Honda CB 350Four x 3

Aloittaja Harri S, 16 huhtikuu, 2025, 15:23

« edellinen - seuraava »

Harri S

Päivä alkoi lampun kopan kunnostuksella.
Ostin tuonntosiaa Saksasta 102€ posteineen kun Suomessa samasta käytetystä osasta pyydettiin 250€.
Kopasta löytyi haluamani koodi HM-7M ja ostin sen pikku riskillä pelkkien mittojen ja yhden kuvan perusteella. Mukana Stanleyn ympio, kaikki sähköjohdot ja valokatkaisija.

Tein koppaan hionnan ja peitin yhden ylimääräisen reiän taustapuolelta kiinnitinatulla peltilapulla, kittasin, pohjamaalasin ja lopuksi pintamaalasin ruiskulla mustaksi. Huomenna se on kuivunut ja asennusvalmis.
Ohessa hioin umpion reusasta alkavat ruosteet pois ja samoin koristekehyksen sisäpuolelta ja pensselöin molempiin suojaksi vannehopeaa ettei ala uudelleen ruostumaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kopan maalauksen jälkeen siirtyminen prätkätallille jossa kiinnitin keulan runkoon ja putsasin kaikki loput keulan osat, puretun etuvanteen, lokasuojan kaikki pultit, akselit sun muut ja puhtaat osat samointein kiinni keulaan.
Putsasin ja suojasin kaikki lokasuojan kannakkeet taustapuolelta vannehopealla samalla kun meikkasin piiloon kaatumisesta tulleita naarmuja.

Kaasuttimiin laitoin uudet neulaventtiilit, säädin bensapinnat ja laitoin kaasutinpatteriston kii moottoriin.

Tähän oli ilmeisesti kaadon takia vaihdettu ajovalon lisäksi myös leveä CB750 ohjaustanko kontrolleineen joka on aivan liian iso pyörään mutta onneksi alkukesästä raaseria rakentaessani ostin tarvittavat kahvat ja kontrollit jenkeistä CB350Four ohjaustangon mukan jonka nyt sitten vaan putsasin tätä pyörää varten valmiiksi.
Siirsin leveästä tangosta kaikki osat tähän oikeanmalliseen ja ruuvasin sen paikalleen.

Lopuksi laittelin kaasu ja kytkinvaijerit sekä reititin kierrosluku- ja nopeusmittarinvaijerit kiinni nyt kun ne on helppo lampunkoppaa naarmuttamatta laitella omille paikoilleen.
Ja päivän puuhat tuli valmiiksi.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään korjasin ja kytkin kaikki sähköt tehdaskuosiin. Lampun koppa toimii kytkentärasiana ja melko homma oli selvitellä mikä johto tulee mihinkin. Toki pääosa väri-väriin mutta sähkökaavio ei tuntenut ollenkaan lampun kopan päällä olevaa valokatkaisijaa.
Syy on korjausoppaassa oleva jenkkiversion sähkökaavio jossa valokatkaisija on valonvaihtokytkimen yhteydessä, kuten mm. tuossa raaserissa johon ostin jenkkimallin kontrollit ohjaustangon mukana.
Lampunkopassa oleva läpivienti riitti juuri ja juuri kaikille johdoille ja koppa tulikin ihan täyteen johtoja ja liittimiä.

Vilkkujen johdotukset piti korjata sekä edessä että takana kun niihin oli laitettu sokeripaloja. Tina ja liimakutistesukka on pitävämpi ja sellaiset tein jokaiseen vilkkuun. Lisäksi tein uudet maadoitukset molemmille etuvilkuille ja ne tuli lampunpidikkeen sisäpuolelle vilkkutangon mutterin alle josta veto lampun kopan sisälle maadoitusliittimiin.

Takavilkut piti pultata rungon taka-aisoihin koska tästä puuttuu vielä penkin takaa krominen tartuntakahva joka on hankintalistalla kuten penkin originaalimallinen päällynen tuon sileän, ilmeisesti verhoomon tekemän tilalle.
Sitä isoa tavaratelinettä en tähän enää takaisin laita.

Sitten laittelin sytytysosat, virtalukot, äänimerkin sekä kaikki releet ja jännitteensäätimet sähkökeskukseen ja sain kaiken pelaamaan heti kuten kuuluukin.
Raaseri joutui luopumaan tuplapakoputkistaan ja niissä olikin melko hinkkuu jotta sai ne vuosikausien piestä ja kiinnipalaneesta savesta ja sonnasta puhtaaksi.
Nuo pakoputkethan on ostettu siihen museopyörään jo 80-luvun alussa ja ovat 70-lukuista mallia, made in USA.

Sitten vaan tankki paikalleen ja bensat kaasareihin, prätkä käyntiin ja pakoputkien pinnapulttien mutterien jälkikiristys.
Hyvin pelittää ja huomenna tämä on varmaankin jo ajokunnossa. Yksi kaasari tulvahtelee välillä joten tsekkaan siitä vielä neulaventtiilin onko siellä paskaa vai valmistusvikaa.
Sitten voi sipistellä ilmanputsarijutut sun muut paikalleen.
Päätoiminen harrastaja

Springer

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 18 heinäkuu, 2025, 18:18Takavilkut piti pultata rungon taka-aisoihin koska tästä puuttuu vielä penkin takaa krominen tartuntakahva joka on hankintalistalla kuten penkin originaalimallinen päällynen tuon sileän, ilmeisesti verhoomon tekemän tilalle.
Aikoinaan entisöin CB350 Twinin ja tuo nostokahva etsitytti jonkun aikaa. Saattavat tehdä uustuotantona nykyään?

Harri S

Joo. Vietnamista saa uustuotantona 192€ ja käytetyt maailmalla hieman halvempia.
Päätoiminen harrastaja

samulis

Meneekö tää kolmaskin MR kilpiin?