Laihalla ja nyhtää

Aloittaja Toyopet, 09 tammikuu, 2025, 18:58

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Olen varmaan jo kymmeneen eri ketjuun tätä tarinoinut ja voi olla, että oma muistikin tekee tepposet jo vuosien varrella.

Mutta siis tuo olds 307,joka tuli rempattuna, ollut 1984 buickin keulalla mutta valunumeroiden perusteella saattaisi olla kuitenkin 1982 tai vanhempi.

Oli miten oli, kerrataan lyhyesti.
1,5v sitten leimattiin, ekalla kerralla sähkövermeillä ja kävi todella laihalla, hc:t laihan seoksen huonosta palamisesta johtuen jotain 1800 yksikköä.
Toisella kerralla @Gary Grand lainasi mekaanisen jakajan ja joku kaasari, holley tms. Sama vika mutta sitten sytkän älyttömällä myöhästyksellä meni juuri rajoihin hc:n ollessa jotain 900 paikkeilla.

Sittemmin tuli kaasariksi rochester quadrajet ja jakajaksi kiinalainen mekaaninen.
Alipainevuotoja on tilkitty ja jakajan letkua portediin ja suoraan. Viime kesänä vissiin oli jo nyhtämiseen tottunut mutta nyt taas puolen vuoden telakalla olon jälkeen, tuo on ihan kauhea laite ajaa.

Kone siis rempattu, keittänyt huolella, mistä syystä kannet vaihdettu, ihan asiansa osaava tekijä kyseessä.
Mutta sitäkin on epäilty, että onko joskus laitettu koneeseen joku turhankin kireä nokka, mikä ei sitten kaiken muun vakion kanssa pelaa ollenkaan.
Auto on kuitenkin kaikesta huolimatta yllättävän pirteä ja jollain dragster tms. kiihdytysajanottosovelluksella sekä ajasta ja painosta laskemalla saatiin arvioksi 200 hepan kahta puolta, lootalla, joka siis arpoi kakkos-kolmosvaihtoa ja kolmosella luisti.

Kone käy tyhjäkäyntiä suht tasaiseen ja ilman kuormaa eli vapaalla koneen alipaine on -18-19in Hg.
Muuten sitten kuten videolla, heti kun läppä yhtään aukeaa, alkaa käydä epätasaisesti, isolla kaasulla taas tasaantuu:

https://youtu.be/QwG7N50vdl0?si=z_aXg78tg1pHZs_y


Liekö siitä saa selvää ja osaako kukaan lisää arvailla?

Äänet kuuluu ainakin kuulokkeilla. Eihän hollywood-laatua ole mutta jotain.

Mitä sille keksisi tehdä?
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

sössö

katso 1 sylinteristä nokan arvot jos se epäilyttää. onko se "joku mekaaninen jakaja" saastemalli vai muskelimalli?

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 09 tammikuu, 2025, 19:03katso 1 sylinteristä nokan arvot jos se epäilyttää. onko se "joku mekaaninen jakaja" saastemalli vai muskelimalli?
Nykyinen on joku kiinalainen tarvikejakaja, sen tarkempaa en osaa sanoa.

Nokan mittaukseen pitäisi oikein paneutua.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 09 tammikuu, 2025, 18:58Mitä sille keksisi tehdä?
Liikkuko se ensiöneulojen mäntä? Siitä tais olla jo puhetta.
Ilmavuodot?
Pistää vähän isommat suuttimet ensiöön.
En varmasti oo.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 09 tammikuu, 2025, 19:21Liikkuko se ensiöneulojen mäntä? Siitä tais olla jo puhetta.
Ilmavuodot?
Pistää vähän isommat suuttimet ensiöön.
Kyllä liikkui, ainakin kesällä, nyt en tälle iltaa sen tarkemmin tutkinut.
Ilmavuotoja on tässä reilun vuoden aikana havaittu ja korjattu, ei pitäisi olla mutta voihan ne olla uusiutuneet.

Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Toyopet

Ja täytyy tosiaan se jakajan sisus vielä tarkistaa, että siellä ennakonsäädöt liikkuu, puhelimitse saatu vihje.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

FeV-8

Laajakaistalambda olis kova tässä. Itellä ja muutamalla tutulla plx mittari, ja vahvat suositukset sen suuntaan.

Laihallehan tuo viittaisi menevän, kun läppiä pikkuisen ravottaa

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 09 tammikuu, 2025, 19:07Nykyinen on joku kiinalainen tarvikejakaja, sen tarkempaa en osaa sanoa.
Muskelivuosien jakaja saasteajan perusennakolla tekee kaikenlaista ötkötystä.

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: FeV-8 - 09 tammikuu, 2025, 19:47Laajakaistalambda olis kova tässä. Itellä ja muutamalla tutulla plx mittari, ja vahvat suositukset sen suuntaan.

Laihallehan tuo viittaisi menevän, kun läppiä pikkuisen ravottaa
Mä oon tyhymä ja maalta, mutta näillä tiedoilla liputtaisin enemmän bensanpainemittarin voiton puolesta ja vahvalla kakkossijalla olis astelevy. Pakokauhujen koostumus kertoo vain ja ainoastaan lopputuloksesta, eikä juurikaan syistä...

Camino79

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 09 tammikuu, 2025, 20:35Mä oon tyhymä ja maalta, mutta näillä tiedoilla liputtaisin enemmän bensanpainemittarin voiton puolesta ja vahvalla kakkossijalla olis astelevy. Pakokauhujen koostumus kertoo vain ja ainoastaan lopputuloksesta, eikä juurikaan syistä...


Täyskaasulla toimii ja vetää ja olssissa ajotusmerkki on kiinteässä limpussa eikä dampperissa kuten esmes chevyssä.

Mulla teki vastaavaa kun keskipakopainot jumitti.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 09 tammikuu, 2025, 20:43Täyskaasulla toimii ja vetää ja olssissa ajotusmerkki on kiinteässä limpussa eikä dampperissa kuten esmes chevyssä.

Mulla teki vastaavaa kun keskipakopainot jumitti.
Lähdetään nyt siitä bensanpaineesta: ei olis ihan eka (oletuksena mekaaninen) bensapumppu, kun ei jaksa nostaa (tai vuotaa ohi) paineita alakierroksilla, mutta ylempänä jaksaa pitää paineet

Ja toisaalta, sopivasti perseellään oleva nokan ajoitus sekoittaa alapään ihan totaalisesti, mutta ylhäällä laulaa niin pitkälle, että musta rauta tulee kurkkaan, jos polkimen yläpuolella ei ole älyä lopettaa ennen....

Toyopet

Bensapumppu on vaihdettu kertaalleen, ei pitäisi olla siinä ongelmaa.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 09 tammikuu, 2025, 21:31Bensapumppu on vaihdettu kertaalleen, ei pitäisi olla siinä ongelmaa.
Mä mittaisin silti paineet ekana, kun on aika helppo homma...

FeV-8

Tekeekö myös vaihde vapaalla tuota stumppausta kun läppiä ravottaa? Kaasari täynnä bensaa kone käy läpät vähä ravollaan likemmäs minuutin, ennen kuin alkaa kakoa sopan vähyyttä. Siinä mielessä en tuohon bensan paineeseen tai sen puutteeseen usko, mutta halpa ja helppo mitata, joten kannattaahan se pois sulkea ja mitata.

Jos nokka olisi kovastikkin ajoitukseltaan pielessä, tuskin siellä olisi 18-19hg alipaineita tyhjäkäynnillä. Ja kyllähän sen luulisi myös tyhjäkäynnillä ryskäävän ja alipaineiden vaeltelevan.

Jos jaksat neuloja ja suuttimia vaihdella, on tuo lambda maksanut melkeinpä yhdessä ajokaudessa itsensä takaisin säästyneissä bensa kuluissa. Tähän tietysti vaikuttaa ajaako kaudessa 2 tankillista vai 20 :+1:



sössö

yleensä uusi pumppu tekee mieluummin liikaa kuin liian vähän painetta q-jetille. Q jetille kun ei kovin paljoa painetta saa olla. Tyhjäkäynti ja siirtymäpiiri aika ahdas tosin q-jetissä

Yleensä muutenkin ne viat on jossain muualla kuin bensapuolella. Paljonko siellä nyt on perusennakko? Jos joku 20 niin laittaa vaikka 5 ja katsoo mitä tapahtu.