Autotalliin nosturi

Aloittaja deeäxä, 19 huhtikuu, 2020, 14:51

« edellinen - seuraava »

deeäxä

Talli talon yhteydessä, rakennettu 1959. Korkeutta tallissa 304cm. Kaksipilari nosturia tekisi mieli, ja sainkin tarjouksen Nussbaumista. SL2.40 E sähkömekaaninen.  kokonaiskorkeus 289cm, menee just ja just.  :)  tosin, jos ei ole tarkkana, saa autonsa myös chopattua!  :))
Nostotehoa 400kg.

Ongelma, joka pitäisi ratkaista on tämä.

Lattialaatan paksuus pitäisi olla min 200mm,  (P 1600 x L 3750 mm).
Lattian paksuun on 120mm. Alla on pannuhuone, sekä puuvarasto. Keskellä tallin lattiaa (alapuolella) kulkee betoni väliseinä pitkittäis suunnassa.

Kellarin lattian paksuutta en ole vielä selvittänyt, enkä sitä, mitä sieltä alta löytyy.
Alue on savimaa pohjaista, sitä odotettavissa.

Kaikki tuennat pitäisi tehdä lattian alapuolelle, tallin lattialle en haluaisi teräslevyjä tai muuta, mikä tekisi  lattiasta jotain muuta kuin tasaisen. (Nosturimyyjän ehdotus yhdeksi toimenpiteeksi)

Onneksi nosturin sijoituspaikan kohdalla alapuolella ei ole mitään kriittistä, kuten öljykattilaa.

Ajatus oli, et tukisi nosturin alta pystytolpalla kellarin lattiasta kattoon. Nosturin kiinnityksen kokoinen teräslevy, läpipulteilla kiinni nosturiin?

Kysymys onkin, miten tämä pitäisi toteuttaa, ettei tulisi tarpeettoman raskasta/kestävää/kallista, eikä varsinkaa liian heikkoa tuentaa. Henkeäni en halua riskeerata.

Täältä osaamista löytyy moneen asiaan, heittäkää ajatuksia ja ideoita!  :)
Chrysler 300 2D HT Coupe -71
Chevrolet rodi -31
Lexus GS300 -06
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

cdi

  Nuolla tiedoilla ei sellaista asiantuntijaa olekkaan mikä pystyis vastaamaan. Kyllä pitäis tietää minkälainen harjateräsverkko siellä lattiassa on ja mitkä on jännevälit tukipisteiden välillä. Tuo 200 mm on valmistajan vaatimus varmaan sen osalta että kiinnitys on riittävä kun nosturin pilarit pultataaan lattiaan.
  Eli lyhyesti tarviit asiantuntija käymään paikalla joka laskee mitä se lattia kestää ja sekin kaipais tiedon noista teräksistä ja mieluusti betonin lujuusluokan.

  Rak ajankohdan perusteella arvelen että mitään noista ei ole tiedossa joten arvelen että kuorman levittämisen mahd laajalle ei ole toimiva ratkaisu.....vaan alapuolen täsmätukeminen konstilla tai toisella.  Ja tämä oli mutuilua ilman paikanpäällä käyntiä.

deeäxä

Sitä nyt ei tiedä erkkikään, minkälaista betonia sinne on laitettu ja minkälaisilla raudoituksilla, siksi sen varaan ei voi mitään laskeakkaan.
Ajatus olikin tukea se tolpilla kellariin asti ja tehdä sinne tarvittavat valut raudoituksineen. Mikä on tarvittava, ja mikä helpoin tapa olikin kysymykseni. tai jos jollain on parempi idea, kaikki käy vielä tässä kohtaa.
Alapuolen täsmätukeminen nimenomaan oli se, mitä olin funtsinut.

Se 200mm voi unohtaa tässä kohtaa, kun se ei täyty + alapuolella ei varmaan saisi olla onttoa tilaa/huoneita.  ;)
Chrysler 300 2D HT Coupe -71
Chevrolet rodi -31
Lexus GS300 -06
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

deeäxä

Eikö kukaan oli kuullut tai nähnyt, miten tällaisessa tapauksessa on toimittu?  :o

Vajaakestoista autotallin lattiaa ei kannattane laskea mukaan kantavaksi, vaan tehdä puuvaraston ja pannuhuoneen lattialle se painon kanto? Siitä jonkun kokoisella rautapalkilla tuenta autotallin lattian alapintaan?
Vai olisiko parempi jättää se autotallin lattia kokonaan pois välistä? Ts. piikkamalla reikä tolpan kohdalle ja tuomalla palkki autotallin lattian pintaan johon nosturi kiinni ja valaa ylimääräiset reiät umpeen?
Chrysler 300 2D HT Coupe -71
Chevrolet rodi -31
Lexus GS300 -06
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

cdi

Mitä mun vastaus on poistettu....vai mitä on tapahtunu?

cdi

 No koitetaas uusiksi.  Jos se nelipilari niin tolpat kellariin vastaaviin kohtiin. Jos kakspilari niin I-palkki
poikkipäin alle ja päihin pilarit i_palkin ylälaippoja voi leventää senverran että saa läpipultit nosturin jaloista kellariin.  Eli nosturi +bet+ i-palkin laippa.
   Sitä täältä ei voi sanoa kestääkö se lattia edes autonpainoa ilman mitään nosturia.

deeäxä

Kaksi pilari, talli pitää jäädä läpiajettavaksi.  :) 
Mihin kohtaa se i-palkki? Tallin lattian sisään lattian pinnan kanssa tasan, vai heti tallin lattian alle?

Jos siihen tulisi silti palkit pystyyn i-palkin alle, mikä sen I-palkin funktio on?  :o

Jos tarkoitat autotallin lattiaa, talon on rakentanut 1959 kuorma-autoilija, joka ei halunnut säilyttää ainoaa tulonlähteenä olevaa työkaluaan ulkona, joten se on mitoitettu kestämään senaikaisen kuorma-auton paino. Ei varmaan puoliakaan nykyaikaisen kuorma-auton painosta...  ;) On siellä pajotettu tota mun farmari coronettiä sekä kaverin chevy vania, et sen on kestänyt ainakin.

Jos tarkoitat kellarin lattiaa, niin sitä en osaa sanoa itsekkään, ennenkuin teen koeporauksen ja näkee sen lattian paksuuden.

Minkä kokoisista palkeista suunnilleen puhuttaisiin?

Hyvä, että edes joku ottaa kantaa tähän asiaan, kun oma osaaminen ei ulotu näin koviin rakennushommiin ollenkaan.  ;)
Chrysler 300 2D HT Coupe -71
Chevrolet rodi -31
Lexus GS300 -06
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

HendriXXX

Oisko kuvia sekä tallista että? Helpottasko se ideointia..?
Tai sitte piirrät vielä kaveriksi paintillä piirustusta. ::)

Tuskin se huonommaksi ainakaan menee jos alas tulee neliöpalkit tolppien kohalle. Sitte järeemmät teräslevyt altapäin tallin lattiaa vasten ja siihen sitte lattian läpi pultilla nosturitolpat kiinni..

Eikös Gary ollu suunnittelija, vissiin ehkä..  :o
Oiskohan sillä laskupäätä tuommoseen lujuuslaskennan osalta..

pantera

Nuo vahvistukset maksaa ,eikä ihan vähäsen.
Ootko miettinyt vaihtoehtoa että uusis koko +60v vanhan holvin?
Piikkaa pois koko holvi ,laittaa liittolevyt alle ja valaa uuden lattian

cdi

Lainaus käyttäjältä: deeäxä - 23 huhtikuu, 2020, 11:17Kaksi pilari, talli pitää jäädä läpiajettavaksi.  :) 
Mihin kohtaa se i-palkki? Tallin lattian sisään lattian pinnan kanssa tasan, vai heti tallin lattian alle?

Jos siihen tulisi silti palkit pystyyn i-palkin alle, mikä sen I-palkin funktio on?  :o

Jos tarkoitat autotallin lattiaa, talon on rakentanut 1959 kuorma-autoilija, joka ei halunnut säilyttää ainoaa tulonlähteenä olevaa työkaluaan ulkona, joten se on mitoitettu kestämään senaikaisen kuorma-auton paino. Ei varmaan puoliakaan nykyaikaisen kuorma-auton painosta...  ;) On siellä pajotettu tota mun farmari coronettiä sekä kaverin chevy vania, et sen on kestänyt ainakin.

Jos tarkoitat kellarin lattiaa, niin sitä en osaa sanoa itsekkään, ennenkuin teen koeporauksen ja näkee sen lattian paksuuden.

Minkä kokoisista palkeista suunnilleen puhuttaisiin?

Hyvä, että edes joku ottaa kantaa tähän asiaan, kun oma osaaminen ei ulotu näin koviin rakennushommiin ollenkaan.  ;)

    Jaha siis kaksipilari ja holvi kestänyt kuorma-auton painon?  No voi se pistekuormat tulla suuremmiksi kun kuormauton paino.
    Näillä tiedoilla tekisin niin että laittaisin i-palkin lattianalle(kellariin)  sen hän ei sitten tarvi kestää muutakun nosturin max kuorman. Eli suurin kuorma nosturilla+ nosturin paino, sitten tarvii tiedon mikä on nosturitolppien väli. Seuraavaksi spekuloidaan kellariin tulevien pilarien alapään kantavuus. Betonilattia vai maa  Ja mikä on lattian katon väli (pilarin pituus)? tästä jatketaan....

deeäxä

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 23 huhtikuu, 2020, 11:50Oisko kuvia sekä tallista että? Helpottasko se ideointia..?
Tai sitte piirrät vielä kaveriksi paintillä piirustusta. ::)

Tuskin se huonommaksi ainakaan menee jos alas tulee neliöpalkit tolppien kohalle. Sitte järeemmät teräslevyt altapäin tallin lattiaa vasten ja siihen sitte lattian läpi pultilla nosturitolpat kiinni..

Eikös Gary ollu suunnittelija, vissiin ehkä..  :o
Oiskohan sillä laskupäätä tuommoseen lujuuslaskennan osalta..

pitääpä otta kuveja ja yrittää vähän selventää sitä kautta mistä on kyse.  ;)
Tolpat ja teräslevyt oli just se mitä on eniten funtsittu. tila ja kustannussyistä.

Perhana, jos garyltä sellaista osaamista löytyy ja huvittaa laskeskella näitä, niin siitä olisin halukas vaikka maksamaan harrastajatoverille.  ;D

Lainaus käyttäjältä: pantera - 23 huhtikuu, 2020, 12:20Nuo vahvistukset maksaa ,eikä ihan vähäsen.
Ootko miettinyt vaihtoehtoa että uusis koko +60v vanhan holvin?
Piikkaa pois koko holvi ,laittaa liittolevyt alle ja valaa uuden lattian

En ole kyllä miettinyt.  :o  En ehkä ole halukas lähtemään noin isoon hommaan nosturin takia, vaikka tulisi varmasti kerrasta hyvä.  ;D  Pelastaisiko sekään kellarin lisätuenta tarpeelta nosturin osalta?

Lainaus käyttäjältä: cdi - 24 huhtikuu, 2020, 00:05Jaha siis kaksipilari ja holvi kestänyt kuorma-auton painon?  No voi se pistekuormat tulla suuremmiksi kun kuormauton paino.
    Näillä tiedoilla tekisin niin että laittaisin i-palkin lattianalle(kellariin)  sen hän ei sitten tarvi kestää muutakun nosturin max kuorman. Eli suurin kuorma nosturilla+ nosturin paino, sitten tarvii tiedon mikä on nosturitolppien väli. Seuraavaksi spekuloidaan kellariin tulevien pilarien alapään kantavuus. Betonilattia vai maa  Ja mikä on lattian katon väli (pilarin pituus)? tästä jatketaan....

nosturin painosta laitoin kyselyä maahantuojalle, kun en löytänyt tietoa pikavilkaisulla mistään.
distance between columns 2770mm
total width 3350mm

kellarin lattian ja katon väli
pannuhuoneessa n. 1970mm
puuvaraston puolella 2000mm  :o
Chrysler 300 2D HT Coupe -71
Chevrolet rodi -31
Lexus GS300 -06
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

Pertti K

Jos ei oo ihan pakko olla 2-pilari, niin jakaiskohan saksinostin kuorman vähän laajemmalle? Ja 4-pilarissa myös jää pistekuormat pienemmäksi.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

cdi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 24 huhtikuu, 2020, 14:37Jos ei oo ihan pakko olla 2-pilari, niin jakaiskohan saksinostin kuorman vähän laajemmalle? Ja 4-pilarissa myös jää pistekuormat pienemmäksi.

   Näillä tiedoilla kallistun 2-p nostimen eduksi  ilmeisesti 4tn  nostin ,yhden nostotolpan painoksi hatusta heitettynä 200 kg  momenttivartta arvioin max 60 cm (helmoista nostava)  nostopilarin kiinnityslevy koko ja sen sijainti nostopilarin keski kohdasta. Ja jos holvin alla oleva seinä jää nosturinpilareiden väliin tuskin tarvii I-palkkia ensinkään.Koska sillä ei ole muuta hyötyä kun vataanottaa holvin kuormasta tuleva taipuma. vaadA olis 375   ja jos valitaan pilariksi 80x80x4 rhs putki niin A on 1248   ja persesilmälläkin näkee että nurjahduksen vaaraa ei ole niin hoikkuuskerrointa turha laskea.  Laippa pilarin yläpäähän  pitää määrittää vielä kun nosturitolpan kengän koko ja epäkeskeisyys selviää. Pilarin alapää jää arvoitukseksi ....ehkä joku irtolevy alle niin jää kiilausvara jos lattia alkaa painumaan.
   

HendriXXX

:o  tuli kyllä aikamoinen fläshbäkki tekun lujuusopin tunneista..  :panic:

Harmi vaan ettei enää muista niitä juurikaan.

cdi

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 24 huhtikuu, 2020, 15:55:o  tuli kyllä aikamoinen fläshbäkki tekun lujuusopin tunneista..  :panic:

Harmi vaan ettei enää muista niitä juurikaan.

    Niin tavallaan ymmärrän mä olen taiteillut näitä laskutikun kanssa ja nykyään tietokoneet...ei jää päähän mitään.Mistäkö tiedän... mulla on molemmat pojat koneinsinöörejä ja yksikertaisen puupalkin laskeminen jää tekemättä.....muutoksiahan siinä ei ole kun sallituissa jännityksissä ja kimmomoduulissa.