Laihalla ja nyhtää

Aloittaja Toyopet, 09 tammikuu, 2025, 18:58

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 13 tammikuu, 2025, 19:12Joo. Ei säädetä ei virallisesti, mutta sillä pystyy hieromaan kun ei 307 kierrä niin korkealle että jäykemmillä jousilla tulisi enää maximi ennakoita keskipakosäädön puolelta. Ja kyllä, on kokeiltu. Kun tässä nyt visiinkin on edelleen kokeiluaste menossa. Kun ne hyvät arvot löytyy ni sit voi hieroa mekaanisella "runkkaamisella" sen passelin maximin sinne ja hieroa jousilla sit ennakkokäyrän mieleiseks.
Jos sinne laittaa ne jäykät jouset niin koko käyrä muuttuu latteemmaksi ja siirtyy suuremmille kierroksille. Jos löysät niin se käyrä alkaa aikasemmin ja nousee nopeemmin, mutta mikään ei rajota maksimiennakkoa. Jäykillä jousilla tulee myös loppuun saakka nouseva käyrä, mitä ei tule jos maksimiennakkoa rajottaa punteista tai keskipalasta.

Ei noilla voi edes kokeiluvaiheessa korvata toista kun ne säätää tyystin eri asiaa. Jos siis halutaan säätää se niin kuin kuuluu. Jonkun pikaoksennuksen niin voi toki tehdä mikä on kaukana hyvästä mutta 100% varmuudella parempi mitä se saasteajan vakiosäätö.

Jos sieltä nyt tulee 28° sitä keskipakosäätöä, eli 8+20(jos mittaus nyt pitää paikkaansa, vaikuttaa oudolta mutta tota 20 punttia ei toki koskaan ole tarkoitettu käyttöön) niin ihan hyvä pikaoksennus voisi olla känittää se 8 puntti jumiin ja ottaa 20 toisesta puntista jollain jousella. Jos siis halutaan äkkiä vaan jotain. Känityksen voi tehä vaikka sillä orggis ylijäykällä jousella.


FeV-8

Maximi ennakot kärsii varmaan sinne 50° päästää a-p kello kytkettynä. Mulla dynossa tuo 10:1 ruttuinen 350 kairatuilla 6 kansilla antoi huippu tehon 42°. Se jätettiin kuitenkin 40°, koska vääntöä oli alhaalla paremmin 40° ennakolla, ja ylhäältä lähti vain muutama hv.

AP kello antaa tuohon 40° sen n. 15° lisää. Ei nyi eikä epäröi. Kulkee kuin sukkasillaan, taajama cruisailussa läpät lähes kiinni, ja alipaine 20-22hg välillä. Kulutuskin maltillinen 300hv koneeksi n. 15L/100km. Maantiellä pääsee jopa 11-12 litralla.

Ja laajakaista tottakai käytössä, cruise alueen seokset haettu niin, että etsitty laihalla nyhtäämisen raja, ja siitä pikkuisen rikastettu.

Ainakin mun kohdalla tuo mittari maksoi jo eka kesänä itsensä bensa kuluissa. Ei ilman mittaria olisi tiennyt pienentää 650db:n ensiö suuttimia 70-->64. Toisiolle taas isonnettiin muutama pykälä.

Cruise seos STD suuttimilla, afr 12 tuntumassa, nyt seilaa 14,5-15, mentäessä yli 15 afr,  alkaa silloin tällöin nyhtää

Läpät selällään 12,5 tuntumassa

Oon tykännyt

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: FeV-8 - 13 tammikuu, 2025, 21:36Maximi ennakot kärsii varmaan sinne 50° päästää a-p kello kytkettynä.

Vastaavaa luin päivällä paristakin ameriikan lähteistä.


Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Toyopet

Kyllä se niin on, että joko se vaan ei saa toisioista bensaa tai läpät levällään ei ole riittävästi alipainetta.

Toimii ihan kohtuudella, kun ei polje kaasua pohjaan. Täyskaasulla sitten häviää voima ja tupsuttelee. Vähän kun höllää täydestä niin taas mennään.
Jos huomenna saisi aikaiseksi, niin toyotan 305:n päältä toinen rochester testiin, onko samat kujeet siinäkin.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 tammikuu, 2025, 22:34Kyllä se niin on, että joko se vaan ei saa toisioista bensaa tai läpät levällään ei ole riittävästi alipainetta.
varmaan virtausta tarkotat mikä nyt ei ole todennäkösesti ongelma kun se ei sillä 140hp 307 ole. Jarrukello ilmeisesti toimii?

Meneekö sinne kaasariin bensaa tarpeeksi? siellä on se paperisuodatin tai messinkiverkko, mitäs sille kuuluu?

Auttoko se sytkän säätö yhtää mitään?

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 27 tammikuu, 2025, 23:12varmaan virtausta tarkotat mikä nyt ei ole todennäkösesti ongelma kun se ei sillä 140hp 307 ole. Jarrukello ilmeisesti toimii?

Meneekö sinne kaasariin bensaa tarpeeksi? siellä on se paperisuodatin tai messinkiverkko, mitäs sille kuuluu?

Auttoko se sytkän säätö yhtää mitään?

Kyllä jarrutehostus toimii eli ei se alipaineessa ole se ongelma.

Sitä filtteriä en nyt ole tarkistanut, linjassa on myös erillinen suodatin.

Se sytkän säätö kyllä siinä mielessä auttoi, että nyhtäminen tasakaasulla liki hävisi, 60km/h huitteilla on aavistus mutta ei lähellekään mitä oli.

Ja kun kävin tuolla bändiharkoissa, niin kyllä siellä keskikierroksilla on voimaa olosuhteisiin nähden liikaakin.
Takaisin tullessa oli sen verran sulaa, että pääsi täyskaasulla koittamaam ja läpät levällään se hyytyy täysin. Jos yrittää väkisin, niin antaa backfirea ja välillä vähän vetää ja taas hyytyy, mikä tietysti alipaineeseen reagoivilla toisioläpillä vähän kuuluu kai asiaan.

No täytyy tutkia, kai se vika jostain joskus löytyy.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 tammikuu, 2025, 22:34Kyllä se niin on, että joko se vaan ei saa toisioista bensaa tai läpät levällään ei ole riittävästi alipainetta.

Läpät selällään alipainetta ei edes pitäisi olla. Takimmaiset yläläpät toimii just niin että kun alipaine pienenee niin ne avautuu virtauksesta ja nostaa neuloja ylös.
X

Toyopet

Niin, se neulojen liikkuvuus kanssa sinne tarkistuslistalle.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 tammikuu, 2025, 23:52Kyllä jarrutehostus toimii eli ei se alipaineessa ole se ongelma.
eikun kaasarin jarrukello, joku pull off englanniksi. Siinä on niitä 1 tai 2 ja riippuu mallista tarviiko molemmat. Joissain oldsin kaasareissa se takakello ei tee juuri mitään.

Se/ne on oleelliset kaasuttimen toiminnan kannalta. Apteekista saa ison lääkeruiskun millä vetää alipaine kelloon ja katsoa vuotaako kello. Jos kello on rikki, se vetää ne takakurkut auki liika nopeesti ja kone mooaa.

Sevyn kaasarissa on bensan tulo sivulta ja oldsissa edestä, ne ei välttämättä sovi ristiin. Kannattaa mun mielestäni keskittyä tähän paikallaan olevan kaasuttimen diagnosointiin.

Mukava kuulla, että sytkäpuoli muuttu paremmaksi.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 tammikuu, 2025, 23:52Sitä filtteriä en nyt ole tarkistanut, linjassa on myös erillinen suodatin.
Siinä sisäänmenohelan sisällä on oma filsu. Jos se menee tukkoon, niin tulee aika "nilkuta kotiin" efekti. Sen takana on jousi, joka raottaa filsua just sen verran et vähän bensaa menee ohi. Ne on vanhoista liki aina tukossa...
En varmasti oo.

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 28 tammikuu, 2025, 00:02Niin, se neulojen liikkuvuus kanssa sinne tarkistuslistalle.
Takaneuloja nostaa samantapainen "nokka" mitä on hollikan kiihotuslutkussa ja pikku ruuvi pitää osia ojennuksessa.
X

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 28 tammikuu, 2025, 00:54Takaneuloja nostaa samantapainen "nokka" mitä on hollikan kiihotuslutkussa ja pikku ruuvi pitää osia ojennuksessa.
Juu, ja oikeesti se kakkosten virtausläppiä jarruttava alipainekello pitää olla ehjä. Jos ei oo, niin tulee se sössönkin mainitsema booaus vaan.
En varmasti oo.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 tammikuu, 2025, 00:16eikun kaasarin jarrukello,

Se/ne on oleelliset kaasuttimen toiminnan kannalta.... Jos kello on rikki, se vetää ne takakurkut auki liika nopeesti ja kone mooaa.


Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 tammikuu, 2025, 01:09Juu, ja oikeesti se kakkosten virtausläppiä jarruttava alipainekello pitää olla ehjä. Jos ei oo, niin tulee se sössönkin mainitsema booaus vaan.


Joo, se jarrukello on kunnossa.
Jalkapohjan liiketuntuman perusteella toisio avatuu, kun 3/4 polkimen liikevarasta on käytetty ja se reagoi kyllä polkimen liikkeeseen myös loogisesti.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 tammikuu, 2025, 00:16Sevyn kaasarissa on bensan tulo sivulta ja oldsissa edestä, ne ei välttämättä sovi ristiin. Kannattaa mun mielestäni keskittyä tähän paikallaan olevan kaasuttimen diagnosointiin.


Tämä on chevymallin kaasari, vaikka oldsissa onkin.
Vissiin 305 päältä alkujaan.
Tuo toinen on 350:ssä ollut.

Täytyy nyt ne neulahissit tarkistaa.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Toyopet

No en tiiä, mikä se nyt tuota rassaa.
Löysin kyllä ihan oikeita ongelmia mutta eipä se silti muuttunut miksikään.

Ekana kokeilin ensiöneulojen hissiä, jumissahan se oli.

Sitten otin filtterin auki:

Hetken olin ihan  :o
Mikä tulppa siinä filtterin päässä oikein on mutta sehän oli joku kumiletkun pala.

Sitten, kun kansi kaasarista oli irti, niin siellä pohjalla oli jotain mustia hileitä, kohosta lähti jotain töhnää irti.

Putsailin, hissi liikkuu, alipainejarru toimii, ei ole töhnää kaasarin sisällä, ei filtterissä, ryypynkin laitoin toiminta-asentoon, se on ollut kokonaan auki asennossa.

No nyt ei vielä ollut kunnolla lämmin kone, kun muutaman minuutin pihassa käytin mutta toisioiden avautuessa vaan nyykähtää.
Pitäisi ajaa kunnolla lämpimäksi, vaikuttiko mikään mihinkään.

Tässähän ei myöskään ole mitään imuilman lämmityksiä.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8