latausvalomysteeri

Aloittaja leemu, 23 tammikuu, 2025, 12:47

« edellinen - seuraava »

leemu

Vivaronpaska vilkuttelee latausvaloa.
Linkissä video, nyttemmin ei vilku ihan noin vahvasti/usein.

https://aijaa.com/ax5rhc

Uutta on laturi, akku, akunkengät ja siivosin alkuperäiset liittimet myös pois akkukaapeleiden päistä.

Itselle ei tule enää mieleen muuta kuin, että herätejohto on jostain rikki ja saa satunnaisesti maata tai sitten mittariston piirilevyllä on jotain feelua.
Virtalukon pohja saattaisi ehkä olla ehdolla myös :thinking:
Aatoksia mistäpäin lähtisi perkaamaan

'59 Kingswood

Vaivarossakin taitaa olla moottorinohjainboxin säätelemä pwm-ohjattu (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pulssinleveysmodulaatio) lataus  :thinking:
Näissä latauksen merkkivalolla ja laturin toiminnalla oi ole suoranaista yhtettä, vaan merkkivalon syttymistäkin säätelee ohjainlaite, tai pari...
Esimerkki: mun työmatkaohjuksesta hajos muovinen tehostinpumpun hihnapyörä. Olin kyllä jo muutama km ennen vilkaissut sivuäänien perusteella konehuoneeseen ja   
todennut, mitä tulee tapahtumaan, mutta kun en saanut hälyytettyä apuvoimia paikalle, päätin lyhentää kävelymatkan mahdollisimman pieneen... Lähtökohtana oli 12km kotiin, hihnapyörä ja remmi lähti 9km:n kohdalla, lämpöjen varoitusvalo syttyi 7km:n kohdalla ja höyrypilvi pöllähti paisarista/konepellin raosta, kun matkaa oli jäljellä n. 6,5km  :rolleyes:  Latausvalokin päätti sit syttyä jo heti tässä vaiheessa, eli ajoin remmin lähdettyä noin about 2,5km remmin poistumisesta ennen valon syttymistä ja tämähän on tilanteeseen nähden realistisella kuudenkympin vauhdilla noin kolmisen minuuttia...
Voi se vika silti olla laturin herätteessäkin, mutta vaihtoehtoja on myös muita, alkaen viallisesta mittaristosta :iiiiik:

leemu

Laturille ei ainakaan tule kuin kaksi johtoa, b+ ja pieni herätekarva.
Tällä arvelin, että olisi ihan perinnemallia sisäänrakennetulla säätimellä :thinking:

LPR

Lainaus käyttäjältä: leemu - 23 tammikuu, 2025, 21:25Laturille ei ainakaan tule kuin kaksi johtoa, b+ ja pieni herätekarva.
Tällä arvelin, että olisi ihan perinnemallia sisäänrakennetulla säätimellä :thinking:
Todennäköisesti sitä herätettä ohjailee ohjainlaite.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: leemu - 23 tammikuu, 2025, 21:25Tällä arvelin, että olisi ihan perinnemallia sisäänrakennetulla säätimellä :thinking:
Kyllä niissä pwm-ohjatuissakin on ihan normaali jännitteensäädin.
Pwm-ohjauksella pulssitetaan laturin herätettä joissain tilanteissa laturin ottamaa tehoa pienentämään joissain olosuhteissa. Syy tähänkin on päästöjen vähentäminen/kulutuksen pienentäminen (ja ehkä joissain tapauksissa myös sen parin lisähevosvoiman vapauttaminen vetopyörille kiihdytysvaiheessa) Luonnollisesti se perinteinen latauksenvalo syttyis laturin herätteen katketessa, joten se merkkivalo hoidetaan nykyään silleen epäsuorasti.

LPR

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 24 tammikuu, 2025, 18:05Kyllä niissä pwm-ohjatuissakin on ihan normaali jännitteensäädin.
Pwm-ohjauksella pulssitetaan laturin herätettä joissain tilanteissa laturin ottamaa tehoa pienentämään joissain olosuhteissa. Syy tähänkin on päästöjen vähentäminen/kulutuksen pienentäminen (ja ehkä joissain tapauksissa myös sen parin lisähevosvoiman vapauttaminen vetopyörille kiihdytysvaiheessa) Luonnollisesti se perinteinen latauksenvalo syttyis laturin herätteen katketessa, joten se merkkivalo hoidetaan nykyään silleen epäsuorasti.
Ohjainlaite voi myös muutella säätöjännitettä tarpeen mukaan.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Gary Grand

Taas tuli inhon väristyksiä..
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: LPR - 24 tammikuu, 2025, 18:14Ohjainlaite voi myös muutella säätöjännitettä tarpeen mukaan.
Käytönnössä kyllä, mutta sit kuitenkaan ei... Esim. omassa työmatka-oldsissa säätöjännite on ~14.6V, mutta jos ja kun akku on piripintaan täynnä, ajovalot asennossa drl ja puhallin pienellä, se laturin pwm asettuu taajama-alueella johonkin 20-25% tuntumaan, jolloin laturi lataa vain 1/4 ajasta (tai vähän vähemmän) ihan sillä samalla säätöjännitteellään. Luonnollisesti akun napoihin kytketty volttimittari näyttää  alempaa jännitettä, kun se pwm-taajuus on kuitenkin niin suuri, ettei volttimittari "näe" sitä... (oskilloskoopilla näkyy kyllä ..)

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 24 tammikuu, 2025, 20:43Taas tuli inhon väristyksiä..
tervetuloa tälle vuosituhannelle :rolleyes:

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 24 tammikuu, 2025, 20:48tervetuloa tälle vuosituhannelle :rolleyes:
Mä elän menneessä hyvin vahvasti. :hiphopcar:
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Janne-Pekka

Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Dodge B150 -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Janne-Pekka - 24 tammikuu, 2025, 20:55Samat aatokset pitkälti.
Jos ei prkle EDES latausvaloonkaan ole luottamista, niin nuo vempeleet ei ole mua varten.. >:(
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Springer

Aika outoa! Mikä ihmeen edes?

Camino79

Koska Vivaro ja oletettavasti vuosituhannen taitteen tältä puolelta ja alkupäästä ni moottorin johtosarja vaihteiston päältä vetässy hiekkaa kurttuputken sisään ja hiertäny piuhat paskaks  :rolleyes:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

leemu

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 24 tammikuu, 2025, 21:22Koska Vivaro ja oletettavasti vuosituhannen taitteen tältä puolelta ja alkupäästä ni moottorin johtosarja vaihteiston päältä vetässy hiekkaa kurttuputken sisään ja hiertäny piuhat paskaks  :rolleyes:

No hitto, tämähän täytyy tarkistaa :mosh:
Tais olla -05 käyttöönotto ja reipas 400tkm taulussakin jo niin tällainen on jopa enemmän kuin todennäköistä..