Vanteet

Aloittaja Markok, 11 maaliskuu, 2025, 19:10

« edellinen - seuraava »

Markok

Minkä vanteet?
Teräs kehät ja jotenkin onnistuttu hitsaamaan alumiini? Keskiöt.

Soikeat pultinreiät vaatii jotkut kummat prikat pultteihin vai itse venytetyt?

Harri S

Alumiinikeskiöön on valettu teräslevy josta se hitsataan kiinni teräskehään.
Muttereiksi käy holkkimutterit ja prikkoja saa erilaisilla "offseteillä" pyörännavassa käytetyn pulttijaon mukaan.
Samaa systeemiä on käytetty aikoinaan lähes kaikissa tarvikevanteissa.
-71 Challengerissa olleisiin Keystoneihin hommasin aikoinaan sopivat holkkimutterit ja offsetprikat Varistossa olleesta rengasliikkestä. Tuli siisti asennus vaikkka virallisestihan nuo taitaa muistaakseni olla laittomat nykyää.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Jos joku noita holkkimuttereita tarvii vaikka puuttuvien tilalle, niin mulla on useemmanlaisia jemmassa. Tuskin täyttä sarjaa mitään, mutta useita kuitenkin.
En varmasti oo.

LPR

Gragarin SS:t taisi olla myös teräs-alumiinivanteet. Ja niitä oli sekä soikeilla, että pyöreillä rei'illä.

Hienot turbiinivanteet on. Ei muuta kuin hiekkaa ja maalia... Hyvät keskitysrenkaat kun sorvaa, ja kunnon holkkimutterit oikein prikoin, niin luulisi toimivan.

Sen takiahan nuo soikeareikäiset kiellettiin, kun ilman keskitysrenkaita käytettiin ja tavan prikoilla. Mikään ei oikein keskittänyt ja löystyivät.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 13 maaliskuu, 2025, 02:46Mikään ei oikein keskittänyt ja löystyivät
Kyllähän ne ainakin uusina oikeen kokosilla holkeilla keskitty, varsin kun oikein kiristelee. Jos päästi reiät kulumaan tai yritti väärillä muttereilla, niin sillonhan se meni fituiks.
En varmasti oo.

Markok

Sillä mää nuo oon talteen ottanut kun omaa silmää miellyttää, vaikkei ole missään omassa autossa semmoista jakoa että kävisivät.
Pieni et ja 8" leveä taisi olla.

Tuo on totta, keskittävä holkki ja oikeanlaiset prikat täytyy olla.