Honda CB 350Four x 3

Aloittaja Harri S, 16 huhtikuu, 2025, 15:23

« edellinen - seuraava »

Harri S

Eilenillalla saapui Italiasta pari ruosteista vannetta. Syy miksi juuri näihin päädyin oli halvan hinnan lisäksi se että mukana tuli akselit, mittarinpyörittäjä, takajarruosat polkimeen asti, hyväkuntoinen hammasratas ja etujarrulevy. Minä kun tarvitsen nuo kaikki.

Tuuli koko päivän joten vasta klo 19 jälkeen aloitin puunaamisen.
Lähtökohta oli hieman apaattinen mutta reilun tunnin nysväyksen jälkeen noista tuli ihan kelvolliset tähän projektiin.
Ensiksi rasvan ja moskan pesu ja sitten hinkkasin kehät puhtaaksi ja lopuksi hoitoaineet pintaan. Takapinnoja ei pelasta mikään muu kuin ehkä maalaaminen ja se jää ensi talven puuhiksi kuten muukin viimeistely. Uusia pinnoja en  tässä vaiheessa ala hankkimaan.















Vielä pitää hommata uusi ketju ja takajarrukengät.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Ilmanputsarikotelon mukana tullut johtosarja oli katkaistu emäputken kohdalta.
Mulla on jo kokonainen johtosarjakin hommattuna mutta koska tuosta kiinniolevasta puuttui vain noin 10cm etupäästä ja sen liittimet eivät ole auringon kuivattamat, otin ja jatkoin jokaista johtoa reilulla 10 sentillä ja laitoin johdon päihin vastaavat liittimet ehjää johtosarjaa mallina käyttäen.







Nyt kun molemmat vanteet on mallillaan niin laitoin takavanteen jarruosineen paikalleen.
Toiseen ketjunkiristimeen piti veistää puuttunut osa 8mm teräslevystä jolla sai senkin kiristimen toimivaksi.



Keula, iskarit, jalkatapit ja stonga controlleineen ja sähköosineen saapuvat varmaan jo ensi viikolla. Etujarruosat toivottavasti ennen juhannusta niin pääsee ajamaan.
Päätoiminen harrastaja

Herkkumutteri

Tee tästä bozozoku pliis  ::)  cafe racerit on niin nähtyjä.


Harri S

Tuollastahan mä tästä siinä tuoreimman Mobilistin artikkelissakin rakentaa "uhkailin". :))
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kipasin hakemassa Moposportista uuden ketjun ja laitoin sen kiinni tuohon museovehkeeseen jolla tulee muutenkin ajettua enemmän ja jonka ketju on jo selkeästi kulahtanut.
Vaihdan vielä ainakin etuhammasrattaat päittäin kun tässä raaseriprojektissa  näyttää olevan uudenveroinen ratas joka istuu siihen uuteen ketjuun paremmin.



Vanhan likaisen ketjun laitoin kanisteriin ja hölskytin bensalla puhtaaksi.
Se päätyi rasvauksen jälkeen tähän projektiin.



Sitten lähipostiin saapuikin takaiskarit jotka kävin noutamassa ja pulttasin paikalleen.



Ostin eilenillalla tähän takajarrukengät Puolasta ja loput ilmanputsarin osat Saksasta. Keula ja stonga näyttää pakettiseurannan mukaan olevan jo Suomessa.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Toi raaserin etuhammasratas olikin yhtä hammasta suurempi joten aina parempi kun mielestäni tuo on muutenkin liian tiheäksi välitetty. Pesin siis museoprätkän moottorin vanhoista rasvoista ja laitoin tuon suuremman rattaan paikalleen.



Koeajojen jälkeen saattoikin todeta että muutoksella pyörän ajettavuus parani.

Sitten tunkkasin raaserin alas työpöydältä koska isoja osia oli saapumassa.



Nimittäin keula ja stonga saapuivat sopivasti laitoinkin ne paikalleen. Samalla laitoin paikalleen myös caferacer pakoputket mitkä tuli tuon museopyörän mukana.
Tuo korkea stonga on ihan hirveä ajettava mikä tuli todettua sangen lyhyellä koeajolla koska jarruosat on vielä matkalla Suomeen.
Se on vaihtolistalla jahka sopiva korvaava osa löytyy. Ostin sen noiden sähköosien ja kontrollien takia jotka tuli tangon mukana vaijereineen.







Sitten mallailin jostakin pikku kilpurista peräisin olevaa vanhaa katetta paikalleen ja se sopii kokonsa ja muotonsa puolesta tähän pieneen nelisylinteriseen pyörään kuin nakutettu. Huom. Katteessa olevat tyylikkäät tarrat.





Se puuttunut venttiilinsäätömutteri oli ajossa tapahtunut haveri sillä tuo kyseinen venttiili on päässyt kantamaan ja falskaa ja siksi ensi talvena pitää käyttää moottorin kansi irti ja korjata vuoto. Siksi tuolla videolla kyseinen sylinteri "tupsauttelee".

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sataa vettä ja vissiin vielä huomisenkin joten mitäpä sitä muuta kuin nappasin prätkästä sylinterikannen käteen ja ihmettelemään.
Vika ja juurisyy prätkän romutukseen selvisi samointein. Jokin vierasesine on pyörinyt sylinterissä.





Ei siis ihme että imuvena hieman falskasi.
Otin siitä pyyystä molemmat venat käteen. ja Hivasin imuvenan tiivistepinnan suoraksi sorvissa ja läppäsin karstat pois molemmista seetipinnoista. Nyt venat pitää ja moottorin saattoi laitella takas nippuun.
Koekäytössä mylly lauloi hienosti ja jäljellä on enää hieman kaasariden hienosäätöä.

Kun mosa tuli nopsasti kuntoon niin tein tähän vielä seisontatuen niin ei tarvi lohkoja huoltopukeilla naarmuttaa.
Saranaosa on sähköcruiserista, sisällä pätkä umpitankoa ja loppuosa vanhaa kaasujousen kuorta joka oli mitoiltaan saranaosaa vastaavaa. Kylkeen kierteet ja johon jouselle tappi ja saranatapin sorvasin grade 10.9 pultista johon porasin haarasokalle reiän.
Kaivelin miljoonalaatikosta vahvan vetojousen jolla jalka lukittuu napakasti ylös ja alas.
Se liikkuu kahden pakoputken välissä muttei osu mihinkään edes yläasennossa.



Päätoiminen harrastaja

Harri S

Ostin tähän tankin ja sivukopat Porvoosta ja hain ne tänään kotiin. Jarrukengät saapuivat myös ja nyt pääsinkin jo ajelemaan reippaammin ja kaikki vaihteet tuntuu myös pelaavan kuten kuuluu.



Vielä venttiilien säätö ja tämä alkaa olemaan pikkuhiljaa säädöissä ja oikealla bensatankilla kakkuakin virtaa sopivasti, mikä tietty osaltaan myös parantaa käyntiä.
Huom. Bilteman "tilapäisjalkatapit" kun ne oikeat on vielä matkalla Suomeen.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Hellekelit joten mukava laitella välillä museopyörää kultasateen varjossa.
 
Vaihdoin molemmat moottorin sivuposkien merkit/kopat ostamiini parempikuntoisiin ja nämä huonommat sitten puolestaan kiinni raaseriin. Ei nuo uudetkaan virheettömiä ole mutta ihan perusssiistejä ja pyörän ulkoasuun sopivia.



Tästä puuttui myös penkin lukkolaite kokokonaan ja se oli korvattu käytännöllisellä hiusneulasokalla joka tällaisessa orkkispyörässä on hieman rustiikki ratkaisu.



Toisen pyörän rungossa tuli onneksi mukana myös koko satulan lukkolaite jonka tyhjensin haitoista ja laitoin kiinni tähän museopyörään.





Sitten olikin kiva hieman tuuletella shortsit ja sandaalit jalassa lähiseudun nurkka-ajeluissa.
Päätoiminen harrastaja

JAMANT

Kävitkö Veikkolassa asti? Saman näköisen oli näkevinäni (mitään en näistä ymmärrä, mutta just tuollainen punainen Honda oli)...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Harri S

Noup. Ei sitä enää tällä iällä uskalla lähteä Kehä3 ulkopuolelle.
Ei vaiskaan, tää on sopivin ihan nurkkapyörityksessä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Vettä sataa ja itse olen sopivasti flunssan kourissa ja veto on aika lailla pois.

Koetin kävästä huvipajassa tekemässä jotakin. Eilen saapui jalkatapit ja purin ne osiksi ja laitoin happokylpyyn putsaantumaan. Jouset jätin pois ettei ne karaistu hapossa pilalle. Liimasin myös nuo haljenneet poljinkumit urataaniliimalla takas nippuun ja vein pannuhuoneeseen kuivumaan. Katotaan myöhemmin miten korjaus onnistui.





Tänään sitten putsasin metalliosat ja maalasin mustaksi.





Sitten postilähetti toikin ilmaputsarin loput osat ja laitoin ne samointein paikalleen.
Ongelmanahan tuossa kokoojapöntössä on lerppu muoviosa jolla voimaa ei saa jakaantumaan erityisesti keskimmäisiin tötteröihin jotta ne sain painettua paikalleen.

Sain ne lopulta paikalleen siten että nitkuttelin käikälettä siten että toisen pään kumitötterö meni paikalleen ja kiristin sen klemmarilla siihen.
Sitten nitkutin toista päätä että sain sen toisen puolen reunimmaisen paikelleen ja sekin klemmarilla kiinni.
Keskimmäiset laitoin siten että kiristin klemmareita  vain sen verran että se puri kii kumitötterön kauluksen olakkeeseen ja pitkällä ruuvarilla runkoa vasten vääntelemllä kahden puolen klemmaria runkoa vastimena käyttäen, muljahti ne keksimmäisetkin lopulta paikalleen.
Mutta molempia pitää väännellä "samaan tahtiin" jotta ne pikku hiljaa menee pohjaan asti.
Putsarin takaosan kumikäikäle olikin sitten helpompi juttu.





Lopulta kuume ja flunssa vei voiton ja tää saa nyt riittää tältäerää.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Luita särkee ja varsinkin leukaperissä ja vasemmassa korvassa kova jomotus. Kurkku tai keuhkot on ihan ok joten mikä lie korvatulehdus, sikotauti tjsp päällänsä. Pää täynnä migreeni- ja särkylääkkeitä helpottaa hieman. Pakko oli kuitenkin käydä välillä tekemässä jotakin muuta niin paranee nopeammin.

Korjatut kumitupit on kuivunu nyt pari vuorokautta ja laitoin ne aamusella paikalleen saippuan kera. Ei ainakaan vielä ole haljenneet ja uretaaniliima pitää näemmä lujasti kasassa. Hiusmurtumiin laitoin äkkipikaliimaa ja kiristin pariksi tunniksi putkiklemmareita päälle liimausta tukemaan. Aika näyttää onko peli menetetty noiden osalta.







Miksikö korjata vanhaa paskaa? No siksi että erilaiset pojin- ja kahvatarvikekumit on osoittautunut muovimaiseksi ja pahanhajuiseksi roskaksi joka halkeaa parissa viikossa. Samalla saa hyvin ajan kulumaan.

Yläketju tulee pysymään jatkossakin tässä prätkäharrastuksessa kireällä sillä maksoin tänään käsirahan kolmennesta samanlaisesta kokonaisesta rekisteröidystä prätkästä vm-75.
Kankaanpäästä pitää alkaa seuraavaksi sumplimaan kyytiä tuolle tänne Espooseen. Erittäin arvokasta olis jos jollakulla on kalustossa tarvtta ja tilaa ottaa se sieltä kyytiin ja tänne 150-200€ korvausta vastaan koska sillä mä saan sen haettua sieltä itsekin.

Paskaako näitä piti alkaa kaikkia hamstraamaan mutta tuo nyt oli lähes "pakko" ostaa kun hinta oli enemmän kuin kohdallaan.
Tavoite on valita parhaat osat tuohon museoprätkään ja museorekata se niin saa viilattua vakuutusmaksuja fiksummiksi. Mulla ne ajopäivät kun ei tule koskaan täyttymään kun tykkään rakentelusta enemmän.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tein toiselle sivukopalle siitä puuttuneen alakiinnikkeen sekä bensatankille takakiinnikkeen ja ohessa purin koko keulan ja poistin ylimääräiset suojapellitykset. Etuputkissa oli myös hieman ruostetta suojapeltien alla jonka hivasin pois hiekkapaperilla ja sorvissa pumppuja pyörittämällä. Laitoin putkien yläosiin suojaksi kirkalakkaa niin ruoste ei ala heti uusimaan.



Sitten aloin suunnittelemaan syöksykatteelle alakiinnikkeitä. Vanhat kiinnikkeet oli aika napakasti kiinni ruostuneilla pulteilla jotka sain auki ihan kohtuudella. Vanhoista kiinnikkeistä sahasin laput sekä katteiden että rungon puoleisille kiinnikelapuille.
Kiinnityskohdaksi päätin moottorin etukiinnikkeen kohdan josta saa luontevasti vedettyä kiinnikkeet katteen sivuosille.







Kiinnikelappujen väliin katkaisin sopivat pätkät huonekaluputkea jonka heppailin kiinni jahka katteen lopullinen paikka ja asento selvisi. Sitten purin osat pois, hitsasin loppuun ja hioin sekä maalasin harmaalla pohjamaalilla.





Maalin kuivuessa siivosin hitsit ja kalskeet pois jonka jälkeen osat saattoikin pultata takas paikoilleen ja katteen kiinni noihin tankoihin.
Kiinniketangot kulkee pakoputkien takana takaviistoon.







Alkuviikolla saapuu etujarruosat ja clip-on ohjaustanko jotka määrittää katteen etukiinnikkeen lopullisen paikan ja mallin.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Osien saapumisen odottelua ja odotellessa väänsin katteelle etutuen.
Koska etupumput ei kiinteässä katteessa ole vaihtoehto, väänsin karkaistusta hyllykannattimesta hevosenkengän joka sopii tiukasti rungon etuosaan. Kiinnitys 8mm läpipultilla.
Tuohon hitsasin 10cm neliöprofiilinpätkän jossa seinämävahvuus on huonekaluputkea tuplasti paksumpi. Tällä palikalla katteen kiinnityskohta siirtyy etuteleskoopin etupuolelle eikä ohjaus väännä tukea saati tuki riittävän kapeana toimi ohjauksen liikkeen rajoittajana.







Tuosta kohtaa tuki haarautuu katteen etukulmissa oleviin kiinnityskohtiin joissa kiinnitys parilla 6mm pultilla katteen alkuperäisiin kiinnitysreikiin.
Haarat tein 10mm neliskanttisesta umpitangosta ja kiinnityslaput samasta karkastusta latasta josta hevosenkenkäkin.
Hitsaukset vedin puikolla jotta saumoista tulee varmasti lujat.



Hionnan jälkeen maalia päälle ja tuki kiinni omalle paikalleen. Tästä tuli siro mutta todella vahva eikä kate muita tukia enää tarvitse.





Sitten saapui jarruosat. Ne on myyjän mukaan CB500:sta mutta samaa tavaraa ne on kuin 350:ssäkin. Etuvannekin sama vaikka 500:sen osana senkin ostin. Eli kuvissa samalta näytti ja samaa oli.
Pääsylinteri on ihan yhtä puuta muutta rajulla väkivallalla eli tohottimella useampaan kertaan kuumentamalla ja viilasta tehdyllä tuurnalla ruusrukissa painaen ja ees taas erikokoisilla pulteilla ja vasaralla hakaten sain sisuskalut paukkeen ja rutinan kera ulos porauksestaan.
Lienee kohtuu selvää että noista ei enää kalua saa mutta hoonasin pääsylinterin kuoren kuitenkin puhtaaksi eikä siellä lopulta syöpymiä sitten ollutkaan vaan tuo mäntä (sinkkiseoksisena) oli ilmeisesti ottanut korroosion hyvin vastaan.
Putsasin lopuksi pääsylinterin rungon ja avasin neulalla nesteporaukset.







Muistin että mullahan on yksi halpa kiinalainen kytkinpuolen pääsylkkä DBH brojektista ylijääneenä, josta kaivoinkin ulos juuri samankokoiset 1/2" männän, tiivisteet ja jousen. Pituuseroa oli 5mm mutta se hoitui 9mm pistoolin hylsyllä joka sisälle laitoin korokkeeksi pienen mutterin ja painoin hylsyn ruustukissa männänvarren päälle.





Satula oli myös ihan jumissa ja sen sain auki rasvaprässillä. Putsasin hapettumat ja tiivisteen sekä kasasin rasvan kera osat takas paikalleen. Letkun rassasin sakasta auki messinkilangalla. Yhdistin sylkän, letkut ja satulan ja laitoin nesteet sisälle ja sehän alkoi toimimaan. Ihme kyllä vuotojakaan ei ollut kummassakaan. Jätin sen silti yöksi ruustukkiin roikkumaan ja huomenna näkee onko hikoilua yön aikana ilmaantunut.







Osien mukana tuli käytännössä koko etujarrusetti eli kaikki kiinnikkeet ja levyn suojukset mitä prätkässä tarvitaan, vain ylempi letku puuttui mutta se jää joka tapauksessa pois kun jättää jarruvalokytkimen valettuine runkoineen pois välistä ja liittää tuon alaletkun banjon suoraan pääsylinteriin johon sen clip-on tankojen takia helposti ylettyy.
Posti vaan alkoi tänään niitä ohjaustankoja hautomaan ja nyt toimituspäiväksi on ilmoitettu huominen. Toivotaan että pitää kutinsa ja osat sitä mitä tilasin.
Päätoiminen harrastaja