Nettimotosta bongattua

Aloittaja palontie, 28 helmikuu, 2020, 21:19

« edellinen - seuraava »

rb


rb

https://www.nettimoto.com/kawasaki/gpz/3339399

Kawasaki GPZ 500
1997




Jos ihan vaan pitäs päästä paikasta A paikkaan B niin toi ois halpa vaihtoehto.

Pande

Lainaus käyttäjältä: rb - 28 helmikuu, 2026, 13:13Jos ihan vaan pitäs päästä paikasta A paikkaan B niin toi ois halpa vaihtoehto.
Siitäkin jo 15 vuotta tai vähän päällekin, mutta yksi naispuolinen silloinen työkaveri kävi kesäisin töissä kokolailla tuollaisella GPZ:lla. Se taisi olla ihan pari kolme vuotta vanhempi kun väritys oli semmoinen voimakkaan ysärihenkinen monivärinen, turkoosia ja sinistä tms. muistaakseni.

rb

https://www.nettimoto.com/yamaha/fzx/3339477

Yamaha FZX 750
1987




Toi on ihan jees, kun pitkä akseliväli ja voimaa kivasti, kun siinä on sama mylly kun kyykkypyörässä..

palontie


rb

Lainaus käyttäjältä: palontie - 28 helmikuu, 2026, 17:21Paljos tuossa kaakkeja?
Muistaakseni ihan sama kun FZR:ssä eli karvan yli sata.

rb

https://www.nettimoto.com/honda/gb/3339467

Honda GB 500
1989




"Man-saaren ajojen innoittamana suunniteltu Tourist Trophy"

rb


rb


LPR

Lainaus käyttäjältä: rb - 26 helmikuu, 2026, 19:30Tällaista en muista nähneeni:

https://www.nettimoto.com/zundapp/combinette/3338982

Zündapp Combinette
1963




Näitä oli kylällä kyllä:

https://www.nettimoto.com/zundapp/combinette/3338978

Zündapp Combinette
1965




Muistan vieläkin kun kaikki mopothan piti tietysti viilata, niin Sakemanni oli ollut ilkeä ja laittanut kovametallipalan imuaukon alareunaan, niin eihän siihen meidän viilat pystynyt. :(
Tuo Combinette ei kuitenkaan liene mopo, vaikka sellaisena myydään. Kaiken järjen mukaan pitäisi olla 50-kuutioinen kevytmoottoripyörä. Tuolloin mopedissa piti olla polkimet ja painoraja oli hyvin alhainen. Ei varmasti kahden istuttavalla satulalla olisi mopediksi saanut hyväksyttyä, kun ei niillä saanut kuljettaakaan matkustajaa.

sössö

mopon kilpi siinä näyttäisi olevan.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 01 maaliskuu, 2026, 23:02mopon kilpi siinä näyttäisi olevan.
Olisko sitten joku uustuonti ja leimattu mopediksi nykyisin määräyksin. Poljinpakko poustui mopedeista 1971.

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 01 maaliskuu, 2026, 23:48Olisko sitten joku uustuonti ja leimattu mopediksi nykyisin määräyksin. Poljinpakko poustui mopedeista 1971.
Mistä näistä tietää mikä keräilyerä on löytyny tänne myytäväksi. Muutoinkin nuo laintulkinnat tuntuu tässä maassa olevan kovin venuvia. Ehkä pankinjohtajan pojalta tms. ei ole vaadittu polkimia...

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 02 maaliskuu, 2026, 00:09Mistä näistä tietää mikä keräilyerä on löytyny tänne myytäväksi. Muutoinkin nuo laintulkinnat tuntuu tässä maassa olevan kovin venuvia. Ehkä pankinjohtajan pojalta tms. ei ole vaadittu polkimia...
Oli muuten ihan hiton tarkkaa mopedien kanssa tuolloin. Ja 60 kg painoraja myöskin. Kaikki mopedit oli tyyppikatsastettava ja tarkasti kytättiin. Olihan se veroton ajoneuvo eikä tarvinnut ajokorttia, niin jotain kiusaa piti keksiä. Mutta tuolloin oli pienet kevaritkin jossain määrin yleisiä, eli jos tuo on aikanaan tuotu Suomeen, on se ollut kevytmoottoripyörä tai sitten se on uustuontia. Nyt sitten uusilla määräyksillä leimattu mopediksi.

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 02 maaliskuu, 2026, 00:25Oli muuten ihan hiton tarkkaa mopedien kanssa tuolloin. Ja 60 kg painoraja myöskin. Kaikki mopedit oli tyyppikatsastettava ja tarkasti kytättiin. Olihan se veroton ajoneuvo eikä tarvinnut ajokorttia, niin jotain kiusaa piti keksiä. Mutta tuolloin oli pienet kevaritkin jossain määrin yleisiä, eli jos tuo on aikanaan tuotu Suomeen, on se ollut kevytmoottoripyörä tai sitten se on uustuontia. Nyt sitten uusilla määräyksillä leimattu mopediksi.
Oli varmaan maan tapaan olevinaan hiton tarkkaa kaikki ja tommosta esitettiin, todellisuus vaan on ollu monesta kohtaa toinen. Tarkkoja tietojahan on olevinaan autojenkin rekisteriotteissakin, vaikka niissä lukee ihan mitä on sattunut rekisteröintikatsastajan päässä sillä kellonlyömällä olemaan.

Käytännössä edes jotainalkeellisimpia vaatimuksia alkoi tulemaan vasta 90- ja 2000- luvulla mm. jarrujen suhteen, ennenhän nekin on saaneet olla ihan mitä sattuu. Ennen rekisteröintiä on riittänyt tyyppihyväksyntä ja tyyppihyväksytty mopo ei käytännössä ole edes vastannut tuotantomallia. Esimerkiksi on olevinaan joku tiukka 50kg painoraja mutta joku muoviperänenkin eli köykäsimmän mallin pappatunturi painaa todellisuudessa lähemmäs 60kg, ilmeisesti joku raja mopotehtaallakin oli kuinka vaarallisia mopoja halusi asiakkailleen myydä viranomasista huolimatta. Kovin jämeränä ajokkina tommosta pappatunturiakaan ei voi pitää, joten voi vaan kuvitella millanen se alle 50 kiloa painanut tyyppihyväksyntämalli on ollut, jos sellaista on edes ikinä ollut. Supersport tuntuu käsituntumalta pappistakin painavammalta, onhan siinä toki jo kehtorunko ja jousituskin paljon järeempi, silti tehty 50kg painorajoituksen aikana sekin.

Liiallista nopeuttakin on valvoneet tien päällä poliisit, eikä siihenkään liiemmin tyyppihyväksynnässä puututtu. Esim. sakkomallin tunturit on sakkomalleja koska ihmiset sai ylinopeudesta sakkoja niillä. Kuitenkin kaupasta sellasen olivat tyyppihyväksyttynä ostaneet.

Ei sitä voi tietää millä joku on mopojaan saanut täällä läpi jos on saanut kun kaikki on noinkin epämääräistä mitä on ollut ennen rekisteröintipakkoa ja EU aikaa.

Pienet kevytmoottoripyörätkin on yleensä 60-90 kuutioisia monet olleet. 50 kuutioisia lie ani harva, puchilla taisi olla joku 2,1hp versio muta mun ymmärtääkseni sekin oli jonkun toisen maan määräyksiin tehty.