25 tammikuu, 2021, 16:53

Uutiset:


Garyn sekalai/opäiset projektit

Aloittaja Gary Grand, 10 tammikuu, 2020, 17:27

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Se Rockauton paketti sisälsi mm. tällaiset:


Noille mun pitää piirtää sopivat korvakkeet Moparin 9.25" akselille ja laittaa laserille..

Mulla yhdet korvakeet onkin, mutta ne on vanhemmalle Caddy Eldon satulalle,(= reilusti isompi) ja sopivat heittämällä GM 14-bolt full floater akselille. Kiinnitysjako on tuossa Moparin akselissa 45 astetta vinossa verrattuna GM akseliin. Jako ja akseliputken halkaisija on sama. Se ei sinällään olisi ongelmaa aiheuttanut, vaan satulat olisi menneet vaan sen verran vinoon akselin etu-, tai takapuolelle. Siis klo 10 tai klo 2 suuntaan. Tuskin olisi edes ilmaantumiseen vaikuttanut.

Noissa GM:n akselille sopivissa adaptereissa vaan on taivutettu offsettia sen verran, ettei ne käy vetarin laipalle oikein mitenkään Moparin akselilla.
Sille käy paremmin ihan suorat korvakkeet.

Eikä haittaa vaikka nämä uudemmat satulat painaa muutaman kilon vähemmän.. :o
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 17 tammikuu, 2020, 20:46Takaisin kotelossa hiilipäädyn kanssa.
Syy toimimattomuuteen näyttäisi olleen hiilien ja kommutaattorin väliin valunut vaseliini.
Tulevaisuuden taistoihin yks vinkki. Just ton näkösissä moottoreissa on sisäänrakennettu lämpö/virtasuoja. Vanhemmissa se on ihan perinteinen bi-metallikliksoni, mutta jossain vaiheessa kehityksen kehittyessä se korvattiin ptc-vastus mallisella suojalla. Ja sepä käyttäytyy vanhana keljusti, kun se alkaa lämmittään itteensä ilman syytä. Ikkunan saattaa saada auki alle viiden minuutin, mutta toivo, ettei ala satamaan, kiinni laitto sitten kestää... Sen saa korjattua oikosulkemalla sen suojan.
En varmasti oo.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 tammikuu, 2020, 21:40
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 17 tammikuu, 2020, 20:46Takaisin kotelossa hiilipäädyn kanssa.
Syy toimimattomuuteen näyttäisi olleen hiilien ja kommutaattorin väliin valunut vaseliini.
Tulevaisuuden taistoihin yks vinkki. Just ton näkösissä moottoreissa on sisäänrakennettu lämpö/virtasuoja. Vanhemmissa se on ihan perinteinen bi-metallikliksoni, mutta jossain vaiheessa kehityksen kehittyessä se korvattiin ptc-vastus mallisella suojalla. Ja sepä käyttäytyy vanhana keljusti, kun se alkaa lämmittään itteensä ilman syytä. Ikkunan saattaa saada auki alle viiden minuutin, mutta toivo, ettei ala satamaan, kiinni laitto sitten kestää... Sen saa korjattua oikosulkemalla sen suojan.
Noissa näky olevan tuo vanha bi-seksuaali.. :o
Onneks on vanhaa tavaraa. ::)

Jaa..
Ootko noita paketteja purkanut ?
En vetäny sitä vielä nippuun lopullisesti, kun jäi mietityttään se jousi tuon uloimman pikkurattaan alla..
Onkohan sille joku tietty kiristystapa, ennenkuin laitetan paketti nippuun?
Saatan sen selvinpäin tutkia huomenna, mutta lopetin jo tältä illalta yrittämisen.. ::)
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 17 tammikuu, 2020, 22:06Jaa..
Ootko noita paketteja purkanut ?
En vetäny sitä vielä nippuun lopullisesti, kun jäi mietityttään se jousi tuon uloimman pikkurattaan alla..
Onkohan sille joku tietty kiristystapa, ennenkuin laitetan paketti nippuun?
Saatan sen selvinpäin tutkia huomenna, mutta lopetin jo tältä illalta yrittämisen..
Joskus. Harvemmin enää noin pitkälle, kun hiilipään putsi ja öljyn liruttaminen sisään korjaa helposti tarpeeksi.

Meinaakko ihan sen rattaan, joka sit vastaa sektorihampaisiin nostajassa? Siinä on muistaakseni tehty "jarru", joka estää lasin painamisen välittymästä sinne pidemmälle sisään. Eli jos pyöritys ei tule moottorin suunnasta, niin se jousi pitää rattaan lukossa.
En varmasti oo.

palontie

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 tammikuu, 2020, 21:40
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 17 tammikuu, 2020, 20:46Takaisin kotelossa hiilipäädyn kanssa.
Syy toimimattomuuteen näyttäisi olleen hiilien ja kommutaattorin väliin valunut vaseliini.
Tulevaisuuden taistoihin yks vinkki. Just ton näkösissä moottoreissa on sisäänrakennettu lämpö/virtasuoja. Vanhemmissa se on ihan perinteinen bi-metallikliksoni, mutta jossain vaiheessa kehityksen kehittyessä se korvattiin ptc-vastus mallisella suojalla. Ja sepä käyttäytyy vanhana keljusti, kun se alkaa lämmittään itteensä ilman syytä. Ikkunan saattaa saada auki alle viiden minuutin, mutta toivo, ettei ala satamaan, kiinni laitto sitten kestää... Sen saa korjattua oikosulkemalla sen suojan.


Subessa oikea lasinnostin edessä laskee ja nostaa helvetin hitaasti aina välillä.
Buuri Johannesburgista

Jussi

Lainaus käyttäjältä: palontie - 18 tammikuu, 2020, 03:44Subessa oikea lasinnostin edessä laskee ja nostaa helvetin hitaasti aina välillä.
Jos se kuitenkin liikkuu koko ajan, niin toi rasvojen kangistuminen tai joku muu ahdistus on parempi syy. Lämpösuojaongelma odotuttaa pitkästi ja liikuttaa sitten aina vähän taas kerrallan.
En varmasti oo.

palontie

Ok.Ja niinpä tietysti kun sitä nyt ajattelee..
Buuri Johannesburgista

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 tammikuu, 2020, 23:57Meinaakko ihan sen rattaan, joka sit vastaa sektorihampaisiin nostajassa? Siinä on muistaakseni tehty "jarru", joka estää lasin painamisen välittymästä sinne pidemmälle sisään. Eli jos pyöritys ei tule moottorin suunnasta, niin se jousi pitää rattaan lukossa.
Just tätä meinasin.
Noinhan se pelaa, pitää vaan vielä järkeillä mihin nurkkiin niiden sakaroiden pitää tarttua.
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Carpenter

Tällaisia on niin hieno lukea/seurata.  :+1:
Pitsi on tietys paikas aika nättii...

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Carpenter - 18 tammikuu, 2020, 17:44Tällaisia on niin hieno lukea/seurata.  :+1:
Sä olet sairas..  :o
Tai ainakin sun mielihyvän aiheet on! :))  :))
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Carpenter

Juu sairas olen... hyvällä ja huonolla tavalla...  ;D  ;D  ;D
Pitsi on tietys paikas aika nättii...

Gary Grand

Sainpa tuon ensimmäisen ikkunahissin koottua, kun kävin ostamassa pop-niittejä. :o


Ja toiselta puolelta


Sen jarruvieterinkin sain näköjään oikein, kun poraruuvin poiston jälkeen ei mikään karannut käsistä.. ::)
Nuo saksethan pitää siis lukita poraamalla rungon ja sektorihammaspyörän läpi poraruuvi. Muuten saattaa sormet vähentyä kun ottaa nostinmoottoripaketin kiinnitysruuvit pois. ;D
On melko jämäkkä avustinjousi ja terävät reunatkin noissa saksissa. :o

Tuo lukitus opastetaan korjausoppaissa. :+1:

Nappasin toisestakin takaovesta jo tuon nostomekanismin ulos. Kuvaa ei nyt tullut otettua, mutta oli saanut jonkin verran siipeensä etukuormainkäsittelystä.. >:(
Oioinkin jo pahimmat mutkat siitä.

Hauska yksityiskohta noissa takaovissa, että tuon nostinhässäkän alemmat kiinnitykset oli tyhjän päällä.. Joskus aiemmin on oviin kairattu 4"x 6" kajareille reiät just niiden kohdalle. :o Mikä järki?!?

Kajarin reikä näkyy tuossa nostohässäkän alakorvakkeen kohdalla:
:o

Irrottelin taka-akselin loput kiinni olevat ruuvit ja käkkärivaijerit, niin saa sen kammeta alta pois kun siltä tuntuu..

Takakardaani on muuten melkonen jööti! 4" halkaisijaista putkea.. :))
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

jamba

Stereoasennukset osaa aina ihmetyttää...
Jeeppi, Riumppi, Linkkolni ja läjä muita romuja...

Gary Grand

Tänään poikkesin tallissa värkkäilemässä hetken aikaa, mutta sitten piti lähteä karanneita koiria jälestämään.. Hyppivät sen verran ponnekkaasti eteisessä kun emäntä oli niitä kävelyttämään lähdössä, että saivat ulko-oven auki. >:( Kun ovi aukeaa, niin järki karkaa tuolta kaksikolta päästä. :o  :-1:

Aikaansaanokset jäi siten vähälle, mutta sainpahan yhdestä pikkulohkosta dampperin, jakopään ja kopan pois ja löysäilin runkopukitkin. Kuvia ei tullu alakerrasta napsittua, mutta näyttäis hyvältä, että sais kampuran kaulat kiillottamalla kuntoon! 8)

Supikan taka-akselinvaihtoa aloin valmistella kaivamalla 60x100 palkista esiin tuollaisen kikkareen:


Lisäksi leikkelin 10mm levystä neljä 50x50 palaa, niin saa päätkin hitsattua umpeen noista jousipedeistä. ::)
Tuosta palkinpätkästä vielä pari kolmiota leikattava pois, niin petien rungot on valmiit.

Pitää varmaan laittaa tuotantolinjalle tilaukseen toisetkin vastaavat kalikat, kun Imperialiin menevän 9.25" akselin putki on samankokoinen kuin GM:n 14-pulttisen.. ::) U-pultit siihen on vielä ostettava.
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Jussi

Tommosia oli mulla vielä etuoviin. Kaks veivillä, eli molemmat puolet ja yks sähköllä. Arvo puoli kuvasta...
En varmasti oo.