Vanteet

Aloittaja Markok, 11 maaliskuu, 2025, 19:10

« edellinen - seuraava »

Markok

Minkä vanteet?
Teräs kehät ja jotenkin onnistuttu hitsaamaan alumiini? Keskiöt.

Soikeat pultinreiät vaatii jotkut kummat prikat pultteihin vai itse venytetyt?

Harri S

Alumiinikeskiöön on valettu teräslevy josta se hitsataan kiinni teräskehään.
Muttereiksi käy holkkimutterit ja prikkoja saa erilaisilla "offseteillä" pyörännavassa käytetyn pulttijaon mukaan.
Samaa systeemiä on käytetty aikoinaan lähes kaikissa tarvikevanteissa.
-71 Challengerissa olleisiin Keystoneihin hommasin aikoinaan sopivat holkkimutterit ja offsetprikat Varistossa olleesta rengasliikkestä. Tuli siisti asennus vaikkka virallisestihan nuo taitaa muistaakseni olla laittomat nykyää.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Jos joku noita holkkimuttereita tarvii vaikka puuttuvien tilalle, niin mulla on useemmanlaisia jemmassa. Tuskin täyttä sarjaa mitään, mutta useita kuitenkin.
En varmasti oo.

LPR

Gragarin SS:t taisi olla myös teräs-alumiinivanteet. Ja niitä oli sekä soikeilla, että pyöreillä rei'illä.

Hienot turbiinivanteet on. Ei muuta kuin hiekkaa ja maalia... Hyvät keskitysrenkaat kun sorvaa, ja kunnon holkkimutterit oikein prikoin, niin luulisi toimivan.

Sen takiahan nuo soikeareikäiset kiellettiin, kun ilman keskitysrenkaita käytettiin ja tavan prikoilla. Mikään ei oikein keskittänyt ja löystyivät.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 13 maaliskuu, 2025, 02:46Mikään ei oikein keskittänyt ja löystyivät
Kyllähän ne ainakin uusina oikeen kokosilla holkeilla keskitty, varsin kun oikein kiristelee. Jos päästi reiät kulumaan tai yritti väärillä muttereilla, niin sillonhan se meni fituiks.
En varmasti oo.

Markok

Sillä mää nuo oon talteen ottanut kun omaa silmää miellyttää, vaikkei ole missään omassa autossa semmoista jakoa että kävisivät.
Pieni et ja 8" leveä taisi olla.

Tuo on totta, keskittävä holkki ja oikeanlaiset prikat täytyy olla.

NonSenCe

tää vois olla sellanen hyvä yleisketju vanteista puhumiseen? otsikkoki sopivan ytimekäs.

eli mietin vanteita.. alumiiniset Slottivanteet vois olla hienot. harmi ku ei usein myynnissä (ainakaa järkihintaan). 15" koossa, leveys 7-8", 5x4.75" jaolle ja tosiaan semmone ET että sopii noihin mun g-bodyihin.

no sais ne olla 17" koossa mulle myös, mutta oikeestaan siinä koossa jotkut peltiset smoothie tai rallywheels pienel moon kapselil olis kivempi idea. 15tuumasina slotit tois muskelitunnelmaa vaikka ei ookkaan muskeliauto kyseessä.

täl hetkel olis tarkotus siihen regaliin laittaa aluksi nuo cutlassissa aikoinaan olleet sawblade tyyppiset 15" alut alle (ar26 tms). onhan nekin jollai tapaa nostalgiset, mutta just nyt.. slotti vanteet kiinnostais enemmän.

-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 25 huhtikuu, 2025, 00:33tää vois olla sellanen hyvä yleisketju vanteista puhumiseen? otsikkoki sopivan ytimekäs.

eli mietin vanteita.. alumiiniset Slottivanteet vois olla hienot. harmi ku ei usein myynnissä (ainakaa järkihintaan). 15" koossa, leveys 7-8", 5x4.75" jaolle ja tosiaan semmone ET että sopii noihin mun g-bodyihin.

no sais ne olla 17" koossa mulle myös, mutta oikeestaan siinä koossa jotkut peltiset smoothie tai rallywheels pienel moon kapselil olis kivempi idea. 15tuumasina slotit tois muskelitunnelmaa vaikka ei ookkaan muskeliauto kyseessä.

täl hetkel olis tarkotus siihen regaliin laittaa aluksi nuo cutlassissa aikoinaan olleet sawblade tyyppiset 15" alut alle (ar26 tms). onhan nekin jollai tapaa nostalgiset, mutta just nyt.. slotti vanteet kiinnostais enemmän.

Slotit on aika ajattomat, käy monenikäiseen koppaan.

Smoothieita en osaa oikein g-koppaan ajatella.

17" olisi siinä mielessä hyvä, että rengaskulut pienenisi.
225/45r17 maksoi viime viikolla 62€/kpl, 225/60r15 tai 235/60r15 maksaa puolentoista sataa, vähän merkistä riippuen. Bfg:t paljon enemmän.
Mutta 17" vanteita ei sopivalla et:llä paljon ole tullut vastaan, Suomessa.
Daekimporten.dk myy kyllä näitä perinteisen näköisiä malleja 17" koossa Tanskassa mutta en ole vielä saanut itseäni asennoitumaan maksamaan vannesarjasta auton hintaa...  ;D

Tuossa cutlassissa ei näytä käyvän kuin aika rajalliset et:t. 7" leveänä 0 tai miinuksella, 8" -20 tai enemmän miinuksella ja nuo 10" 275:llakin menee mutta mikähän niiden et oli? @LowCrow
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

LowCrow

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 25 huhtikuu, 2025, 10:08Slotit on aika ajattomat, käy monenikäiseen koppaan.

Smoothieita en osaa oikein g-koppaan ajatella.

17" olisi siinä mielessä hyvä, että rengaskulut pienenisi.
225/45r17 maksoi viime viikolla 62€/kpl, 225/60r15 tai 235/60r15 maksaa puolentoista sataa, vähän merkistä riippuen. Bfg:t paljon enemmän.
Mutta 17" vanteita ei sopivalla et:llä paljon ole tullut vastaan, Suomessa.
Daekimporten.dk myy kyllä näitä perinteisen näköisiä malleja 17" koossa Tanskassa mutta en ole vielä saanut itseäni asennoitumaan maksamaan vannesarjasta auton hintaa...  ;D

Tuossa cutlassissa ei näytä käyvän kuin aika rajalliset et:t. 7" leveänä 0 tai miinuksella, 8" -20 tai enemmän miinuksella ja nuo 10" 275:llakin menee mutta mikähän niiden et oli? @LowCrow

Niissähän se et oli -32 muistaakseni
Rs46 Crown, Rs41 Crown, Rs56 Crown x2, Ms53 Crown, Ln40 Hilux, Jzs160, Caprice stw, 38 plymouth

NonSenCe

nyt kun asiaa muistelen.. 15" smoothiet tossa regalissa on nytkin alla. ovat vaan vähän ruosteisen kromiset. (että oisko siitä se 17 tuumane idea tullutkin?). eli jos niihin saa kiiltoa takasin, voishan niilläkin ajaa.

ja juurikin niiden 17" renkaiden löytämisen ja hinnan helppouden takia kelpuuttaisinkin tohon regaliinkin (ja saisi sitten samaa kokoa renkaat molempiin autoihin että olisi "vararenkaatkin" olemassa). vaikka en mä renkaita loppuun aja mun kilometreillä. iän takia enemmänkin niitä vaihdellut pois.

kun minusta ei nuo cutlassissa olevat 17" näytä huonolta.. sais vaan takarengas olla paksumpi, 255/45 on liian matala seinämäinen mun silmiin (sen verran oldskool että takarenkaiden pitäs olla pulleemmat ku edessä). mutta ne 50sarjalaiset taas harvassa näemmä siinäkin koossa. ja leveempien renkaiden kanssa tulee tilan kanssa kai jo tiukkaa. ainaki noilla mun 17"x8 vanteilla, hurst dazzler, 0et muistaakseni

-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-