Vetokoukku Chevy K-1500

Aloittaja Mecki, 02 maaliskuu, 2020, 17:29

« edellinen - seuraava »

Mecki

Chevy K-1500 Ext. Cab (pakettiauto) vm. -92, 6,2 diesel. Suomessa uutena myyty, maahantuoja silloin Metro-Auto.

Auto on rekisteriotteen mukaan katsastettu 2,0t vetokoukulle. Koukun tyyppikilvessä on merkintä 2,9t. Nyt pitäisi saada katsastettua koukku vähintään 2,7t kärrylle riittäväksi (2 x 1350kg akselit) mikä ei pitäisi painojen puolesta olla mahdotonta, mutta papereitten puolesta tuntuu mahdottomalta. Pitäisi saada maahantuojan lausunto, että on ok, mutta Metro-Auto ei sellaista enään anna, kun ei ole enään Chevyn maahantuoja. Nykyinen Chevyjen maahantuoja (joku Turkulainen firmako se oli jonne edustus siirtyi) ei ota asiaan kantaa eikä lappua heru. Katsastusmiehellä on kädet sidottu (tuttu kaveri eikä siis vittuilua), jos ei sillä ole jotain lappua Trafille toimittaa. Miten tässä voisi edetä?

Mulla on toinen saman vuosimallin Metro-Auton maahantuoma K-1500 Sportside 350 bensa, jonka ostin uutena ja katsastin 3,0t koukulle. Diesel Ext. Cab on vain noin 200kg painavampi, joten painoeron ei pitäisi vaikuttaa etteikö siihenkin saisi enempi vetopainoa kun vain joku uskottava osapuoli antaisi siitä lapun.

Gary Grand

Löytyiskö vastaavaa Pickkaria isommalla perävaunumassalla verrokiksi?

Vilkasin justiin mulla joskus olleen -90 6.2D K1500 Ext.Cabin rekkaria ja silläkin oli 2000kg jarrullisen perävaunumassa..
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

timant

Lainaus käyttäjältä: Mecki - 02 maaliskuu, 2020, 17:29Chevy K-1500 Ext. Cab (pakettiauto) vm. -92, 6,2 diesel. Suomessa uutena myyty, maahantuoja silloin Metro-Auto.

Auto on rekisteriotteen mukaan katsastettu 2,0t vetokoukulle. Koukun tyyppikilvessä on merkintä 2,9t. Nyt pitäisi saada katsastettua koukku vähintään 2,7t kärrylle riittäväksi (2 x 1350kg akselit) mikä ei pitäisi painojen puolesta olla mahdotonta, mutta papereitten puolesta tuntuu mahdottomalta. Pitäisi saada maahantuojan lausunto, että on ok, mutta Metro-Auto ei sellaista enään anna, kun ei ole enään Chevyn maahantuoja. Nykyinen Chevyjen maahantuoja (joku Turkulainen firmako se oli jonne edustus siirtyi) ei ota asiaan kantaa eikä lappua heru. Katsastusmiehellä on kädet sidottu (tuttu kaveri eikä siis vittuilua), jos ei sillä ole jotain lappua Trafille toimittaa. Miten tässä voisi edetä?

Mulla on toinen saman vuosimallin Metro-Auton maahantuoma K-1500 Sportside 350 bensa, jonka ostin uutena ja katsastin 3,0t koukulle. Diesel Ext. Cab on vain noin 200kg painavampi, joten painoeron ei pitäisi vaikuttaa etteikö siihenkin saisi enempi vetopainoa kun vain joku uskottava osapuoli antaisi siitä lapun.


kelpaisiko GM:n vehicle information kit - >
https://www.gmheritagecenter.com/docs/gm-heritage-archive/vehicle-information-kits/Chevrolet-Trucks/1992-Chevrolet-Truck.pdf

sivulta 43 eteenpäin noita vetopainoja, jenkkien koukut ja säädökset tientenkin omiaan mutta ehkä sovellettavissa?

Mecki

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 02 maaliskuu, 2020, 18:04Löytyiskö vastaavaa Pickkaria isommalla perävaunumassalla verrokiksi?

Vilkasin justiin mulla joskus olleen -90 6.2D K1500 Ext.Cabin rekkaria ja silläkin oli 2000kg jarrullisen perävaunumassa..

Sitä tässä vähän olin kalastelemassa, jos jollain olis ollu tai on tällainen leimattuna isommalle painolle ja sitä kautta voisi löytyä lausunto maahantuojalta.

En tiedä miten trafin rekistereitä pääsis penkomaan ja mahtaako siellä olla enään Metro-Auton maahantuomia vetureita paljonkaan, kun näiden maahantuonti periaatteessa loppui kun pakettiautoihin tuli vero -93. Taitaa suurin osa työkaluiksi hankituista olla jo romuna. Tuntuu Trafi takertuvan siihen "maahantuojan todistus" vaatimukseen. Mitenköhän tuo vaatimus on ohjeistettu, en ole nähnyt mitään painettua tekstiä asiasta? Ongelmassahan on vain kyse vastuun ottamisen pakoilusta, kukaan ei halua/uskalla ottaa vastuuta vaikka riski jostain seuraamuksesta on olematon. (Koska viranomainen olisi ollut syyllinen mihinkään ja vastuussa päätöksestään?)

JAMANT

Suoraan ei verrokiksi kelpaa samanlainen jossa isommat painot, vaikka olis perättäiset VIN:it. Olen tarkistanut, ei kelpaa. Pitää olla siihen autoon VIN:illä kohdennettu lausunto ja jos ei sitä kukaan kirjoita enää, niin ei pysty (tosin jotenkin oudosti esim AWD Chevy Astroon sai ilman lausuntoa, vaihtamalla perävälitykset (en muista mihin suuntaan). Tiedän tapauksen jossa on onnistunut ja ihan viime vuonna)...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Mecki

Lainaus käyttäjältä: timant - 03 maaliskuu, 2020, 08:32kelpaisiko GM:n vehicle information kit - >
https://www.gmheritagecenter.com/docs/gm-heritage-archive/vehicle-information-kits/Chevrolet-Trucks/1992-Chevrolet-Truck.pdf

sivulta 43 eteenpäin noita vetopainoja, jenkkien koukut ja säädökset tientenkin omiaan mutta ehkä sovellettavissa?

Kiitos hyvästä linkistä. Ei taida kuitenkaan kelvata trafille, kun ovat hirttäytyneet tohon lausuntovaatimukseen. Onhan ne suuressa viisaudessaan jopa tulleet siihen tulokseen, ettei tällaisella voi vetää kuin 450kg jarrutonta kärryä.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: JAMANT - 03 maaliskuu, 2020, 13:41Suoraan ei verrokiksi kelpaa samanlainen jossa isommat painot, vaikka olis perättäiset VIN:it. Olen tarkistanut, ei kelpaa. Pitää olla siihen autoon VIN:illä kohdennettu lausunto ja jos ei sitä kukaan kirjoita enää, niin ei pysty (tosin jotenkin oudosti esim AWD Chevy Astroon sai ilman lausuntoa, vaihtamalla perävälitykset (en muista mihin suuntaan). Tiedän tapauksen jossa on onnistunut ja ihan viime vuonna)...

Tätä vähän aavistelinkin. Täytyypä vain jatkaa kuten ennenkin ja vetää mitä tarvii omaa järkeä käyttäen. Rakenteet ja koukku kyllä on riittävät, eipä se lausunto niistä vahvempia tee eikä poista omaa vastuuta tekemisistään. Eipä se max. 450kg jarruttoman kärryn rajoituskaan ole tähänkään asti haitannut 750kg jarruttoman vetämistä.

kuutio

Jos kerran löytyy luottokatsuri.. nii suostuskohan putsaan otteesta kaikki koukkupainot pois..?
Kun eikös sopivan ikäsiin saanu yhessä vaiheessa vaan ite laittaa vaikka omatekele koukun ilman katsastusta.. sheriffit sitte kovalla ammattitaidolla tuomaroi turvallisuuden.. Ja jos sulla kuitenki tehdaskoukku niin tarv.näyttää lätkästä koukuntekijän mielipiteen..
Mun kokemuksilla tienpäällä saa asiallisella kuormansidonnalla paljon anteeksi.
All work and no play makes Jack a dull boy.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 04 maaliskuu, 2020, 15:33Jos kerran löytyy luottokatsuri.. nii suostuskohan putsaan otteesta kaikki koukkupainot pois..?
Kun eikös sopivan ikäsiin saanu yhessä vaiheessa vaan ite laittaa vaikka omatekele koukun ilman katsastusta.. sheriffit sitte kovalla ammattitaidolla tuomaroi turvallisuuden.. Ja jos sulla kuitenki tehdaskoukku niin tarv.näyttää lätkästä koukuntekijän mielipiteen..
Mun kokemuksilla tienpäällä saa asiallisella kuormansidonnalla paljon anteeksi.

Tossa vois olla ideaa. Tehdaskoukku johon lätkä tallella on 2900kg. Alkuperäisestä tosin vain kuula ja lätkä jäljellä, kun edellisessä katsastuksessa tuttu katsuri sanoi että: "et sitten viitsi vetää mitään painavaa tolla enään ennenkuin oot korjannu, kun toi palkkikin on jo puhkiruostunut". Tollasen korjauksen ja vahvistuksen tein tupla RHS palkilla, on ainakin vahvempi kun alkuperälnen.




Mitenköhän onnistuisi jos koukun poistaisi kokonaan ja koittais sen jälkeen asentaa uutta, ikäänkuin koukkua ei olisi ikinä ullutkaan. Ei taida -92 malliseen saada kuitenkaan ihan miten vain asentaa kun on niin "uusi"? En kyllä yhtään muista miten ja koska noita määräyksiä tiukennettiin. Taisi olla muutamaan kertaan kun ne säännöt muuttui.