36Tekeekö myös vaihde vapaalla tuota stumppausta kun läppiä ravottaa?

Joo, kyllä se röpeltää aina, kun avaa läppiä yhtään. Ihan sama vapaalla kuin ajossa ja kierroksillakaan ei sinällään ole väliä vaan kuormalla. Sitten kun joutuu vähän vedättämään eli läppiä kunnolla levälleen, niin homma tasoittuu ja alipaine tipahtaa siihen -5 tasolle.

Tai jos kakkosella pitää, niin sehän menee sen 70km/h kuitenkin kevyesti, ei juuri tarvitse läppiä avata ja ryskää samanlailla.
Kolmosella semmoinen 95km/h reaalinopeutta on semmoinen missä alkaa mennä tasaisesti, alle sen ei.

Nyt ei mitään täyskaasurykäisyjä näillä keleillä tarvitse kokeilla, kun pyörä ei pidä missään nopeudessa.

Lainaus käyttäjältä: sössö - 09 tammikuu, 2025, 21:51Yleensä muutenkin ne viat on jossain muualla kuin bensapuolella. Paljonko siellä nyt on perusennakko? Jos joku 20 niin laittaa vaikka 5 ja katsoo mitä tapahtu.
307:n ohjeistuksen mukaisella ennakolla, oliko se nyt 16° vai mitä, toimii käytännössä huonommin/voimattomammin ja vielä pienemmällä se meni niistä päästöistå läpi. Ei vaan ole oikein ajettava silloin.
Nyt on ennakkoa aika paljon mutta tähän hätään en asteita pysty sanomaan.
Viime kesänä kääntelin semmoiseen kohtaan, missä oli hyvä tuntuma ajossa ja jaksaa vielä startata.

Se saisi olla ehken pienemmällä ja sitten tulisi ajossa keskipaon kautta lisää, joten siinäkin mielessä on myt tutkittava sen jakajan sisukset ajatuksella.


Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 09 tammikuu, 2025, 22:17Mekaaninen heimoi antaa sen ~15° keskipaolla ja toiset ~15° alipaineella jos se on ehjä, ihan sama "millainen" jakaja se on.

Olssi tarvii sekä reilun perusennakon että sen ~34-36° mekaanista maksimia että se toimii edes sinne seinälle hyvin kun ei oo 11+purkat tai yli 280° kärsä.

En mä huvikseni tästä länkytä, vaan kun tää on kokeiltu käytännössä useiden vuosien ja ~reilun 100tkm ajalla.
Ei kai kukaan huvikseen länkytä, sitä vaan ei tiedetä mikä jakaja siellä nyt on, joten siitä on turha olettaa mitään. Jos siellä on joku jakaja 60- luvun sytkäennakkokäyrällä eikä millään saastekäyrällä niin sinne ei voi niitä saasteajan perusennakoita laittaa, vaan se n. 5 astetta mitä muskelimalleissa on. Jos käynti paranee sillä että laittaa sinne sen 60- luvun oldsin perusennakot niin sillon yksi mahis on että nykyisessä jakajassa alkaa tulla keskipakoennakkoa paljon niinkun jakajassa yleensä kuuluisi tulla. Muskeliajan virranjakaja saasteajan ennakoilla käyttäytyy just noin että ötköttää just siinä liikkeellelähdössä kun perusennakkoa on tolkuton määrä ja myös keskipakoennakkoa alkaa tulemaan paljon. Myös valtava HC voisi viitata monen muun asian lisäksi suuriin sytkäennakoihin.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 09 tammikuu, 2025, 22:33Ei kai kukaan huvikseen länkytä, sitä vaan ei tiedetä mikä jakaja siellä nyt on, joten siitä on turha olettaa mitään. Jos siellä on joku jakaja 60- luvun sytkäennakkokäyrällä eikä millään saastekäyrällä niin sinne ei voi niitä saasteajan perusennakoita laittaa, vaan se n. 5 astetta mitä muskelimalleissa on. Jos käynti paranee sillä että laittaa sinne sen 60- luvun oldsin perusennakot niin sillon yksi mahis on että nykyisessä jakajassa alkaa tulla keskipakoennakkoa paljon niinkun jakajassa yleensä kuuluisi tulla. Muskeliajan virranjakaja saasteajan ennakoilla käyttäytyy just noin että ötköttää just siinä liikkeellelähdössä kun perusennakkoa on tolkuton määrä ja myös keskipakoennakkoa alkaa tulemaan paljon. Myös valtava HC voisi viitata monen muun asian lisäksi suuriin sytkäennakoihin.

Puolitotta juu, mutta siksipä soitinkin toyopetille ja tiedustelin että mikä se kombo on, että pystyin sanomaan mitään.

Että kyllä, siellä on vastaava haistapaska kiinajakaja mikä mullakin oli ennenkun remppasin orggis delcon ja siksipä väitänkin edelleen että keskipakosäätö ei toimi kunnolla.

Kun mulla sattu olemaan hyvin vastaavaa oiretta sen kiinajakajan kanssa.

Ja kyllä, se kiinajakaja on mainittu jo useampaan otteeseen tässäkin vitjassa.

Mutta olssi kuin olssi niin se ei toimi millään muotoa 5° perusennakolla vaikka kone ois muuten mikä.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Toyopet

Mutta tässä näin illan yhteenvetona kuitenkin aika pitkälle taitaa olla yhteinen nimittäjä sytkäennakoissa.

Se on asia, mihin en ole juuri perehtynyt.


Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 09 tammikuu, 2025, 22:36Puolitotta juu, mutta siksipä soitinkin toyopetille ja tiedustelin että mikä se kombo on, että pystyin sanomaan mitään. Että kyllä, siellä on vastaava haistapaska kiinajakaja mikä mullakin oli ennenkun remppasin orggis delcon ja siksipä väitänkin edelleen että keskipakosäätö ei toimi kunnolla. Kun mulla sattu olemaan hyvin vastaavaa oiretta sen kiinajakajan kanssa. Ja kyllä, se kiinajakaja on mainittu jo useampaan otteeseen tässäkin vitjassa.
Ne keskipakopuntit kannattaa totta kai kattoa, sekin maksaa 0 euroa kuten sytkäennakolla kokeilu mikä nyt kai oli tehty.

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 09 tammikuu, 2025, 22:36Mutta olssi kuin olssi niin se ei toimi millään muotoa 5° perusennakolla vaikka kone ois muuten mikä.
Veikkaan että nytkin puhut vasten laajempaa tietoa. Se perusennakko on se mitä siellä on pohjilla kun aletaan käyttämään muita paljon hienostuneempia säätöjä. Ne saasteajan jakajat menee isolla perusennakolla, mutta niitä ei siitä juurikaan mihinkään suuntaan säädetä, siinä missä taas joku vanhempi jakaja reagoi kierroksiin paljon rajummin.

Liekkö sitten päästöjen hallinta ollut helpompaa vai mikä lie, että sitä verrattaen kökköä perusennakkoa on haluttu alkaa käyttämään paljon heti 70- luvun alussa ja keskipakoennakot sun muut pidetty hyvinkin maltillisena. Tämähän ei päde vain oldsiin vaan niitä ihan kummallisia sytkäennakkokäyriä on alkanu tossa vaiheessa tulemaan vähän kaikilla.

Joka tapauksessa tollasia yleistyksiä jostain perusennakoista ei vaan voi tehdä vaikka kuinka olisi oldssi kun niitä jakajien sisuksia on erimoisia, jo itsellenikin on tullut vastaan vaikka millasia.

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: FeV-8 - 09 tammikuu, 2025, 21:36Jos jaksat neuloja ja suuttimia vaihdella, on tuo lambda maksanut melkeinpä yhdessä ajokaudessa itsensä takaisin säästyneissä bensa kuluissa.
Tämäkin on kyllä täysin totta, mutta ihan ensin ne perusasiat kuntoon...
Lambda-arvon kyttäämisestä (ja/tai pääsuutinten vaihdosta) ei ole mitään hyötyä, jos tyhjäkäyntialuella (ilmeisesti ns. vakiokuntoisen) moottorin hc-päästöt on 5- tai 10-kertaiset normaaliin nähden...

Tarvittavia tietoja järjellisten päätelmien tekemiseen pitää näköjään vähän nyhtää, mutta  suht normaali olis jossain 200-500 hc, kun co on 1-3 haarukassa jäännöshapen ollessa jossain <3 ja lambdan arvo on tässä kohdalla joku 0,95-1,0-suuruusluokassa (vaikka se ei olekaan näissä vanhemmissa katsastuksen arvosteluperuste, se kuitenkin kertoo yhtä ja toista :rolleyes:) . Ja tästä seosta suuntaan tai toiseen säätäessä, toinen (hc vs co) nousee ja toinen laskee hapen lähtiessä kohoamaan molempiin suuntiin.
Ne enempi "rallimoottorit" on sit ihan oma lukunsa ja joskus aika haastaviakin saada "katsastusssäätöihin"...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 09 tammikuu, 2025, 22:46Mutta tässä näin illan yhteenvetona kuitenkin aika pitkälle taitaa olla yhteinen nimittäjä sytkäennakoissa.

Se on asia, mihin en ole juuri perehtynyt.



Jos se on ihan perinteinen mekaaninen jakaja nyt, niin en ainakaan hirveesti lähtis laskeen perusennakkoa, se kun vaan korostaa laihalle menoa.
Jos siinä on vaan ihan lyhä se "kuollut kuoppa" kun alkaa lisäämään kaasua, niin jossain Qjeteissä on ruuvi, jolla voi rajoittaa kuin syvälle alas ensiöneulat menee. Sitä vois ruuvailla sisään, et neulat alottaa ylempää.
Toisaalta taas, jos tyhjäkäyntipäästöt on ihan vitullaan, niin siihen ei se auta. Vika on muualla.
En varmasti oo.

FeV-8

Kokeilepa ihan korvakuulola ja alipaine mittarilla esiä tyhjäkäynnillä jakajan asento, missä on paras alipaine. Kaikki letkut kiinni ja jakajan alipaine full vacuumissa.

Kun paras asento on löytynyt, käännä vähä takaisin. Sit jakaja kiinni paremmin, ja kokeile ravottaa läppiä vieläkö kakoo, tai alipaine vaeltaa.

Kahto vasta sit lampulla, mitä ennakkoa näyttää, sekä full vacuumin kanssa ja letku tulpattuna. Päästään vähän kartalle missä ennakoissa liikutaan.

Ihmetellään sitten porukalla lisää :think:

Vaniukko

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 09 tammikuu, 2025, 22:17Mekaaninen heimoi antaa sen ~15° keskipaolla ja toiset ~15° alipaineella jos se on ehjä, ihan sama "millainen" jakaja se on.

Olssi tarvii sekä reilun perusennakon että sen ~34-36° mekaanista maksimia että se toimii edes sinne seinälle hyvin kun ei oo 11+purkat tai yli 280° kärsä.

En mä huvikseni tästä länkytä, vaan kun tää on kokeiltu käytännössä useiden vuosien ja ~reilun 100tkm ajalla.
yhen 307 olssin edelbrokittaneena yhdyn tuohon ennakko hommaan,sitä pitää olla paljon.mulla oli joku vanha hei jakaja siinä ja laajakaistalla ajelin seokset kohilleen.vielä jäi siihen semmonen kuollut kohta kun lämäs kaasun lattiaan ja alipaineennakot romahti ja mentiin keskipaolle niin jäi miettimään.olis varmaan senkin saanu vielä petrattua mutta pelas normiajossa niin jäi silleen.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 10 tammikuu, 2025, 11:25yhen 307 olssin edelbrokittaneena yhdyn tuohon ennakko hommaan,sitä pitää olla paljon.mulla oli joku vanha hei jakaja siinä ja laajakaistalla ajelin seokset kohilleen.vielä jäi siihen semmonen kuollut kohta kun lämäs kaasun lattiaan ja alipaineennakot romahti ja mentiin keskipaolle niin jäi miettimään.olis varmaan senkin saanu vielä petrattua mutta pelas normiajossa niin jäi silleen.


Edelin kanssa tyhjäkäyntiseokset 12 korville ja säätösarjasta löysimmät jouset keskipakosäätimeen ni alles bueno  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Toyopet

Hankasalmella piti päivällä pyörähtää, niin ennen sinne lähtöä vähän alipainemittarilla katselin FeV-8 ohjeistuksen perusteella. Aavistuksen aiempaa myöhäiselle meni niin.
Oli parempi tien päällä, ei täydellinen mutta siedettävä. Voimasta tai sen puutteesta ei voi sanoa, kun pyörä ei pidä kolmosellakaan.
No äsken sitten pikainen katselmus @LowCrow kansss ajoituslampulla ja tyhjäkäynnillä 16° alipaine ported vakuumissa, kierroksia antaen meni 22-24°.

Letku irti tyhjäkäynti sama ja kierroksilla sama.
Sitten se lamppu kävi taas sen verran himmeäksi, että suoraan imusarjan alipaineella ei saatu varmistettua tulosta ap-kellon toimimattomuudelle.

Mutta tähän hätään mekaaninen antoi siis 8° lisää ja alipaine ei mitään.
Camino79 kanssa käydyn keskustelun perusteella tuo ap-kello saattaisi olla säädettävää mallia, joten sitä tutkittava ja samaten nyt tietysti ne keskipakosysteemit.

Kyllä tämä tässä vaiheessa jakajan ongelmaksi vaikuttaisi menevän.

Tosin varmaan oikein viimeisen päälle halutessa on se seosmittarikin otettava peliin mukaan mutta se on taas hankinnan paikka ja ehken jää lämpöisemmille keleille.

On muuten aika v-mainen talvikäytös nyt tuolla lootalla ja turbiinilla...
 ;D
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8