la antenni

Aloittaja jamba, 04 maaliskuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

jamba

läysin tallinperukoilta la vehkeen. se jopa toimii. meinason blazeriin asennella, antenni vaan puuttuu. jossain semmonen muistikuva, että antennilla on väliä? mitäs pitäs hoksia tässä, vai ostanko vaan jonku motonet antsennin?
Olssi, Riumppi ja läjä muita romuja...

kuutio

Juu on antennilla paljonkin merkitystä. Ihan omat antennit oli Laa-vehkeisiin.. Ja monissa vielä kärjessä sellanen hienosäätö osuuskin.
Joku oma mittarikin oli tohon hienosäätöön.
Mutta eikös toi harrastus oo vielä voimissaan niin varmaan viisaammilla paremmin tietoa..
All work and no play makes Jack a dull boy.

pantera

Mulla on hyllyssä pari uusia johnny pruitt mallisia rekka-lälläri antenneja. Nää tulee peilinvarsiin kiinni ja niissä on valot sisällä  8)
pitäskö hankkia noihin antenneihin sopiva kenu tai pete

NonSenCe

Lainaus käyttäjältä: pantera - 04 maaliskuu, 2020, 21:06Mulla on hyllyssä pari uusia johnny pruitt mallisia rekka-lälläri antenneja. Nää tulee peilinvarsiin kiinni ja niissä on valot sisällä  8)
pitäskö hankkia noihin antenneihin sopiva kenu tai pete

oon kuullut että jokku ostaneet ohjauspyörään sopivan auton, vanteisiin sopivan ja etenkin moottoriin sopivan..

 mutta että lälläri antenni? se olisi eka kerta kun kuulisin sellasesta ostokimmokeesta. :D
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Lerssinen

No jaa, mulla on ollu lällärit autoissa aina.

Se antenni on tosiaankin tärkeä ja ei riitä että se antenni on oikealle taajuusalueelle se pitää vielä virittää jokaiseen asennuspaikkaan erikseen että se toimii kunnolla  :o

Tuosta säädöntarpeesta nää lällärit saikin aikanaan huonon maineen, kunnossa oleva laite ja antenni niin autosta pitää päästä n 50km ympäriinsä mutta pelkkä säätötikun katoaminen antennin päästä tai taittuminen tms pudottaa kantaman huutoetäisyydelle ja polttaa vielä radionkin kaupanpäälle..

Tuosta kun tihrustaa niin näkee auton katolla LA ja hamiantennit


maddis

SWR-mittarin tarttee tuota varten.

Esim. täältä löytyy: https://rxtx.fi/mittalaitteet/swr-pwr-mittarit

Tietysti hieman kaukana Kainuusta, mutta voi löytyä lähempääkin.

Itse joskus kauan sitten(rikos jo vanhentunut) hommailin noiden kanssa penkin alla oli 100W 'lämmitin' ja kun sääteli antennin kohdalleen niin kyllä se Tampereelta Hämeenkoskelle asti kuulu jossa oli kaveri vastailemassa. Offihommissa tuli sitten lyhempiä matkoja harrasteltua, kun jaksanut huutaa niin puhuttiin sitten LA:n kautta autosta autoon.
- If in doubt, flat out.

Lerssinen

Enään ei ole juurikaan seurantaa nuilla laitteilla kuten ennenmuinoin oli. Aholahan saattoi tulla kylään ja viedä vehkeet valtiolle kun oli 4.5 wattia tehoja  ;D

Tekisi mieli sanoa etteipä nykyään kenelläkään ole vakiolaitteita tai ainakaan vakiotehoja jos enempi harrastaa. Mitään ongelmia ei tule nuitten kans jos ei tule jotain ihan oikeita häiriöitä kuten naapurin maksuteeveet tai viranomaisverkot pimeeksi.

Kainuussa järjestyy kyllä mittausapuja  :+1:

maddis

Jooh, tästä on kohta 20 vuotta kun hieman aktiivisempi noiden värkkien kanssa olin. Silloin tuli noottia, kun taloyhtiössä huomasivat, että mulla on antenni kiinni parvekenkaiteessa. Hyvä paikka kun oli 5./ylinkerros.  Muistan vaan, että kovasti siellä kuului sopivalla kelillä jotain molotusta. Ei ollut Suomea se.
- If in doubt, flat out.

Lerssinen

Pisin yhteys mihin minä olen ihan la-radiolla puhunut on New Mexico  8)

kuutio

Kävin hakeen vesiletkun tohon scanikkaan niin Raskassarja ketjun liikkeessä näytti olevan Laa-antenneja ja irtomikkejä ihan koukussa tyrkyllä
All work and no play makes Jack a dull boy.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 05 maaliskuu, 2020, 17:04Enään ei ole juurikaan seurantaa nuilla laitteilla kuten ennenmuinoin oli. Aholahan saattoi tulla kylään ja viedä vehkeet valtiolle kun oli 4.5 wattia tehoja  ;D

Tekisi mieli sanoa etteipä nykyään kenelläkään ole vakiolaitteita tai ainakaan vakiotehoja jos enempi harrastaa. Mitään ongelmia ei tule nuitten kans jos ei tule jotain ihan oikeita häiriöitä kuten naapurin maksuteeveet tai viranomaisverkot pimeeksi.

Kainuussa järjestyy kyllä mittausapuja
:+1:

Joskus olikin puhetta et ohikulkiessa kävisit kattomassa scanian antennin, ei vaan oo näkyny maastoutunutta vaunua ympäristössä pyörimässä

Lerssinen

Minä koitin viime syksynä sua huudella edesmenneellä od palstalla oikeen tosissaankin, et koskaan vastannu  :o



maddis

Eihän se kuulunut, kun ei ollut antenni vireessä.
- If in doubt, flat out.

Lerssinen

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 12 maaliskuu, 2020, 22:58Joskus olikin puhetta et ohikulkiessa kävisit kattomassa scanian antennin, ei vaan oo näkyny maastoutunutta vaunua ympäristössä pyörimässä

Pitää näemmä lainata että osuu haaviin..

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 13 maaliskuu, 2020, 13:48Pitää näemmä lainata että osuu haaviin..

No joo justiinsa, mikähän lie etten oo ollenkaan huomannu oisin kahvit ainaki tarjonnu

Sano ny vielä et keltanen scania seikkaili samaan aikaan kylällä  :driving:


Millä päivämäärällä muuten olit kylällä?