latausvalomysteeri

Aloittaja leemu, 23 tammikuu, 2025, 12:47

« edellinen - seuraava »

LPR

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 24 tammikuu, 2025, 20:44Käytönnössä kyllä, mutta sit kuitenkaan ei... Esim. omassa työmatka-oldsissa säätöjännite on ~14.6V, mutta jos ja kun akku on piripintaan täynnä, ajovalot asennossa drl ja puhallin pienellä, se laturin pwm asettuu taajama-alueella johonkin 20-25% tuntumaan, jolloin laturi lataa vain 1/4 ajasta (tai vähän vähemmän) ihan sillä samalla säätöjännitteellään. Luonnollisesti akun napoihin kytketty volttimittari näyttää  alempaa jännitettä, kun se pwm-taajuus on kuitenkin niin suuri, ettei volttimittari "näe" sitä... (oskilloskoopilla näkyy kyllä ..)
Sitten kun mukaan kuvioihin ilmestyy vaikka asutoauton tai veneen tai vaikka työpakun hupiakut ja aletaan priorisoimaan niiden latausta, niin tulee melkoisen mielenkiintoisia yhtälöitä, kun akkutyypitkin voi olla erilaisia.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

LPR

Lainaus käyttäjältä: LPR - 25 tammikuu, 2025, 02:02Sitten kun mukaan kuvioihin ilmestyy vaikka asutoauton tai veneen tai vaikka työpakun hupiakut ja aletaan priorisoimaan niiden latausta, niin tulee melkoisen mielenkiintoisia yhtälöitä, kun akkutyypitkin voi olla erilaisia.
Minä lataan nyt kaikkien sääntöjen vastaisesti veneessä perinteisellä mekaanisella jakoreleellä 200 Ah märkää akkupiiriä ja 300 Ah AGM hidaspurkaus akkupiiriä. Ennen ei ollut ongelmia. Saa nähdä mitä käy, nyt kun uudessa koneessa on 135 A laturi.  :oushit:  Sitten vielä maasähkölataus ja aurinkopaneeli lisäksi.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

leemu

Täytyy sanoa, että olin näemmä tällä(kin) osa-alueella pudonnut kelkasta.

Kuvittelin, että jossain euro5 laitteissa vasta olisi noin viisaita latureita kun puhutaan "tavallisista" autoista ;D

Mitäs tuommoinen laturi mahtaa tykätä siitä jos sille syötetään ihan perinteiseen malliin heräte?
Osaako se tehdä mitään vai nouseeko savu?

leemu

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 24 tammikuu, 2025, 21:22Koska Vivaro ja oletettavasti vuosituhannen taitteen tältä puolelta ja alkupäästä ni moottorin johtosarja vaihteiston päältä vetässy hiekkaa kurttuputken sisään ja hiertäny piuhat paskaks  :rolleyes:

Saattaa olla tämä vinkki muuten aika hyvin jäljillä :thinking:
Heiluttelin nippua kokeeksi hiukan ja kävin heittämässä pienen lenkin, eikä valo nyt ainakaan vilahtanut kertaakaan..

Täytyy purkaa paremmalla ajalla vähän tavaraa edestä pois niin pääsee suolestamaan karvoja esille.