'80 Tunturi Trial

Aloittaja 1320, 27 huhtikuu, 2020, 15:49

« edellinen - seuraava »

1320

Katsotaanpa kiinnostaisko Kellarin väkeä tällainen vajaapyöräinen, vajaatehoinen ja vajaapyttyinen laite. ;D

Joulukuussa 2010 eli vuosi ennen kun täytin 15 vuotta, piti alkaa metsästämään sopivaa mopoprojektia. Mitään uutta laitetta en tietenkään olisi huolinut, joten etsinnät keskittyi lähinnä '70-'80 luvun taitteeseen. Eniten tuli etsittyä Tunturi Super Sportteja, Helkama Raisuja ja Solifer SM mopoja. Myös Tunturi Trial oli mukana alusta asti, mutta niiden harvinaisuus osoittautui heti etsintää hankaloittavaksi tekijäksi.

Lopulta Huuto.netin puolelta löytyi tämä kasikymppinen Trial. Eli ensimmäinen "muovi-Trial", kun '70 luvun lopun mallit olivat vielä hyvin lähellä Super Sportia, mutta tässä uudemmassa yhtäläisyydet SS:n kanssa rajoittuivat tekniikkaan. Hinta oli 300€ ja huuto oli sulkeutumassa, joten ostopäätös piti tehdä äkkiä. Niinpä Tunturi ostettiin pelkästään kuvien ja puhelinsoiton perusteella.

1.1.2011 Lähdettiin sitten Tunturin hakureissulle. Laite sijaitsi Korsnäsissä entisellä Amerikanautoharrastajalla, joka sittemmin on siirtynyt lähinnä mopojen pariin. Paikalliset saattavat muistaa '80 luvulla herran rakentaman Plymouth Valiant Pickupin, joka on muuten edelleen hengissä, ja tekemässä uutta tulemista takaisin liikenteeseen parinkymmenen vuoden hiljaiselon jälkeen.

No, Tunturi osoittautui sellaiseksi kuin oli ollut puhe, joten loppu kauppasumma lyötiin myyjälle käteen ja lastattiin mopo kyytiin. Samalla reissulla käytiin sukulaisten luona Lassilassa, jossa pääsi vähän koeajamaan enemmänkin Tunturia ja testaamaan tietysti myös että miten 1,5 hevosvoimaa jaksaa sutia lumella. ;D

Ja mitäs sitä tulikaan ostettua?








Kuten kuvista voi tarkkasilmäiset huomata, niin osapuutteita ei hirveästi ollut, mutta Tunturiin oli laitettu osia vähän sieltä sun täältä, joten Trialin mallikohtaisten osien metsästystä oli tiedossa. Mitään museomopoa tästä ei ollut tarkoitus tehdä, vaan ihan puhdas käyttöpeli, tosin aika pitkälti alkuperäistä ulkonäköä kunnioittaen.

Tunturi oli käynti ja ajokuntoinen, mutta kylmänä se ei meinannut käynnistyä millään. Tämä vika löytyi sitten purkamisen yhteydessä, kannentiiviste vuosi.

Ekana piti ottaa tuo karmea crossilokari pois edestä ja ulkonäkö parani heti.



Yksiosainen muovikate ja takalokari purettuna. Nyt näkee paremmin mitä sieltä katteen alta löytyy...




Motti nostettiin samalla pois. Sen verran hyvin tuo kone toimi, että tarkoitus ei ollut tehdä sille täyttä remonttia, ainoastaan siistiä ulkoisesti se edustavampaan kuntoon ja ehostaa sytkäpuoli uudenveroiseksi ja vaihtaa kaasari uuteen.




Ja tässä sitten kaikki purettuna irti rungosta. Takahaarukan akseli oli todella kovasti jumissa, sen joutui lopulta sahaamaan ja poraamaan irti. Tarpeeksi pitkää akselia ei valmiina löytynyt mistään, joten kaveri pyöräytti sorvissa uuden akselin takahaarukkaan kasausvaihetta odotellessa.





Tradition Never Goes Out of Style!

HendriXXX

Ehottomasti näitäki tänne! Ainaki mua kiinnostaa about kaikki pärisevät laitteet...  :+1:

Janne-Pekka

Tuommoisen meinasin joskus 14 vuotiaana ostaa 300mk mutta ukko ei suostunut. No osti sitten vuoden päästä uuden -88 PV:n 6100mk.  ;D 
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

-kk-

Itellä oli eka mopo Sport (ei super) ja toka Tiger S (levyjarru edessä :P)8)

Pande

Kyllä kiinnostaa nyt, vaikka aikoinaan Trial ei jotenkin napannut laisinkaan. Uutena ostettu -81 Super Sport L sitten joutui palvelemaan mm. metsäpolkujen kiertelyssä, joten Trial olisi varmasti ollut järkevämpi valinta. Mutta koskas sitä ajoneuvoja järkiperusteilla hankitaankaan.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

HendriXXX

Mulla oli vissyvesimopo ja S1, en vaan muista kumpi oli ensin..  :thinking:

A.Naali

Mulla oli eka mopo Tiger s. Sitten 15vuotiaana aqua.
Pari vuotta sitten sain alkuperäiskuntoisen puun alla seisseen Suzuki S1 ilmatteeksi asiakkaalta, pytyn ja männän vaihdoin.
Tiger S kin on vielä tallessa ja Jupiter swing vm66 ja komet 2000s -59 ja joku pyrkijän raato.

sössö

Mulla oli trialikin mopoaikana vähän aikaa. Aika hämärä ajoasento

ramman

Eka mopo oli -82 PV. ja sitten tuli upouus -86 PV. tuo jälkimmäinen kulkikin sitten kasiaisella parhaimmillaan reippa 100 km/h  ;D

Therealsamppa

Kirjoitteliko nimim. 1320 VMPK-foorumilla? Vuosia mennyt kun viimeksi ite lukenut, vaan yhdistinkö Tunturin ja metsälöydöt?  ;D
Pulling out is always the hardest one, isn't it?

1320

Hyvä että kiinnostusta löytyy, ja hienoa että muutamat on innostuneet muistelemaan mopoaikoja!  :+1:

Lainaus käyttäjältä: Therealsamppa - 28 huhtikuu, 2020, 11:08Kirjoitteliko nimim. 1320 VMPK-foorumilla? Vuosia mennyt kun viimeksi ite lukenut, vaan yhdistinkö Tunturin ja metsälöydöt?  ;D

Joo, VMPK:n foorumilla tuli pyörittyä vähän aktiivisemmin silloin mopoikäisenä, nykyään kun mopoharrastus on hieman ollut tauolla nelipyöräisten takia, niin olen lähinnä käynyt silloin tällöin pitämässä sitä metsäautoketjua hengissä. ;D  Tunturi foorumi oli toinen missä olin kirjautuneena, mut se taitaa nykyään olla valitettavasti kaatunut. Harmi, siellä meni paljon hyvää tietoa hukkaan ja oma projektiketjukin...
Tradition Never Goes Out of Style!

Pulttirengas

Motot.net kautta tämä tullut tutuksi. Viritetty pappis löytyy multa.
Kohtuuttomat portaat vievät viisauden vintille.

1320

Lainaus käyttäjältä: Pulttirengas - 28 huhtikuu, 2020, 14:17Motot.net kautta tämä tullut tutuksi. Viritetty pappis löytyy multa.

Siellä tuli joskus harvakseltaan kanssa käytyä, kun pari kaveria houkutteli rekisteröitymään. Aika vähän siellä oli juttua vanhemmista laitteista, niin ei tullut kovinkaan aktiivisesti sit seurattua.


Koneesta otin sylinterin ja kannen pois. Kannentiiviste oli tosiaan hieman päässyt vuotamaan, joka aiheutti sen että kylmäkäynnistys oli erittäin haastavaa. Sylinteri ja mäntä oli niin hyvässä kunnossa, ettei niille tarvinnut tehdä mitään.




Runko irto-osineen, eli takahaarukka, moottorinkiinnikkeet ja takajarrupoljin tarvitsivat uutta maalia. En muista firman nimeä, mutta hiekkapuhallus ja pulverimaalaus oli sen verran edulliset, että päädyin siihen vaihtoehtoon. Tässä rungon osat lähdössä puhallettavaksi.



Ja tässä runko pulverimaalattuna.  8)  Väriksi valikoitui kiiltävä musta. Tehdas on maalannut rungot puolikiiltävällä mustalla, mutta museoon tätä en ollut laittamassakaan.





Kevättalvella 2011 käytiin Turussa swapissa. Muutamia löytöjä tein sieltä, tärkeimpinä ehjä magneetonkoppa ja eturattaan suojalevy. Mun magneetonkoppa oli ottanut joskus osumaa ilmeisesti ketjujen lennettyä ja eturattaan suojalevy puuttui kokonaan. Takavanne, takavanteen laakerit ja ketjunkiristäjät, valokatkaisin ja takajarrukengät ostin myös, ja varuiksi lähti matkaan myös kromattu etulokari siltä varalta, että Trialin omaa erittäin harvinaista muovilokaria ei löydy mistään.



Moottorin alumiinipinnat putsailin huolellisesti ja kiillotin kevyesti. Mitään peilipintaa en halunnut, koska tämä oli tarkoitus tehdä ihan käyttöön, jolloin se alumiinipinta "mattaantuu" kuitenkin.




Aikaisemmin mainitsinkin takahaarukan akselista jonka kaveri pyöräytti sorvissa. Sopivan pitkää akselia ei siis löytynyt mistään...



Takahaarukan akselin holkit prässäsin paikalleen...



Trialin alkuperäiset kääntyvät jalkatapit löytyi NOS osina jostain.



Sitten pystyikin asentamaan takahaarukan, moottorin takakiinnikkeen ja jalkatapit runkoon.



Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Seuraavaksi oli ohjelmassa takavanteen putsaus ja renkaiden asennus. Renkaat löytyi muistaakseni Mopo Sportista, taakse tuli 17" Duron trial-kuvioinen rengas, mutta eturenkaana joutui tyytymään saman valmistajan nappularenkaaseen kun 19" trial-rengasta ei meinannut oikein löytyä.





Voimakoneelta tilailin vähän tavaraa tässä kohtaa.


Takajouset ostin kromattuina versioina. Nämä kesti yllättävän hyvin jopa talven suolaliuoksia, kun pesi mopoa kohtuu usein, niin nämäkään ei alkaneet puskemaan ruostekukkaa kromin läpi. Eli olin tyytyväinen ostokseen.



Ostettaessa paikallaan oli joku vääränmallinen kaasari, joten orkkiskaasari piti saada tilalle. Sellainen tuli kanssa samassa Voimakoneen paketissa. Tämä oli kannattava ostos, vaikka käytetyn olisi ehkä halvemmalla saanutkin. Uusi kaasari toimi kuitenkin kuin unelma, eikä sen kanssa montaakaan kertaa tarvinnut painia koko kolmen vuoden aikana.



Sitten uudet takajouset paikalleen...




Ja takarengas/vanne...




Aluksi rattaiksi tuli alkuperäiset eli 11/42. Noilla välityksillä huippunopeus jäi tosin hyvin alhaiseksi kun välitys loppui jo 35 km/h kohdalla kesken. Muutin rattaiksi sitten 13/38 ja huippunopeus nousi noin 50 km/h tasolle. Vakiomotti jaksoi silti vielä liikuttaa Tunturia iloisesti ja tuo vauhtikin oli mun mielestä ihan riittävä tän ajo-ominaisuuksille.



Taisinkin jossain kohtaa mainita, että Trialin mallikohtaiset osat ovat harvinaisuutensa vuoksi melko hankalia löytää. Joskus kuitenkin sattuu Jackpot kohdalle, ja minulle se osui kun eräs mopoharrastaja otti Tunturi foorumin kautta yhteyttä ja kyseli, olisiko tarvetta Trialin alkuperäisosille. Hän oli entisöinyt yhden Trialin ja osia oli jäänyt yli.

Ostosreissulta tarttui mukaan erittäin harvinainen ja hyväkuntoinen Trialin muovinen etulokari kiinnikkeineen, Trialin pulverimaalattu jalka, kromattu alkukäyrä, penkki, ohjaustanko, orkkis nopeusmittari vaijereineen, etulampun kehykset, etuhaarukan putket ja takavalon kumi. Lähes kaikki noista oli sellaisia osia, että ei löydä mistään. Siitä huolimatta hinnat oli todella maltilliset, joten edelleen suurkiitos johonkin sinne Lahden suuntaan. Kuvassa olevan kromatun takalokarin ostin samalla varmuuden vuoksi, jos en saa omaa olemassaolevaa lokaria korjattua... Siitä lisää myöhemmin...





Ja vielä toinen harvinainen löytö, eli Trialin orkkis työkalulaatikko löytyi NOS osana edesmenneeltä Vähäkainun Karilta (R.I.P  :( ). Trialin työkalulaatikko muistuttaa Super Sportin vastaavaa, mutta on oikeasti hieman pienempi.



Tradition Never Goes Out of Style!

Nyypäle66

Tietysti kiinnostaa. Meilläkään likka ei halunnut nykymopoa. Ostettiin hälle 14vuotiaana Øglænd Swing -68, niin hällä oli vuosi aikaa laittaa se kuntoon.