Honda CB 350Four x 3

Aloittaja Harri S, 16 huhtikuu, 2025, 15:23

« edellinen - seuraava »

Harri S

Tänään ne ohjaustangot lopultakin saapui. Mutta ihan sopivasti ja tyhjensinkin orkkistangon kahvoista ja sähköjohdoista.
Tangot piti olla rosteria. Olihan ne ilmeisesti onneksi kiinnitysosiltaan mutta alumiiniset putket laitoin välittömästi vaihtoon koska ne oli ohutta matskua ja alumiinin laadusta ei ole mitään takeita varsinkin kun niihin pitää porata reiät sähköjohdoille.
Mulla oli onneksi vahvaa kromattua messinkiputkea juuri sopiva määrä josta pätkäsin korvaavat osat tilalle.
Sitten kahvat, johdot sun muut saattoi laitella paikalleen ja säädellä niitä sopivaan asentoon.





Laitoin katteen paikalleen ja pikkasen pitää nävertää lisää tilaa merkkivalopaneelille että se ei raavi katteeseen ohjauksen ääriasennoissa, muuten se saa jäädä paikalleen kun on hyvin tyyliin sopiva.
Ohjaustankoa nostin muutamaan otteeseen ettei sormet nirhaannu katteen reunoihin ohjauksen ääriasennoissa.



Nyt kun laitteessa on myös etujarrut niin pitihän sillä käydä hieman tuulettelemassa kun sateeseenkin tuli sopiva tauko.
Vauhdinhurmaa tällä saa mukavasti jo pienissäkin nopeuksissa. Pleksiin pitää tehdä toi puuttuva palanen niin sen saa symmetriseksi.





Huominen meneekin sitä kolmatta prätkää noutaessa.
Päätoiminen harrastaja

samulis

Ai että kun sattuu ranteisiin ihan jo katselu. Vedätkö kilpurin yks väriseks?

Harri S

On mulla pari maalausvisiota mielessä.
Katotaan nyt millaiseen päädyn.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Tarkoitus oli vähän ravistella taas rajoja eli oon miettiny tuohon Porsche 917-021 tyylistä psykedeelistä väritystä:
vihreä liekki, sininen pohja, ehkä punainen tehoste ja ohuet valkoiset rajaukset.

Kun kerrankin on laite mihin vois tuota kauan himoitsemaani teemaa käyttää. Mutta katsotaan mihin tie johtaa.

Päätoiminen harrastaja

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 25 kesäkuu, 2025, 09:40Tarkoitus oli vähän ravistella taas rajoja eli oon miettiny tuohon Porsche 917-021 tyylistä psykedeelistä väritystä:
vihreä liekki, sininen pohja, ehkä punainen tehoste ja ohuet valkoiset rajaukset.

Kun kerrankin on laite mihin vois tuota kauan himoitsemaani teemaa käyttää. Mutta katsotaan mihin tie johtaa.


Kuulostaa sopivan häiriintyneeltä.  :+1:
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Dodge B150 -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Harri S

Kolmas prätkä tontilla.
Yht. reilu 500km eestaas veti niskalihakset jurkkikseen ja korvat humisee vieläkin auton sisämelusta. Ajankohta hyvä koska reitin varrella on lestojen kansainvaellus, ilmeisesti ensi viikonloppuna.

Laite on seissyt todella kauan ja viimeisen vuoden kylmässä ja kosteassa suulissa joka näkyy patinana, mutta eiköhän tuosta kuoriudu ihan soiva orkkispeli sitten aikanaan.

Kilpuri saa luovuttaa tähän siistit kaksoispakoputkensa ja saa tilalle hieman meluisamman putkiston, ilmeisesti sen joka tuli sen irtomoottorin mukana koska tuo pyörässä kii oleva on melko karua tekoa. Myös tankit vaihtuu päittäin kun ovat samaa sävyä ja kilpurissa huomattavasti paremmassa maalissa.



Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sipistelin hieman vielä kilpurin katteen rautoja jotta sain hieman epäsymmetriseksi menneen (tehdyn) katteen istumaan pyörän keskilinjalle niin että sen muodot olis balanssissa molemmilta puolilta katsoen.

Sitten hieman koeajoa ja lopuksi ajoin sen prätkätallille muiden pyörien joukkoon.



Niin se vain täyttyy tuokin talli ensi syksyä ja talvea varten.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään aloin virittelemään tuota uusinta hankintaa käyntikuntoon niin selviää mm. moottorin kunto.
Kun tankin ja penkin nappas pois niin aika paljon on tuota banrndustia kertyny moottorin päälle ja siitä johtuen otinkin heti ensitöikseni kaasuttimet pöydälle putsausta varten koska mm. tulviminen olis hyvin todennäköistä.







Jokainen letku ja kiinnike on omalla paikallaan ja muutenkin laite on kiitettävästi säästynyt erilaisten asentajien räpellyksiltä. Esim. sähköt on ihan alkuperäisessä kuosissa ja johtojen vedot alkuperäisillä paikoillaan ja liittimet koskemattomat. Ajovalon koppa umpioineen on vaihtunut vääränlaiseen, ilmeisesti seiskapuolikkaan vastaavaan, ja se on pakoputkiston ja tarakan lisäksi suurin poikkeama alkuperäisestä.

Pistin kaasuttimet osiksi eikä suotta sillä roskaa ja hapettumaan riitti, bensapinnat miten sattuu ja yksi emulsioputki niin jumissa että luistinpuoli piti purkaa pois jotta sen pääsi napauttamaan pois reiästään.





Toin osat kotiin ja putsasin ne huvipajassa bräkliinerin ja paineilman avulla ja lisäksi suuttimen reiät vaati jonkin verran rassausta jotta ne pienimmätkin sai avattua hapettumista.

Kävin äsken kasaamassa kaasarit, neulaventtiilit pyöräytin puhtaaksi kevyesti teäsvillalla ja laitoin kaasarit paikalleen.
Tankin otin kilpurista kun siinä on ehjä polttoainekorkki ja bensat valmiiksi sisällä. Jokainen kaasutin piti bensat sisällään eikä tulvinut.







Parin kuukauden huvipajassa ähräämisen jälkeen on taas mukava laitella näitä kun on sopivasti rakentelutilaa ja kunnon valaistus.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Päivän touhunnu tuo uusimman kanssa, sain sen käyntiin ja kaikki tuntuu olevan ehjää. Tosin välillä ykkösen kaasari tulvahtelee mikä sotkee käyntiä. Pitää tilata uudet neulaventtiilit niin saa käynnin tasottumaan.

Purin myös etujarrun. Pääsylkkä ei onneksi ollut jumissa, lähinnä vain nestereiät sakasta tukossa joka hoitui putsaamisella.
Alin letku oli tässäkin tukossa ja se piti rassata auki ja nyt kun pääsylkkä ja letkut oli auki, pystyinkin painelemaan satulasta männän ulos että sai hapettumat ja sakat poistettua ja osat rasvattua.







Nyt kun laitteessa on taas jarrut niin tsekkasin valot ja vilkut jotka toimi ilman puuhasteluja. Sateet taukosi sopivasti ja pääsinkin samointein koeajolle ja ajoin samalla kotipihaan jossa penkki, tankki ja sivukotelot pois ja liuotinainepesu vuosikymmenten pölyistä ja rasvoista hammasharjalla ja tiskiharjalla hinkaten.
Kuivatus paineilmalla ja lopuksi ajoin sen takas talliin kuivumaan.
Tästä on hyvä jatkaa taas sisätiloissa kun seuraava saderintama tekee tuloaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Nyt kun barndustit ja piet on pesty pois ja pyörä on yön yli kuivunut oli aika tehdä hieman tarkistuksia.



Eli tankki pois ja puolat pois tieltä jotta pääsin purkamaan venakopan keinuvipuineen pois. Pultit on erimittaisia joten ne on hyvä laitella esim. pahvilevyyn jotta paikat säilyy oikeina.
Joskus tämäkin on ollut auki koska muutama pultti oli eri mallisia ja siksi on hyvä tarkistaa myös että jakoketjun lahaimet on kunnossa, nokkaketju kireällä, nokka-akselin öljysuihkut oikein päin asennettuna ja kuristin holkin paikallaan öljykanavissa.
Kaikki oli onneksi kuten pitääkin ja osat saattoi laitella takas paikalleen.





Nyt kun tankki oli taas pois pikaltaan niin leikkasin jäykistyneen johtosarjan kuoren kovettuneen osan pois, muokkasin sen fiksumpaan asentoon ja laitoin kuoren sisään vielä pätkän johtospiraalia tuota kohtaa tukemaan.





Sitten rasvasin löysänä roikkuvan ja rutikuivan toisioketjun ja säädin kerjun kireyden kohdalleen.
Satulan lukkotappi oli ruuvattu irti penkistä ja painettu onneksi lukkoon paikalleen (talteen) joten avasin ja purin lukon, ja tein lukon mekanismiin raudasta muutamia, siitä puuttuneita pikkuosia jolla lukon salpamekanismin sai jälleen toimivaksi pyörän omalla avaimella. Lukkotappi kii penkkiin ja nyt satulalukko toimii kuten kuuluukin.

Muuta en tuolle prätkälle enää tehnyt vaan sipistelin tuosta museotarkastukseen menevästä pyörästä pois erilaisia virityksiä.

Kierroslukumittarin ylämutteri oli irronnut kuoresta ja se vaijerinpää oli asennettu paikalleen paksulla kerroksella vulkanointiteippiä. Rapsin teipit pois ja korjasin pään tekemällä kuoreen paremman kauluksen. Otin toisesta pyörästä tähän myös nopeusmittarin vaijerin lokasuojakiinnikkeen kun se oli korvattu tässä joskus mustalla nippusiteellä.







Sitten vaihtelin keulan yläkolmiosta pois nuo tavan 6mm kilopultit ja ostin tilalle toisista pyöristä oikeanlaiset 8mm kromatut pultit kupumuttereineen. Jännä paikka moiselle viritykselle, kun kyse on kuitenkin aika kriittisestä pultista.





Vaihtelin vielä vilkunlaseja siistimpiin sekä otin uusimmasta pyörästä Scott kumitupit tähän museovehkeeseen paikallaolleiden haljenneiden ja sähköteipillä korjattujen muovisten tilalle, kun ne kerran oli kuvioinniltaan kutakuinkin alkuperäsiä vastaavat mutta laadukkaammat ja pehmeästä kumista valmistetut.

Museotarkastus olis tarkoitus tehdä jo tänä kesänä ja laitoinkin asiasta viestiä paikalliselle museotarkastajalle.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Eilen illansuussa tuli museotarkastajalta viesti että käykö huominen (siis tänään) iltapäivä.

Mulle tulikin jo hieman kiire käydä meikkaamassa muutama kiveniskemä, vaihtaa loput vääränmalliset pultit pois mm. lokasuojien tukiraudoista ja laitella sähköjohtosarjaan siitä puuttunut roiskesuoja sekä lisätä Hondan orkkis työkalut jotka tuli tuon uusimman pyörän mukana.

Onneksi prätkän värisävy oli sama punainen kuin siinä Mercury Cyclonen Spoiler 2 katossa jota jouduin korjausmalaamaan autonäyttelyä varten silloin aikoinaan auton minulla ollessa.
Tänään sitten hurautin tarkastajien luo ja tarkastus sujui jouhevasti ja merkkiharrastajien asiantuntemuksella ilman huomautuksia.
Reilun parin viikon sisällä sitten muutoskatsastus museoajoneuvoksi jahka tarkastajat saa kirjoitettua lausunnnon valmiiksi.
Päätoiminen harrastaja